• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP500 Gebruik

Berrie.eu zei:
Misschien even inhaken...deze vraag hoort hier wel thuis geloof ik.

Stel, je hebt diverse swirls, krasjes en dergelijke. PB SSR1 met witte pad voldoet niet helemaal. Wat is daarna de meest logische stap? PB SSR1 met oranje pad of PB SSR2 met witte/oranje pad? Ik weet dat het afhankelijk is van de staat van de lak, maar wat is het slimste?

Als je het zo opvat inderdaad wel.. sorry dan heb ik het verkeerd begrepen..
 
stimpy68 zei:
Je weet dit soort dingen pas na een TESTSPOT Niet zo maar naar een oranje pad grijpen. Altijd beginnen met de lichtste combo van pad en product!
Jeffrey, ik weet dat je staat te trappelen om te beginnen en dat een heleboel zaken nog onduidelijk zijn, maar probeer je in te lezen in de materie, we gaan komend jaar DAP500 workshops geven, lijkt mij handig om zo'n workshop bij te gaan wonen om de basis onder de knie te krijgen.
Probeer anders een afspraak te maken met Tim om deze kant op te komen, dan kan er gewoon individueel advies/uitleg gegeven worden door Tim, Dennis of mijzelf.
Inderdaad. Ik heb me ook suf gelezen (en dat doe ik nog steeds). Wat ikzelf heel waardevol vind is een TEST carroseriedeel van de sloop. Een motorkap of kofferdeksel. Liefst van hetzelfde merk/type als je eigen auto (ivm. laksoort). Een pannensponssje erbij en flink krassen maken. Vervolgens kun je je hierop helemaal uitleven en de producten leren kennen. Ik kan je verzekeren als je één dag serieus en gestructureerd aan de gang gaat heb je al een heleboel vragen beantwoord (en meteen een hele hoop nieuwe haha).
 
Tja... wil je je blijven afvragen hoe dingen gaan of wil je goede uitleg? Daar moet je wel wat voor over hebben, je moet het zien als een investering in de toekomst, zeker als je aan het denken bent om voor jezelf te gaan beginnen. Dingen lezen op een forum is 1 ding, dingen echt doen en meteen er uitleg bij krijgen is een ander ding.
 
jeffrey rallye zei:
170 km's :auw :schaam
Heb onlangs ook 400km (retour) gereden voor een workshop machinaal detailen. Ik zou zonder een gedegen theoretische basis niet eens zo'n machine op de lak van mijn auto willen/durven zetten.
En nogmaals alle vragen over de basisbeginselen van het machinaal detailen met DA zijn op dit forum gesteld, beantwoord en dus terug te vinden. Dus heel veel lezen zou ik zeggen.
 
Aan de ervaren boys/girls:
Laten we nou niet boos worden op mensen die vragen hebben, maar hen helpen.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je de eerste maanden door de bomen het bos niet meer ziet, en de informatie soms lastig te plaatsen is in je grijze massa. Er is behoefte aan 'hapklare brokken' voor n00bs, en daar ben ik mee bezig met een nieuwe website (die door tijdgebrek nog lang niet klaar is... :grinning: ).

Aan de beginners:
hou op met continue dezelfde vragen stellen, en investeer tijd en geld door te leren van de ervaren jongens.
Zij willen de beginnelingen graag helpen, maar verwachten wel een stukje voorbereiding en 'zweet' van de vragensteller.
 
Je moet als beginner een paar zaken tot je door laten dringen:

1. De juiste volgorde qua behandeling: wassen/reinigen, kleien, polijsten van krasjes/swirls, voeden/herstellen van de lak (met een glaze), afschermen (met een sealant) en waxen (laten glanzen+beschermen). Sommigen gebruiken een sealant + een wax, anderen alleen een sealant of alleen een wax.

2. Pads zijn er van vrij hard materiaal (schuim) tot heel zacht materiaal. Zachte pads (finishining pads) gebruik je om glaze, sealant of wax op te brengen. De lak zelf laat je daarmee met rust. Iets hardere pads (polishing pads) gebruik je om fijn te polijsten met polijstmiddelen zoals de SSR-serie van Poorboys. De hardere pads (cutting pads) gebruik je ook met polijstmiddelen, maar deze 'snijden' sneller door je lak. Het materiaal van een cutting pad verwijdert je lak sneller en daarmee je krasjes ook als het goed is. Nadeel van een cutting pad is dat het geen hoogglans eindresultaat oplevert.

