• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanpakken van een Renault Megane uit 1998 met heel veel lakschade.

Ik koop die wondersponsjes doorgaans bij Action, maar ik denk dat je ze onder verschillende benamingen bij diverse winkels vind bv bij Blokker en ik neem aan bij Marskramer ook. :ja
 
Die Inzio Forza is een heel erg zwaar polijstmiddel. Deze heb je normaliter nodig bij zwaar verweerde lakken en zeer zware swirls.
Nou verkeerd jou lak niet in showroom staat maar wat ik op de foto's zag valt hij ook niet echt in die categorie.

Als je met Mezzo op een oranje of een gele pad het beoogde resultaat behaald dan zou ik die Inizio lekker dicht laten.
Pas als het resultaat echt tegenvalt zou ik een stukje proberen met de Inizio. Let wel dat het met de Inizio erg hard gaat.

Als tip zou ik je willen meegeven om dit filmpje eens te bekijken :
http://youtu.be/EDfoH3th3NY

Daarnaast zou ik het zelf per paneel of zijde gaan aanpakken. Dus :
- Gehele auto wassen
- Delen die je wil gaan polijsten clayen
- Delen die je geclayed hebt polijsten
- Delen die je gepolijst of gecaleyd hebt voorzien van bijv. Black Hole
- En als laatste stap die delen beschermen.

Als je het op deze manier doet dan heb je relatief kleine oppervlaktes en kan je daar ook je tijd voor nemen.
Op die manier kan je dan dus je project uitspreiden over meerdere dagen. Zelf zou ik echter wel de gehele auto wassen als je de volgende dag verder zou gaan.
 
Juffer1 super bedankt man voor je goede uitleg het is dat het van dat bagger weer is anders zou ik het liefst morgen al willen beginnen hahaha ...

Zoals je hebt kunnen lezen is de bestelling klei niet goed gegaan en verdwenen dus zoek nu een nieuwe klei voor de Renault iemand een optie voor me ???

Verder gaan we het aanpakken zoals je zegt Juffer1 dan kan je ook ophouden wanneer het bagger weer zou gaan worden het wachten is nu op goed weer.

Kan iemand me nog uitleggen hoe lang de produkten in moet trekken zoals de blackhole sealant en wax voor je verder kan met het volgende stapje ??
 
Nu moet ik erbij vermelden dat je inizio niet alleen gebruikt bij zwaar verweerde lakken, maar ook bij autolakken zoals: Volvo,Mercedes,BMW, Volkswagen etc.
Ik denk dat jij met jouw zachte lak (Renault) een eind gaat komen met mezzo en daarna nog afbouwen met finale als je daar genoeg tijd voor hebt. Ik heb zelfs krassen/swirls met finale verwijdert bij een Scenic. 8o
 
De Black hole zou normaal zo'n 5 minuten moeten blijven zitten. Voor de wax / EXP hebben we een swipe-test.

Hoe een swipe test werkt : je brengt de wax dun aan, na een tijdje beginnen de delen die je in de wax hebt gezet dof uit te slaan.
Vervolgens trek je daar met een schone vinger een streep in :
swipe_test.jpg


Als je door die streep schone lak ziet (zoals hier boven) dan is de wax klaar om afgenomen te worden.
 
ik heb zelf een renault scenic uit 1999 gehad en de lak is zeer kwetsbaar ,de blanke lak is erg maar dan erg dun

Ga je met te zware middellen aan de gang dan ga je er door heen ,vooral de motorkap is dun.

bij mijn was ssr 2,5 al te zwaar maar ssr 1 te licht ,met polisch knapte de boel iets op maar swirls en krassen blijven aanwezig.

Mijn advies licht beginnen en vooral niet de ver gaan
 
bs , Juffer1 en bloemie bedankt weer voor het beantwoorden van mijn vragen ik vind de sfeer hier heel gemoedelijk dit kom je niet snel op

andere fora tegen dus is een uniek iets hier word het licht in je ogen nog gegund blijkt wel iets wat voor mijn normen en waarden heel belangrijk is :ja

Even om terug te komen op de klei daar heb ik nog geen antwoord op gekregen welke klei zou goed zijn om de lak van de Renault te reinigen ?

Wacht het antwoord weer graag af nogmaals Thanks :)^

Groet Rob
 
Clay zou ik de elastic van poorboys pakken, of de mequiars consumenten, Dodo Super natural is ook een goede optie.

Andere optie kan ook de Dodo Basic of Bling clay zijn al weet ik niet of deze eventueel marring kan veroorzaken
 
Heb je topic even door zitten te lezen, heb er weinig aan toe te voegen behalve: erg mooie klus en veel succes! Dit is inderdaad een heel leuk forum, en mensen willen je graag helpen. Ze delen hier hun kennis!
 
Hoi Juffer1 waar zou jou persoonlijke voorkeur naar uit gaan naar Poorboys Elastic dan begrijp ik ?

En Paulus nogmaals wat een goede hulp hier heb ook een poosje op andere fora gezeten vanwege

mijn hobby Duitse lichte Honda M motorfietsen restaureren was in het begin leuk maar als de ene

weer iets wat had wat een ander niet had kon je de jaloezie en afgunst proeven net kleine kinderen :|~*

Toppie mensen :party:
 
Voorkeur heb ik niet echt maar in jou situatie zou ik voor de elastic of de meq's consumenten clay gaan.

