• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik heb alles gelezen en nu ben ik de weg kwijt ;-)

NissanNewbee

Detailing rookie
20 dec 2023
27
15
Hoi allemaal!

Nieuw op dit forum en erg enthousiast! Zoveel waardevolle tips en artikelen, zin om aan de slag te gaan!

Voorheen ging mijn Fiat Koekblikje door de wasstraat, altijd prima voldaan. Die is nu weg en heb sinds 2,5 week een oranje Nissan Micra uit 2018. Eerste "echte eigen" auto, ik wil dan ook extra zuinig zijn en niet door de wasstraat maar heb nergens verstand van, zo kwam ik hier. Heel veel gelezen + de CleanRiders video's gekeken, veel wijzer geworden maar ook nieuwe vragen van gekregen! Ik hoop dat ik ze hier kan stellen.

Micra is afgeleverd met professionele poetsbeurt, al weet ik niet wat specifiek (zit er momenteel wax op of niet bijv. etc.). Meteen 2,5 week geleden reed ik door natte sneeuw en strooizout, er zit inmiddels ook nog heel wat zand op de auto, en sinds een paar dagen ook vogelpoep.

Ik wil 'm goed en veilig wassen (2-emmer systeem, netjes afdrogen). En beschermen/waxen maar dat komt later. Ik heb een appartement dus ben afhankelijk van de wasbox (en daarmee HD). Hier de vragen die ik nav forum verzameld heb:
1:
-
Ik lees in de forums over het wassen soms iets over de 'staat van de lak', maar betekent dat altijd krassen/leeftijd/iets anders of hoef ik me om de huidige staat niet druk te maken?
- Ik heb ergens anders gelezen dat de Micra een "dunne lak" heeft. Is dat zo? En op dit forum lees ik soms over auto's met "zachte lak" en "gevoelige lak". Zijn dun/zacht/gevoelig alle 3 hetzelfde?
- Hoe gevoelig is gevoelig? Ik lees veel enthousiasme over de Gyeon Smoothie, maar ook over de Incredemitt. Maar in de webshop zie ik ook nog de Madness Delimitt Super Sensitive. Waar doe ik nu goed aan?
- Voor de onderkant vd auto wordt soms een korte vezel mitt aangeraden, maar die zijn nadeliger voor gevoelige lak als ik het goed heb begrepen. Kan ik die met deze auto wel of niet gebruiken?
- Ook qua droogdoeken zie ik verschillende aanbevelingen wat betreft de lak, dus ben wat overzicht kwijt. Ik lees over gesloten lus voor gevoelige lak. Maar heb ik dus gevoelige lak, of alleen dunne? Welke doek kan ik het best (niet) gebruiken?

2:
-
In de wasstraat reed ik altijd over een bodemreiniger. Kan ik dat nu met HD of anders of niet doen?
- Emmers heb ik van de bouwmarkt, zijn klein maar dan spoel + wissel ik een x extra indien nodig. Ik heb een klein budget maar wil ook geen goedkoop = duurkoop. Op wat voor dingen kan ik absoluut wel of juist absoluut niet bezuinigen? Of wat kan later? (Qua shampoos, droogdoeken, mitts, velgenreiniger, mis ik iets?)
- Hoe vies de auto nu is, kan ik daar in de wasbox gelijk met een HD op en dan gewoon gaan wassen voor nu, of kan ik áltijd beter investeren in een drukpomp/prewash spray en dat eerst doen?
- Ik lees dat prewash in de drukpomp minder lief is voor je wax (tov een foamlans), kan ik dan net zo goed de prewash van de wasbox gebruiken?
- Ik lees veel over BH Touch less maar ik lees ook dat die erg heftig is? Wanneer is heftig niet meer goed? Is dit per auto afhankelijk of voor mijn dunne lak?
- Kan ik als ik alleen maar was en nog niet wax, nu wel éventjes zonder wax ondanks dat het nu winter wordt of toch echt een no go? (ik wil dat later wel erbij gaan pakken)
- Het valt me op dat ik eigenlijk heel weinig lees over insectenreinigers? Heeft dat een speciale reden of heb ik dat mis? Ik zou denken dat die standaard in de routine zitten.

