• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Finale vs Old skool M80

Dat is denk ik mijn "probleem" ;) Ik gebruik hoofdzakelijk de rotary :schaam En dan wil je niet finishen met een witte pad.
 
Met een rotary werkt het gewoon sneller en is de "afname" sterker/groter.

Wel noodzakelijk om te behandelen met een D/A vanwege hologrammen.

Er zijn mensen die hologramvrij kunnen finishen met een rotary. :-"
 
De swirls verdwijnen sneller dan met een D/A machine.

Daar waar je met een D/A een paar (stevige) hits moet doen, daar heb je soms met een rotary genoeg aan een paar hits.

Vooral op harde laksoorten (VAG) schiet het tenminste op met een rotary.

En je bespaart een hoop tijd, een rotary werkt nou eenmaal sneller.
Ik doe alles bijna met de rotary, tot finishen toe.
 
Hmm beduidend net resultaat zeg. Wat nou Monello? De M80 blijkt wel weer een stuk netter te finishen ondanks al die lovende woorden over Monello finale, scheelt je ook gelijk de "voedende stap" wat tijdbesparend werkt. Eigenlijk zou je de M80 ook moeten eindigen met een lichtgroene of zwarte pad voor een nog beter resultaat dan dat je nu al had/hebt behaald.
 
Ja, M80 is en blijft mooi spul...............en een beetje ondergewaardeerd (lees: niet iedereen bekent mee) zo hier en daar.
Lijkt wel of Meq. het een beetje afgedaan heeft bij sommige lieden, weet niet waarom, maar dat gevoel heb ik zo, Meq. is ouderwets dus bagger.
Omdat is al langer bestaat is het nog niet ouderwets of minder goed.
De Monello holkruiperij slaat hier en daar een beetje door..............vraag mij wel eens af hoe dat komt en waarom :confused: (mijn persoonlijk gevoel...gevoel heb ik in meerdere topics.)
Dit is niet om Monello af te kraken, dat zeker niet, zijn ook prima produkten.
Maar als je hebt gefinished moet het toch niet zo zijn dat je je hele auto nog eens met IPA moet gaan afvegen, dan gaat dat product linea directa achter op de plank, leuk voor in een body shop maar niet voor mij als doorgeschoten amateur.
Na het finishen is het een glaze en een sealant of wax (of allebij in die volgorde), klaar.

Als ik de kans krijg zal ik eens finishen met een lichtgroene en een zwarte pad, maar m'n gevoel zegt dat je geen verschil zult zien.
Ach ja, ben net 46 geworden :party: dus dan ben ik mischien ook wel ouderwets aan het worden, en ik houd er graag mijn eigen mening op na.
 
Ho ho ho, even aan de handrem trekken. =-o

Er wordt niet beweerd dat Meguiars slecht is, dat zeker niet hè. Men doelt met name op de prijsstelling van Meguiars, maar goed, dat is al zo vaak besproken ... laten we het daar niet meer over hebben :no

Het "nadeel" van de M80 is dat deze fillers/olieën bevat en dus eigenlijk ook aan de slag moet met IPA.

Immers, je wilt de lak zo schoon mogelijk hebben voor de volgende stap.

Persoonlijk heb ik het niet zo op de AIO produkten. Ik doe liever elke stap afhankelijk van elkaar.

Let wel, M80 is géén AIO, maar aangezien het produkt een polijstende én voedende werking heeft, zie ik het persoonlijk als een AIO produkt. ;)
 
Rolf zei:
Maar als je hebt gefinished moet het toch niet zo zijn dat je je hele auto nog eens met IPA moet gaan afvegen, dan gaat dat product linea directa achter op de plank, leuk voor in een body shop maar niet voor mij als doorgeschoten amateur.
Als je zeker wilt zijn dat je m80 een mooie finish heeft achtergelaten moet je zeker en vast IPA gebruiken, dit omdat het boordevol zit met fillers en oliën, het verbergt het resultaat dus eigenlijk.
Om het algemener te zeggen moet je eigenlijk IPA gebruiken bij iedere polijst sessie, want een groot deel van de professionelere polijst producten (3M, Monello, Meguiars, Menzerna, Scholl, Sonus, ...) maken allemaal gebruik van oliën. En dat moeten ze ook, omdat je anders met droge korrels aan het werken zou zijn en dat polijst nou helemaal niet.
Dus je stelling klopt in mijn ogen totaal niet. Als je leuk alleen met een DA aan de gang wil, blijf dan bij de poorboys producten.
 
Wat betreft de prijs van Meq.: In NL is het belachelijk duur, maar hedentendage kun je overal dat spul vandaan halen voor een veel lagere prijs.
UK bijvoorbeeld.......kost het bijna de helft.............maar goed, daar gaat het nu niet om.

Het gebruik van IPA of Top Inspection of whatever heb ik altijd gezien om na een "polijst sessie" te controleren of echt alle swirls en krasjes weg zijn door de aanwezige fillers en olieen weg te halen.
Dat je dat doet na een Mezzo of sessie kan ik dat wel begrijpen, dat is het echte "polijst werk", maar niet na een rondje M80.
Daar zitten die "voedende olieen" en "fillers" er nu juist in om de laatste krasjes te verhullen om een mooie finish te verkrijgen om niet oneindig bezig te zijn met polijsten?
 
Rolf zei:
Wat betreft de prijs van Meq.: In NL is het belachelijk duur, maar hedentendage kun je overal dat spul vandaan halen voor een veel lagere prijs.
UK bijvoorbeeld.......kost het bijna de helft.............maar goed, daar gaat het nu niet om.

Het gebruik van IPA of Top Inspection of whatever heb ik altijd gezien om na een "polijst sessie" te controleren of echt alle swirls en krasjes weg zijn door de aanwezige fillers en olieen weg te halen.
Dat je dat doet na een Mezzo of sessie kan ik dat wel begrijpen, dat is het echte "polijst werk", maar niet na een rondje M80.
Daar zitten die "voedende olieen" en "fillers" er nu juist in om de laatste krasjes te verhullen om een mooie finish te verkrijgen om niet oneindig bezig te zijn met polijsten?

Yep, mooi spul he.

Ik vind het ook prachtig om zo te eindigen.
Uiteraard goed polijsten en dan voeden en verbergen wat je er (bewust) niet uit gekregen hebt.

Tuurlijk ligt de basis in goed polijsten.
 
Blijkbaar zijn wij dan de 1 van de weinigen gebruikers die na een M80 run de lak niet met IPA oid afvegen om de krasjes die er nog zijn tevoorschijn te halen en de door M80 ontzichtbaar gemaakte rest defectjes teniet te doen.
Er zijn hier toch een paar deskundigen die dat wel noodzakelijk vinden, blijf dat vreemd vinden........
 
Ik vind niet zo vreemd: je weet dan toch zeker dat alles er uit is gehaald wat je voor ogen had.
Als je stopt met M80 en dan niet met IPA afneemt weet je dit dus niet.
Je kan dan alsnog kiezen om verder te gaan of niet ( dat is dan ieder zijn keuze, afhankelijk van wat je voor ogen hebt )
Wil of moet ( omdat er al bv weinig ruimte is tot meer ( lakdikte / tijd / geld )) je dan alsnog het laatste verhullen, dan kan je altijd nog kiezen voor een met filler gevulde glaze.

Kortom: is het noodzaak .... mijns inzien niet, hangt gewoon af wat je wilt bereiken ( even een soort van vergelijking: SRP of meerdere stappen .... wat je maar wilt )
 
Vind wel dat je een beetje aan het trollen bent met dit soort opmerkingen:
Lijkt wel of Meq. het een beetje afgedaan heeft bij sommige lieden, weet niet waarom, maar dat gevoel heb ik zo, Meq. is ouderwets dus bagger.
Omdat is al langer bestaat is het nog niet ouderwets of minder goed.
De Monello holkruiperij slaat hier en daar een beetje door..............vraag mij wel eens af hoe dat komt en waarom (mijn persoonlijk gevoel...gevoel heb ik in meerdere topics.)
Rolf zei:
Er zijn hier toch een paar deskundigen die dat wel noodzakelijk vinden, blijf dat vreemd vinden........
Meguiar's maakt hele goede producten maar ook zeker wat minder goede producten.

Zelf gebruik ik nog heel veel Meguiar's. Enkele voorbeelden: detailerlijn producten zoals APC, Glasscleaner, Last Touch etc, M86, M105, M205, Even Coats, Ultimate Compound en diverste borsteltjes.
Ik heb toch al aardig wat M80 doorheen geduwd in de afgelopen jaren, geweldig product. Zeker om excentrisch mee te finishen blijft het een goed product.