Motivatie is dat de auto nog nooit geclayed is en de Dodo Supernatural clay wellicht te licht / zwak is.

Je zou eens kunnen informeren of de Dodo Basic of Bling clay qua gradatie gelijk is aan de de andere 2 alternatieven.
 
+1 voor Juffer1
Nu heb ik persoonlijk nog niet zoveel soorten klei geprobeerd maar mijn favoriete klei is de Poorboy's klei, ik vind het een goede all round klei, niet te hard, niet te zacht. :ja
De witte consumenten klei van Meguiar's vond ik ook niet slecht, de blauwe milde klei van Meguiar's vind ik soms iets te zacht/mild voor hardnekkige vervuiling (bovendien vind ik deze te duur :( )
 
ik zelf persoonlijk had goede ervaring met bildhammer klei soft ,tijdens gebruik veel water laten spoelen.

daarna de polisch gebruiken en evt black hole en een wax er op ,je kans is groot dat je als je bijv ssr1 gebruikt je pads zwart worden van de basislak.

vaak zie je het op de rechter deur en motorkap vlekken ontstaan doordat de blanke lak weg is ,daarbij wordt vaak een grove polijst middel bij de dealer gebruikt bij aflevering en daarna een sillicone bom op de lak.

even een andere tip kijk even goed in de wielkasten achter bij de omgezette rand naar binnen toe en bij de dorpel ,hier gaan ze vaak als eerste roestblaasjes geven wat ook geld voor de voorzijde.

bij de wielkasten voor zie je in het plastic binnenscherm een kein vierkant gat zitten ,spoel hier eens water doorheen mestal komt er een zooi blubber uit waar je u tegen zegt.
 
bloemie bedankt voor de tips maar had deze al een keer gehoord van een kennis van ons die automonteur is ,

nu valt het bij deze auto gelukkig mee maar dan heb je er ook wel alles mee gezegd jammer genoeg !

Met dit karretje ben ik nog wel even bezig dan hoop ik in ieder geval alles er aan gedaan te hebben wat ik kon.

Tevens gisteren ook besloten om de binnenboel ook een hevige metamorfose te geven nu we er toch mee aan de gang gaan.

De klei word toch de Poorboys elastic klei samen met Spray and Whipe de rest van de produkten zullen ook merendeels uit het

Monello en Poorboys assortiment gaan komen omdat we het uiterste er uit willen proberen te halen zoals ik al erder vertelde.

Groet Rob
 
Oke bloemie bedankt voor de tip ging vandaag nog eens wat beter kijken en alle siliconen er eerst afgeboend ,
en zag op een dorpel bij de linker achterdeur toch een aantal plekjes onder de lak kan ik daar nog wat aan doen ?

Verder alle produkten bij elkaar nu en waarschijnlijk dit a.s weekend er tegen aan en heel misschien toch in een garage ,
dit weet ik morgenavond pas zeker dus is nog even afwachten voor ons en anders maar elke keer wat doen !

Maar om nog even als laatste vraag voor ik kan beginnen ik moet beginnen met mezzo en oranje kompressor pad

welke stap komt hier na dan is dat al met finale ? en met welke pads dan samen ? Dit even echt voor de zekerheid.

En op welke standen moet de dap staan bij het polijsten en welke bij de blackhole en welke exp en op welke de wax ?

Ik hoor graag nog iets van iemand hier over ,

Alvast weer bedankt ,

Groet Rob van Pelt
 
Wil iemand me nog even een antwoord geven op mn bovenstaande vragen aub ?

Nogmaals bedankt alvast ...

Mvgr Rob van Pelt
 
Maar om nog even als laatste vraag voor ik kan beginnen ik moet beginnen met mezzo en oranje kompressor pad?

Mezzo op wit gebruik ik als testspot. Daar begin je mee en na 1 hit kijken of je verbetering hebt (eventueel tweede hit).
Na 2de hit nog geen verbetering een stapje zwaarder gaan.
Dit kan door Mezzo op pad met zwaardere cuttingfactor (oranje/geel/wol) of door bijvoorbeeld inizio op wit te gebruiken.

welke stap komt hier na dan is dat al met finale ? en met welke pads dan samen ?

Van zware cut naar zacht (zoals de polijstmiddelen en pads meestal gebruikt worden):
- inizio op oranje
- Mezzo op wit
- Finale op lichtgroen of zwart

De richtlijn is altijd afbouwen. Vindt je zelf dat het resultaat goed genoeg voor je is kan je dit eventueel achterweg laten.
Het is echter aan te raden af te bouwen met finale. Finale kan je op licht groen (kleine cuttingfactor) of op zwart (geen cuttingfactor)

En op welke standen moet de dap staan bij het polijsten en welke bij de blackhole en welke exp en op welke de wax ?

Polijsten met dap 900 doe ik meestal stand 4-5.
Blackhole op stand 2-3.
Waxen doe ik altijd met het handje.. Vind ik leuker werken.
Wil je dit ook met de dap doen denk ik dat je dit ook best op stand 2-3 doet. Voor de wax wordt meestal de rode pad gebruikt heb ik al gelezen.
 
Wat ik nog vergeet te vragen de dakstijlen doe je die ook gewoon met de DAP of met een handpad ?
Mocht dit zo zijn welke moet ik dan aanschaffen ?

Alvast bedankt weer ...