3:
-
Zijn er nog dingen die ik vooral NIET moet doen??
- Moet ik nog extra voorzichtig zijn met de HD of iets anders bij bijv. velgen/remmen/schijven/uitlaat/trekhaak/grille/ruitenwissers? (ik ben een overdenker :))
- Moet ik nog speciale rekening houden met de achteruitrijcamera en parkeersensoren?

4:
-
Hoe 'erg' is alleen een HD? Er is hier bijv. een nieuwe wasbox geopend met een programma voor motoren. Dan wordt de druk verlaagd naar 45 bar. Het zegt mij niet zoveel, maar omdat ik hier ook veel over de tuinslang lees, vroeg ik me af of de HD met verlaagde druk een pre is?

HEEL ERG BEDANKT!:heart:
 
Laatst bewerkt:
Op de vragen krijg je vast nog antwoord van iemand die daar tijd voor neemt.
Voor nu is mijn boodschap om je niet te druk te maken om iets fout te doen.
Er zijn massa's mensen die een auto slecht behandelen en dan rijdt ie nog jaren prima.
Start met de basis en kies voor niet te duur, dan kan je later nog bijkopen en de eerste aankopen doorschuiven.
De Tutorials zijn ook heel handig.
 
Die professionele poetsbeurt heb ik nooit graag als het bij een gewone garage gebeurd is... Omdat ik graag weet wat er op mijn auto zit. Daarom dat detailers hier de Monello hanger aan hun auto hangen met "Niet wassen Aub" op.

Over alle andere vragen...Holy Jebus...wat een boterham. Daar begin ik zelfs niet aan...en ik ben nochtans iemand van veel blabla hier :laughing:

Maak je niet te druk, en zoek niet alles tegelijk op, want dan word je gek.

Koop gewoon een goede droogdoek, goede pure shampoo, goed emmer met gridguard, goede washmitt van chenelle en/of microvezel washpad zoals de Incredipad Microfiber Madness en Poorboy's Spray and Wipe die je kan gebruiken voor bijna alles...zelfs als drooghulp en dan kom je al heel ver.

De droogdoeken met twisted loop of een combinatie van de 2 vind ik echt beter als een zachte droogdoek. Mijn favoriete droogdoek is de Gyeon Silk Dryer XL en zijn kleine broer.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Jouw vragen en aansluitend mijn reactie
1:
-
Ik lees in de forums over het wassen soms iets over de 'staat van de lak', maar betekent dat altijd krassen/leeftijd/iets anders of hoef ik me om de huidige staat niet druk te maken? = Niet druk om maken

- Ik heb ergens anders gelezen dat de Micra een "dunne lak" heeft. Is dat zo? En op dit forum lees ik soms over auto's met "zachte lak" en "gevoelige lak". Zijn dun/zacht/gevoelig alle 3 hetzelfde? = ik weet niet of Micra’s dunnere lak hebben maar meten is weten
Dunne laklaag = bv een lak die op mijn lakdiktemeter 95 micron of minder aangeeft
Zachte laklaag = niet per se slecht maar wel iets om rekening mee te houden bij de behandeling/polijsten. Bij Jappaners is een medium middel vaak al genoeg om defecten te verwijderen. Harde lak is niet “beter” maar vereist gewoon een andere aanpak.
Gevoelige lak = zowel harde als zachtere lak kan gevoelig zijn/ worden om diverse redenen .

-
Hoe gevoelig is gevoelig? Ik lees veel enthousiasme over de Gyeon Smoothie, maar ook over de Incredemitt. Maar in de webshop zie ik ook nog de Madness Delimitt Super Sensitive. Waar doe ik nu goed aan?
suggestie/opties:

-
Voor de onderkant vd auto wordt soms een korte vezel mitt aangeraden, maar die zijn nadeliger voor gevoelige lak als ik het goed heb begrepen. Kan ik die met deze auto wel of niet gebruiken?
=de praktijk moet uitwijzen of er überhaupt sprake is van gevoelige lak ,wat aan de zachtere kant? Tja dat zou kunnen maar dat hoeft niet iets slechts te zijn.
-
Ook qua droogdoeken zie ik verschillende aanbevelingen wat betreft de lak, dus ben wat overzicht kwijt. Ik lees over gesloten lus voor gevoelige lak. Maar heb ik dus gevoelige lak, of alleen dunne? Welke doek kan ik het best (niet) gebruiken?

2:
-
In de wasstraat reed ik altijd over een bodemreiniger. Kan ik dat nu met HD of anders of niet doen?
=ik doe niks met de bodem
-
Emmers heb ik van de bouwmarkt, zijn klein maar dan spoel + wissel ik een x extra indien nodig. Ik heb een klein budget maar wil ook geen goedkoop = duurkoop. Op wat voor dingen kan ik absoluut wel of juist absoluut niet bezuinigen? Of wat kan later? (Qua shampoos, droogdoeken, mitts, velgenreiniger, mis ik iets?)
=Koop een beginsetje (kom ik op terug)
-
Hoe vies de auto nu is, kan ik daar in de wasbox gelijk met een HD op en dan gewoon gaan wassen voor nu, of kan ik áltijd beter investeren in een drukpomp/prewash spray en dat eerst doen?
=Gewoon afspuiten en wassen voor nu ,evt koop je een handfoamer als je dat geinig vind
-
Ik lees dat prewash in de drukpomp minder lief is voor je wax (tov een foamlans), kan ik dan net zo goed de prewash van de wasbox gebruiken?
=Koop voor nu een handfoamer en ph neutrale foam om te beginnen
-
Ik lees veel over BH Touch less maar ik lees ook dat die erg heftig is? Wanneer is heftig niet meer goed? Is dit per auto afhankelijk of voor mijn dunne lak?
=begin gewoon met ph neutrale foam
-
Kan ik als ik alleen maar was en nog niet wax, nu wel éventjes zonder wax ondanks dat het nu winter wordt of toch echt een no go? (ik wil dat later wel erbij gaan pakken)
=80% van Nederland rijd elke dag rond zonder wax
-
Het valt me op dat ik eigenlijk heel weinig lees over insectenreinigers? Heeft dat een speciale reden of heb ik dat mis? Ik zou denken dat die standaard in de routine zitten.
=Pas gebruiken wanneer echt nodig en als de auto in de wax of coating staat hechten de insecten al veel minder dus vaak is zo’n sterke reiniger niet nodig

3:
-
Zijn er nog dingen die ik vooral NIET moet doen??
=te hard van stapel lopen
-
Moet ik nog extra voorzichtig zijn met de HD of iets anders bij bijv. velgen/remmen/schijven/uitlaat/trekhaak/grille/ruitenwissers? (ik ben een overdenker :))
=gewoon logisch nadenken, ik zou mt HD wegblijven bij het motorruim
-
Moet ik nog speciale rekening houden met de achteruitrijcamera en parkeersensoren?
=gewoon logisch nadenken geen speciale behandeling nodig

4:
-
Hoe 'erg' is alleen een HD? Er is hier bijv. een nieuwe wasbox geopend met een programma voor motoren. Dan wordt de druk verlaagd naar 45 bar.
=spuit gewoon je auto af maar blijf nog even weg bij motorruim
 
Welkom op het forum! :D

- Professionele poetsbeurt
Dit zal het bekende verhaal zijn waarbij de auto 'afleverklaar' is gemaakt door een poetsbedrijf. Voor een paar tientjes moet de auto worden gewassen en gewaxed, moet er een stofzuiger door het interieur en opvallende dingen worden verbloemd.
Je mag aannemen dat er wel iets van een wax op zit, daar halen ze namelijk het meeste zichtbare resultaat mee.

1a - Staat van de lak
100% nieuwstaat of volgas bekrast, de auto kan gewassen worden. Correct wassen betekent dat je iets goed schoon krijgt met de minste kant op het veroorzaken van defecten. Wat de staat is, maakt dus weinig uit.

1b - Zacht/hard/dun/gevoelig
Ik kan mij niet specifiek herinneren of Micra's dun in de lak staan. Lijkt me ook wat onwaarschijnlijk.
Dun = weinig lak(dikte)
Hard = Er is meer wrijving nodig om lak weg te kunnen slijpen. (Polijsten)
Zacht = Minder wrijving nodig, maar is dus ook sneller bekrast.
Gevoelig = Bijv. een harde lak die zich desondanks zijn hardheid toch snel bekrast of op andere manieren kwetsbaarder is dan normaal.

Grofweg zou je kunnen zeggen dat Duitse (VAG) lakken vaak aan de harde kant zijn. Franse of Aziatische lakken meestal aan de zachtere kant. Dit is erg kort door de bocht, een grove aanname. Je zal pas weten hoe-of-wat wanneer je zelf aan de gang gaat met jouw auto.

