• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Basisstappen en spullen

JPstyle

Detailing trainee
25 jul 2015
11
22
Addicts,

Nu wil ik de auto ook netjes onderhouden en bijhouden maar weet nog niet of ik ook echt zelf wil gaan waxen enzo. Dit omdat ik ook geen overkapping heb om de auto onder te zetten, altijd met droog weer en zon vol in de zon sta... en ook gewoon de tijd die het in beslag neemt. Wel wil ik dat de auto 2 a 3 keer per jaar zo een behandeling krijgt.

Maar los van de all-in behandeling wil ik hem toch wel elke week tot om de week gaan wassen want bij mij op het werk is hij vaak na een dag al stoffig en vies...

Dit heb ik zo een beetje bedacht na menig topics te hebben gelezen hier en natuurlijk eigen gedachte.

Wassen 2 emmer methode
- Microfiber Madness - Incredisponge Wash Sponge
- Dodo Juice - Born to be Mild shampoo
- Carclean.com – Maatbekertje
- Heb nog een grote droogdoek

Beter resultaat na droogwrijven ivm het snel drogen vaak. Oftewel met de eerste doek vooral het vele water eraf halen en daarna gelijk dit product en bijhorend doekje nabehandeling om zeker geen droog plekken te hebben.
- Poorboys World - Spray and Wipe (tevens ook de ramen)
- Poorboys World - Ultra Mega Towel - Blauw - 39x39cm

Kunstof bumper delen
- Dodo Juice - Fantastic Plastic Trim Dressing

Velgen
- Autoglym - Engine Cleaner
- Autoglym - Hi-Tech Wheel Brush
- Heb nog een droogdoek
- Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel (heb ik al)
- Meguiars - Tyre Dressing Applicator Pad (heb ik al)

Mocht ik eventueel toch meer willen gaan doen wil ik alvast wat info inwinnen. Ik heb nog staan.
- Smartclay + Smartdetail
- Smartwax
- nog 1 Meguiars - Gold Class Even Coat Applicator Pad

Maar naar wat lezen hier vraag ik mij af of ik die Smartwax wil gebruiken. Want deze producten lijken me dan interessanter om te gaan gebruiken. Kan misschien wel de klei gebruiken met detail?
- Poorboys World - Professional Polish
- Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845
- Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator (voor aanbrengen van producten)

En kwa doeken zou ik de volgende nemen
- Monello - Peluche Verde Trio (voor wax en polish)
- Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm (auto drogen na wassen)
- Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm (voor het kleine werk)

Tevens zit ik te denken om een HD te kopen met een Monello stuk en te gaan foamen. (verjaardag komt eraan)
- KARCHER K2 COMPACT CAR
- Monello - Lancia Foam Kit for Karcher

Zit dan te twijfelen tussen deze foams, maar tips hoor ik graag!
- Monello - Artico Magico Snow Foam (nadeel vind ik alleen groot verpakking)
- Dodo Juice - Apple iFoam Snow Wash

Hoor graag wat jullie ervan denken. Regent dit weekend toch en heb nog wat restjes Mequiars en Smartwash staan dus wil niet gelijk morgen bestellen. Wil eerst even wat info en hulp wat handig is.

En dit is de auto, niet iets wat vaak voorbij komt denk. (moet ook nog iets van een krukje gaan kopen, kom niet eens overal bij op het dak :-D )
313fymr.jpg
 

Bijlagen

  • 313fymr.jpg
    313fymr.jpg
    366,2 KB · Weergaven: 88
Lijstje ziet er prima uit. Alleen snap ik de engine cleaner voor de velgen niet helemaal.

Bedenk dat waxen niet erg veel tijd in beslag neemt. Dit is enkel een dun laagje opbrengen even laten curen en afnemen. Dit is iets wat je bijvoorbeeld prima in de avonduren kunt doen of op momenten dat het niet te heet is. Waxen duurt bij mij niet veel langer dan een uurtje. De wax die je al hebt is prima. Gewoon opmaken en dan eens verder kijken naar wellicht betere waxen.

Poorboys Spray and Wipe kun je 1:1 verdunnen en gebruiken als glijmiddel voor je klei.

De genoemde doeken van Monello kan ik alleen maar aanraden!

Wat betreft het foamen en de hogedrukreiniger hierover weet ik niet veel. Wellicht dat andere forumleden je hiermee verder kunnen helpen.
 
Ik heb ook de K2 met de Monello lance...
ik vind het een prima dingetje... Niet te veel druk maar dat moet je ook niet willen bij je auto.. De Monello foam doet het prima... Dus ik heb nooit eens andere foam geprobeerd.

engine cleaner voor je velgen heb ik ook nog nooit van gehoord... Maar er zijn een hoop goede velgen reinigers... Ik zal je toch aanraden de velgen eerst 1x goed aan te pakken en dan in een velgwax zetten... Op deze manier word het een stuk makkelijker je velgen bij te houden!

qua velgen borstels vind ik de wheelwoolies heel fijn... Aangezien ze niet spetteren... Toch best fijn geen spetters is je gezicht ;)
 
Engine cleaner heb ik gekozen omdat in de beschrijving erbij staat dat deze ook ervoor gebruikt kan worden en bij de wheel cleaner weer iets staat van voor bepaalde soort velgen niet. Dus mijn gedachte was dat deze minder agressief zou zijn. De kwast had ik bewust gekozen omdat ik zo lekker overal goed bij kan. Althans dat is mijn gedachte.

Fijn dat er iemand is die uit eigen ervaring kan zeggen dat die HD een prima ding is voor te foamen. Wel vroeg ik me af of die lance die erbij zit ook niet gebruikt kan worden?

Ivm de velgen goed schoonmaken en waxen. Dit kan dus ook met me flesje Smartwax of beter iets anders gebruiken?

Ow en ik heb nu een half leder interieur. Hoe maak je dat het handigste schoon?

Heb dit bedacht als velg reiniger na nog wat onderzoek
https://www.Carclean.com/product/Monello/Non_Ferro_500ml_MNF0105_102671
Lees dat dit zowel een cleaner als vliegroest verwijderaar is. Om het ook te gebruiken als cleaner kan ik dan in de hoekjes ook nog even die kwast gebruiken om het goed te verdelen?
 
Engine cleaner zal beste zijn werk doen op de velgen. Als je je auto vaak wast (en dus ook je velgen) en ze behandeld met een velgenwax dan heb je niet eens een velgenreiniger nodig. Als je je velgen behandeld is het wel aan te raden om een velgenwax gezien de hoeveelheid vuil en hitte. Normale wax is waarschijnlijk binnen notime verdwenen van de velg.

NonFerro kun je inderdaad goed gebruiken als velgenreiniger. Kan ook op de lak worden gebruikt en je kunt een kwast of een spons gebruiken om het opnieuw te verdelen.

Interieur moet ik je verschuldigd blijven.
 
Oke, zal me daar eens in verdiepen. Maar wil ze er dan eerst een keer vanaf halen om ze echt goed te reinigen. En misschien dan gelijk kleien en waxen.

Tot die tijd NonFerro maar aanschaffen en toch ook dat kwastje van Autoglym zodat ze langs buiten toch wat schoner worden dan alleen met shampoo.
 
Oke, dus nu heb ik dit een beetje in gedachte voor het moment.

Wassen 2 emmer methode
- Microfiber Madness - Incredisponge Wash Sponge
- Dodo Juice - Born to be Mild shampoo
- Carclean.com – Maatbekertje
- Heb nog een grote droogdoek

Beter resultaat na droogwrijven ivm het snel drogen vaak. Oftewel met de eerste doek vooral het vele water eraf halen en daarna gelijk dit product en bijhorend doekje nabehandeling om zeker geen droog plekken te hebben.
- Poorboys World - Spray and Wipe (tevens ook de ramen)
- Poorboys World - Ultra Mega Towel - Blauw - 39x39cm

Kunstof bumper delen
- Dodo Juice - Fantastic Plastic Trim Dressing

Velgen
- Monello - Non-Ferro
- Autoglym - Hi-Tech Wheel Brush
- Heb nog een droogdoek

Banden
- Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel (heb ik al)
- Meguiars - Tyre Dressing Applicator Pad (heb ik al)

En kwa doeken zou ik de volgende nemen
- Monello - Peluche Verde Trio (voor wax en polish)
- Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm (auto drogen na wassen)
- Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm (voor het kleine werk)

Tevens zit ik te denken om een HD te kopen met een Monello stuk en te gaan foamen. (verjaardag komt eraan)
- KARCHER K2 COMPACT CAR
- Monello - Lancia Foam Kit for Karcher

Twijfelen nog welke foam, tips hoor ik graag!
- Monello - Artico Magico Snow Foam (waarom alleen zo groot??)
- Dodo Juice - Apple iFoam Snow Wash

Hoor graag wat jullie ervan denken.

Zoek ook nog een goede cleaner voor een half leder interieur.
 
Ziet er goed uit de lijst!

