• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik heb alles gelezen en nu ben ik de weg kwijt ;-)

NissanNewbee

Detailing rookie
20 dec 2023
27
15
Hoi allemaal!

Nieuw op dit forum en erg enthousiast! Zoveel waardevolle tips en artikelen, zin om aan de slag te gaan!

Voorheen ging mijn Fiat Koekblikje door de wasstraat, altijd prima voldaan. Die is nu weg en heb sinds 2,5 week een oranje Nissan Micra uit 2018. Eerste "echte eigen" auto, ik wil dan ook extra zuinig zijn en niet door de wasstraat maar heb nergens verstand van, zo kwam ik hier. Heel veel gelezen + de CleanRiders video's gekeken, veel wijzer geworden maar ook nieuwe vragen van gekregen! Ik hoop dat ik ze hier kan stellen.

Micra is afgeleverd met professionele poetsbeurt, al weet ik niet wat specifiek (zit er momenteel wax op of niet bijv. etc.). Meteen 2,5 week geleden reed ik door natte sneeuw en strooizout, er zit inmiddels ook nog heel wat zand op de auto, en sinds een paar dagen ook vogelpoep.

Ik wil 'm goed en veilig wassen (2-emmer systeem, netjes afdrogen). En beschermen/waxen maar dat komt later. Ik heb een appartement dus ben afhankelijk van de wasbox (en daarmee HD). Hier de vragen die ik nav forum verzameld heb:
1:
-
Ik lees in de forums over het wassen soms iets over de 'staat van de lak', maar betekent dat altijd krassen/leeftijd/iets anders of hoef ik me om de huidige staat niet druk te maken?
- Ik heb ergens anders gelezen dat de Micra een "dunne lak" heeft. Is dat zo? En op dit forum lees ik soms over auto's met "zachte lak" en "gevoelige lak". Zijn dun/zacht/gevoelig alle 3 hetzelfde?
- Hoe gevoelig is gevoelig? Ik lees veel enthousiasme over de Gyeon Smoothie, maar ook over de Incredemitt. Maar in de webshop zie ik ook nog de Madness Delimitt Super Sensitive. Waar doe ik nu goed aan?
- Voor de onderkant vd auto wordt soms een korte vezel mitt aangeraden, maar die zijn nadeliger voor gevoelige lak als ik het goed heb begrepen. Kan ik die met deze auto wel of niet gebruiken?
- Ook qua droogdoeken zie ik verschillende aanbevelingen wat betreft de lak, dus ben wat overzicht kwijt. Ik lees over gesloten lus voor gevoelige lak. Maar heb ik dus gevoelige lak, of alleen dunne? Welke doek kan ik het best (niet) gebruiken?

2:
-
In de wasstraat reed ik altijd over een bodemreiniger. Kan ik dat nu met HD of anders of niet doen?
- Emmers heb ik van de bouwmarkt, zijn klein maar dan spoel + wissel ik een x extra indien nodig. Ik heb een klein budget maar wil ook geen goedkoop = duurkoop. Op wat voor dingen kan ik absoluut wel of juist absoluut niet bezuinigen? Of wat kan later? (Qua shampoos, droogdoeken, mitts, velgenreiniger, mis ik iets?)
- Hoe vies de auto nu is, kan ik daar in de wasbox gelijk met een HD op en dan gewoon gaan wassen voor nu, of kan ik áltijd beter investeren in een drukpomp/prewash spray en dat eerst doen?
- Ik lees dat prewash in de drukpomp minder lief is voor je wax (tov een foamlans), kan ik dan net zo goed de prewash van de wasbox gebruiken?
- Ik lees veel over BH Touch less maar ik lees ook dat die erg heftig is? Wanneer is heftig niet meer goed? Is dit per auto afhankelijk of voor mijn dunne lak?
- Kan ik als ik alleen maar was en nog niet wax, nu wel éventjes zonder wax ondanks dat het nu winter wordt of toch echt een no go? (ik wil dat later wel erbij gaan pakken)
- Het valt me op dat ik eigenlijk heel weinig lees over insectenreinigers? Heeft dat een speciale reden of heb ik dat mis? Ik zou denken dat die standaard in de routine zitten.

3:
-
Zijn er nog dingen die ik vooral NIET moet doen??
- Moet ik nog extra voorzichtig zijn met de HD of iets anders bij bijv. velgen/remmen/schijven/uitlaat/trekhaak/grille/ruitenwissers? (ik ben een overdenker :))
- Moet ik nog speciale rekening houden met de achteruitrijcamera en parkeersensoren?

4:
-
Hoe 'erg' is alleen een HD? Er is hier bijv. een nieuwe wasbox geopend met een programma voor motoren. Dan wordt de druk verlaagd naar 45 bar. Het zegt mij niet zoveel, maar omdat ik hier ook veel over de tuinslang lees, vroeg ik me af of de HD met verlaagde druk een pre is?