1c - Washmits en lakgevoeligheid
Mijn persoonlijk voorkeur bij washmitts is dat ze veel water kunnen opnemen en dat ze vuil goed oppakken. Van de 3 genoemde mitts, zou mijn voorkeur uitgaan naar de laatste twee, om deze redenen.
Juist de lagere delen worden viezer en zullen zelfs na een goede voorwas dus het vuilste zijn. In mijn opinie wil je juist hier dat je washmitt vuil goed oppikt. Kortere vezels hebben minder wrijving c.q. slepen minder over het oppervlak, maar kunnen ook minder vuil oppakken.
Wanneer je goed voorwast, kun je een hoop gedoe voorkomen en dat maakt de keuze voor een bepaalde washmitt dus minder streng.

1d - Droogdoek
Maak jezelf niet te gek over zachtheid of gevoeligheid. Het is de combinatie van al je stappen die zorgen voor een goede wasbeurt of andere behandelingen.
Ik heb zelf een scala aan verschillende droogdoeken en deze werken allemaal prima. Bijkomend gebruik ik een simpele detailspray zonder wax of poespas om streeploos te kunnen drogen én deze geeft wat glibberigheid voor bij het drogen om eventuele krasjes te voorkomen. (Spray&Wipe 1:1)



2a - Bodemreiniging
Je zou op de grond kunnen gaan liggen met de HD-spuit, maar dit lijkt me niet zo handig. ;) Misschien heeft de wasstraat ook de optie om alleen een bodemreiniging te doen? Zo niet, zou je misschien alleen de dorpels vanonder kunnen afspuiten als het pistool een gebogen kop heeft.

2b - Emmers
Veel water in je emmers = langer schoon water. Bijv. de GritGuard-emmers zijn echt stukken steviger dan de gemiddelde emmer. Bijkomend kan je de handvaten dikker maken met toebehoren of bijv. warm water van thuis meenemen en deksels op de emmers doen. (Of spullen erin opbergen)

2c - Bezuinigen
Dingen zoals emmers, washmitt(s), droogdoek, deze koop je en kan je voor lange tijd prima gebruiken. Deze spullen gebruik je ook het meest, dus een goede kwaliteit is dan wel een dingetje. Ik heb deze spullen, die ik in 2015 kocht, vandaag de dag nog steeds in gebruik zonder problemen.
Wat je ook doet aan de auto, alles begint met goed voorwassen, reinigen en handwassen. Dus prewashes en toebehoren, specifieke reinigers, shampoos en washmitts, etc. Dit alles zit in je ''basis-spullen''.

2d - Vieze auto meteen afspuiten met HD
Een voorwas is altijd handig om vuil los te weken en af te voeren. Kan dit ook zónder? Jazeker. Je zou ook de auto droog kunnen gaan wassen met een washmitt. Is dit risico-beperkend? Nope. ;)
Een simpele drukpomp met bijv. als prewash de Bilt-Hamber - TouchLess scheelt al enorm.

2e - Aantasting door prewash
Of je een product nou gebruikt i.c.m. een foamlans of drukpomp, in beide gevallen pas je de werkwijze dusdanig aan dat er vrijwel dezelfde concentratie op de auto terecht komt. Zo raadt men aan om bijv. die TouchLess zo te gebruiken, dat er zo'n 2-4% concentratie werkzaam is. Bij een drukpomp meng je het mengsel direct zo aan, maar in een foamlans moet je wat meer stappen éénmalig even doen om uit te rekenen welk mengsel je moet maken.

TouchLess is in mijn ervaring niet 'heftig', maar reinigt gewoon goed zonder een waxlaag o.i.d. flink aan te tasten.

2f - Niet waxen
Natuurlijk kan je de auto onbeschermd laten. Je zal later zien dat een waxbeurt niet veel moeite kost, maar kost wel even wat tijd. Je zou dus ook een spraywax-of-sealant kunnen gebruiken, maar bijv. ook wetcoats of zelfs shampoos met wax erin.
Persoonlijk zou ik je willen adviseren om een detailspray met wax erin te gebruiken. Zo ben je toch nog wat op de auto aan het smeren, heb je wat bescherming en wat meer looks. Wil je snel-snel, dan kan je denken aan een wetcoat, zoals Gyeon - Wetcoat, welke je op de natte spuit en met de HD afspuit voor een beschermlaag. (Paneel voor paneel)

2g - Insectenreinigers
Ik heb deze in huis, maar gebruik ze eigenlijk nooit. Een voorwas doet vaak hier al genoeg aan, zeker als er een beschermlaag op de auto zit. Als ik deze producten al gebruik, dan is het in de zomer op auto's die helemaal volgeblaft zitten met vastgekoekte velden van insecten.



3 - Zijn er nog dingen die ik vooral NIET moet doen??
Niet te moeilijk denken. ;)

Een auto rijdt door weer en wind. Alles kan dus wel tegen een stootje. Gezond verstand erbij doet een hoop.
- Nee, niet volgas je uitlaat volspuiten.
- Nee, niet je rubbers van je ruitenwissers eraf blazen.
- etc etc.



4 - Hogedrukreiniger
De druk verlagen is niet nodig. Zoals ik al zei; De auto kan tegen een stootje en gezond verstand doet de rest. Je zou zelfs met de HD in de motoruimte kunnen afspuiten, zolang je maar afstand houdt. Dan spoel je dus alleen en spuit je niets hard af. Echter is dit niet nodig, dus waarom zou je.


- Hoe 'erg' is alleen een HD? Er is hier bijv. een nieuwe wasbox geopend met een programma voor motoren. Dan wordt de druk verlaagd naar 45 bar. Het zegt mij niet zoveel, maar omdat ik hier ook veel over de tuinslang lees, vroeg ik me af of de HD met verlaagde druk een pre is?
 
Ik sloeg ook direct aan op de tekst "sinds een paar dagen ook vogelpoep op de auto", als dat ingedroogd is een stuk droog keukenpapier op de plek leggen, en nat spuiten (met handsprayer, of desnoods nat gieten met plantengieter): dan kan de vogelpoep zachter worden door water uit het keukenpapier en droogt dit ook bij mooi weer niet direct weer in. Na een aantal minuten, kun je proberen de vogelpoep weg te spuiten (wel eerst papier eraf halen, níet vegen dan krijg je krassen) met een handpomp of met een fles water met een sprayer er op. Zo nodig herhalen. Voor onderweg heb altijd een fles water met een sprayer in de kofferbak liggen, zodat ik direct vogelpoep kan wegspuiten voordat het de lak aantast. Vogelpoep kan afhankelijk van de vogel en zijn menu enorm agressief op de lak inwerken, bij sterke zon en een donkere lakkleur kan dit binnen 2 uur al barsten in de lak opleveren!

Zo'n simpele fles met (bij voorkeur verstelbare) sprayer is ideaal: als nevel kun je plekken eerst nat maken, zodat het goed water op kan nemen, vervolgens kun je de sprayer verstellen naar een krachtige straal om de shit weg te spuiten. Dat levert dan waarschijnlijk wel droogvlekken op, maar dat is bij de volgende wasbeurt verdwenen, gebarsten lak (en dat kan makkelijk door alle laklagen tot op het blanke metaal heen gaan) is niet of beperkt te herstellen, maar als je pech hebt wordt dat opnieuw spuiten. Voor in de auto mag dat gewoon een (goed gereinigde) fles en sprayer zijn van een product dat je ooit hebt gebruikt, ook voor bijvoorbeeld het huishouden.

?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik sloeg ook direct aan op de tekst "sinds een paar dagen ook vogelpoep op de auto", als dat ingedroogd is een stuk droog keukenpapier op de plek leggen, en nat spuiten (met handsprayer, of desnoods nat gieten met plantengieter): dan kan de vogelpoep zachter worden door water uit het keukenpapier en droogt dit ook bij mooi weer niet direct weer in. Na een aantal minuten, kun je proberen de vogelpoep weg te spuiten (wel eerst papier eraf halen, níet vegen dan krijg je krassen) met een handpomp of met een fles water met een sprayer er op. Zo nodig herhalen. Voor onderweg heb altijd een fles water met een sprayer in de kofferbak liggen, zodat ik direct vogelpoep kan wegspuiten voordat het de lak aantast. Vogelpoep kan afhankelijk van de vogel en zijn menu enorm agressief op de lak inwerken, bij sterke zon en een donkere lakkleur kan dit binnen 2 uur al barsten in de lak opleveren!

Zo'n simpele fles met (bij voorkeur verstelbare) sprayer is ideaal: als nevel kun je plekken eerst nat maken, zodat het goed water op kan nemen, vervolgens kun je de sprayer verstellen naar een krachtige straal om de shit weg te spuiten. Dat levert dan waarschijnlijk wel droogvlekken op, maar dat is bij de volgende wasbeurt verdwenen, gebarsten lak (en dat kan makkelijk door alle laklagen tot op het blanke metaal heen gaan) is niet of beperkt te herstellen, maar als je pech hebt wordt dat opnieuw spuiten. Voor in de auto mag dat gewoon een (goed gereinigde) fles en sprayer zijn van een product dat je ooit hebt gebruikt, ook voor bijvoorbeeld het huishouden.

Bekijk bijlage 166528
Daarom dat ik ook zei, haal Poorboy's Spray and Wipe in huis. Is gewoon zo een goed en veelzijdig product dat je bijna voor alles kan gebruiken. Ik gebruik het ook voor het interieur als detailer. Werkt perfect voor snelle whipedown. Ook goed voor vogelpoep, drooghulp, quick detailer en glas. En dan heeft hij ook direct een handig flesje met perfecte sprayer in huis, want zeg nu zelf...de Poorboy's World sprayers zijn toch wel top?
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen.

Investeer in goede basis om auto te wassen. Hier heb je elke keer lol van, daar op bezuinigen gaat snel irriteren.

Om veilig te wassen (krassen zo veel mogelijk te voorkomen) is het van belang dat lak al bijna schoon is voordat je met handschoen gaat wassen. Dit voorkomt dat je vuil over lak wrijft en zorgt er ook voor dat je minder vaak moet spoelen dus sneller kunt wassen. Ook van belang om wasmitt over lak te laten glijden, dus geen druk te zetten. Minder wrijving= minder krassen!
Ook bij drogen van lak met doek geldt dit, vandaar dat er vaak detailspray als drooghulp wordt gebruikt om wrijving te verminderen. In plaats hiervan kun je ook deppen met doek ipv slepen.

Wat is dan minimaal nodig (voor wasboxwas) zonder veel geld kwijt te zijn.

Prewash:
Koop goedkope 2 liter drukspuit bij een bouwmarkt. Ik zou zelf voor alkalische prewash gaan. Dit is in alle seizoenen te gebruiken. Zelf vind ik ph neutraal in winter (bij vuilere auto) te kort schieten. Bilt-hamber Touchles zou ik in jouw geval kiezen. In drukspuit mengen doe je eeuwigheid mee omdat je erg weinig per keer gebruikt. Alleen afspuiten haalt naar mijn inziens vuil te weinig weg.

Velgen:
Velgenborstel is fijn voor binnenzijde. En aparte velgenmitt voor voorzijde en spaken. En velgenreiniger met werkindicator om eens per maand of eens per 2 maanden te reinigen. Tussendoor kan je velgen dan gewoon met shampoo wassen.

Handwas
Koop 1 handschoen (wit of lichte kleur zodat je goed ziet als die vuil wordt en moet spoelen). Pak pure shampoo (zie eerdere suggesties).

Wat optie zou kunnen zijn is om 1 emmer met deksel en vuilvang rooster te kopen.
En daar bij wasbox velgen mee te wassen. De prewash ook bij wasbox te doen en dan naar huis te rijden en dan auto thuis rinseless te wassen.
Dit werkt prima als je goede voorwas doet. En heeft als voordeel dat je wassen gelijk kan drogen dus geen hd meer nodig hebt.
Dit heeft als voordeel dat je maar 1 emmer koopt ipv 2. Velgen rinseless wassen vind ik zelf minder fijn, was ik zelf liever gewoon met normale shampoo. Zoek even op rinseless wassen op forum, staan wel voorbeelden van hoe je dat doet.

Volledig wassen bij wasbox kan ook, maar dan heb je minimaal 2 afsluitbare emmers nodig. 1 wasemmer en spoelemmer waarmee je eerst auto wast en daarna wasemmer gebruikt voor velgen. Ik zou dan wel vuilvangrooster uit spoelemmer in wasemmer doen als je velgen gaat wassen, zodat vuil mooi onderin blijft.

