• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Diep zwart terug na polijsten?

Dat van die klei de lak dof wordt, daar schrik ik wel van. Dus niet gebruiken? Ik dacht zoveel te zachter zoveel te beter omdat mijn lak niet zwaar vervuild is. Maar dat is dus niet zo? De pads had ik zelf intussen ook ontdekt en een advies daarover gekregen van Dennis. Dus ik heb de zwarte en 2x de rode besteld. Zie hieronder zijn advies.
Voor de Black Hole zou ik een Black Finishing applicator adviseren:
https://www.Carclean.com/product/Lake_Country/Black_Soft_Finishing_Euro_Fo
am_Hand_Applicator_87-109BK_101164

Die ziet er hetzelfde uit als de rode alleen zonder gaatjes en iets
steviger. Ik zou ook een aparte pad gebruiken voor de EX-P als de
Natty's.
Omdat de EX-P waterafstotend is zal zo'n pad nooit meer helemaal schoon
worden. Het is aan te raden om voor elk product een aparte pad te
gebruiken.

En inderdaad, iedere Passat is een geweldige auto. :ja Mijn vorige was een zilvergrijze colorline uitvoering en zag er na 12 jaar nog als nieuw uit. Maar de techniek gaf het op, van reparatie naar reparatie ]-0 dus toch maar weg ermee.
 
Nou maar eens losgegaan op mijn Passat. De glans is duidelijk toegenomen. :heart_eyes: Hier zie je de straat weerspiegelen in de zijkant. De bestelwagen staat twee huizen verderop geparkeerd. in de bumper zie je hem nog een keer.

Passatopzij1.jpg


Niet gek voor een eerste keer. Ik heb ook nog een foto waarop het wetlook effect goed te zien is, maar dan moet ik eerst effe de nummerplaat een beetje bewerken. Dus die volgt nog.
 
dus deze reflectie/glans had de auto niet na de betaalde behandeling?
heel goed mogelijk dat de eerder gebruikte middelen zorgden voor een grauw-sluier op de lak.


ik had 1 deel (deur) van de auto zoals nu gedaan en dan was ik terugegaan omhet verschil te laten zien ;)
 
Afgelopen week was het vakantie dus ben ik eens goed losgegaan op mijn Passat.
Zo zag hij er bij het begin uit na het polijsten en de Swisstec. Best een mooie glans, maar dat moest beter kunnen. Bovendien wilde ik de blauwe waas zien kwijt te raken die soms goed te zien is.
Passatglansnahetpolijstenenswisstec.jpg


Hier een foto van de blauwe waas die na het polijsten is ontstaan.
IMG_2277.jpg


Werkwijze:
Ik heb de auto gewassen met R222 Bodywork Condition Shampoo die gratis in het pakket van Carclean zat en de Meguiars washmitt. Drogen met de Meguiars Water Magnet Microfiber Drying Towel. Na de test met het boterhamzakje leek kleien niet nodig. Niet zo vreemd omdat hij zes weken geleden helemaal is gepolijst.
- Begonnen met de Poorboys Blackhole, opgebracht met de Lake Country Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator. Twee keer gedaan om er zeker van te zijn dat ik niets had overgeslagen.
- Vervolgens Poorboys World EXP Pure Sealant opgebracht met de Lake Country Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator. Ook twee keer.
- Als laatste de Poorboys World Natty's Paste Wax Blue met een andere Lake Country Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator. Ook twee keer.
- Wieldoppen twee keer gedaan met Poorboys World Wheel Sealant.
- Wit uitgeslagen rubbers, alle plastic en de banden eerst gereinigd met Poorboys World Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser. Daarna Poorboys World Trim Restorer meerdere keren aangebracht (vooral de rubbers blijven maar wit uitslaan, lijken erg droog).
Alles met de hand gedaan omdat ik geen ervaring heb met machinaal poetsen. En dit is het resultaat.

PassatwetlookonleesbaarLIA.jpg


De auto is er aanmerkelijk op vooruit gegaan. De ‘wetlook’ is goed zichtbaar. De auto is veel zwarter (donkerder) en de glans is aanmerkelijk toegenomen.
Zijkant na de behandeling met Poorboys:
Passatopzij1.jpg


Helaas is de blauwe waas ook na de behandeling met Poorboys nog steeds (zij het minder nadrukkelijk) aanwezig.
IMG_2288.jpg
 
Mooi dat het bevallen is, lastig te zeggen zo op de foto's maar misschien moet hij nog nabewerkt worden om die "waas" kwijt te raken maar om dat via een kleine foto te kunnen zeggen is heel moeilijk.
 