Als ik naar mezelf kijk ben ik steeds meer met roterende machines in de weer en daar vind ik de M80 tekort schieten. Zelfs op een finishing pad krijg ik hologrammen (na IPA).
Waarom IPA? Omdat ik geen auto af wil leveren met hologrammen, ook al ze verborgen zitten onder fillers. Prima als je daar geen problemen mee hebt maar reken anderen daar niet op af.

Waarom heel de auto met IPA en niet een klein deel om te kijken? Omdat een motorkap anders is dan de onderkant van een deur, je kan er minder goed bij en is de kans op scheef houden groter en de kans op hologrammen.
Nog een reden om IPA te gebruiken is omdat je een pure glaze aan wilt brengen na een finishen polijstmiddel. Waar olien zitten van een polijstmiddel kan geen glaze meer zitten.(dat is het geval bij Finale)

Ik raad bijna altijd Monello Raffini aan omdat na de vele demo's die ik gegeven heb bij Carclean, dat product tot nu toe het snelst en goedkoopst het beoogde resultaat werd gehaald.
Omdat tegenwoordig het gros van de lakken krasbestendig is werkt Raffini gewoon het beste in mijn ogen.
Dat het dan gelijk holkruiperij vind ik dan weer erg vreemd.
 
Dat mag jij vinden natuurlijk, maar ik kijk daar toch anders tegenaan, ik oordeel liever zelf over de producten die ik gebruik.

Lezen is voor sommigen nogal moeilijk, in mijn openings post heb ik het over het gebruik van de produkten met de DAP.
Met de DAP zijn hollogrammen helemaal niet ter sprake, dus wordt zo een topic dan daar weer mee vervuilt met zaken die helemaal niet toe doen.
Mijn uitgangspunt is dat er na de polijst sessie de lak acceptabel strak is (swirlvrij/krasvrij dan) en daarna afgewerkt wordt met M80 die de laatste kleine krasjes van de vorige sessie weg polijst en maskeert dmv de glaze en voedende olieen waarmee je een mooie diepe zwarte glans krijgt.
Om die dan weer te gaan wegvegen met IPA is in mijn ogen een beetje onzinnig.
Een absoluut krasjes vrije lak najagen kan, maar dat is in mijn ogen waanzin, dat blijft ie dan maar een paar dagen als je geluk hebt.
Twee jaar terug werd er nauwlijks over IPA gesproken, nu begint het een soort hype te worden lijkt wel. No IPA, no glory.
Dat het bij de pro's al jaren in gebruik is heb ik inmiddels ook wel ondekt.
Maar goed, ik ben nog maar een beginner, dus ik zal proberen om eens wat IPA te verkrijgen om wat te experimenteren, hoewel dat hier erggg moeilijk verkrijgbaar is zal het wel een soort final inspection van menzerna oid worden, die is hier wel verkrijgbaar.
Ben niet te beroerd om wat te leren en proberen.........nu ik met de Pro900 aan het experimenteren ben loop ik ook al wat onderzoek naar een lakdiktemeter te plegen.

Wat betreft de holkruiperij: Begrijp mij niet verkeerd, maar soms komen er topics voorbij waar m'n haren van overeind gaan staan.
Mij bekruipt dan bijna het gevoel of je bij een soort sekte beland bent, brrrrr, of er niets anders bestaat dan produkt X en winkel Y.
Hoe er dan bijv. over die Meg. bijeenkomsten gesproken wordt.......moet je niet doen, 90% van de luitjes hier is begonnen met een flesje Meguiar's en een foampadje of een oude onderbroek, om het dan zo onderuit te schoffelen.
Wat mij betreft mogen dat soort topics gelijk dicht als ze die richting opgaan.
Niets ten nadele van CC hoor, is een prima tent met extreem veel keus en met een uitstekende service.
 
Rolf zei:
Mijn uitgangspunt is dat er na de polijst sessie de lak acceptabel strak is (swirlvrij/krasvrij dan) en daarna afgewerkt wordt met M80 die de laatste kleine krasjes van de vorige sessie weg polijst en maskeert dmv de glaze en voedende olieen waarmee je een mooie diepe zwarte glans krijgt.

