• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik heb alles gelezen en nu ben ik de weg kwijt ;-)

NissanNewbee

Detailing rookie
20 dec 2023
27
15
Hoi allemaal!

Nieuw op dit forum en erg enthousiast! Zoveel waardevolle tips en artikelen, zin om aan de slag te gaan!

Voorheen ging mijn Fiat Koekblikje door de wasstraat, altijd prima voldaan. Die is nu weg en heb sinds 2,5 week een oranje Nissan Micra uit 2018. Eerste "echte eigen" auto, ik wil dan ook extra zuinig zijn en niet door de wasstraat maar heb nergens verstand van, zo kwam ik hier. Heel veel gelezen + de CleanRiders video's gekeken, veel wijzer geworden maar ook nieuwe vragen van gekregen! Ik hoop dat ik ze hier kan stellen.

Micra is afgeleverd met professionele poetsbeurt, al weet ik niet wat specifiek (zit er momenteel wax op of niet bijv. etc.). Meteen 2,5 week geleden reed ik door natte sneeuw en strooizout, er zit inmiddels ook nog heel wat zand op de auto, en sinds een paar dagen ook vogelpoep.

Ik wil 'm goed en veilig wassen (2-emmer systeem, netjes afdrogen). En beschermen/waxen maar dat komt later. Ik heb een appartement dus ben afhankelijk van de wasbox (en daarmee HD). Hier de vragen die ik nav forum verzameld heb:
1:
-
Ik lees in de forums over het wassen soms iets over de 'staat van de lak', maar betekent dat altijd krassen/leeftijd/iets anders of hoef ik me om de huidige staat niet druk te maken?
- Ik heb ergens anders gelezen dat de Micra een "dunne lak" heeft. Is dat zo? En op dit forum lees ik soms over auto's met "zachte lak" en "gevoelige lak". Zijn dun/zacht/gevoelig alle 3 hetzelfde?
- Hoe gevoelig is gevoelig? Ik lees veel enthousiasme over de Gyeon Smoothie, maar ook over de Incredemitt. Maar in de webshop zie ik ook nog de Madness Delimitt Super Sensitive. Waar doe ik nu goed aan?
- Voor de onderkant vd auto wordt soms een korte vezel mitt aangeraden, maar die zijn nadeliger voor gevoelige lak als ik het goed heb begrepen. Kan ik die met deze auto wel of niet gebruiken?
- Ook qua droogdoeken zie ik verschillende aanbevelingen wat betreft de lak, dus ben wat overzicht kwijt. Ik lees over gesloten lus voor gevoelige lak. Maar heb ik dus gevoelige lak, of alleen dunne? Welke doek kan ik het best (niet) gebruiken?

2:
-
In de wasstraat reed ik altijd over een bodemreiniger. Kan ik dat nu met HD of anders of niet doen?
- Emmers heb ik van de bouwmarkt, zijn klein maar dan spoel + wissel ik een x extra indien nodig. Ik heb een klein budget maar wil ook geen goedkoop = duurkoop. Op wat voor dingen kan ik absoluut wel of juist absoluut niet bezuinigen? Of wat kan later? (Qua shampoos, droogdoeken, mitts, velgenreiniger, mis ik iets?)
- Hoe vies de auto nu is, kan ik daar in de wasbox gelijk met een HD op en dan gewoon gaan wassen voor nu, of kan ik áltijd beter investeren in een drukpomp/prewash spray en dat eerst doen?
- Ik lees dat prewash in de drukpomp minder lief is voor je wax (tov een foamlans), kan ik dan net zo goed de prewash van de wasbox gebruiken?
- Ik lees veel over BH Touch less maar ik lees ook dat die erg heftig is? Wanneer is heftig niet meer goed? Is dit per auto afhankelijk of voor mijn dunne lak?
- Kan ik als ik alleen maar was en nog niet wax, nu wel éventjes zonder wax ondanks dat het nu winter wordt of toch echt een no go? (ik wil dat later wel erbij gaan pakken)
- Het valt me op dat ik eigenlijk heel weinig lees over insectenreinigers? Heeft dat een speciale reden of heb ik dat mis? Ik zou denken dat die standaard in de routine zitten.

3:
-
Zijn er nog dingen die ik vooral NIET moet doen??
- Moet ik nog extra voorzichtig zijn met de HD of iets anders bij bijv. velgen/remmen/schijven/uitlaat/trekhaak/grille/ruitenwissers? (ik ben een overdenker :))
- Moet ik nog speciale rekening houden met de achteruitrijcamera en parkeersensoren?

4:
-
Hoe 'erg' is alleen een HD? Er is hier bijv. een nieuwe wasbox geopend met een programma voor motoren. Dan wordt de druk verlaagd naar 45 bar. Het zegt mij niet zoveel, maar omdat ik hier ook veel over de tuinslang lees, vroeg ik me af of de HD met verlaagde druk een pre is?

HEEL ERG BEDANKT!:heart:
 
Laatst bewerkt:
Ik zou al die doeken lekker achterwege laten en Gyeon baldwipes kopen want je verwacht een gevoelige lak te hebben ,maar ook al zou dat nogal meevallen (wat ik wel verwacht) dan zijn die baldwipes sowieso de betere aanschaf qua doek imo.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr