• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP500 Gebruik

Cupraatjesmaker

Detailing addict
16 mei 2008
56
55
Beste mensen,

zoals velen hier heb ik een DAP 500 aangeschaft. En ik experimenteer er enigzins mee. ik wacht echter nog op een DAP clinic, om te zien hoe ik er echt goed mee kan werken.

Maar ik ben wel benieuwd hoe en wat met welke producten. Op welke manier aanbrengen en wanneer een product is "uit" bewerkt.

Wat ik momenteel probeer te hanteren:

1 - Wassen
2 - Kleien met als glijmiddel Poorboys World - Spray and Wipe gemengd met water.
2a - eventueel de Meguiars - Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' - aangebracht met een applicator pad

3 - DAP500 SSR 2.5 met Lake Country - SmartPads CCS 5.5 inch Orange Light Cutting Pad
4 - DAP500 SSR 1.0 met Lake Country - SmartPads CCS 5.5 inch White Polishing Pad

5 - Handmatig Mothers Wax - California Gold Sealer & Glaze - Ultimate Wax System - Step 2 - met Lake Country - White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator
OF
5 - DAP500 Mothers Wax - California Gold Sealer & Glaze - Ultimate Wax System - Step 2 - met Lake Country - SmartPads CCS 5.5 inch White Polishing Pad
OF
5 - DAP500 Poorboys World Polish with Sealant - met Lake Country - SmartPads CCS 5.5 inch Black Finishing Pad

6 - NXT Tech Wax 2.0 met applicator pad.

7 - Optioneel: Poorboys World - QD+ Quick Detailer Plus - 946ml

Is dit een beetje goed stappen plan? Er valt natuurlijk wel te mixen, aangezien 3 - 4 bij een goede staat lak vervangen kunnen worden door PB Polish with Sealant bijvoorbeeld.

Maar hoeveel van een bepaald product moet je aanbrengen per oppervlakte? Doe je een heel paneel in één keer? En wanneer is het product klaar?

Ik lees van alles over dat een product een soort olie wordt, maar dat heb ik nog niet gezien. Ik poets en op een gegeven moment zie ik het product bijna niet meer. Als je even wacht zie je iets een witte waas.

Misschien dat er een stappen plan kan komen voor enkele basis producten en hoe je ze aanbrengt, de hoeveelheid, hoe je het beste met de DAP de producten kan aanbrengen, waar je op moet letten, wanneer kun je kunt zien dat een product klaar is...enz.
En op welke standen van de DAP kan je de producten het beste aanbrengen?
Thanks! :)^
 
Ik zou stap 5, dus de step 2 mothers, aanbrengen met een zwarte pad! Dat werkt super en werk net iets mooier af!

De Polish with sealant heeft een cleaner en haalt de Step 2 van Mothers weer weg, Dus of de Step 2 laten vervallen of een pure wax gebruiken. Wat ook kan is eerst de polish with sealant, dan de Step 2 Mothers en daarna een pure wax.

NXT 2.0 heeft ook een milde cleaner en ik raad deze niet aan om over andere producten te doen. Hoewel het niet een cleanerwax is, zal hij wel iets van zijn ondergrond verwijderen/aanpassen.

Glaze, sealants en waxen moeten uitermate dun. Een polijstmiddel ongeveer een euromunstuk per paneel. Hele panelen in 1 keer is teveel en houdt ongeveer een vlak van 50x50 aan per keer. Polijstmiddelen worden transparant en vaselineachtig, dan is het afgebroken (in geval van Poorboy's)

Standen:

2,5 op 5 of 6
1 op 3 of 4
Step 1 op 3 of 4
Glaze 2 of 3
Wax/Sealant 1, 2 of 3
Polish with Sealant is afhankelijk wat je ermee wilt doen: finishen 2 of 3 op zwart. swirls verwijderen op 4 of 5 op wit.

Zo, je kan weer even vooruit :)
 
Tim zei:
Standen:

2,5 op 5 of 6
1 op 3 of 4
Step 1 op 3 of 4
Glaze 2 of 3
Wax/Sealant 1, 2 of 3
Polish with Sealant is afhankelijk wat je ermee wilt doen: finishen 2 of 3 op zwart. swirls verwijderen op 4 of 5 op wit.
Check! Handig voor mijn eerste DAP sessie vandaag of morgen. :)^
 
Dus als ik het goed begrijp kan je de Step 1 van Meguiars aanbrengen met de DAP500 op stand 3 of 4 ?
En welke pad gebruik ik hier dan best voor ?

Ik heb volgende pads :

- white
- black
- light green
- red

allen Lake Country.

mvg,
Peter
 
De witte, de groene en de zwarte kunnen voor een paintcleaner als step 1 van Meg.

Ik zou de groene nemen.:-&
 
ken wel een multi-pad...
pad+grkik2.JPG
 
Ik heb een vraagje hoe ik nu precies te werk moet gaan!? :auw :schaam
Eerst wassen.
kleien.
paint cleaner ? met de hand of de machine welke pad en smeermiddel?

met welke pad en smeermiddel moet ik hier bij gebruiken??
SSR1 Light Abrasive Swirl Remover
SSR2.5 Medium Super Swirl
SmartPads CCS 5.5 inch Green Light Polishing / Finishing Pad (1x)
SmartPads CCS 5.5 inch White Polishing Pad (2x)
SmartPads CCS 5.5 inch Green Heavy Polishing Pad (1x)

gr jeffrey
 
Jeffrey, dit topic gaat over DAP500 gebruik! Deze vragen zijn al veel beantwoord in veel andere topics. Gebruik de zoekfunctie eens of stel deze vraag in het juiste topic!
 
jeffrey rallye zei:
met welke pad en smeermiddel moet ik hier bij gebruiken??
gr jeffrey

Ik denk 10W-40. Of het vol of semi synthetisch moet zijn weet ik niet. Denk dat dat in het onderhoudsboekje staat. :D
 
Misschien even inhaken...deze vraag hoort hier wel thuis geloof ik.

Stel, je hebt diverse swirls, krasjes en dergelijke. PB SSR1 met witte pad voldoet niet helemaal. Wat is daarna de meest logische stap? PB SSR1 met oranje pad of PB SSR2 met witte/oranje pad? Ik weet dat het afhankelijk is van de staat van de lak, maar wat is het slimste?
 
Na SSR1 op een witte pad zou ik SSR2 of eeder SSR2.5 eveneens op een witte pad gebruiken. Pas daarna zou ik overschakelen op een oranje pad. Ik zou zelfs aanraden om zo lang mogelijk te wachten met naar de oranje pad te grijpen.
Ik doe liever een paar extra passes met een witte pad dan een oranje light cutting pad te gebruiken.
 
Je weet dit soort dingen pas na een TESTSPOT Niet zo maar naar een oranje pad grijpen. Altijd beginnen met de lichtste combo van pad en product!
Jeffrey, ik weet dat je staat te trappelen om te beginnen en dat een heleboel zaken nog onduidelijk zijn, maar probeer je in te lezen in de materie, we gaan komend jaar DAP500 workshops geven, lijkt mij handig om zo'n workshop bij te gaan wonen om de basis onder de knie te krijgen.
Probeer anders een afspraak te maken met Tim om deze kant op te komen, dan kan er gewoon individueel advies/uitleg gegeven worden door Tim, Dennis of mijzelf.