Wat betreft foam ik denk dat dit ook een beetje persoonlijke voorkeur heeft. Gewoon een kwestie van proberen. Wellicht dat er reviews zijn die je kunnen helpen.

Voor stof:
https://www.Carclean.com/product/Autoglym/Car_Interior_Shampoo_500ml_10582_100124

Cleaner voor leer:
https://www.Carclean.com/product/Autoglym/Leather_Cleaner_500ml_10642_100135

Voeden van leer:
https://www.Carclean.com/product/Auto_Finesse/Hide_Leather_Conditioner_250ml_HCOD250_102206
 
Voor het leer zou ik de set van Mothers nemen. Ik heb er positieve ervaringen mee en hier op het forum heb ik er ook nog geen onvertogen woord over gehoord.

Met de standaard foam lance van Kärcher heb ik geen ervaring, maar de ervaringen hier op het forum zijn niet zo heel positief. Een tijdje terug vroeg iemand hetzelfde en die werd aangeraden om toch even door te sparen voor eentje van Monello.

Trouwens, voordat je de bandendressing aanbrengt zou ik ze wel goed schoonmaken. Dan blijft het enorm veel langer zitten. Ik maak ze altijd schoon met APC 1:5 en een stevige borstel.
 
Nou dan denk ik dat het dit gaat woorden voor het moment, nog tips of toevoegingen?

Wassen 2 emmer methode
- Microfiber Madness - Incredisponge Wash Sponge
- Dodo Juice - Born to be Mild shampoo
- Carclean.com – Maatbekertje
- Heb nog een grote droogdoek

Beter resultaat na droogwrijven ivm het snel drogen vaak. Oftewel met de eerste doek vooral het vele water eraf halen en daarna gelijk dit product en bijhorend doekje nabehandeling om zeker geen droog plekken te hebben.
- Poorboys World - Spray and Wipe (tevens ook de ramen)
- Poorboys World - Ultra Mega Towel - Blauw - 39x39cm

Kunstof bumper delen
- Dodo Juice - Fantastic Plastic Trim Dressing

Velgen
- Monello - Non-Ferro
- Autoglym - Hi-Tech Wheel Brush
- Heb nog een droogdoek

Banden
- Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel (heb ik al)
- Meguiars - Tyre Dressing Applicator Pad (heb ik al)

En kwa doeken zou ik de volgende nemen
- Monello - Peluche Verde Trio (voor wax en polish)
- Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm (auto drogen na wassen)
- Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm (voor het kleine werk)

Interieur
-
Autoglym - Car Interior Shampoo
- Mothers Wax - LeatherTech Foaming Wash Cleaner
- Mothers Wax - LeatherTech Moisture Infusion Gel Cream

Nog wel even over Mothers... Het is half leer. Iemand ervaring of dit vlekt op stof?
 
Nou ben nog wat aan het zoeken en denken geweest. Maar denk dat dit zo me lijstje is wat ik allemaal zou gaan gebruiken. HD komt in september en het wax verhaal is meer als ik dat toch zou gaan willen doen zelf.

In het rood zijn de nieuwe dingen, vooral ivm de Woolie hoop ik op de gouden tip. Dit is wat ik denk het handigste.

Wassen 2 emmer methode
- Monello - Wash Mitt
- Dodo Juice - Born to be Mild shampoo
- Carclean.com – Maatbekertje
-
Monello - Wheel Woolie - Large (dit klinkt stom, maar kan niks vinden en vind een trapje/krukje totaal niet handig. Dus wil dit gebruiken om me dak te doen. Of iemand moet de gouden tip hebben?)
- Heb nog een grote droogdoek

Beter resultaat na droogwrijven ivm het snel drogen vaak. Oftewel met de eerste doek vooral het vele water eraf halen en daarna gelijk dit product en bijhorend doekje nabehandeling om zeker geen droog plekken te hebben.
- Poorboys World - Spray and Wipe (tevens ook de ramen)
- Poorboys World - Ultra Mega Towel - Blauw - 39x39cm

Kunstof bumper delen
- Dodo Juice - Fantastic Plastic Trim Dressing

Velgen
- Monello - Non-Ferro
- Autoglym - Hi-Tech Wheel Brush
- Heb nog een droogdoek

Banden
- Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel (heb ik al)
- Meguiars - Tyre Dressing Applicator Pad (heb ik al)

En kwa doeken zou ik de volgende nemen
- Monello - Peluche Verde Trio (voor wax en polish)
- Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm (auto drogen na wassen)
- Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm (voor het kleine werk)