Ik denk het inderdaad ook. Wat jullie al eerder aangegeven hebben over het polijsten zou wel eens kunnen kloppen. De blauwe waas zal wel verdwijnen als er nog een keer echt deskundig wordt gepolijst. De auto ziet er nu veel beter uit maar over een paar maanden als hij weer aan een poetsbeurt toe is laat ik er eerst maar eens naar kijken. Op dit forum vind ik vast wel een ervaren poetser die dit al eerder heeft gezien en weet wat er nu precies moet gebeuren. In ieder geval is de auto er nu een stuk beter van geworden. Die Poorboys spullen doen echt goed werk.:ja
 
Zo te zien, is de Passat weer netjes geworden ! Lijkt me aardige klus, met de hand plijsten:ja
Ik van de week de (zwart metallic) Audi A4 doen, wel met de DAP 500, en evt de Rotary.....en met de Poorboy's world lijn.

Groetjes uit Odijk:grinning:
 
Het kon niet uitblijven! Een mooi resultaat behaald met de Black Hole van Poorboy's en de eerste keer dus nog helemaal met de hand gedaan. Maar ik wilde weten of de poetsmachine een beter resultaat zou geven, tijd om een DAP 500 aan te schaffen. Op een oude witte VW Golf begonnen met oefenen want ik durfde de DAP niet gelijk op mijn eigen auto te proberen. Het was een hele dag hard werken maar de Golf zag er weer als nieuw uit. Dus tijd om mijn Passat maar eens krasvrij te maken. De Golf had ik nog gedaan met de Poorboys SSR2.5 en de PadMonello Orange Light Cutting Pad Factor 4. Maar dat gaf duidelijk een wat matte lak die SSR2.5 nodig had om weer wat strakker te worden. Motorkap en dak daarna ook nog met SSR1 gedaan om helemaal stak te worden.
Leek me een hele klus om op die manier zo'n grote stationcar onder handen te nemen. Ik had hier op het forum veel gelezen over de Menzerna voor harde lakken, dus die maar besteld.
De Menzerna is een aangename verassing op de zwarte metallic lak van de Passat. Er zaten echt nog hele diepe krassen over de hele auto, van motorkap tot dak. Duidelijk de sporen van een 'krasstraat' met een paar kapotte borstels. Ze stonden over de hele lengte van de auto gegroefd. Wijs geworden door de ervaringen met de Golf (waarbij ik licht was begonnen en steeds zwaarder ging) zette ik nu gelijk maar in op zwaar geschut.
Begonnen met de Menzerna Power Finish (cut 3,5) op de Monello Orange light Cutting Pad F(Cutting actor :4). Wat een wonderspul zeg! Je zag gelijk al resultaat en de lak werd niet dof. Maar de zware krassen gaven zich niet zomaar gewonnen en bleven zichtbaar. Uiteindelijk heb ik het dak en de motorkap 8x achter elkaar gedaan! Toen was ik kapot en de diepe krassen waren verdwenen. Wat een voldoening geeft het als je zo'n krasstraat auto weer helemaal glad en strak ziet worden, onvoorstelbaar. Alsof ie uit de fabriek komt zo mooi strak.
Daarna nog de Menzerna Final Finish Nano Polish (Cut 2.5, Gloss 5) op een Monello White Polishing Pad (Cutting Factor:2) om het geheel strak af te werken. Wat werkt dat Menzerna makkelijk, droogt tijdens het polijsten op tot een soort poeder en glanst geweldig. Voor de VW-lak duidelijk makkelijker en beter werkend dan de Poorboy's vind ik.

IMG_2482.jpg


Daarna:
1. De Poorboy's Black Hole,
2. De Poorboy's EX-P
3. De Poorboy's Natty's Paste Wax
Alles opgebracht met de grote 6,5" pad (Rood of Zwart, Cutting Factor 0)

De velgen met Poorboy's Wheel Sealant

IMG_2483.jpg


Een megaklus. Dus in de vakantie gedaan en in mijn garage. Dan kun je hem een nachtje laten staan en dat geeft rust. De rubbers gedaan met de Black Wow. Het enige spul dat wat langer blijft zitten op die verweerde raamrubbers. Alleen jammer dat het bij regen altijd weer uitloopt op de lak en dat zie je goed op zwart. Hoe goed ik ook het ook uitpoets, het loopt altijd weer wat uit! Misschien is er nog iets te krijgen om de Black Wow te verzegelen. Want het is wel echt goed spul op je rubbers, plastic bumperranden en stootlijsten.
Nog wat krassen gehad van het schuren ritssluitingen op een zijdeur van de Passat. Vroeger schrok ik me rot, nu even wat Menzerna en de DAP 500 erop en na 5 minuten, weg krassen!

Samenvattend:
1. Menzerna is voor mij de winnaar om krassen te verwijderen van een Volkswagen. Superspul.:)^
2. De DAP 500 werkt snel en gemakkelijk, evengoed is zo'n stationcar dan nog wel een hele klus.
3. De grotere 6,5" Pads van Monello zijn ideaal op de DAP.
4. Het meest valt op dat het resultaat bij machinaal poetsen veel langer mooi blijft.
Sinds juli vorig jaar de auto nooit meer gepoetst, alleen gewassen met de Super Slick & Suds shampoo van Poorboy's. Soms een keer een detaillerspray gebruikt maar dat vind ik meestal te veel werk. Hij staat er na het wassen nog zo mooi strak bij.
Nu na de sneeuw en pekel een dun laagje Natty's Paste Wax erop , even snel met de hand, en weer helemaal top. Een week later ook nog een laagje Collinite's 845 erover om te proberen. Wauw, lijkt nog net iets meer glans te geven dan de Natty's.

Het helpt natuurlijk wel dat de Passat in de garage staat, maar je zwarte auto in superconditie houden lukt met de bovenstaande middelen prima en dat zonder al te veel werk.
 
Leuk je uitgebreide verslag te lezen alleen een paar opmerkingen.

1. 8 hits is écht heel erg veel. Je hebt nu best wel wat van je blanke lak gehaald waardoor je allicht toekomstig polijsten uit sluit.
2. Menzerna's (en andere merken) horen niet te poederen, dan heb je OF een verzadigde pad OF te lang doorgewerkt met het product. Probeer in het vervolg de polijstmiddelen door te werken tot een bijna doorzichtige waas en dan af te nemen.

Voor de rest: mooi te lezen dat je tevreden bent, zo zie je maar, Dappen is niet moeilijk!
 
Erg mooi, en leuke beschrijving van de ervaringen.

Stoffen interieur ?? Valt daar ook iets over te zeggen ??
Lijkt een beetje op de lichte bekleding die mijn Jaguar heeft
Trekt nogal wat stofjes aan (diep)

Hans
 
Snelle reacties hoor, geweldig!

Wat betreft het stoffen interieur: Ja, ook hier veel kleine stofjes, haren enz. Veel stofzuigen en dan nog gaat het er moeilijk uit. Vooral de deurbekleding aan bestuurderskant snel vuil want die heeft wat beschadigde stof en daar kruipt het vuil in (ook bij de vloerbedekking het geval). Misschien kan ik hier nog een middeltje vinden om dat eruit te krijgen.

Acht keer is inderdaad veel maar ze zaten ook heel erg diep. Echt kapotte borstels in de wasstraat en steeds op dezelfde plek dezelfde groeven. Nooit gedacht dat ik ze eruit zou krijgen. Ik heb er wel een risico mee genomen, maar wel met een geweldig resultaat. De blanke lak was er de eerste keer al ver afgepolijst door de jongens van de Swisstec en daar was een blauw waas van achtergebleven. Ik ben blij dat ie er nog zo mooi zwart onder vandaan is gekomen. En nu deze Passat van mij is wordt hij nooit meer mishandeld door een wasstraat o.i.d. Dus dat scheelt veel polijsten. Ik bedoelde ook een waas bij de Menzerna, wat ongelukkig opgeschreven van mij. Die waas poets je met een doek zo weer glanzend. Het verbaasde me hoe makkelijk dat allemaal werkt en wat een glans je dan al hebt.