HEEL ERG BEDANKT!:heart:
 
Laatst bewerkt:
Same here. Vaste goto iedere dag. Ik zie het gewoon als enthousiasme voor de hobby dat al die bomen geplant worden. Voor de beginner niet altijd handig, maar gelukkig word het gezegde eens in de zoveel tijd samengevat. En gelukkig is iedereen altijd wel bereid en toegankelijk genoeg om de volgende vragen weer te beantwoorden.
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Wel tof om te zien hoe iedereen graag helpt en tips & tricks deelt, dit maakt dit forum zo'n succes vind ik!
Ik ben er echt reuze blij mee!! Heb altijd zoveel vragen, maar dat ook alles wordt beantwoord én onderbouwd én iedereen zo vriendelijk en behulpzaam is. Weinig gezien. Vind ik heel bijzonder!! Enorm leuk en helpend.

Dit is mijn winkelwagentje nu:
(Handschoentjes voor de zekerheid, zwakke huid dus lijkt me een pre. Kleine BTBM lijkt me handig voor on the go, dan later bijvullen met grotere fles en kan er nu al 5x mee vooruit. 1 droogdoek voor de auto. Verde's voor dorpels etc. Nero's voor touchscreen, velgen drogen etc.)

Scherm­afbeelding 2023-12-25 om 16.43.03.png

En dan met mijn Hendrik-Jan onkruidspuit.

Wat denken jullie? Helemaal compleet voor mijn Japanse zachte lak bolide van deze ultimate beginner?:cool:

Ik zal 'm nu na de 1e x wassen nog gelijk goed bekijken of er nog een laagje op zit van de aflevering of niet. Anders overbrug ik 'm tot ik zelf ook ga waxen. Zo niet, bestel ik nog een wetcoat.

Dan mijn lijstje voor de volgende bestelling:
- Monello emmers zodra op voorraad (dan nu even 1x moeilijk doen zonder)
- Poorboys Spray&Wipe zodra op voorraad
- Collinite 845 + applicator oid
- Velgenreiniger + mitt oid
- Iets voor kunststof delen (ik heb vegen/cirkels gespot bij de stijlen rond de handvaten vd achterportieren)
- En met mijn portemonnee nog eens huilen in een hoekje ;p
 
Ik ben er echt reuze blij mee!! Heb altijd zoveel vragen, maar dat ook alles wordt beantwoord én onderbouwd én iedereen zo vriendelijk en behulpzaam is. Weinig gezien. Vind ik heel bijzonder!! Enorm leuk en helpend.

Dit is mijn winkelwagentje nu:
(Handschoentjes voor de zekerheid, zwakke huid dus lijkt me een pre. Kleine BTBM lijkt me handig voor on the go, dan later bijvullen met grotere fles en kan er nu al 5x mee vooruit. 1 droogdoek voor de auto. Verde's voor dorpels etc. Nero's voor touchscreen, velgen drogen etc.)

Bekijk bijlage 166619
En dan met mijn Hendrik-Jan onkruidspuit.

Wat denken jullie? Helemaal compleet voor mijn Japanse zachte lak bolide van deze ultimate beginner?:cool:

Ik zal 'm nu na de 1e x wassen nog gelijk goed bekijken of er nog een laagje op zit van de aflevering of niet. Anders overbrug ik 'm tot ik zelf ook ga waxen. Zo niet, bestel ik nog een wetcoat.

Dan mijn lijstje voor de volgende bestelling:
- Monello emmers zodra op voorraad (dan nu even 1x moeilijk doen zonder)
- Poorboys Spray&Wipe zodra op voorraad
- Collinite 845 + applicator oid
- Velgenreiniger + mitt oid
- Iets voor kunststof delen (ik heb vegen/cirkels gespot bij de stijlen rond de handvaten vd achterportieren)
- En met mijn portemonnee nog eens huilen in een hoekje ;p
Ziet er goed uit...maar als ik je toch nog 1 product mag aanbevelen waarvan je nog geen in je mandje hebt, dan is het de Kenotek X-Tra 4200. Wie deze kent weet direct hoe goed hij is en zeker voor zijn prijs. Ik ben constant op zoek naar verbetering en ik heb zo ook de Kenotek Wheel Cleaner Ultra eens gekocht. Is denk ik rond de 20€ voor 1 liter. Maar voor 50€ heb je een bidon van 5l en daar doe je echt zeer lang mee. Is ook een uitstekende de-ironozer en zeer goede velgenreiniger die voor mijn part niet moet onderdoen voor de Bilt Hamber Auto Wheel.



Beide zijn dezelfde producten.
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Naar mijn mening was non-ferro niet alleen een ijzer verwijderaar maar ook een cleaner. (Correct me if I’m wrong) daarbij voor een vergelijkbare prijs/liter als de kenotec die ik nog niet geprobeerd heb

Daarbij ben ik van mening dat als beginner juist een de-ironizer handig is zodat je hem ook op de lak kan gebruiken (al zal dat met de kenotec ook kunnen?)

