• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanpakken van een Renault Megane uit 1998 met heel veel lakschade.

RobvanPelt

Detailing rookie
16 apr 2012
142
0
Hallo allemaal ,

Zoals jullie bij het voorstellen van mijzelf hebben kunnen lezen heeft mijn vriendin een Renault Megane gekocht ,

en is flink opgelicht want toen ik de auto ging wassen voor haar kwam er een gehavende auto tevoorschijn !

Daar mee bedoel ik dan een aantal diepe krassen en een hoop krasjes over de gehele auto heen op het dak zijn

sommige stukjes lak echt helemaal kaal ze hebben er dus een leuk goedje op gezet met fillers om de boel te maskeren.


De eerste dag dat mijn vriendin met haar vader was wezen kijken heeft ze onder ander andere deze foto gemaakt

Renaultgemaskeerd.jpg


Hier leek het nog een mooi onderhouden auto maar vandaag eens een paar foto's gemaakt niet heel duidelijk maar goed

kijk nu maar eens naar de onderstaande foto's en oordeel zelf tevens de vraag in welke volgorde ik nu moet gaan werken.

001.jpg


002.jpg


003.jpg


004.jpg


005.jpg


006.jpg


007.jpg


Ik heb nu een Dap 500 aangeschaft met verschillende kompressorpads van Monello over genomen van Mindcontroller hier van het forum.

De pads die ik nu heb liggen zijn deze :

008.jpg


Het is de bedoeling dat ik dit werk samen met mijn schoonvader ga doen maar we twijfelen nog met welke spullen we dit moeten gaan aanpakken ,

en welke produkten we moeten gaan gebruiken met de reeds aanwezige kompressorpads moet hier nog wat bij horen we dat heel graag uiteraard !

Wie wil ons op weg helpen met een duidelijke uitleg in Jip en Janneke style ?

Alvast heel hartelijk dank ,

Mvgr Rob van Pelt
 
Laat ik die twijfel dan maar wegnemen : dat DAP jij nooit weg, daar zijn die schades veel te fors voor.

Verbeteren kan je het wel, mijn stappenplan zou zijn om te beginnen met Monello Mezzo op een oranje pad, Mezzo op een witte pad en dan eens te kijken of je met Finale en een licht groene pad een mooi plaatje krijgt.
Lukt dat niet dan zou ik daarvoor nog een stap Finale met een witte pad doen.

Ik neem aan dat je weet dat je vooraf ook nog moet wassen, clayen ed ?
 
Denk aan bijvoorbeeld aan Carteq (4800 / 1200) en met name de "oude" flessen zaten vol met fillers
 
Als eerste bedankt voor de stappen Juffer1 het gekke van het verhaal is dat je alleen die diepe kras voelt op de dakstijl .
Verder zitten er inderdaad heel veel krasjes en plekjes in maar die voel je niet zitten in ieder geval dus dat is al positief.

Denk als leek zijnde det merendeel van de krasjes in de blanke lak laag zit maar ga er gewoon positief tegen aan het
zal altijd een stuk beter worden als dat het nu is tenminste als we het goed gaan doen uiteraard maar ga ik wel van uit :-b

Wassen en kleien wisten we ja we hebben wat Poorboys klei van Joost ook hier van het forum over genomen komt met de post.
Maar nu als eerste nog een goede krachtige shampoo want zo'n huis tuin en keuken shampoo doet dus helemaal niks op deze wagen ...

Wat zouden we daar voor kunnen pakken de " lavare van Monello " of is er nog wat krachtigers / beters dan deze shampoo ?
Na het polijsten willen we gaan werken met Poorboys Blackhole is dit een goede optie en met welke pad kunnen we die op gaan zetten dan ?

Daarna dachten we aan een aparte sealant de EXP met welke pad deze dan te verwerken en als laaatste stap dachten wij aan
de Poorboys World Natty's Paste Wax Blue ook de vraag met welke pad deze laatste stap te zetten tenminste als dit rijtje een goede combi is !
Laat me dus graag door jullie detailers voorlichten in de hoop er allles aan gedaan te hebben om met de auto weer voor de dag te kunnen komen.
 
