• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginner Machinaal poetsen - Advies aanschaf dap900 kit + andere spullen

Figo112

Detailing addict
6 feb 2013
19
50
Beste Forumgenoten,

Na een tijdje op het forum een beetje ingelezen te hebben, wil ik de volgende stap zetten en de volgende spullen bestellen.
Zou het op prijs stellen als jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Wat ik al heb:

-NXT wax van Meguiars
-Wash mitt van Meguiars
-Aantal microdoeken van Meguiars
-Shampoo Gold car wash van meguiars
- Leren zeem voor afdrogen


Wat ik nog wil bestellen:

-DAP 900 kit, maar welke kit? Is de lite kit van 199 euro voldoende?
-NXT generation wash Shampoo
-Smooth surface clay kit
-poorboys Black Hole Glaze

Met de bovenstaande spullen wil ik mijn zwarte Nissan pixo behandelen. Heb ik nog wat belangrijks vergeten of is dit voorlopig een goede basis om mee te beginnen?

Alvast bedankt.
 
Welkom Figo112,

Leuk een mede amsterdam detailer :)

Je lijstje is op zich goed, alleen zou ik wat dingen veranderen.

Waarom NXT generation wash Shampoo als je al Shampoo Gold car wash van Meguiar's bezit, bevalt die niet?

Dap 900, ga je alleen je eigen auto doen of ben je van plan daarnaast nog veel andere auto`s te doen?
Indien alleen je eigen auto kun je ook kiezen voor de DAP 500, scheelt wat centjes die je aan andere dingen uit kan geven.

Ik zelf zou nog toevoegen:

*Wash mitt, liefst meerdere: 1 voor de bovenkant, 1 voor de onderkant en 1 voor de velgen. Wissel deze ook niet meer.

*Microvezel droogdoek

*Detailer spray

* Iets voor je kunststof en rubber delen.

Succes!
 
Hoi Justyperfect,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad leuk een mede detailer uit Amsterdam :-b

Heb de NXT shampoo erbij gezet omdat die andere bijna leeg is. Dacht probeer nu die NXT shampoo.

Ik zal voornamelijk mijn eigen auto poetsen en gezien de tijdsgebrek, zal ik heel misschien een keer iemand anders zijn auto poetsen.
Ik vraag me alleen af of hoeveel verschil er daadwerkelijk is tussen de dap500 en dap900. Kan ik met de Dap500 nog wel makkelijk alle swirls en lichte krassen aanpakken?
Zoja, voor de lite of powerpack kit gaan?

Alvast bedankt.
 
Als je shampoo bijna leeg is waarom probeer je dan niet eens de DJ Born to be Mild - vind ik een super shampoo.

Als je kunt kiezen tussen de 500 en 900 zou ik voor de 900 gaan - heb ik zelf ook gedaan daar ik graag wat power over heb. Bij de lite edition heb je nog wel een zwarte of een rode pad nodig voor een glaze/ wax/ sealant aan te brengen.
 
Ok te beginnen zou ik de zeem weg doen en een microvezeldroogdoek aanschaffen. Een zeem neemt niets op, geen water en geen vuil. Mocht er dan nog iets tussen je zeem en lak komen trek je er vrij snel nieuwe krassen in. Met een mfdroogdoek kun je dit voorkomen. Daarnaast zie ik dat je Black Hole wilt bestellen, i.c.m. de NXT wax van Meguiars heeft dat geen zin. De NXT bevat cleaners die je laagje Black Hole verwijderen. Dan zou je beter kunnen kiezen tussen NXT of een wax zonder cleaners.
Tussen de twee DAP te kiezen, zou ik voor de 900 gaan. Meer vermogen voor iets meer geld. Of de Lite kit voldoende voor je is hangt af van de staat van je lak en of deze zich makkelijk laat corrigeren. Je zou deze kunnen nemen en eventueel wat extra pads toevoegen. Je kunt nog even het stappenplan machinaal doornemen.
 
IbizaSigno;336983 zei:
Ok te beginnen zou ik de zeem weg doen en een microvezeldroogdoek aanschaffen. Een zeem neemt niets op, geen water en geen vuil. Mocht er dan nog iets tussen je zeem en lak komen trek je er vrij snel nieuwe krassen in. Met een mfdroogdoek kun je dit voorkomen. Daarnaast zie ik dat je Black Hole wilt bestellen, i.c.m. de NXT wax van Meguiar's heeft dat geen zin. De NXT bevat cleaners die je laagje Black Hole verwijderen. Dan zou je beter kunnen kiezen tussen NXT of een wax zonder cleaners.
Tussen de twee DAP te kiezen, zou ik voor de 900 gaan. Meer vermogen voor iets meer geld. Of de Lite kit voldoende voor je is hangt af van de staat van je lak en of deze zich makkelijk laat corrigeren. Je zou deze kunnen nemen en eventueel wat extra pads toevoegen. Je kunt nog even het stappenplan machinaal doornemen.


