• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Doeken reinigen met schoonmaakazijn?

markprinsen

Detailing rookie
23 nov 2008
355
0
Ik wil graag ter voorbereiding van het nieuwe seizoen al mijn doeken weer lekker zacht en fris maken. Ik hoor wel is wat over een nachtje weken in schoonmaakazijn. Iemand die hier ervaring mee heeft? En kunnen de doeken in de droger op lage temperatuur?
 
Heb dit wel gedaan en je doeken worden er inderdaad zachter door... ik heb ze hierna nog wel gewassen, aangezien ik dit geen firsse geur vind!
 
Doeken was ik op lage temperatuur met wasmiddel zonder wasverzachter + half kopje schoonmaakazijn in het vakje bedoelt voor wasverzachter.

En erg vieze vlekken op doeken spray ik voor het wassen eerst even in met Dasty ontvetter 8o

Tip die ik hier eens las (geloof dat die van Redcat kwam trouwens): wasmiddel in een bolletje doen ipv in de lade van de wasmachine. :ja
 
Hmm balsamico klinkt ook niet gek, opgediend met een vleugje mothers detailerspray voor de kaneel en een heerlijk stukje zongerijpte waffle weave gevuld met pb's clay.
 
Ooit keuringsdienst van waarde gezien?

Schoonmaakazijn en natuurazijn zijn hetzelfde: azijn.
De enige verschillen: de een is chemisch gemaakt, de andere d.m.v. bacterieen en het percentage azijnzuur in schoonmaakazijn is hoger ;)
 
Heb geen ervaring met schoonmaakazijn; hoor wel vaker klanten over een nachtje in een emmer met Snappy's/Quick Clenz praten. Wassen met goed waspoeder (bijv. Ariël) of vloeibaar wasmiddel in het hoofdwasvak; doeken mogen gewoon op 60 graden, en Micro-restorer werkt inderdaad het beste in een wasbolletje bij de was. In geval van sterk vervuilde doeken wil ik ook nog weleens een schepje Vanish Oxi-Action erbij doen (bij het wasdpoeder in het hoofdvak).

Doeken mogen overigens in de droger,; zou 'm inderdaad wel op lage temperatuur zetten. Alles met een schuimkern NOOIT in de droger doen (denk aan Megs WashMitt, Mothers Drying Towel, machinaalpads, handpads, applicators..).

Mocht je een schaapswollen washmitt hebben: NOOIT in de droger en NOOIT centrifugeren. Je kunt 'm dus wel eventueel in de wasmachine doen, maar dan moet het centrifugeren helemaal uit staan. Als je wol hard rondslaat, dan wordt het namelijk vilt 8o .
 
Mijn DJ Wookie is al meerdere malen in de wasmachine geweest (is een wollen washmitt) en gecentrifugeerd , geen enkel probleem! Wordt wel in een kussensloop gedaan, dat dan weer wel... Wassen in de wasmachine kan ook volgens de instructies van Dodo, maar dus alleen in een kussensloop.
 
ik gebruik er de gewone blauwe hand azijn voor(keuken azijn) werkt echt vlekkeloos,
heb hierthuis zelfs een ware verandering teweegebracht hierdoor,
nu gaan alle badhandoeken om de maand een nachtje in een emmer met een scheut azijn erbij, alles is zoveel malen zachter erna,

heb dus de indruk dat wij hier beenhard water hebben he, alles met pluisjes aan dat je wast word rug/schuurpapierachtig
 
Inderdaad tussen schoonmaakazijn en gewone azijn (wat je ook in je eten doet) bestaat totaal geen verschil.
Als je Googled op "tips van oma" o.i.d. zul je zien dat als je vervuilde doeken een nachtje in azijn legt (en daarna wel moet wassen) een wonder betekenen voor je doeken.