Zeker welkom hier Rob :cool:

Welke shampoo : als ik jullie was , zou ik gewoon door een wasstraat rijden , zo is alles er af en kan je gelijk gaan kleien. Ik heb gemerkt dat "wasstraatkrassen" veel fijner zijn dan diegene die je zelf maakt als de auto "verkeerd" gewassen wordt .
Die wasstraatkrassen zullen dan ook makkelijk weggepolijst zijn en je bespaart wat tijd. Je kan ook zelf aan de slag met een scheut APC in je waswater. Wel goed naspoelen.

Versier misschien best ook een lakstift om de diepere krassen en putjes op te vullen.

De logo's zou ik er afhalen (vind ik mooier , maar ieder zijn ding ) , het wast iig beter en sneller zo (ook polijsten en waxen enz...)
 
Als ik je foto goed bekijk dan heb je 2 gouden pads en 1 zwarte pad ?

De black hole zou ik met een zwarte doen, de exp met een gouden en de wax ook met een gouden.
Wat betreft de shampoo is de monello een goeden keuze.


Het geluk wat jij in deze hebt is dat je een hele zachte lak hebt wat het corrigeren ten goede komt.
Nadeel is wel dat je de auto op de juiste manier moet gaan bijhouden.(wassen met washmitt, drogen met microvezel droogdoek).
 
Juffer1 bedankt weer voor je reaktie ben dan wel blij dat het enigzins nog op te knappen valt omdat het een zachte lak is.

De pads zijn niet allebei goud het is een goude en een gele pad die ik heb liggen maar de gele is grover dan de gouden pad.

De manier van wassen van deze Renault zou jij of iemand anders daar wat specifieker in kunnen zijn zodat ik precies weet hoe.

En welke washmitt en microvezel droogdoek vallen aan te raden voor deze auto want wil hem vanaf nu gaan doen zoals het hoord.

Hoor het graag weer van een van jullie zodat ik de goede informatie op kan doen ,

Groet Rob
 
Rob welkom hier op het forum!

Is een waspakket misschien iets voor je?
https://www.Carclean.com/product/102199

Heb je meteen alles bij de hand! Alleen zou ik als aanvulling nog deze washmitt erbij pakken:
https://www.Carclean.com/product/CarPro/Merino_Wool_Mitt_WOOLMITT1PC_101950

Dit is een hele zachte washmitt en werkt heerlijk. Lust alleen wel een slokje water ;)

Veel plezier in ieder geval:)^
 
Hoi Woody ,

Ik zal deze van de week even bestellen samen met de overige spullen die ik nodig heb.

De combi die we dus willen gaan maken zijn :

De auto wassen met Monello Lavare

De auto kleien met Poorboys World Poly - Elastic Clay en Poorboys World Spray and Wipe

Het polijstwerk met Monello Raffini Mezzo Polish en Monello Raffini Finale Finishing Polish ,

en mits nodig de Monello Raffini Inizio Forza Compound ?

Als glaze en tevens " filler " de Poorboys World Black Hole

Dan willen we een sealant opzetten de Poorboys World EXP Pure Sealant

En dan als laatste hier over willen we de Poorboys World Natty's Paste Wax Blue zetten.

Wie kan me bevestigen of dit de juiste combinatie is om te werk te gaan met de auto ?

Hoor het wel weer ,

Groet Rob
 
Misschien voor het wassen even de trims, rubbers, naden/kieren/randen, deursponningen e.d. reinigen met APC (1:4/1:10) icm een aantal (detail)kwasten.
Na de lakbehandeling het kunststof voeden/dressen mbv Poorboys Trim Restorer.

Greets,

Rob aka Vadebo
 
Vadebo bedankt voor je bericht dat gaat best goed komen denk ik die Poorboys Trim Restorer stond ook op ons lijstje inderdaad ,

met die APC kan ik daar ook vergeelde deurpanelen door de nicotine mee schoon maken eigenlijk volgens mij wel toch ?

Er is dus gerookt in die auto maar gek genoeg is het hemeltje nog mooi en op het oog geen vlekje te bekennen ...

Word weer vervolgd dus !
 
