Na een enorme drukke periode waarin met name studie, werk, en priveleven even voorang hebben gekregen boven al het poets- en detailgebeuren kon ik het toch niet laten om heel stiekum een klein klusje te gaan doen. Klein met een knipoog welteverstaan :-"
De voorwaarde om een nieuwe klus aan te nemen was simpel: zorg voor een (verwarmde) garage.
En dat er aan die voorwaarde prima was voldaan, werd vandaag wel weer duidelijk. Met dank aan een forumlid voor de bemiddeling stond er vandaag een leuke jaarafsluiter te wachten in het altijd mooie maar zeker ook koude Naarden.
De eigenaar in kwestie wilde graag zijn eigen auto en daarna ook die van vrouwlief weer in showroomstaat hebben.
Nee, deze keer geen Golf cabriolet, en ook geen Alfa of een Renault, mag ik u voorstellen aan deze Porsche 911 Carrera 4S Coupe.
Da's een hele mond vol, maar dan heb ook je ook wat zeg ,^^ Met maar liefst 355 trappelende paardjes en een opgegeven topsnelheid ergens tegen de magische 300 aan, is dit werkelijk een kanon op wielen. Met een inhoud van 3,8 liter zorgt dit toch al gauw voor bijna 60 pk per cilinder, iets waar menige cabrioot over kan dromen.
Afijn, het was vandaag niet de bedoeling om de ringweg van Naarden in 3 minuten af te leggen maar om dit beest is in ere te herstellen. Eerst is een plaatje bij het praatje:
(EXCUSES VOOR DE CRAP KWALITEIT PICS, MOI WAS ZO SNUGGER OM DE CAMERA TE VERGETEN :klap
Na de auto zorgvuldig naar buiten gemanouvreerd te hebben m'n tijdelijke werkplaats maar is ingericht.
Plan van aanpak was het alom bekende stappenplan, foamen-wassen-kleien-polishen-glazing-sealing-waxen-etc etc.
Wielkasten en randen ingespoten met Meg's APC verhouding 1:4, de velgen werden gereinigd met Wheelbrightner en de velgenborstel.
Daarna tijd om deze Carrera is van een wit jasje te voorzien in de vorm van een mix van SSF met Shampoo Plus.
Vervolgens middels de 2-emmermethode de 911 gewassen met Shampoo Plus en de 'Bone' en dat alles na het afspoelen weer gedroogd met de Watermagnet.
Nog voordat er uberhaupt ook maar 1 kristalletje ijs kon aanvriezen aan een smetteloze Carrera, deze gelijk weer naar binnen gereden, en een rondje lakdiktes gedaan.
Dit was niet alleen voor mij maar ook voor de eigenaar een verrassing. Uit de metingen bleek dat de linkerkant van de auto opnieuw in de verf was gezet.
Meting van het dak, enigzins een normale waarde:
Oppassen geblazen bij de motorkap, hier zit niet zo heel erg veel meer op!
Een iets dikkere laag lak op het rechter voorscherm:
Flink in de verf op de deur en de achterflank:
Hierna de auto voorzien van de bekende 3M striping om vlekken, beschadigingen, en overbodig knoeiwerk op de rubbers e.d. te voorkomen:
Het kleien van de lak stelde (naar verwachting) weinig voor. De auto staat doorgaans binnengeparkeerd, dus de omstandigheden die doorgaans voor dieptevervuiling zorgen hebben hier bijna geen effect op gehad.
De algemene staat van de lak was ronduit goed te noemen, natuurlijk hier en daar wel een steenslagje of een licht krasje/deukje, maar overweldigende vale plekken en krassen o.i.d. waren hier niet van toepassing. De gebruikelijke swirls en lichte hologrammen waren natuurlijk wel aanwezig, en ook de matte "glans" was goed zichtbaar.
De testspot wees uit dat de meest geschikte combi een hit met de rotary voorzien van M105 op een oranje curved pad en vervolgens een hit met de de DAP500 met een witte Cobra voorzien van M205, een dodelijke combi was voor alles wat afkomstig was uit swirlcity of de intentie had om deze lak te verdoezelen.
Hier is het bovenste gedeelte van het linkerscherm behandeld, daaronder nog niet:
Ondertussem zorgde de vrouw des huizes met regelmaat voor een bak loeihete koffie of een warme bouillon, en met wat nicotinestokken erbij was er even een momentje van rust
Na het fijnere polish en poetswerk is een rondje gemaakt om te beoordelen of de lak klaar was om de voedende laag te krijgen. De swirls waren verdwenen, en er was een mooie diepe reflectie te zien in de lak:
De glazelaag in de vorm van Black Hole zorge voor een perfecte gladheid, en mooie basislaag voor de EX-P sealant:
Hierna was het tijd om de all time favorite Collinite Marque d Elegance aan te brengen. Ik blijf dit echt een topwax vinden. Zo ontzettend duurzaam, prima standtijd en een prachtige natte glans. Is voor mij een blijfertje!
Na een ruime curetijd van de wax (in de tussentijd even het glaswerk binnen en buiten gedaan) deze weer uitgepoetst.
Na een rondje of 10 om de 911 gedreuteld te hebben en in met mezelf de afspraak gemaakt dat ooit, ooit, ooit, als ik groot en sterk en heel rijk ben en jaren geduld heb er ook dan maar zo'n vierwieler in de garage moet staan. Naja, eerst maar is een garage zoeken dan...
Nadat de sleutels weer waren ingeleverd en de boel weer aan kant was gemaakt, m'n bruine trommeltje weer in gestapt en weer richting het Apeldoornse geprutteld. Vol geluk en enthousiasme sturend over de A1 voelde ik heel voorzichtig een paar drupjes water in m'n nek vallen. Vreemd, want er zit daar nl. geen scheurtje boven de bestuurders stoel.... Het was alsof de bruine sigaar een traantje weg moest pinken, bang om aan de kant gezet te worden, ingeruild te worden voor een dikke 911 o.i.d. :cry:
Met een aai over z'n dashboard en paar gerustellende woorden dat ie heus nog heel erg lang door mij bestuurd zal worden gaf ik 'm de sporen en trapte het pedaal fier aan de grond. Alsof alle 112 paardjes ineens moesten werken alsof er een 911 achterin de bumper lag te hijgen schoot het torretje rap vooruit, en voordat ik er erg in had knapte de 160 km/h voorbij
Een compliment waardig, dus mocht u of de uwen hedenmiddag op de A1 hebben gereden t.h.v. Volkswagen Pon NL, en u werd al toeterend ingehaald door een bruine fluitketel die zigzaggend door het verkeer heen fietste; dames en heren mijn welgemeende excuses voor deze verschijning, maar och och och, wat kan een mens toch gelukkig worden van z'n cabriootje! w^^w
Langs deze weg wil ik iedereen hier die ik afgelopen jaar heb gesproken, heb gezien, advies heb gevraagd of gegeven, op de koffie ben geweest, of in welke vorm dan ook even heb gecontact, het allerbeste toewensen voor het komende jaar! Maak er een toffe oud & nieuw van, houd de vingertjes eraan, kleed je warm aan als je naar buiten gaat, en graag, heel graag, tot gauw bij de eerst volgende meet & greet/workshop van Carclean.com !!!
De groeten aan allen!
P@/Havanna/Patrick
De voorwaarde om een nieuwe klus aan te nemen was simpel: zorg voor een (verwarmde) garage.
En dat er aan die voorwaarde prima was voldaan, werd vandaag wel weer duidelijk. Met dank aan een forumlid voor de bemiddeling stond er vandaag een leuke jaarafsluiter te wachten in het altijd mooie maar zeker ook koude Naarden.
De eigenaar in kwestie wilde graag zijn eigen auto en daarna ook die van vrouwlief weer in showroomstaat hebben.
Nee, deze keer geen Golf cabriolet, en ook geen Alfa of een Renault, mag ik u voorstellen aan deze Porsche 911 Carrera 4S Coupe.
Da's een hele mond vol, maar dan heb ook je ook wat zeg ,^^ Met maar liefst 355 trappelende paardjes en een opgegeven topsnelheid ergens tegen de magische 300 aan, is dit werkelijk een kanon op wielen. Met een inhoud van 3,8 liter zorgt dit toch al gauw voor bijna 60 pk per cilinder, iets waar menige cabrioot over kan dromen.
Afijn, het was vandaag niet de bedoeling om de ringweg van Naarden in 3 minuten af te leggen maar om dit beest is in ere te herstellen. Eerst is een plaatje bij het praatje:
(EXCUSES VOOR DE CRAP KWALITEIT PICS, MOI WAS ZO SNUGGER OM DE CAMERA TE VERGETEN :klap
Na de auto zorgvuldig naar buiten gemanouvreerd te hebben m'n tijdelijke werkplaats maar is ingericht.
Plan van aanpak was het alom bekende stappenplan, foamen-wassen-kleien-polishen-glazing-sealing-waxen-etc etc.
Wielkasten en randen ingespoten met Meg's APC verhouding 1:4, de velgen werden gereinigd met Wheelbrightner en de velgenborstel.
Daarna tijd om deze Carrera is van een wit jasje te voorzien in de vorm van een mix van SSF met Shampoo Plus.
Vervolgens middels de 2-emmermethode de 911 gewassen met Shampoo Plus en de 'Bone' en dat alles na het afspoelen weer gedroogd met de Watermagnet.
Nog voordat er uberhaupt ook maar 1 kristalletje ijs kon aanvriezen aan een smetteloze Carrera, deze gelijk weer naar binnen gereden, en een rondje lakdiktes gedaan.
Dit was niet alleen voor mij maar ook voor de eigenaar een verrassing. Uit de metingen bleek dat de linkerkant van de auto opnieuw in de verf was gezet.
Meting van het dak, enigzins een normale waarde:
Oppassen geblazen bij de motorkap, hier zit niet zo heel erg veel meer op!
Een iets dikkere laag lak op het rechter voorscherm:
Flink in de verf op de deur en de achterflank:
Hierna de auto voorzien van de bekende 3M striping om vlekken, beschadigingen, en overbodig knoeiwerk op de rubbers e.d. te voorkomen:
Het kleien van de lak stelde (naar verwachting) weinig voor. De auto staat doorgaans binnengeparkeerd, dus de omstandigheden die doorgaans voor dieptevervuiling zorgen hebben hier bijna geen effect op gehad.
De algemene staat van de lak was ronduit goed te noemen, natuurlijk hier en daar wel een steenslagje of een licht krasje/deukje, maar overweldigende vale plekken en krassen o.i.d. waren hier niet van toepassing. De gebruikelijke swirls en lichte hologrammen waren natuurlijk wel aanwezig, en ook de matte "glans" was goed zichtbaar.
De testspot wees uit dat de meest geschikte combi een hit met de rotary voorzien van M105 op een oranje curved pad en vervolgens een hit met de de DAP500 met een witte Cobra voorzien van M205, een dodelijke combi was voor alles wat afkomstig was uit swirlcity of de intentie had om deze lak te verdoezelen.
Hier is het bovenste gedeelte van het linkerscherm behandeld, daaronder nog niet:
Ondertussem zorgde de vrouw des huizes met regelmaat voor een bak loeihete koffie of een warme bouillon, en met wat nicotinestokken erbij was er even een momentje van rust
Na het fijnere polish en poetswerk is een rondje gemaakt om te beoordelen of de lak klaar was om de voedende laag te krijgen. De swirls waren verdwenen, en er was een mooie diepe reflectie te zien in de lak:
De glazelaag in de vorm van Black Hole zorge voor een perfecte gladheid, en mooie basislaag voor de EX-P sealant:
Hierna was het tijd om de all time favorite Collinite Marque d Elegance aan te brengen. Ik blijf dit echt een topwax vinden. Zo ontzettend duurzaam, prima standtijd en een prachtige natte glans. Is voor mij een blijfertje!
Na een ruime curetijd van de wax (in de tussentijd even het glaswerk binnen en buiten gedaan) deze weer uitgepoetst.
Na een rondje of 10 om de 911 gedreuteld te hebben en in met mezelf de afspraak gemaakt dat ooit, ooit, ooit, als ik groot en sterk en heel rijk ben en jaren geduld heb er ook dan maar zo'n vierwieler in de garage moet staan. Naja, eerst maar is een garage zoeken dan...
Nadat de sleutels weer waren ingeleverd en de boel weer aan kant was gemaakt, m'n bruine trommeltje weer in gestapt en weer richting het Apeldoornse geprutteld. Vol geluk en enthousiasme sturend over de A1 voelde ik heel voorzichtig een paar drupjes water in m'n nek vallen. Vreemd, want er zit daar nl. geen scheurtje boven de bestuurders stoel.... Het was alsof de bruine sigaar een traantje weg moest pinken, bang om aan de kant gezet te worden, ingeruild te worden voor een dikke 911 o.i.d. :cry:
Met een aai over z'n dashboard en paar gerustellende woorden dat ie heus nog heel erg lang door mij bestuurd zal worden gaf ik 'm de sporen en trapte het pedaal fier aan de grond. Alsof alle 112 paardjes ineens moesten werken alsof er een 911 achterin de bumper lag te hijgen schoot het torretje rap vooruit, en voordat ik er erg in had knapte de 160 km/h voorbij
Een compliment waardig, dus mocht u of de uwen hedenmiddag op de A1 hebben gereden t.h.v. Volkswagen Pon NL, en u werd al toeterend ingehaald door een bruine fluitketel die zigzaggend door het verkeer heen fietste; dames en heren mijn welgemeende excuses voor deze verschijning, maar och och och, wat kan een mens toch gelukkig worden van z'n cabriootje! w^^w
Langs deze weg wil ik iedereen hier die ik afgelopen jaar heb gesproken, heb gezien, advies heb gevraagd of gegeven, op de koffie ben geweest, of in welke vorm dan ook even heb gecontact, het allerbeste toewensen voor het komende jaar! Maak er een toffe oud & nieuw van, houd de vingertjes eraan, kleed je warm aan als je naar buiten gaat, en graag, heel graag, tot gauw bij de eerst volgende meet & greet/workshop van Carclean.com !!!
De groeten aan allen!
P@/Havanna/Patrick