• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een mooie afsluiter van 2009, Porsche Carrera 4s!

Havanna

Detailing rookie
11 jun 2008
761
0
Na een enorme drukke periode waarin met name studie, werk, en priveleven even voorang hebben gekregen boven al het poets- en detailgebeuren kon ik het toch niet laten om heel stiekum een klein klusje te gaan doen. Klein met een knipoog welteverstaan :-"

De voorwaarde om een nieuwe klus aan te nemen was simpel: zorg voor een (verwarmde) garage.
En dat er aan die voorwaarde prima was voldaan, werd vandaag wel weer duidelijk. Met dank aan een forumlid voor de bemiddeling stond er vandaag een leuke jaarafsluiter te wachten in het altijd mooie maar zeker ook koude Naarden.
De eigenaar in kwestie wilde graag zijn eigen auto en daarna ook die van vrouwlief weer in showroomstaat hebben.
Nee, deze keer geen Golf cabriolet, en ook geen Alfa of een Renault, mag ik u voorstellen aan deze Porsche 911 Carrera 4S Coupe.
Da's een hele mond vol, maar dan heb ook je ook wat zeg ,^^ Met maar liefst 355 trappelende paardjes en een opgegeven topsnelheid ergens tegen de magische 300 aan, is dit werkelijk een kanon op wielen. Met een inhoud van 3,8 liter zorgt dit toch al gauw voor bijna 60 pk per cilinder, iets waar menige cabrioot over kan dromen.
Afijn, het was vandaag niet de bedoeling om de ringweg van Naarden in 3 minuten af te leggen maar om dit beest is in ere te herstellen. Eerst is een plaatje bij het praatje:

(EXCUSES VOOR DE CRAP KWALITEIT PICS, MOI WAS ZO SNUGGER OM DE CAMERA TE VERGETEN :klap


Carrera4s1.jpg





Na de auto zorgvuldig naar buiten gemanouvreerd te hebben m'n tijdelijke werkplaats maar is ingericht.

Carrera4s2.jpg





Plan van aanpak was het alom bekende stappenplan, foamen-wassen-kleien-polishen-glazing-sealing-waxen-etc etc.

Wielkasten en randen ingespoten met Meg's APC verhouding 1:4, de velgen werden gereinigd met Wheelbrightner en de velgenborstel.

Carrera4s3.jpg





Daarna tijd om deze Carrera is van een wit jasje te voorzien in de vorm van een mix van SSF met Shampoo Plus.

Carrera4s4.jpg


Carrera4s5.jpg





Vervolgens middels de 2-emmermethode de 911 gewassen met Shampoo Plus en de 'Bone' en dat alles na het afspoelen weer gedroogd met de Watermagnet.
Nog voordat er uberhaupt ook maar 1 kristalletje ijs kon aanvriezen aan een smetteloze Carrera, deze gelijk weer naar binnen gereden, en een rondje lakdiktes gedaan.
Dit was niet alleen voor mij maar ook voor de eigenaar een verrassing. Uit de metingen bleek dat de linkerkant van de auto opnieuw in de verf was gezet.

Meting van het dak, enigzins een normale waarde:

Carrera4s6.jpg





Oppassen geblazen bij de motorkap, hier zit niet zo heel erg veel meer op!

Carrera4s7.jpg





Een iets dikkere laag lak op het rechter voorscherm:

Carrera4s9.jpg





Flink in de verf op de deur en de achterflank:

Carrera4s8.jpg





Hierna de auto voorzien van de bekende 3M striping om vlekken, beschadigingen, en overbodig knoeiwerk op de rubbers e.d. te voorkomen:

Carrera4s10.jpg





Het kleien van de lak stelde (naar verwachting) weinig voor. De auto staat doorgaans binnengeparkeerd, dus de omstandigheden die doorgaans voor dieptevervuiling zorgen hebben hier bijna geen effect op gehad.
De algemene staat van de lak was ronduit goed te noemen, natuurlijk hier en daar wel een steenslagje of een licht krasje/deukje, maar overweldigende vale plekken en krassen o.i.d. waren hier niet van toepassing. De gebruikelijke swirls en lichte hologrammen waren natuurlijk wel aanwezig, en ook de matte "glans" was goed zichtbaar.

Carrera4s11.jpg


Carrera4s12.jpg





De testspot wees uit dat de meest geschikte combi een hit met de rotary voorzien van M105 op een oranje curved pad en vervolgens een hit met de de DAP500 met een witte Cobra voorzien van M205, een dodelijke combi was voor alles wat afkomstig was uit swirlcity of de intentie had om deze lak te verdoezelen.

Carrera4s13.jpg


Carrera4s14.jpg





Hier is het bovenste gedeelte van het linkerscherm behandeld, daaronder nog niet:

Carrera4s15.jpg





Ondertussem zorgde de vrouw des huizes met regelmaat voor een bak loeihete koffie of een warme bouillon, en met wat nicotinestokken erbij was er even een momentje van rust :p

Carrera4s16.jpg





Na het fijnere polish en poetswerk is een rondje gemaakt om te beoordelen of de lak klaar was om de voedende laag te krijgen. De swirls waren verdwenen, en er was een mooie diepe reflectie te zien in de lak:

Carrera4s17.jpg


Carrera4s18.jpg





De glazelaag in de vorm van Black Hole zorge voor een perfecte gladheid, en mooie basislaag voor de EX-P sealant:

Carrera4s19.jpg





Hierna was het tijd om de all time favorite Collinite Marque d Elegance aan te brengen. Ik blijf dit echt een topwax vinden. Zo ontzettend duurzaam, prima standtijd en een prachtige natte glans. Is voor mij een blijfertje!

Carrera4s20.jpg





Na een ruime curetijd van de wax (in de tussentijd even het glaswerk binnen en buiten gedaan) deze weer uitgepoetst.
Na een rondje of 10 om de 911 gedreuteld te hebben en in met mezelf de afspraak gemaakt dat ooit, ooit, ooit, als ik groot en sterk en heel rijk ben en jaren geduld heb er ook dan maar zo'n vierwieler in de garage moet staan. Naja, eerst maar is een garage zoeken dan...

Carrera4s21.jpg


Carrera4s22.jpg


Carrera4s23.jpg


Carrera4s24.jpg


Carrera4s25.jpg


Carrera4s26.jpg





Nadat de sleutels weer waren ingeleverd en de boel weer aan kant was gemaakt, m'n bruine trommeltje weer in gestapt en weer richting het Apeldoornse geprutteld. Vol geluk en enthousiasme sturend over de A1 voelde ik heel voorzichtig een paar drupjes water in m'n nek vallen. Vreemd, want er zit daar nl. geen scheurtje boven de bestuurders stoel.... Het was alsof de bruine sigaar een traantje weg moest pinken, bang om aan de kant gezet te worden, ingeruild te worden voor een dikke 911 o.i.d. :cry:
Met een aai over z'n dashboard en paar gerustellende woorden dat ie heus nog heel erg lang door mij bestuurd zal worden gaf ik 'm de sporen en trapte het pedaal fier aan de grond. Alsof alle 112 paardjes ineens moesten werken alsof er een 911 achterin de bumper lag te hijgen schoot het torretje rap vooruit, en voordat ik er erg in had knapte de 160 km/h voorbij :party:

Een compliment waardig, dus mocht u of de uwen hedenmiddag op de A1 hebben gereden t.h.v. Volkswagen Pon NL, en u werd al toeterend ingehaald door een bruine fluitketel die zigzaggend door het verkeer heen fietste; dames en heren mijn welgemeende excuses voor deze verschijning, maar och och och, wat kan een mens toch gelukkig worden van z'n cabriootje! w^^w




Langs deze weg wil ik iedereen hier die ik afgelopen jaar heb gesproken, heb gezien, advies heb gevraagd of gegeven, op de koffie ben geweest, of in welke vorm dan ook even heb gecontact, het allerbeste toewensen voor het komende jaar! Maak er een toffe oud & nieuw van, houd de vingertjes eraan, kleed je warm aan als je naar buiten gaat, en graag, heel graag, tot gauw bij de eerst volgende meet & greet/workshop van Carclean.com !!!

De groeten aan allen!

P@/Havanna/Patrick
 
Was een genot om te naar te kijken en om te lezen Patrick ! ! ! !

Vanuit Hoorn alvast de allerbeste voor 2010.
Dat er meer gaatjes mogen ontstaan zodat wij allen weer van jou kunnen genieten.

Marcus
 
Oh Oh Oh wat heb ik jouw verhalen gemist, ik las hé een Show off, en hé hij is van Havanna.. en er verscheen een glimlach op m'n gezicht....heerlijk man wat kan jij schrijven.

Complimenten voor je mooie werk.

Hartelijk dank voor de vele keren dat ik/wij om de verhalen van je heb mogen lachen en genieten, en een hele fijne jaarwisseling gewenst :)^ :)^ :)^
 
Mooie show-off, mooie foto's en een heerlijk verhaal om te lezen.
Sommigen kunnen er echte kunstzinnige stukjes van maken, geweldig. :)^
De auto ziet er werkelijk weer prachtig uit. Lijkt me ook heerlijk werken in een ruime garage.
 
Heel mooi resultaat en vooral ook een genot om te bekijken en je verhaal weer te lezen! (y)
Uiteraard ook de beste wensen alvast voor 2010 en een hele goede jaarwisseling! :ja
 
Mooi resultaat P@! :)^

En nogmaals bedankt voor de uitvoerige info die ik van je heb gekregen over het detailen bij ons mailcontact in augustus! :cool:

Maak er een schitterend en blinkend 2010 van! :party:

Groetjes,
Paul
 
Wat een geweldig rsultaat weer. En leuk op "papier" gezet :D.

Jij natuurlijk ook een glansrijk 2010 ;)

Let wel op bij de M205 dat deze hologrammen kan verbergen. Even controleren met een beetje IPA is wel aan te raden.
 
hahaha, leuk verhaal joh!

Mooi gedaan met die 911, en heerlijk dat je in een verwarmde garage kon werken :heart_eyes:

Ik ging wel een bruine, slingerende auto voorbij ter hoogte van Barneveld, en de bestuurder had een verdacht grote grijns op z'n gezicht... :grinning:
 
Mooie uitgebreide write up Patrick!! Mooi resultaat ook.

Klopt het dat je de Collinite 915 best wel dik hebt opgebracht op die motorkap? Of ligt het aan de donkere kleur. Bij mijn eigen donkerblauwe lak zie ik met deze wax eerst even de licht vettige onderlaag maar die is al lang en breed weggetrokken als ik 3 minuten later nog eens kijk. De 915 laat ik overigens helemaal opdrogen zodat ie daarna gemakkelijk losgepoetst kan woren. Horrorverhalen over deze wax m.b.t. afbikken want gut gut wat hard heb ik nog nooit gehad (in tegenstelling tot de M16 die droog een drama word)
 
Leuk om aan het einde van het jaar nog eens een goede humoristische Show-off te mogen lezen van je.

Dat achter paneel is heel duidelijk een schade gevalletje maar maakt hem niet minder mooi :heart_eyes: