• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foam om te deironizen...bestaat dit?

Morpheus02007

Detailing guru
6 sep 2021
584
125
Welle, Oost-Vlaanderen, Belgium
Ik heb zo een beetje zitten rondkijken maar waarom bestaat er geen foam waar een deironizer inzit? Lijkt me handig omdat foam toch wel langer doorwerkt en je het gewoon royal over je auto kan spuiten zonder dat je een kwart van een bus deironizer moet leegspuiten.

Waarschijnlijk zal er een goede redenen zijn waarom dit nog niet bestaat, want anders had dit zeker al te koop geweest. Maar ik kan mis zijn.
 
Foam is grotendeels lucht(bellen) met product eromheen + een heleboel water. Als je al een de-ironizer wilt foamen, zal dit dus enorm geconcentreerd moeten zijn (wat de kosten alsnog hoog houdt) en aangelengd met andere bestandsmiddelen om het goed te laten foamen. Sterke concentraties is wachten op verkeerd gebruik en eventuele negatieve gevolgen.

Vaak is een 'prewash' sterker dan een 'foam' vanwege deze factor; Prewash komt puur op de auto terecht en ondanks dat het minder lang zou kunnen werken, is het wel sterker. Hetzelfde product verdunnen, want dat doe je met foamen, blijft dan misschien wel langer plakken c.q. werken, maar het is minder krachtig.

Deironizers worden vaak ook 'gels' genoemd, omdat dit soort producten vaak dikker zijn om langer op een oppervlak te kunnen blijven plakken.

Er zijn trouwens wel foam met een deironizer, maar ik kan even niet meer op de namen komen. Ik heb dit ooit eens bekeken toen ik verschillende deironizers testte versus elkaar én versus verschillende manieren om aan te brengen. Van Non-Ferro en Ferrous Dueller in een foamlans tot puur op de washmitt tijdens het wassen, van foamers tot mixjes in een onkruiddrukpomp.

(Moet misschien nog ergens op het forum rondslingeren, maar is al van een lange tijd terug)
 
Ik heb zo een beetje zitten rondkijken maar waarom bestaat er geen foam waar een deironizer inzit? Lijkt me handig omdat foam toch wel langer doorwerkt en je het gewoon royal over je auto kan spuiten zonder dat je een kwart van een bus deironizer moet leegspuiten.

Waarschijnlijk zal er een goede redenen zijn waarom dit nog niet bestaat, want anders had dit zeker al te koop geweest. Maar ik kan mis zijn.
Je kan Gyeon restart foamen:
Gyeon Q²M Restart Wash is een geconcentreerde en gladde shampoo, die is ontworpen om gecoate oppervlakken moeiteloos te reinigen. Na verloop van tijd of bij gebrek aan goed onderhoud, kan een opeenhoping van vervuiling de prestaties van de coating belemmeren. Met Restart Wash zorg je ervoor, dat de coating je auto in de best mogelijke visuele vorm houdt.

Q²M Restart Wash is een alles-in-één product: het reinigt, decontamineert en herstelt de oorspronkelijke eigenschappen van gecoate oppervlakken. In tegenstelling tot Q²M Bathe+, voegt het geen waterafstotendheid toe, maar herstelt het de coating. Het heeft de mogelijkheid om remstof en vliegroest te verwijderen dankzij een toegevoegde iron remover. Restart Wash kan worden gebruikt als schuim of als traditionele shampoo - hierdoor is het een veelzijdige onderhoudsoplossing voor je gecoate auto.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Morpheus02007 ,ik moest het even nakijken maar ik heb mijn auto in Mei voorzien van Gyeon pure:

Ik heb bij de voorbereiding ook Gyeon Restart gebruikt om de lak zo schoon mogelijk te krijgen voor ik ga kleien.
Restart is volgens mij een niet ph neutrale shampoo met een ontijzeraar erin wat een beetje bedoeld is om na verloop van tijd een ceramische coating weer goed te reinigen. Maar ik heb em van te voren gebruikt met de gedachte dat ie net wat meer doet als een “gewone” shampoo.
Dat gezegd hebbende wanneer je al In bezit bent van bv non ferro ,foam (evt niet ph neutraal) en shampoo tja daar lukt het ook mee .
Mijn conclusie:
Ja het werkt prima maar ik vind het geen absulute must have.
 
Er was laatst een review-achtig topic over de Gyeon - Restart, dacht ik? Daaruit bleek dat de ontijzerende werking niet zo heel bijzonder was. Al helemaal niet wanneer het niet over een coating werd gebruikt.
 
Kijk de vraag is denk ik ook of het paars kleuren van de lak echt de werking van de ontijzeraar laat zien of dat het slechts een optisch effect is…
Johnny Walker is ook extra donker gemaakt met kleurstof juist omdat de consument het idee heeft dat donkergekleurde whisky meer smaak heeft.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Altos
Ik heb het wel eens gebruikt om te foamen als prewash, maar foamde ook niet echt top. Hoopte/experimenteerde dat ik de de-ironizer stap kon overslaan.
Toen ik erna een de-ironizer op deed kreeg ik nog steeds reactie. Was wel een auto die 2jaar daarvoor is gepolijst, en tussendoor wasbox. Dus geen auto (Ford Fiesta) die steeds goed is bijgehouden.
 
Dus eigenlijk niet echt een effectieve stap om te deironizen. Ik kan perfect deironizen met de Kenotek X-tra 4200 welke de Wheel Cleaner Ultra is, maar in de gekende fles van Kenotek is de sprayer meer een straal en is de consistentie meer een soort gel. Daarom dat ik Korrosol gebruik voor de lak...die verstuift mooi en blijft ook hangen. Misschien de Restart van Gyeon wat versterken met Xtra 4200? Ik kan natuurlijk begrijpen dat Gyeon anders geen Iron meer zou verkopen als de Gyeon Restart net zo effectief zou werken. Alles draait om geld en winst maken in die sector.

Al moet ik wel zeggen dat ze bij CarClean echt wel zeer veel doen voor hun klanten als één van de echt weinigen...Daarom dat ik ze zeer respecteer en ook de eerste plaats is waar ik mijn producten koop.

Dit mocht wel even gezegd worden.
 
Ik denk dat het moment van de prewash niet het juiste moment is om de lak te ontijzeren. Je wil eerst door de prewash en het wassen zoveel mogelijk vervuiling verwijderen. Dit zorgt dat een ijzerverwijderaar beter zijn werk kan doen om datgene aan te pakken wat met de eerdere stappen niet lukt.
Bovendien is ontijzeren ook niet iets wat je nou bij iedere wasbeurt moet doen.
En even met een sprayer met ijzerverwijderaar om de auto lopen is ongeveer even veel werk als met een foamlans. Als het steeds blijven knijpen een probleem is, dan zou je de ijzerverwijderaar natuurlijk nog in een drukpomp kunnen doen.
Ik zou een ijzerverwijderaar ook altijd nog even met een mitt (of washpad) agiteren / herverdelen voor een betere werking. Opsprayen en dan afspuiten klinkt natuurlijk leuk, maar zal niet het beste effect geven.
 
Dat begrijp ik allemaal, ik deironize 4 keer per jaar, maar ik bedoel dat je nu veel concentraten hebt waardoor je bv in een drukspuit het product zou kunnen doen met water waardoor je het dan royaal kan aanbrengen. Als je bv een paar auto's moet doen, dan gaat de Korrosol goed vandoor.
 
Kijk de vraag is denk ik ook of het paars kleuren van de lak echt de werking van de ontijzeraar laat zien of dat het slechts een optisch effect is
Ik denk dat het hier wel degelijk de werking aantoont. Het paars komt volgens mij voort uit de chemische reactie waarbij ijzer wordt ‘opgelost’, dus het lijkt me lastig om te faken dat er willekeurige paarse vlekjes ontstaan op je auto als je hiermee je auto wast. Dat gezegd hebbende: Ik gebruik Restart regelmatig en ook al reinigt het beter dan een normale shampoo, het is geen vervanger voor een volledige de-iron/teer/klei behandeling.
 
Ik heb thuis Carpro IronX snow foam liggen, dit is helemaal het soort product dat jij vraagt.
Foam is dik, reiniging matig tot slecht, stinkt maar iets minder dan andere de-ironizers en kleurt helemaal niet rood of paars.
Haalt het werkelijk ijzerdeeltjes los? Tot op heden niet echt iets van gemerkt en ik zie ik nu ook niet(meer) de meerwaarde er van in na het meermaals gebruikt te hebben.
Ik zou gewoon een degelijke snow foam of pre wash gebruiken en daarna met Korrosol erover gaan, een de-ironizer die ik ook heb gehad en erg tevreden van was.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Persoonlijk zie ik "kleien met de-ironizer" als een el-cheapo handeling. Wat bespaar je nou werkelijk (weinig) tegen de risico's die je op de hals haalt.

Je zou dan ook alleen je auto kunnen wassen met een shampoo en een klei; Heb je meerdere stappen tegelijk gedaan. ;)

Bijkomend dat niet elke klei het leuk zal vinden.
 
Sowieso: de meeste de-ironizers stinken naar iets wat je als putlucht zou kunnen omschrijven.
Normaalgesproken spray je dat op en laat je dat zijn werk doen zonder dat je daar met je snufferd bovenop zit.
Dat wordt met kleien wat lastig; dan zit je de hele tijd in die lucht. Verder zou je dan ook handschoenen bij het kleien moeten dragen om te voorkomen dat je handen gaan stinken. Kleien met handschoenen vind ik persoonlijk niet lekker werken.
 
Ik dacht nu net hetzelfde, maar toch zag ik op YouTube een bekende detailer dit doen. Ik weet niet juist meer wie, maar ik was toch verbaasd dat deze methode gebruikt werd.

Ik gebruik normaal Dodo Juice Born Slippy, maar onlangs Spray and Wipe en P&S Absolute ook gebruikt. De laatste twee werkten ook zeer goed en waren minder soapy waardoor ik niet meer het gevoel had om er nog eens over te moeten gaan met washmitt....gewoon afnemen met een doek was genoeg voor mooi resultaat. Met Born Slippy heb ik steeds het gevoel dat ik toch nog snel even moet wassen waar ik gekleid heb.
 
Sowieso: de meeste de-ironizers stinken naar iets wat je als putlucht zou kunnen omschrijven.
Normaalgesproken spray je dat op en laat je dat zijn werk doen zonder dat je daar met je snufferd bovenop zit.
Dat wordt met kleien wat lastig; dan zit je de hele tijd in die lucht. Verder zou je dan ook handschoenen bij het kleien moeten dragen om te voorkomen dat je handen gaan stinken. Kleien met handschoenen vind ik persoonlijk niet lekker werken.
Pfff Precies dit dus, ik ben met kleien al snel meer dan een halfuur bezig, en dan met je neus boven die putlucht, ik kan er niet aan denken.
Persoonlijk zie ik "kleien met de-ironizer" als een el-cheapo handeling. Wat bespaar je nou werkelijk (weinig) tegen de risico's die je op de hals haalt.
Ben ik het niet helemaal met je eens, als ik klei gaat er snel een liter glijmiddel door, als ik een auto de-iron gaat er echt geen halve liter door...
Daarbij Gyeon glijmiddel 1:10 of monello non ferro 1:0 zit nogal wat prijsverschil in...
 
@Nick Bakker - Waar ben je het niet mee eens dan..? :p Ik denk dat je de zin verkeerd hebt gelezen c.q. begrepen?

Kleien met de-ironizer, dat doe je toch alleen maar omdat je tijd en/of kosten wilt drukken? Maar wat bespaar je er nou echt mee in verhouding tot wat je ermee bereikt... Vandaar de opmerking; Je kan ook de auto wassen met een shampoo en klei, dan heb je in één klap meerdere stappen gedaan.

Je bespaart een knaak (€2,60 voor 1L) op glijmiddel, maar staat vervolgens in de putlucht te werken terwijl je de-ironizer amper de tijd krijgt om te werken + je klei misschien kan gaan happen + je klei betonhard wordt of uiteen valt + je defecten kan veroorzaken.

Dat er een prijsverschil is tussen bijv. Clay Lube en NonFerro, dat snap ik. Maar wat heeft dat er mee te maken?

500ml de-ironizer, en dan heb ik het over een goede zoals Non-Ferro, kom ik vaak toch aardig dichtbij in de buurt op de gemiddelde auto. En zijn zelfs auto's voorbij gekomen waarbij ik 1,5L nodig heb gehad en dus meerdere applicaties met her-activeren/verdelen/etc. ;P (Spoorslag, industrie, slijpsel, etc)