Interieur
-
Autoglym - Car Interior Shampoo (is me niet helemaal duidelijk hoe je dit eraf haalt. gewoon met een doekje? of moet het een zeem zijn)
- Mothers Wax - LeatherTech Foaming Wash Cleaner
- Mothers Wax - LeatherTech Moisture Infusion Gel Cream

Indien ik wil gaan waxen
- Smartclay + Smartdetail (heb ik al)
- Poorboys World - Professional Polish
- Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845
- Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator (voor aanbrengen van producten)

Hogedruk en foamen
- KARCHER K2 COMPACT CAR
- Monello - Lancia Foam Kit for Karcher
- Dodo Juice - Apple iFoam Snow Wash
 
Flinke lijst is het al geworden.

JPstyle;n427143 zei:
Velgen
- Monello - Non-Ferro
- Autoglym - Hi-Tech Wheel Brush
- Heb nog een droogdoek

Heb je ook iets om de binnenkant van de velgen schoon te maken? Ik vind het niet alleen mooier staan, maar het maakt ook het drogen makkelijker. Anders zit binnen de kortse keren je droogdoek onder het remstof. Ik gebruik zelf de Medium Wheel Woolie en de EZ Detail Mini Brush. Die laatste is zo smal dat 'ie bijna tussen elke velg/rem combinatie past, maar hij spettert wel. De wheel woolie is wat groter, maar spettert niet.


Daarnaast zou ik je auto wel waxen. Dat maakt het schoonmaken een stuk eenvoudiger;)
 
Hey JPstyle,

Ik kan er snel overheen gelezen hebben, maar ik vroeg mij af waarom je niet zou willen polijsten?
En het lijkt alsof jij denkt dat waxen een tijdrovende of moeilijke klus is en het daarom overweegt NIET te gebruiken?


Je schaft een behoorlijke lijst met producten aan om je auto bij te houden. Helaas heb je volgens eigen zeggen niet veel tijd. Ik kan je echter aanraden om je auto is (machinaal) te polijsten en dán de vervolgstappen te doen. Hiermee bereik je een veel beter resultaat dat dankzij de betere voorbereiding ook langer zal standhouden.

Denk hierbij aan het ophelderen van je lak, krassen en swirls zijn weg, er ontstaat een superglans en daarna bescherm je alles weer met een wax.
Als je deze stappen goed hebt doorlopen, dan is de wekelijkse wasbeurt een eitje om te doen!

Uiteraard kun je ook het polijsten overslaan en het inderdaad met een cleaner proberen. Of je nou polijst of een cleaner gebruikt, je zal toch uiteraard je werk aan de auto willen behouden door het te beschermen met een wax? Dit zal ook de nodige bescherming bieden bij de wekelijkse wasbeurten en/of touch-ups.


Greetz
 
Jansen;n427144 zei:
Flinke lijst is het al geworden.



Heb je ook iets om de binnenkant van de velgen schoon te maken? Ik vind het niet alleen mooier staan, maar het maakt ook het drogen makkelijker. Anders zit binnen de kortse keren je droogdoek onder het remstof. Ik gebruik zelf de Medium Wheel Woolie en de EZ Detail Mini Brush. Die laatste is zo smal dat 'ie bijna tussen elke velg/rem combinatie past, maar hij spettert wel. De wheel woolie is wat groter, maar spettert niet.


Daarnaast zou ik je auto wel waxen. Dat maakt het schoonmaken een stuk eenvoudiger;)
Bij deze velgen zie je niet echt de binnenkant zeg maar. Dus wil de zichtbare delen goed schoonmaken omdat er nu vuil aanslag op zit wat ik er met gewoon shampoo niet af krijg. En wanneer ik ze eraf haal maak ik ze ook goed schoon aan de binnenkant. Denk niet dat een borsteltje daar nu tegen opgewassen is ;)
 
Quantoxx;n427149 zei:
Hey JPstyle,

Ik kan er snel overheen gelezen hebben, maar ik vroeg mij af waarom je niet zou willen polijsten?
En het lijkt alsof jij denkt dat waxen een tijdrovende of moeilijke klus is en het daarom overweegt NIET te gebruiken?


Je schaft een behoorlijke lijst met producten aan om je auto bij te houden. Helaas heb je volgens eigen zeggen niet veel tijd. Ik kan je echter aanraden om je auto is (machinaal) te polijsten en dán de vervolgstappen te doen. Hiermee bereik je een veel beter resultaat dat dankzij de betere voorbereiding ook langer zal standhouden.

