• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Finale vs Old skool M80

Rolf zei:
Twee jaar terug werd er nauwlijks over IPA gesproken, nu begint het een soort hype te worden lijkt wel. No IPA, no glory.

Denk ook even aan dit : 2 jaar geleden waren er lang niet zoveel merken op de markt die een perfecte (polijst-olie & filler-vrije) ondergrond vereisen. Dus de alchol wordt dus niet enkel gebruikt om je werk te controleren, maar ook om er zeker van te zijn dat je lak bescherming optimaal kan hechten. Ik werk ook vaak genoeg met de M80 en ben er meer als tevreden van. En de eigenschappen van de vullende oliën zijn perfect als je daarna gaat afwerken met een product wat geen perfecte ondergrond vereist.

Maar moest je werken met de nieuwe generatie van sealants kan je niet meer zonder IPA. In dat geval is het wel "No IPA, no glory". Je zou gewoon je dure product aan het weggooien zijn.

Het is dus compleet normaal dat steeds meer mensen IPA aankopen, de product ontwikkeling gaat er op vooruit.
 
Maar waar gaat het nu eigenlijk om:
Je had een bepaald verwachtingspatroon voor ogen m.b.t. de Finale, deze heeft het in jouw ogen niet behaald.
Is erg jammer altijd als iets niet het niveau heeft bereikt wat men wilt ( ongeacht wat dan ook )
Je gaat dan overstappen naar een ander product wat wel het gewenst resultaat haalt.
Of dit rechtvaardig is:
Ja - je hebt je doel bereikt
Nee - je bent nu 2 totaal verschillende middelen aan het vergelijken ( appels vs peren )
De ene ga je nalopen met een glaze, bij de ander zit zoveel oliën in dat het niet hoeft

Je kan het dus gewoon niet met elkaar gaan vergelijken;
uitleg is meerdere malen gegeven, tevens de optie om je te laten zien betreffende het hoe en waarom:
hoe - met IPA ( of welk ander inspectiemateriaal )
waarom - om aan te tonen dat er er alsnog wat defecten achter kunnen blijven

Ik zou het zelf alleen maar prettig vinden omdat je dan de kennis mee kan nemen en de volgende keer eventueel kan gaan gebruiken ( of niet )
Je geeft aan dat je aan het experimenten bent met een rotary, is het dan juist niet verstandiger om een middel te pakken die je laat zien wat je hebt gedaan ? !

Anti Meg's of holkruiperij van Finale zijn in mijn ogen uit den boze !
Alle 2 hebben hun positieve sporen verdiend.
Ben je tevreden over iets, pak het de volgende keer weer en blijf er bij.
Wil je wat anders proberen of een stapje hoger op de detailladder >>> doen !
( maar als het tegenvalt behoort dit een ingecalculeerde fase te zijn en niet anti wat dan ook te worden )

Vanuit het pittoreske Hoorn wens ik iedereen een fijne dag verder en vanaf nu weer lief zijn tegen elkaar he :heart_eyes:

P.S.: wat mij betreft mag de topic gewoon blijven waar ie staat, zit genoeg info in voor iedereen denk ik zo
( maar als we niet lief blijven ..... knal er dan maar een dik hangslot op )
 
Kan je (over)enthousiasme mensen kwalijk nemen? Ik vind van niet en ik vind dat daar erg onaardig op ingesprongen wordt. Als je zelf niet zo bent, prima, maar laat het voor wat het is. Ik vind wel dat enthousiasme oprecht moet zijn en niet moet ontstaan uit meeloperij of het 'groepsgevoel'. Ik denk dat de meeste gebruikers op ons forum oprecht enthousiast zijn!

Iedereen moet gebruiken wat hij/zij fijn vindt werken, maar deze test is gewoon niet goed en daar kunnen geen juiste productconclusies aan worden verbonden. Niet aan de Monello kant, maar ook niet aan de Meguiar's kant. Je kan dan net zo goed Meguiar's Last Touch gaan vergelijken met QW+ van Poorboy's en dan zeggen dat je de bescherming van QW+ beter vindt en dat Last Touch dus tegenvalt. :bad

En alles dat je kan verhullen met een glaze (die bijvoorbeeld in de M80 zit), krijg je er met proper polijstwerk uit als je dat wilt. Wil je dat niet, dan is Finale inderdaad niet het product dat je zoekt. Prima, maar vooral de producten niet met elkaar vergelijken. Een matte en grijzige uitstraling door Finale, never en nooit. Een verkeerde voorbereiding en dat Finale dus te licht kan zijn om resultaat te halen, dat is goed mogelijk.

Finale is bedoeld om na medium polijstwerk de puntjes op de i te zetten en om micromarring (die je ook met een DAP kunt maken) weg te halen. Een zeer makkelijke en logische stap na medium polijstwerk en echt geen onbegonnen werk. En natuurlijk er zijn genoeg mensen die het mooi zat vinden zonder Finale te gebruiken. Ook helemaal goed, maar dat zegt juist meer over de wens en verwachting van de persoon zelf, dan over het product. En naar mijn mening is dat hier precies zo. Ons forum staat voornamelijk in het teken van detailing, dus alles tot in het kleinste detail. Er zijn mensen die dit doen uit perfectionistische overwegingen, enthousiasme, hobby of uitdaging. Heb je dat niet in je en vind je het maar onzin dan moet je dat ook helemaal zelf weten, maar respecteer de andere gebruikers.

Even een grove vergelijking:

Finale - SSR1 - M82
SSR2 - M80
Mezzo - SSR2.5 - M83
Inizio - SSR3 - M105

Dan kan je nog met je padkeuze de cuttingfactor van het product optimaliseren. Pak je M80 op wit en Finale op zwart, dan zit daar in correctiefactor denk ik zo'n 50% tussen en dat is erg veel.

IPA werkt goed en is voor een duurzamer resultaat zeker aan te raden. Als goed alternatief kan je Spruzzo of Final Inspection gebruiken. Zoals B.K. zegt is het voor de hedendaagse sealants geen gek idee om de lak écht goed te ontvetten, omdat de hechting dan optimaal kan zijn. Je lak lijkt stroef en schraal door IPA, daar was ik eerst ook sceptisch over, maar juist dat is een teken dat de lak echt schoon is.

Alles glazes voegen toe aan diepte, glans en het verbergen van microkrasjes, maar een glaze zal in bepaalde omstandigheden ook de duurzaamheid van de bescherming kunnen verkorten. Zoals Kruyff zegt, elk voordeel hep zijn nadeel.
 
miikey zei:
Hmm beduidend net resultaat zeg. Wat nou Monello? De M80 blijkt wel weer een stuk netter te finishen ondanks al die lovende woorden over Monello finale, scheelt je ook gelijk de "voedende stap" wat tijdbesparend werkt. Eigenlijk zou je de M80 ook moeten eindigen met een lichtgroene of zwarte pad voor een nog beter resultaat dan dat je nu al had/hebt behaald.

Hier trek ik ook even aan de bel, ik had deze reactie nog niet eerder gezien.

Dit is 100% te kort door de bocht! Naast dat de vergelijking M80 op wit met Finale op zwart op knol slaat, finisht M80 helemaal niet netter, maar gooit er een sloot olie overheen. Dat is prima als je het wilt combineren, maar het heeft werkelijk niets met de finish te maken.

M80 is een twee-in-1 product en fopt het daadwerkelijke resultaat, zolang je je dat bewust bent is het prima. Maar de échte finish op een lak vind je pas terug als je het residu (olie, fillers etc.) verwijdert. Finale is een polijstmiddel, zonder glaze.

Niets ten nadele van M80, maar wat heeft iedereen toch met het vergelijken van appels met peren? Onvoorstelbaar.
 
Na finale wordt je geacht de lak te voeden en te beschermen.
Voeden doe je met Blackhole bv,
Die zit toch ook vol met olie en fillers

De basis blijft echter het zelfde, een strak gepolijste lak.

Dan kun je eindigen met finale en je werk inspecteren.
Is dat ok, dan voed je met blackhole en bedek je de laatste onvolkomendheden.

Met m80 doe je de laatste 2 stappen in 1 keer.
Nadeel is dat je niet kunt inspecteren, voordeel is twee stappen in 1, maar je kunt wel fraai finishen.

Door de olieen werkt het best lekker die M80 en het is helemaal geen smokkel/freubel middel vind ik.

Eigenlijk zou je het vergelijk moeten maken met M80 en finale/blackhole Rolf
Ik denk dat je dan een beter beeld had gehad.
 
Uit meerdere tests blijkt dat M80 na een wipedown laat zien dat deze veel minder strak finisht. De lak krijgt je veel strakker met keramische korrels zoals Menzerna of Monello.

Als je met Monello goed afbouwt dan hou je niets over dat je met een glaze hoeft te vullen! met M80 wel, die werkt veel minder goed af en dat zie je alleen als je de sloot aan olie verwijdert.

Heb je fillers of olie nodig om na het polijsten op te vullen, dan moet je weten dat dat helemaal niet nodig hoeft te zijn, alle imperfecties die je met een filler tijdelijk onzichtbaar maakt, kan je met een milde finishing polish daadwerkelijk verwijderen. Dat je dat niet elke keer wilt doen, dat snap ik. Maar als je gekozen hebt om te polijsten, werk het dan goed af met de juiste laatste stap. Ik ben meer een voorstander van het gebruiken van fillers tussen de polijstbeurten door. Niet na het polijsten om dat laatste stukje, wat je niet strak kunt krijgen (door gebruik van verkeerde producten bijvoorbeeld) dan maar op gaat vullen.

Als je de test als polijstmiddel wilt vergelijken dan moet er dus juist niets meer opzitten. En dan nog is het in deze test niet correct. De Finale is al lichter dan de M80 en met een zachte pad al helemaal. Een juiste test hier zou zijn:

M83 op wit en M82 (of M80) op licht groen vergelijken met Mezzo op wit en Finale op licht groen. Daarna een IPA of Spruzzo wipedown en je kan redelijk vergelijken hoe goed de polijstmiddelen zelf zijn. En daarna kan je wat mij betreft over het geheel een glaze zetten en kijken of je dan nog verschil ziet.
 
1 ding is volgens mij duidelijk: M80 en Finale geven beiden een mooi glimmend resultaat als je het goed verwerkt.

De een deels door een goed polijstresultaat en deels met behulp van glimmende olie (m80).
De ander door een erg goed polijstresultaat (finale).

Er is wat mij betreft ook geen waarde-oordeel over welke keuze wordt gemaakt, en welke techniek of gedachtegang hier achter zit.
M80 heb ik erg veel gebruikt, en vind het een prima product qua gedachtegang. Net zoals ik ook vaak Blackhole of Whitediamond gebruik met z'n 'fillers', en TOCH een echte freak ben qua perfectie.

Perfectie versus fillers zou in theorie ook niet kloppen, maar toch werkt het zo voor de meesten onder ons... :grinning:

Ik stel voor om verder ieders gedachtegang qua productkeuze en techniek achterwege te laten in deze discussie, want iedereen heeft zijn/haar mening nou wel gegeven.

Nu terug naar wat gisteren gebeurde:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

"Ben jij gek geworden? Gisteren net met Finale op zwarte pad gedaan!!!! $%!&!!"