Vergeelde deurpanelen=kunststof?
Apc is goed te gebruiken hiervoor maar als de apc het klusje niet klaart, raad ik aan het eens met een melaninesponsje (ook bekend als:wonderspons, miraclesponge,..) te proberen :ja
Gewoon te gebruiken met zuiver water....verricht soms wonderen :)^
 
Als je een goed glijmiddel zoekt voor je klei :
https://www.Carclean.com/product/Dodo_Juice/Born_Slippy_clay_lube_refill_concentrate__1_10__250ml_DJBR250_101240

Goed voor dik 2.5 liter en een stuk goedkoper dan S&W 1/1 .

Die handschoen van car-pro is idd een aanrader , gebruik dan wel deze enkel voor de properste delen en neem voor onderaan een gewone mf of andere.

De handschoen na gebruik uitspoelen in lauw-warm water en oprollen(met de wol binnenin en het netje aan de buitenzijde) : nu knijp je het water eruit en ze is bijna droog ! ( NIET WRINGEN ! , knijpen dus )

Shampoo : zolang je geen nr1-shampoo gebruikt , is elke andere aan te raden , enkel de prijs verschilt...
 
De auto heeft best wat lakdefecten en ook steenslag, maar ik weet zeker dat na wat noeste arbeid best wat van te maken valt, waardoor je vriendin toch blij zal worden van deze auto.

De steenslag voor is alleen te corrigeren door te vullen en daarna te wetsanden. (Daar zou ik nog even mee wachten, tot je wat meer bekwaam bent).

- Auto goed vooraf wassen. De shampoo bijvoorbeeld over doseren, zodat je de fillers (van de verkoopbehandeling) goed weg wast. (All Purpose Cleaner toevoegen helpt ook bijzonder goed).
- Daarna alle trims goed reinigen. Bijvoorbeeld met verdunde All Purpose Cleaner en wat Mothers Detail Brushes.
- De auto kleien.
- Na kleien wordt het tijd om de lakdefecten te corrigeren, dus polijsten.
- Eerst alle trims afplakken.
- Op de foto kan ik niet helemaal goed zien welke kleuren pads je allemaal exact hebt, maar op de verpakkingen staat ook iets over de cuttingfactor. Hogere cuttingfactor is grover polijsten.
- Ik zou op deze auto beginnen met Oranje in combinatie met Monello Mezzo. Dan kun je altijd nog opschalen naar Geel.
o Geel kun je gebruiken met Monello Mezzo, maar ook met het grovere polijstmiddel Monello Inizio.
- Soms lukt het corrigeren niet in één keer. Dan gewoon nog een keertje of twee dat deel corrigeren. Zolang je verbetering ziet optreden, blij worden en enthousiasme behouden.
- Moeilijke is om op tijd te stoppen, dus niet oneindig doorgaan op een plek.
- Dit deel van het werk zal de meeste tijd kosten. Trek daar gerust een hele dag voor uit.
- Na Oranje en Monello Mezzo naar Monello Finale op Wit of zelfs naar Groen. (Wit is ietsje grover dan Groen). Je kunt ook de auto eerst met Finale op Wit behandelen en daarna met Finale op Groen. Deze Finishing stappen zullen minder tijd in beslag nemen dan de stap hiervoor (Mezzo op Oranje), omdat je nu alleen maar de door Mezzo ontstane krasjes zult wegwerken. Veel lichter werk, maar kost toch ook flink tijd, want je wilt de hele auto perfect maken voor je schatje natuurlijk!!
- Daarna zou je kunnen gaan (in verband met mogelijk nog aanwezige lakdefecten) voor een product als Poorboys World Black Hole. Dat is een product wat de lak voedt, maar vooral ook defecten maskeert.
- Daarna klaar om te Sealen en/of te Waxen.
- Vervolgens trims voeden en wielen en banden verzorgen en jouw prachtige vriendin rijdt (verwachtbaar) rond in een spetterende zwarte Renault die bij haar past en waar ze blij mee kan zijn.

Succes en laat ons je vorderingen volgen alsjeblieft. Wie weet kunnen we je nog verder helpen.
 
Even snel wat op / aanmerkingen :

Born Slippery is een middel wat je alleen voor clayen kunt gebruiken, Spray en Wipe is een algemene spray die je ook voor bijvoorbeeld je ramen ed kunt gebruiken.
Daarnaast zal je nadat je de auto met Born Slippery hebt geclayed ook weer moeten wassen, iets wat je bij gebruik van Spray & Wipe niet hoeft te doen.