De pads van LC hebben een kleur om de hardheid te herkennen. Van hard naar zacht zijn dat:

Yellow Cutting (het hardste, meest 'snijdende' of 'schurende' schuimmateriaal)
Orange Light Cutting (de minder harde, maar nog steeds 'schurende' pad)
Green Heavy Polishing (iets 'zwaarder' polijstende pad)
White Polishing (fijn polijstende pad)
Black Finishing (zachte pad)
Blue Finishing (nog zachtere pad)
Red Finishing (de allerzachtste pad)

3. Polijsten doe je normaal van 'grof' naar 'fijn' (van krasjes/swirls verwijderen naar hoogglans polijsten). Omdat de ene autofabrikant zachtere lakken gebruikt dan de andere, ga je voorzichtig te werk; beginnen met een milde pad met een mild poetsmiddel, geeft dit onvoldoende resultaat? Pak dan een meer 'agressievere' pad en/of een 'ruiger' poetsmiddel. De SSR-serie gaat van fijn (SSR1), naar middelfijn (SSR2/2,5) naar grof (SSR3). Omdat je kunt variëren met de pads en met polijstmiddelen, is er sprake van een vergelijking met meerdere onbekenden (wiskunde), waarbij het eindresultaat in ieder geval afhankelijk is van machine/snelheid, pad, polijstmiddel en laktype. Resultaat = ideale snelheid + juiste pad + type poetsmiddel + lakkwaliteit + ervaring/tijd/inzet poetser.

4. Als je een mooie glanzende auto wilt, dan is de voorbereiding erg belangrijk. Goed schoonmaken, kleien, swirls verwijderen en hoogglans polijsten is belangrijker dan even een wax kopen van 150 euro (of meer) per potje.

5. Net als bij andere zaken in het leven blijft de liefhebber van poetsen streven naar verbetering. Wil je je verbeteren, dan moet je open staan voor verandering, lezen, leren en proberen. "Probeer alles en behoud het goede" is een leuke lijfspreuk voor de echte poetser.

Succes!
 
dus..

dus dan moet ik eerst!
wassen.
kleien.
SmartPads CCS 5.5 inch Green Heavy Polishing Pad met SSR2.5 Medium Super Swirl Remover - 473ml??
SmartPads CCS 5.5 inch Green Light Polishing / Finishing Pad ook nog met ssr 2.5??
SSR1 Light Abrasive Swirl Remover met SmartPads CCS 5.5 inch White ??

dan heb ik nog een whitte pad over!?
en zal ik nog de paint cleaner gebruiken voor de machine?? zo jah, welke pad?
 
Na wassen en kleien zou je kunnen beginnen met een witte of groene pad en SSR2,5.
Zie je niks gebeuren; oranje of gele pad met SSR2,5. Meest extreme combinatie is gele pad met SSR3.
Poetsen tot hoogglans met een witte of zwarte pad en een fijn middel (SSR1).
Paintcleaner geef je fijn aan een kennis, heb je niet meer nodig.

Nogmaals: rustig beginnen, kijken wat er gebeurt, aanpassen of doorgaan.
Zie je de krasjes verdwijnen met groene pad en SSR2,5: doorgaan.
Zie je niks gebeuren: oranje pad met SSR2,5.
Gaat het je te snel: witte of zwarte pad met SSR2,5.
Hoogglans polijsten met SSR1 op een zwarte of witte pad.
Blauwe en rode pads gebruik je voor opbrengen van was ed.
Die laatste kleuren gebruik ik zelf niet, want ik mag de was graag met de hand opbrengen (anders ben ik te snel klaar...) :-b
 
Jeffrey,

Aangezien ik ook nog een rookie ben en geen deskundige ben ik ook nog super veel hierover aan het leren en lees sommige topics wel tig keer door..!
Maar gezien jouw laatste vraag denk ik dat het ook heel belangrijk is dat je een bepaalt gevoel krijgt bij de lak die je ziet en de combinatie die je hiervoor moet gaan gebruiken! En inderdaad begin met een testspot!

Ik heb zelf de volgende gedachte erover..

Ik begin met een lichte combi zoals SSR1 en wit doet dit niks of te weinig dan .. opbouwen dat kan door alleen de pad te verzwaren, alleen het product te verzwaren of de combinatie! Want hoe zwaarder je begint hoe meer lak je hiermee verwijdert!

Als je met een lichte combi afkan en hiermee zo goed als alle swirls kan verwijderen dan is dit het beste voor de lakdikte! Moet je zwaarder gaan dan kan dat altijd nog... Een (blanke) lak is helaas niet oneindig dik!

Maar nogmaals ik ben ook nog een rookie! Maar dit is mijn gevoel hierbij!