Dat het acceptabel is voor jou, en wat voor jou acceptabel is, hoeft voor een ander niet zo te zijn, andere kunnen kritischer of minder kritisch zijn. Ik heb ook genoeg M80 gebruikt in mijn detailcarriere en dat het zaken maskeert was iets wat aan de ene kant leuk was, maar aan de andere kant ook niet. Ik ben dus blijkbaar kritischer dan jij. Ik wil een zo goed mogelijke afwerking en geen zaken maskeren.

Rolf zei:
Om die dan weer te gaan wegvegen met IPA is in mijn ogen een beetje onzinnig.

Je zegt het meteen goed: in JOUW ogen is het onzinnig, voor anderen weer niet. Je wilt door het gebruik van IPA controleren of het polijstwerk wat je verricht hebt ook daadwerkelijk het effect heeft bereikt wat je voor ogen had. Ben je er tevreden mee dat het zaken gemaskeerd heeft? Prima! Dan gebruik je geen IPA


Rolf zei:
Een absoluut krasjes vrije lak najagen kan, maar dat is in mijn ogen waanzin, dat blijft ie dan maar een paar dagen als je geluk hebt.
Twee jaar terug werd er nauwlijks over IPA gesproken, nu begint het een soort hype te worden lijkt wel. No IPA, no glory.
Dat het bij de pro's al jaren in gebruik is heb ik inmiddels ook wel ondekt.

Het is geen hype, en is het ook nooit geweest, feit is dat je als beginnende detailer een steeds beter resultaat wilt bereiken en zaken niet wilt maskeren. Dus wil je ZEKER weten dat je de beoogde lakcorrectie hebt bereikt. En dan gebruik je IPA/Final Inspection/Spruzzo

Rolf zei:
Wat betreft de holkruiperij: Begrijp mij niet verkeerd, maar soms komen er topics voorbij waar m'n haren van overeind gaan staan.
Mij bekruipt dan bijna het gevoel of je bij een soort sekte beland bent, brrrrr, of er niets anders bestaat dan produkt X en winkel Y.

Rare gevoelens hou jij er dan op na.... Omdat er bijvoorbeeld Monello gebruikt wordt? En dat iedereen daar tevreden over is? Als je een product goed vindt, dan gebruik je het ook vaak en ga je het er over hebben, simpel, als dat bij jou een "sektegevoel" teweeg brengt? Als je de topics ook goed leest dan zul je ook vaak zien dat mensen heel veel producten hebben van allerlei verschillende merken. Er zijn maar weinig mensen die maar 1 merk hebben...

Rolf zei:
Hoe er dan bijv. over die Meg. bijeenkomsten gesproken wordt.......moet je niet doen, 90% van de luitjes hier is begonnen met een flesje Meguiar's en een foampadje of een oude onderbroek, om het dan zo onderuit te schoffelen.
Wat mij betreft mogen dat soort topics gelijk dicht als ze die richting opgaan.
Niets ten nadele van CC hoor, is een prima tent met extreem veel keus en met een uitstekende service.

Ook ik ben begonnen met Meguiar's, sterker nog, ben moderator daar geweest en maakte deel uit van het promoteam. En wat nu al veel vaker gezegd is: Meguiar's maakt goede producten en ik gebruik nog heel regelmatig Meguiar's, maar er zijn ook producten van andere merken die net zo goed en soms zelfs beter zijn, maar vooral goedkoper. Meguiar's maakt zich niet populair door hun prijsbeleid hier in Europa. En als we dan naar de portemonnee gaan kijken, dan wordt de keus redelijk simpel, dan kies ik op een gegeven moment voor een ander merk, lijkt mij vrij logisch. Feit is dat als je producten van andere merken gaat gebruiken, dat je tot de conclusie dat er niet alleen Meguiar's bestaat in de wereld en dat er producten zijn die net wat beter zijn in de verwerking of beter werken, en dan ga je voor die, en niet die van Meguiar's.
Als jij tevreden bent met Meguiar's, gewoon blijven gebruiken...
Zelf heb ik nu het idee dat verstolte Meguiar's gebruikers een soort sekte aan het worden zijn... geen slecht woord over Meguiar's en de andere merken zijn niet zo goed... Maar dat bedoel ik nu even cynisch ;)
 
Mee eens is met Adrie! De negativitieit rondom Meguiar's komt puur door het beleid van het bedrijf in Nederland en Belgie (en een groot deel van Europa) voert.
Vooral het prijsbeleid valt voor veel mensen niet uit te leggen, daar komt vooral die wrijving van.