• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Finale vs Old skool M80

Rolf

Detailing addict
18 apr 2009
633
65
59
De zwarte passat 3C krijgt een grote verwenbeurt........

Wassen
Kleien
Pollijsten, Mezzo op oranje lc pad, dap500
Finale/M80
Blackhole
M21 sealant en als laatste een veeg M16

Nu vondt ik het resultaat met de Finale op de zwarte pad zoals hier veel geroemd, niet wat ik ervan verwacht had.
Dus maar eens teruggegrepen naar de Old Skool M80 op de witte pad.........tja, zie foto.
Links Finale, rechts M80............

De rest ook maar met M80 gedaan. :-b
 
Dat is raar, zeker dat het bij de finale geen residu was waardoor het lakwerk zo dof blijft? Ook niet vergeten dat de m80 redelijk veel fillers bevat.
Maar het kan natuurlijk altijd, ieder lak reageert anders op polijst middelen maar ook zeker op de pad. De m80 verwerk je met wit, de finale met zwart, dat kan al genoeg zijn om dit verschil te verklaren
 
Eens met rodders, M80 bevat een sloot aan olien die goed kunnen vullen en elke lak ís ook echt anders.
Daarom heb ik verschillende polijstmiddelen: Monello, 3M en M105/205/80 bij een klus. Zo kan je altijd iets anders proberen.
 
Is toch simpel te verklaren, M80 heeft van die heerlijke olieen er in zitten.

Dat is de ingebouwde voedende stap.
(en het vult ook stiekem wel)

Finale hoort nog nabehandeld te worden met een Blackhole bv.

Ik blijf zeker M80 fan.

:heart_eyes:
 
Blijf het toch vreemd vinden dat de Finale zo een grijze waas achterlaat.
Zeker na al die positive reacties hier op het forum hier.

M80 geeft op mijn auto een veel mooier resultaat, dan maar old skool.........
Old Skool is nog lang niet afgeschreven. :grinning:
Ben vanaf heden een hardcore M80 fan. (Of was ik dat nog niet........ :)_[] )

Mezzo werkte uitstekend overigens, gaf direct al een mooi resutaat.
 
Moeilijk om op afstand dat "zo" maar even te verklaren.
Kan moeilijk even naar Noorwegen gaan om zelf te testen ;)
 
Dibbuz zei:
Moeilijk om op afstand dat "zo" maar even te verklaren.
Kan moeilijk even naar Noorwegen gaan om zelf te testen ;)

Nee, dat begrijp ik, maar je bent welkom hoor! ;)

Heb verder niets bijzonders gedaan.
Gewassen, gekleid, mezzo op oranje en toen de Finale op zwart.
Resultaat is een grijze waas tov M80.
Waar die waas vandaan komt weet ik niet.
 
Denk idd dat de olieen in het product hun steentje hebben bijgedragen, het zal ook niet voor niets Speed Glaze heten.
Ook nog een paar keer afgenomen met IPA oid om te inspecteren?
 
M80=glaze met corrigerende factor
Finale=lichte polijst.

Een glaze zorgt voor extra glans in de meeste gevallen.

Overigens: m80 blijft een goed product :heart_eyes:
 
De verklaring is dat M80 een tandje zwaarder is dan Finale en bovendien vol zit met glaze waardoor de boel dieper wordt.

En Finale op een zwarte pad vs M80 op een witte pad is ook appelen met peren.
 
Finale ook op een witte pad dan?
Het heeft tenslote ook een licht polijstende werking, dus een witte pad zou dat prima kunnen.
Waarom zwart? Die heeft helemaal geen cutting factor.
 
wit = polishing pad
zwart = finishing pad.

:-"


https://forum.Carclean.com/cc_postst7558/Monello-Raffini-Finale-op-een-witte-polising-pad-kan-dat.aspx
 
nicknameless zei:
wit = polishing pad
zwart = finishing pad.

:-"


https://forum.Carclean.com/cc_postst7558/Monello-Raffini-Finale-op-een-witte-polising-pad-kan-dat.aspx[/quote]

Finale is toch ook een polish? Of niet? Zitten daar geen schurende deeltjes in die afbreken tijdens het gebruik?
 
Finale is inderdaad een polish met een korrel die afbreekt. Het is maar waar je het voor gebruikt, maar als je wilt eindigen met de Finale (vandaar de naam ;) ) dan wordt het een finishing polish en gebruik je dus een finishing pad logischerwijs ;)

Als je dus een zwarte pad gebruikt, dan gebruik je dus alleen het effect van de korrel van de Finale, en deze korrel is heel fijn en werkt heel mooi af. Gebruik je een witte pad dan heb je daar bovenop ook nog eens de cuttingfactor van de pad, wat zou kunnen zorgen voor mircrokrasjes (marring)
 
Uit de serie "volledig exterieur stappenplan" door Dibbuz:
https://forum.Carclean.com/cc_postst5922/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-DAP500.aspx

Citaat uit stap 3:
Gebruik eerst de Monello Mezzo i.c.m. de oranje pad. Deze inwerken op stand 5 volgens het schema in de handleiding. Werk deze daarna af met Monello Finale op de witte pad op stand 4 op dezelfde manier.

Bestond de zwarte pad toen nog niet?
 
Voor de meeste lakken vind ik dat je prima kan finishen met wit. Optimaal kan je finishen met een groene.
Zwart heeft geen cuttingfactor meer en is meer bedoeld voor glaze of all-in-1 producten.
 
Hmmz, zoveel mensen, zoveel wensen.
Ik lees regelmatig dat mensen finishen op zwart. Ikzelf gebruik graag een lichtgroene pad.
Maar niet één waarheid dus.
 
Laten we het dan maar zo zeggen: als jij het resultaat wat je haalt met Finale en een witte pad prima vindt, dan is dat goed. Het gaat er dus om dat jij het resultaat goed vindt en er tevreden over bent ;)
 
Inderdaad. Heb al heel wat demo's gegeven en met wit kan je vaak prima finishen. Zelf geef ik de voorkeur aan groen. (roterend gebruik ik weer zwart).