Of het Ebony zwart is weet ik niet. Het is op de extra de stoffen bekleding, automatische bak en de metallic lak na, een gewone basisuitvoering. Ik zal eens bij de kleurcode kijken. Overigens heeft die basis al elektrische ramen rondom, mistlampen voor, uitstapverlichting, cruise control, ECC Airco, CV en verwarmde spiegels. Dus daar is al best mee te leven.
 
Dat van die blauwe waas zoals je het noemt... komt mij wel erg bekend voor!! Dit hebben tot nu toe alle zwarte auto's met pareleffect lak op onze bedrijfs auto's gehad. Zowel te zien toen die gloednieuw uit de showroom kwam, alswel na het poetsen.

Je hebt zwarte lak, en zwart met een kleurtje om het zomaar te noemen. Volgens mij ben je je er niet van bewust dat je auto er nu bijstaat zoals die door de spuiters bij volkswagen bedoeld is!!

Of het kan aan mij liggen, en hebben we met zijn alle allemaal misspuitsels gehad vanuit volkswagen.

En daarbij, bekijk maar eens een nieuwe auto in de showroom, of buiten op straat in het licht, kan het zomaar een iets andere kleur zijn.

Zo is mijn eigen golf 3, blauw, in het zonlicht mooi helder blauw metallic. Loop ik om de auto heen breekt het licht, en schijnt ie donkerpaars. EN nee, het is geen parelmoer lak ofzo. Gewoon perfect gepolijst, zoals het hoort.

Moraal van het verhaal... Die blauwe gloed hoort! In mijn optiek althans.

EDIT: wat voor een kleur is dit trouwens? en kijk eens naar de gloed na polijsten, zwarte lak met blauwe gloed, of donderblauwe lak, met... whatever :|

PRO900 Preview door Tinus, zie foto's

IMG_8609.jpg
 
Ik denk ook dat die blauwe waas erbij hoort. Mijn VW Golf is Magiczwart pareleffect en soms bemerk ik ook een blauwe waas, hangt volgens mij van de lichtinval af...

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
De kleurcode is inderdaad LC9Z. En zwart metallic heeft altijd een wat blauwe gloed, zeker bij vol zonlicht. Op de foto's valt dat altijd nog wat sterker op dan wanneer je de auto in het echt ziet, vind ik. Dat die blauwe gloed altijd wel zichtbaar is, dat is duidelijk. Maar in welke mate dat dan normaal is, dat is de vraag :weetniet
Toen ik de auto kreeg zat hij vol met krassen en krasjes uit de wasstraat. Het zou kunnen dat daardoor de blauwe gloed wat minder was en na het polijsten die blauwe gloed weer beter zichtbaar was. Of hij is inderdaad wat grof gepolijst en niet genoeg nabehandeld. Wie zal het zeggen? Toen ik de krassen heb verwijderd met de Menzerna had de Passat niet zo'n blauwe waas meer als met de Swisstec. De glans was toen al prima en na de Black-hole natuurlijk helemaal en ook dieper zwart. Wat ook nog effect kan hebben is misschien dat door de Menzerna nog wat meer van de blanke lak verwijderd is. Minder krasjes = meer zwart? Nou ja, maakt ook niet uit. Zoals hier op het forum vaak gezegd; de voorbehandeling is het meest belangrijke onderdeel. Door de Menzerna is de lak zoveel strakker geworden dat het eindresultaat ook veel beter is. Ik heb de auto sinds juli vorig jaar nog maar een keer van een dun laagje Natty's voorzien. Dus het is echt duurzaam gebleken en de glans onovertroffen. Hoewel nu een laagje Collinite's 845 nog iets meer glans lijkt te geven!? Of zou er nog wat meer glans inzitten dan met de Collinite's?? Houdt het dan nooit op...;)
 
ik denk dat dat gezichts bedrog is geweest..

natty's red gaf mij iets meer wetlook als collinite, maar dat was marginaal..

voorbereiding is het sleutelwoord inderdaad, en dat zit nu allemaal wel goed!
maaar, ben jij nog naar de mensen van swisstec geweest?

de spullen die jij nu in bezit heb, had je net zo goed kunnen gebruiken VOORDAT je naar swisstec ging..

maaarja, hij ziet er nu wel ERG goed uit..

laatste beetje glans is eruit te persen door een concourswax te gebruiken