Minimaal 2 Emmers met vuilvangrooster in spoelemmer vind ik eigenlijk ook wel bij basis horen. Als vuilvangrooster vind ik dirtlockrooster (https://www.carclean.com/nl/the-detail-guardz-dirt-lock-wash-bucket-insert-diverse-kleuren.html ) erg goed werken (houd vuil echt goed onderin de emmer).
Emmers van gritguard kun je ook deksel voor kopen. Bij emmers van monello kan dit (nog) niet. Zeker handig als je eigen sop meeneemt naar wasbox.
Je kunt ook starten met paar gewone 10 liter emmers en dan goed opletten hoe vuil je water wordt. Kies dan voor 2 emmers met sopwater en 2 emmers met spoelwater. Dan kun je snel wisselen als water vuil wordt, anders moet je elke keer heen en weer lopen om nieuw water te pakken, schiet ook niet op. Alleen kun je die niet afsluiten, dus meer iets voor thuis wassen, bij wasbox werkt dit dus niet, behalve als je bij wasbox water kunt tappen, maar meestal kan dat niet.

Drogen:
Ik vind twistloop doek erg fijn werken. Ik zou zelf gaan voor 1100 gsm of meer. Hiermee kun je makkelijk een auto afdrogen ook als er nog veel water op ligt. Ik kan je gamma dryer van nuke guys van harte aanraden in 50x80cm. Niet duur werkt super.

Wassen van doeken
Om doeken na te gebruik te wassen zou ik ook microvezel wasmiddel kopen. Bij gewoon wasmiddel kan er ergens toch nog wat wasverzachter inzitten. En microvezel wasmiddel lost vervuiling en waxresten toch beter op vind ik.
Wasmiddel van the collection of die van ragcompany zijn topper en erg zuinig in gebruik (gebruik 20 ml per keer). Dus met liter kun je 50x wassen. Let op: doeken met waxresten apart wassen.

Lak beschermen
Evt kun je dan nog auto iets beschermen.
Dit heeft als voordeel dat lak schoner blijft en vuil makkelijker te verwijderen is.

Wil je eenvoud dan is wetcoat (opsprayen, met hd afspuiten en beschermd) goede optie (houdt pasr weken tot een maand)
Of goede spraywax die ook beetje chemisch resistent is. Sonax brilliant shine detailler of sonax ceramic spraywax zijn beide toppers. Brengt snel aan en houdt 1-2 maanden.
Gebruik je spraywax koop dan minimaal 2 -3 goede doeken met korte vezel (bijv 5 pack van valet pro (https://www.carclean.com/nl/valet-pro-advanced-microfibre-cloth-5-pack-40x40cm.html) Of 3-4 dual pile doeken (bijv monello peluche verde).

Ook handig om voor vuilere klusjes aantal goedkope doeken bij action te kopen (van merk spargo). Handig voor drogen van banden en velgen.

Hopelijk zo iets meer licht in het konijnenhol gebracht.

Veel succes en veel plezier met zelf wassen!
 
Laatst bewerkt:
Mijn favo APC = van Megs maar dan moet je gelijk 4 liter kopen.
Poorboys APC zou ook en goede optie zijn.
Ik heb Koch Chemie Greenstar, Nanolex Professional APC, Poorboy's World APC+D, Gyeon APC, Surfex-HD en Meguiars heb ik ooit gehad. Mijn favoriet is met grote voorsprong de Surfex-HD. Goedkoop in 5l bidon, reinigskracht is buitengewoon en toch geen last van residue zelfs puur niet. Prikt ook niet in de keel wat je met APC+D wel hebt en APC+D heeft ook last van residue eens je wat meer reinigingskracht nodig hebt. De Nanolex APC is prettig in gebruik en ruikt en schuimt goed en irriteert ook niet. Wel veel milder in gebruik. Maar de Surfex-HD is de eerste die ik gebruik. Ik blijf versteld staan wat hij allemaal kan. Zelfs bloed haalt hij zo uit een betontegel, opspuiten paar minuten wachten en afspoelen en bloedvlek is weg. Roet op de ruit van de pelletkachel lost hij mooi op terwijl de andere het openvegen. Polijstpads reinigen met Poorboy's Professional Polish in 1 op 1 dilutie(extreem) en het gaat er zo uit. Banden op 25% dilutie reinigt hij beter dan Gyeon Tire Cleaner puur. En de prijs is gewoon onklopbaar in bidon van 5l. Wetende dat 1 of 2% voor lichte reiniging al genoeg is. Ik heb 2-5-10-25-50% sprayers staan met Surfex in.