En een DAP workshop .. ik kom hiervoor graag, bij voorkeur op korte termijn eens naar Bergschenhoek.. ik ben super leergierig en heb hier mijn nieuwe hobby helemaal in gevonden... ja ik ben verslaafd! x-]

Alvast een gelukkig nieuwjaar allen!! :party:
 
Tim zei:
Standen:

2,5 op 5 of 6
1 op 3 of 4
Step 1 op 3 of 4
Glaze 2 of 3
Wax/Sealant 1, 2 of 3
Polish with Sealant is afhankelijk wat je ermee wilt doen: finishen 2 of 3 op zwart. swirls verwijderen op 4 of 5 op wit.

Zo, je kan weer even vooruit :)

Ik neem aan dat ik deze standen ook kan aanhouden voor het gebruik op de Bosch Pex 400 AE??

Erg handig in elk geval!
Thanx Tim :)^
 
tinus zei:
Aan de ervaren boys/girls:
Laten we nou niet boos worden op mensen die vragen hebben, maar hen helpen.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je de eerste maanden door de bomen het bos niet meer ziet, en de informatie soms lastig te plaatsen is in je grijze massa. Er is behoefte aan 'hapklare brokken' voor n00bs, en daar ben ik mee bezig met een nieuwe website (die door tijdgebrek nog lang niet klaar is... :grinning: ).

Aan de beginners:
hou op met continue dezelfde vragen stellen, en investeer tijd en geld door te leren van de ervaren jongens.
Zij willen de beginnelingen graag helpen, maar verwachten wel een stukje voorbereiding en 'zweet' van de vragensteller.

Tinus, ik denk dat een website met dit soort info echt overkill is,er zijn nu al 3 fora over detailen, daar probeert iedereen al zo duidelijk mogelijk te zijn, nog een website erbij....? Nee, mijns inziens onnodig. Maar doe gerust wat je niet laten kunt. De hapklare brokken staan hier op zich ook wel, alleen moet de moeite gedaan worden om ze te vinden (ook al zijn het sticky's, vinden sommige ze nog niet :weetniet ), en dat doet niet iedereen, sommigen verwachten meteen een pasklaar antwoord op hun vraag zonder moeite te doen.

Als aanvulling op de opmerking van Tinus voor beginners wil ik het volgende toevoegen:
Vragen stellen is niet erg, is juist goed, maar probeer echt even wat te te investeren in het lezen van de diverse sticky's, deze zijn niet voor niets gemaakt en bevatten een schat aan informatie en maken als het goed is, een hoop duidelijk. Ook wij "ervaren" detailers hebben dit allemaal moeten doorgronden en hebben veel moeten lezen om dingen door te hebben. Buiten het lezen om, gaat het er ook om dat je zelf dingen ontdekt en daarvan leert, niets is waardevoller dan hands-on ervaring, zelf weten wat iets doet. En voor de zoveelste keer (ik denk dat ik er maar eens mijn onderschrift van ga maken :D ): doe altijd een testspot! Begin met de lichtste combinatie van pad en product, je kan altijd zwaarder gaan, andersom is lastiger corrigeren en je hebt het risico teveel lak weg te halen! Ik (en de andere ervaren personen hier) kunnen dit niet vaak genoeg zeggen, pak niet meteen de grofste combo, dat heeft geen nut!
 
Tja het begint een beetje een monotoon verhaal te worden.

Steeds DEZELFDE mensen die steeds DEZELFDE vragen stellen. Steeds DEZELFDE mensen die deze proberen te beantwoorden. Steeds DEZELFDE mensen die de adviezen in de antwoorden staan niet oppikken (Lees How to's. Lees handleiding van de DAP. Laat je persoonlijk adviseren bij Carclean. Lees veel op het forum etc.).
Ben zelf ook net 2 maanden serieus bezig en heb vooral op dit forum heel veel info gevonden door bovengenoemde adviezen op te volgen.

Ik ga in ieder geval (proberen) geen antwoord meer te geven op dit soort vragen. De boodschap wordt toch niet opgepikt, helaas.

***EDIT: Wil toch opbouwend blijven. Vandaar nogmaals (saai hè ) de link naar de handleiding van de DAP500 http://www.dap500.nl/HandleidingDAP500.pdf ***

***EDIT: Nog eentje die ik zelf heel erg goed vind: https://forum.Carclean.com/threads/how-to-svens-exterior-car-detailing-plan.581/ ***
 
maar als ik dat verhaal lees!
dan kom ik nog wat te kort om de auto helemaal mooi te krijgen!?
zoals : pb world professional polish, pb world black hole ( voor donker auto's zoals zwart en rood) en ex-p ??

dus als ik dat goed lees moet ik dit er ook nog bij hebben of niet?? :schaam