Denk hierbij aan het ophelderen van je lak, krassen en swirls zijn weg, er ontstaat een superglans en daarna bescherm je alles weer met een wax.
Als je deze stappen goed hebt doorlopen, dan is de wekelijkse wasbeurt een eitje om te doen!

Uiteraard kun je ook het polijsten overslaan en het inderdaad met een cleaner proberen. Of je nou polijst of een cleaner gebruikt, je zal toch uiteraard je werk aan de auto willen behouden door het te beschermen met een wax? Dit zal ook de nodige bescherming bieden bij de wekelijkse wasbeurten en/of touch-ups.


Greetz
Ben bij mijn vorige auto bezig geweest met zelf te kleien en waxen. En vond dat zelf niet zo geslaagd eigenlijk. Dus iedereen zegt idd dat het gemakkelijk is maar deel die mening niet echt zeg maar. Daarnaast vind ik gewoon wassen wel leuk maar dat echt meer detailen is niet zo mijn ding.

Dus ik ben nu wat spullen aan het aanschaffen om hem zelf te kunnen bijhouden. De echte detail behandeling gaat hij wel krijgen op korte termijn maar door een ander :D
 
Je zegt dat je niet kan / wil waxen. Zelf heb ik ook jaren buiten staan waxen op straat en met de dodo waxen ging dat prima.

Als je dmv de swipe test dat in de gaten houdt kan je een paneel aanbrengen en een paneel afnemen.

Wat ook een optie kan zijn is cancoat. Dit moet je na het aanbrengen eigenlijk gelijk weer afnemen.

voordeel van goed beschermen is dat je de lak ook makkelijk kan schoonmaken.
Datzelfde geldt ook voor het afdrogen, als je de auto goed hebt beschermd en op de juiste manier afspoelt dan kan je die met 1 doek makkelijk drogen. Dat lukt dan zelfs met een micorvezeldoekje van 45x45 cm.
 
Hey JP,

Ik snap je punt!. Echter wil ik je toch duidelijk maken dat ''bijhouden'' alleen rendabel is als hetgeen wat je bij wilt houden ook in een goede staat is. Het idee is zoals ´´een vlag op een modderschuit´´, zeg maar... Haha!

Maar goed, als iemand de auto straks helemaal strak maakt en deze goed beschermt met een goede kwaliteit wax-sealant, dan is het bijhouden écht een stuk leuker én makkelijker. Je onderhoud dan een strakke auto die goed beschermd is. Dát is ideaal.

Een voorbeeld hiervan is mijn eigen auto. Ik heb ruim 2 maanden geleden mijn ouwe BMW E36 uit ´98 gedaan. Alle stappen. Het was een doffe blauwe tokkiebak en daarna weer een strakke diep blauw-paarse Beierse Bolide. Dit resultaat/werk beschermde ik met de Collinite 845 en tot op de dag van vandaag is het bijhouden zo simpel als wat. Na het afspoelen en wassen met shampoo + mitts ziet hij eruit alsof ik hem nét heb gedetailed. Hierna nog even nalopen met Spray&Wipe en hij staat weer strak voor de deur. Dit alles zou in een halfuurtje kunnen.

Toevallig vandaag de auto weer is nagelopen. Beading was nog sterk en na het wassen en Spray&Wipe was hij weer als nieuw!


Greetz


EDIT: Juffer1 was mij nét voor met reageren en ik zag daardoor zijn post niet.

Ikzelf heb ook geen mogelijkheid om overdekt te poetsen. Ik woon zelfs in een bovenwoning dus ik moet alles op straat zetten/uit mijn kofferbak halen om te poetsen. Ik erger mij hier kapot aan. Maar de avondzon is meestal wat milder en schaduw kan ik soms nog wel opzoeken. Om terug te komen op mijn eerdere post; Gelukkig is mijn auto goed beschermt en kan ik best een wasbeurtje overslaan.
 
Gaat vast goed komen mannen ;)

Begrijp jullie volledig, en wie weet ga ik zelf nog eens aan de slag maar voor nu laat ik het echte werk ff aan een ander over en doe ik de wasbeurtjes wel :)^
 
Zoals vele waarschijnlijk, kom ik buiten en moet ik krabben...

Nu heb ik geen krabber dus maar ff laten draaien en een peukie gerookt.

De rede van krabber is dat bij mijn vorige ik allemaal krassen kreeg op de voorruit. Dus vroeg mij af of hier ook tips voor zijn?

Je hoort wel eens iets over spul en dan moet je zo goed als niet krabben want het vriest niet vast aan je ruit??

Ik hoor het graag