• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe dit het beste aanpakken met deze spullen?

Markie

Detailing rookie
17 jan 2011
18
0
Hoi mensen,

Ik heb vandaag mij auto (fiat punto evo) gewassen en gedroogd. De bedoeling is dat ik hem morgen van een waxlaag ga voorzien.
De auto staat nu binnen. Eerst ga ik hem kleien uiteraard.

Wat is aan waxen heb is het volgende: Meguiars NXT 2.0 in een pot & in een fles. Vloeibaar en vast dus. Meguiars gold class wax vloeibaar. Heb nog een vloeibare carnauba wax van megs in een cremekleurige fles. (volgens mij is die uit de prof lijn?)

Poor boy's Natty's paste wax heb ik nog, en heb nog chemical guys celeste detaglio.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken met de waxen die ik heb? Het liefste gebruik ik de celeste detaglio, maar ik weet niet hoelang die blijft zitten met strooizout. Iemand enig idee? Heb trouwens ook nog een soort polijstmiddel van monello, maar daar kan ik denk ik niks mee nu...
De aut is nog zo goed als krasvrij, want ik kom nooit in een wasstraat en hij is nu 14 maanden oud. Polijsten doe ik na de winter een keer is de bedoeling.

De kleur is blauw metallic trouwens.

Dit is 'm:

8.jpg


Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Na korte zoektocht op internet zou ik voor de Celeste Detaglio gaan, blijft 3-4 maanden zitten. Dat is overigens moeilijk te zeggen uiteraard met onbekende weersomstandigheden, rijd je veel kilometers, strooizout etc.
Hoe je dat het beste kan aanpakken, bedoel je hoe je de wax moet aanbrengen?
Je kunt eventueel een handmatige polijst sessie doen als je geen dap hebt maar om welke Monello gaat het? Ik zou persoonlijk hiermee wachten tot na de winter omdat je aangeeft "geen krassen" en "polijsten die ik na de winter wel"
 
Ok, ik gebruik die zelf ook het liefste, maar weet niet hoe hij zich gedraagt in winterse omstandigheden. Wax aanbrengen etc. lukt me wel trouwens. Ben niet helemaal onervaren. Welke monello het is weet ik zo niet. Heb hem helaas ook niet bij de hand om even te kijken.
Ik heb (nog) geen dap. Mocht ik willen polijsten dan kan ik dit doen na het kleien neem ik aan. Kan ik na het polijsten gelijk met wax aan de slag? Of ligt dat aan het soort polijstmiddel?
 
Als je Monello Inizio Forza hebt, moet je die na gebruik eerst afnemen en een stap fijner polijsten (Mezzo). Met Mezzo kun je met een DAP de volgende verfijning eventueel overslaan, omdat de korrel afbreekt. Bij verwerken met de hand breekt de korrel onvoldoende af, waardoor je echt nog een stap fijner moet Monello Finale of bijvoorbeeld Poor Boys Professional Polish.
 
Monello Mezzo is wel goed handmatig te doen hoor, zie ook de volgende post #4 en #5

https://forum.Carclean.com/cc_postst14827/Handmatig--Monello-Mezzo.aspx (ik hoop dat deze link werkt)
 
als je niet wil polijsten zou ik niet gaan kleien, van kleien kan je ook lichtje krasjes krijgen "marring"heet dat als ik t goed heb, dan zal je wel moeten polijsten wil je dat weer mooi krijgen...
 
Ik klei eigenlijk voor elke waxbeurt. Anders heb ik toch het gevoel dat ik over rommel heen zit te waxen, en de wax dus niet in de lak doordringt.

Heb afgelopen middag gekleid en gewaxed. Morgen ga ik weer verder. Ben een uur of 3 bezig geweest nu. Heb hem gewaxed met celeste detaglio. Ruikt echt lekker, en is superspul om te verwerken.
 
echt waar?... hoevaak wax je dan? haha ik klei alleen als ik de hele cyclus weer volg...als je kleit haal je echt alles eraf bij zachte lak soms ook de glans, ik heb een glaze een sealant en en wax , en heb dus geen zin om elke keer als ik wil waxen daarvoor de hele ratteplan weer te doen..en ik wax vaak na een was beurt weer bij.
 
Ik heb laatst een zelfde punto behandeld, dit was een zwarte met een bruinachtige flake in de lak (supermooi btw..)

De lak was boterzacht! kleien liet behoorlijk wat marring achter. (Dodo Juice Basics of Bling 55 gram). Dus als je na de winter gaat polijsten zou ik dan ook pas kleien!
de auto stond een maand op kenteken (de auto was al wel een aantal maanden hiervoor geproduceerd)
 
denn!!;311850 zei:
Ik heb laatst een zelfde punto behandeld, dit was een zwarte met een bruinachtige flake in de lak (supermooi btw..)

De lak was boterzacht! kleien liet behoorlijk wat marring achter. (Dodo Juice Basics of Bling 55 gram). Dus als je na de winter gaat polijsten zou ik dan ook pas kleien!
de auto stond een maand op kenteken (de auto was al wel een aantal maanden hiervoor geproduceerd)


Ja de lak is echt zacht inderdaad! Snel krasjes, maar ook makkelijk om te polijsten. Die kleur ken ik wel inderdaad. Na de winter schaf ik een dap aan en dan kan het polijsten beginnen. Heb hem nu dus gekleid en gewaxt, misschien morgen nog een keer waxen, maar ik betwijfel eerlijk gezegd het nut daarvan...
Ik heb hem gekleid met die witte klei van meguiars. Die is behoorlijk hard moet ik zeggen. Heb ook weleens gele gehad van Mothers maar die vond ik lekkerder werken.

Fotootje van vanmiddag. Helaas bij kunstlicht en met telefoon dus niet scherp genoeg.

foto1-1_zpsa89af478.jpg


Uitsnede, misschien iets duidelijker.

GROOT_zps5cf72684.jpg