Hoi,

Bedankt voor je reactie, hier kan ik zeker wat mee. Ik zal de zeem in iedergeval vervangen door een microvezeldroogdoek. Heb je nog suggesties een bepaald merk?
Verder de NXT wax, is het voldoende om na het polijsten af te maken met de NXT wax? Doet de NXT hetzelfde als de Black hole?

Nog een vraagje over de powerpack, ik zie daar ook 4 inch pads, heb je die perse nodig?
En heb je misschien ook suggesties voor die extra pads die ik evt. nodig zou kunnen hebben als ik de lite pack neem.

Alvast bedankt.
 
inge;336952 zei:
Als je shampoo bijna leeg is waarom probeer je dan niet eens de DJ Born to be Mild - vind ik een super shampoo.

Als je kunt kiezen tussen de 500 en 900 zou ik voor de 900 gaan - heb ik zelf ook gedaan daar ik graag wat power over heb. Bij de lite edition heb je nog wel een zwarte of een rode pad nodig voor een glaze/ wax/ sealant aan te brengen.


anders neem ik zo een 250ml shampoo om te proberen. bedankt voor de tip!

is het niet beter om de NXT wax gewoon met de hand aan te brengen?
 
Als de nxt wax een vaste was is zou ik het met de hand doen, mocht het ene vloeibare zijn dan kan het met de dap - alleen voor de moeilijke plekken dan met de hand doen. Ken de wax zelf niet maar ben niet ene mega meg's fan. Dus zou zelf voor bijvoorbeeld een DJ wax (panelpotje uitpoberen), AF wax of de Collinite 845 (vloeibaar + mega standtijd) gaan.

Ik weet niet meer of je al wat handpads hebt anders zou ik die van Monello er een paar bij bestellen (oranje, witte, rode, zwarte)
 
Zelf heb ik de CSF Delirium en de Dodo Juice Soft Touch Premium drying towel die mij beide erg goed bevallen. Ook hoor ik positieve verhalen over de Senza Acqua van Monello.
De NXT wax van Meguiars is een wax op basis van polymeren, een synthetische was. In deze wax zitten cleaners verwerkt die op zich heel handig (kunnen) zijn, helaas betekent het wel dat je een glaze (Black Hole) verwijderd hiermee. Na het polijsten kun je gerust NXT aanbrengen, dat gaat prima. Ik merkte het op omdat het anders erg jammer is van je tijd, geld en het product. De 4" pads heb je niet per se nodig, maar zijn wel handig voor de kleinere ruimtes op de auto. Denk aan de raamstijlen, bumpers, kofferbak klep. Gisteren nog een Renault Laguna gedaan, hierbij de 3"pads gebruikt voor de voorbumper, erg handig gezien de grotere van 5,5" overal tegen aan en over heen gaan. Dat werkt niet zo prettig. Bij het Power Pack zitten meer doeken, polijstmiddel, pads en tape. Voor €45,- meer kun je de producten die er "extra" bij zitten niet los aanschaffen. Het is een hoop geld, maar als ik jou was (wat ik niet ben) zou ik het zeker wel overwegen om het Power Pack aan te schaffen.

Tip: quote niet de voorgaande berichten direct in je antwoord. Daar wordt het onoverzichtelijk van.
 
Bedankt voor de tips, ik begin maar is met zo een Dodo Juice Soft Touch.
Waarschijnlijk ga ik wel gewoon voor de DAP 900 Powerpack, maar vroeg mij nog af, heb ik nog een aparte pad nodig als ik de wax machinaal wil aanbrengen? Of kan ik bijv. 6" Light Green Polishing en 4" White Polishing pad gebruiken voor het aanbrengen van de NXT wax?
 
Voor het machinaal aanbrengen van een wax of sealant heb je een pad nodig zonder "cutting" factor. Bijvoorbeeld de Monello Pro. pads zwart of rood. Zijn beide zachte pads zonder cutting factor.
 
Voorlopige bestel lijstje ziet er nu als volgt uit:


-DAP 900 Powerpack
-Born to be mild shampoo
-Smooth surface clay kit
-Dodo Juice Soft Touch drying towel

De NXT wax en een washmitt voor het wassen had ik al.

Stappenplan:

-Wassen met Born to be mild shampoo
-Afdrogen met Dodo juice drying towel
-Kleien met Smooth Surface clay
-Machinaal poetsen:
•Monello Kompressor 6" Orange Light Cutting en 4" Yellow Cutting pad - Voor het aanpakken van krasjes met Raffini Veloce
•Monello Kompressor 6" White Polishing en 4" Green Heavy Polishing pad - Voor het aanpakken van swirls en lichte krasjes met Raffini Mezzo
•Monello Kompressor 6" Light Green Polishing en 4" White Polishing pad - Voor het nabewerken met Raffini Finale
- Aanbrengen van NXT wax met de DAP of handmatig?