Een gele pad icm Inzio Forza is een hele zware combinatie. Aangezien jij een zachte lak hebt zou ik daar niet te snel naar uitwijken : liever 2 hits met een oranje pad icm Inizio dan 1 met een gele zou mijn advies zijn.

Wat Aficior verder ook al aangaf : neem vooral je tijd. Je gaat deze auto niet in 8 uurtjes klaar maken, trek daar maar gerust 2 dagen voor uit.
 
nicknameless zei:
Delete Slippery

Insert Slippy

;)

Juffer1 bedoelt waarschijnlijk dat het vooral Slippery aan voelt.... Hi hi hi.

En ik zou ook liever voor meerdere hits Oranje en Mezzo gaan hoor. Liever veilig kleine stapjes (daarom schreef ik het ook, maar misschien niet duidelijk genoeg verwoord), want je weet niet wat de auto reeds heeft meegemaakt in zijn leven op poetsgebied.

Ik denk dat deze Megane op het punt staat een metamorfose te ondergaan.
 
Echt super mensen bedankt voor jullie inzet voor me dat doet me al heel goed want hoop echt dat ik hem redelijk naar haar zin krijg.
Mn vriendin werkt haar eigen de barsten en dan kun je uiteindelijk iets kopen krijg je dit ik was eerst in staat om die verkoper op zn b*k te slaan.
Het is dat zij zei tegen me doe nou maar niet anders zit je straks nog op het politiebureau anders had die ze echt gekregen van me !

Virus jij bedankt voor de uitleg van de deurpanelen die zijn trouwens inderdaad van kunstof ja had het al geprobeerd met Dasty en dat
heeft wel iets gedaan maar die vlagen bijf je er in zien maar ga dat maar eens proberen met A.P.C hopen dat die zn werk goed doet er op.
Mijn vriendin gaat er zometeen nog even uit voor dat wondersponsje ze zei dat ze die bij de Marskramer had gezien zijn die het eigenlijk ?

grandscenicman jij ook bedankt voor het vewijzen naar het product om mee te gaan kleien maar de Spray and Wipe willen we echt proberen,
mede omdat hij inderdaad voor meerdere dingen bruikbaar is ben er zelf ook erg benieuwd naar hoe dit werkt met kleien en andere klusjes.

Ook zeer zeker een bedankje aan jou aficior bedankt voor het neer zetten in welke volgorde ik het beste kan gaan werken en ben zeer zeker met jullie eens dat ik beter 2 hits kan maken met de oranje pad in samenwerking met de Inzio Forza waar Juffer1 ook al op attendeerde waarvoor dank.

Enigste wat ik mijzelf nu af vraag of de Inizio Forza Compound nog wat kan bijdragen aan deze werkzaamheden of is dit niet echt nodig ?
Mocht dit wel bijdragen aan de stappen die ik moet nemen welke pad gebruik ik hier dan voor eigenlijk ik wil alles namelijk in een keer bestellen.

Het probleem is wel dat we het werk moeten gaan doen naast het huis van mijn schoonvader en ik begreep dat het wel een dag of 2 misschien 3 voor ons omdat we het nog nooit hebben gedaan kan gaan duren hoe doe ik dat als er dezelfde dag of dag er na regen op terecht is gekomen dan ?

En is er eventueel een How To die laat zien hoe je precies gaat beginnen met de Dap 500 en ergens waar ik kan terug vinden hoe lang de produkten moeten blijven zitten voor we verder kunnen met het overige werk misschien zijn er iets van filmpjes van want als ik het zie leer ik snel.

Weer een aantal vragen maar we komen steeds dichterbij en hoop inderdaad ook aficior dat het een mooie metamorfose mag gaan worden !

Het is een steengoed vrouwtje voor me dus probeer nu ook voor haar het uiterste er uit te halen wat mogelijk is met dit stappenplan.

Groet Rob

PS:De Poorboys klei is niet aangekomen door een of andere reden dus ben weer op zoek naar andere klei maar welke klei.
Misschien dat we daar ook rekening mee moeten houden in verband met het beschadigen weer omdat de lak zo zacht is ?