Vraag me af of ik alle stappen voor machinaal poetsen moet doorlopen? Is het voldoende om na Raffini Veloce over te gaan naar de Raffini Finale?
 
Je bestellijst lijkt aardig compleet te zijn, heb je voldoende microvezeldoeken? Dit i.v.m. het afnemen van polijstmiddel. Nu schijnt de Veloce een heel mooie finish te hebben, maar ik denk dat de stap van een compound (Veloce) naar een finish polijstmiddel (Finale) te groot is. De truc hier, eigenlijk altijd, is het maken van een 'testspot'. Na het wassen, drogen en kleien neem je een gemiddelde combinatie of een licht hiermee kijk je hoeveel resultaat je behaald. Is het te licht, dan kun je opschalen. Bijvoorbeeld je start met Finale+licht groen, geen of te weinig correctie -> Mezzo+wit. Als je dan de hele wagen hebt behandeld met Mezzo+wit, dan behandelen met Finale+licht groen.
 
Nu is het inderdaad duidelijk, dus steeds opschalen aan de hand van het resultaat. Hoeveel microvezeldoeken zou ik nodig moeten hebben als ik de stappenplan wil doorlopen?
 
Afhankelijk van de grote van je auto, maar met een doek of tien kom je een heel eind. Misschien is het raadzaam om een fles C.Pro Eraser of Monello Spruzzo mee te bestellen. Deze middelen kun je opsprayen en afnemen nadat je het polijstmiddel hebt verwijderd. De middelen verwijderen de oliën uit het polijstmiddel dat achterblijft op je lak. Zo kun je dus zien of je echt resultaat hebt behaald en krijg je geen vertekend beeld.
 
Bedankt zal een flesje Pro Eraser nemen. Oja ik heb de Smooth surface clay op mijn lijstje, maar die is best prijzig en vroeg mij af of er een goedkoper alternatief is van een ander merk die netzo goed is?
 
Er zijn vele merken die goedkoper zijn dan Meguiars. Je zou kunnen gaan voor een fles Spray&Wipe en Poly Elastic clay van Poorboys World. Of Dodo Juice klei en spray.
 
Ik vind de mothers klei set zelf ook erg prettig werken. De klei van AF (met DJ Lube) zou hetzelfde moeten werken als die van Mothers maar heb ik nog niet geprobeerd.
 
Allen bedankt voor de adviezen en tips.


Het lijstje ziet nu als volgt uit:


-DAP 900 Powerpack
-Born to be mild shampoo
-Monello Dolce Verde Klei set
-Dodo Juice Soft Touch drying towel
-CarPro Eraser
-4 inch red pad

De NXT wax en een washmitt voor het wassen had ik al.

Stappenplan:

-Wassen met Born to be mild shampoo
-Afdrogen met Dodo juice drying towel
-Kleien met Smooth Surface clay
-Machinaal poetsen:
•Monello Kompressor 6" Orange Light Cutting en 4" Yellow Cutting pad - Voor het aanpakken van krasjes met Raffini Veloce
•Monello Kompressor 6" White Polishing en 4" Green Heavy Polishing pad - Voor het aanpakken van swirls en lichte krasjes met Raffini Mezzo
•Monello Kompressor 6" Light Green Polishing en 4" White Polishing pad - Voor het nabewerken met Raffini Finale
- Aanbrengen van NXT wax met de DAP Red pad.



Denk dat ik er zo goed als uit ben, alleen vraag ik mij nog af of ik niet voor de Dap500 moet gaan. Allereerst is het budgetwise aantrekkelijker en daarnaast heb ik na het lezen van de review dap500 en dap900 niet echt de indruk gekregen dat de dap900 veel beter zou moeten zijn.
Misschien dat jullie mij hierin nog kunnen adviseren?

Alvast bedankt
 
Ziet er zeker goed uit,Alleen vind ik het jammer dat je er na al die uren Nxt op zet,Mijn eerste wax was ook de Nxt deze had echt een super mooie glans maar de standtijd was heel kort ongveer een kleine maand,Vorig jaar heb ik de natty"s blue vaste wax gebruikt en dit vond ik een fijne wax om mee te werken,Aleen heb ik vorge maand dodo purple haze pro gebruikt en vind dit echt een super fijne wax om mee te werken.
Je zou een panel pot kunnen kopen of een wax van Collinite deze schijnen ook heel erg goed te zijn.En dan eventueel Black hole er onder.Persoonlijk is dit net de kerst op taart.