Inhaken op het off topic met het proberen van producten en het willen weten welke het beste zijn:
Alle producten werken. Er zullen wat uitzonderingen zijn, maar ik denk dat 75% puur eigen gevoel is. En daarvoor zal je moeten proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Naar mijn mening was non-ferro niet alleen een ijzer verwijderaar maar ook een cleaner. (Correct me if I’m wrong) daarbij voor een vergelijkbare prijs/liter als de kenotec die ik nog niet geprobeerd heb

Daarbij ben ik van mening dat als beginner juist een de-ironizer handig is zodat je hem ook op de lak kan gebruiken (al zal dat met de kenotec ook kunnen?)

Inhaken op het off topic met het proberen van producten en het willen weten welke het beste zijn:
Alle producten werken. Er zullen wat uitzonderingen zijn, maar ik denk dat 75% puur eigen gevoel is. En daarvoor zal je moeten proberen.
De Kenotek kan ook idd ook op de lak. En doet het daar ook zeer goed op. De substantie is wel wat dikker, maar het kan perfect als de-ironizer gebruikt worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Non-Ferro als voorwas gebruiken kan idd....net als wat die gek uit Best dan doet met zijn 500ml busjes die er doorheen vliegen aan 15€/stuk... Absurd gewoon als het ook anders kan.

Een insectreiniger kan ook als voorwas gebruikt worden...maar ik vind dit gewoon onnodig.

En het ene product kan beter zijn simpel omdat het zo is. Bv door de betere en snellere werking, zuiniger in gebruik, betere sprayer, prijs,....Om een voorbeeld te geven. De Nanolex Wheel Cleaner and Iron Remover is bv zuinig in gebruik en de sprayer is goed regelbaar, maar de werking is veel minder dan de Kenotek, Auto Wheel,...simpel als dat. Dan is dit voor mij voldoende om niet meer voor Nanolex Wheel Cleaner and Iron Remover te kiezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een opmerking als mod:
Ik heb de bezem gejaagd door dit topic (inclusief deze post van mezelf). Heeft me wel de nodige tijd en moeite gekost omdat ik niet rucksichtlos dingen wilde verwijderen en soms delen van posts nog relevant waren voor de topic starter.
De rest van de onderlinge fittie ligt nu onderaan in het cilindrisch archief. Ik doe dit niet vaak, maar het was nodig. Ik hoop dat de boodschap duidelijk is.
 
Laatst bewerkt:
En dan kom ik er toch weer even tussendoor gefietst over de velgenreiniger. Dit is geen kritiek op hetgeen al gezegd is, ik probeer alleen mee te denken met @NissanNewbee en het starten met een beperkter budget.

Ik ben in de overtuiging dat ieder product zijn plaats heeft. Als ik mijn auto een wasje geef tussendoor, ga ik hem niet helemaal behandelen met een ontijzering. Als ik een wax of coating aan ga brengen, dan doe ik dat wel. Dan wil ik mijn lak graag zo schoon mogelijk hebben voor de nieuwe LSP (Last Step Protection, een wax, sealant of coating dus). Ik gebruik het ook niet iedere keer voor mijn velgen, ondanks dat ik deze niet heb beschermd met een coating of wheelwax. Ik vind het product te kostbaar om iedere keer te gebruiken en zie het nut er niet zo van in. Ik begrijp dat sommigen continu voor het maximaal haalbare gaan maar, ondanks dat ik een riant budget heb voor deze hobby, blijf ik naar de centen kijken. Ik probeer mijn auto netjes bij te houden en eens in de zoveel keer gaat de non-ferro er overheen als ik ook opmerk dat er meer deeltjes blijven zitten op de velgen na het wassen. Soms doe ik een klein testje en zie ik hoe nodig het is. Ik was de velgen zowiezo altijd eerst met een velgenreiniger en dan pas gaat de non ferro erop, zodat deze het makkelijkst de ijzerdeeltjes kan aanpakken zonder eerst door een laag zooi heen te gaan, hetzelfde doe ik ook met de lak. Mijn huidige velgenreiniger heeft me omgerekent ongeveer 5 euro per liter gekost en ik kan hem voor de onderhoudswasjes met niet al te extreme vervuiling nog verdunnen naar 1/4, met nog steeds een goed resultaat. Dit is dan €1,25 per liter. De non ferro kost als je hem in grootverpakking van 5 liter koopt nog steeds €17 per liter. Ik vind dat nogal een verschil.

Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen waarom ik vaker non-ferro zou moeten gebruiken dan ik nu al doe of wat het nadeel is van hoe ik het nu doe? Als je het anders doet, dan hoor ik ook graag waarom je het anders doet. Ik denk dat @NissanNewbee hier ook iets aan kan hebben.

In dit geval hebben we het over een dame die haar auto beter wil verzorgen dan haar vorige auto, altijd een goed idee toch! Hierbij speelt een budget een grote rol, wat ik me heel goed kan voorstellen, als je start met detailen kost het al gauw een hoop geld. In dat budget is wax op dit moment al niet aan de orde en wordt dat een volgende stap. In mijn opinie is die wax belangrijker dan een duur 1 liter flesje non-ferro waar je met een paar wasbeurten doorheen bent. Ook een goede velgenreiniger komt in mijn opinie eerder aan de beurt dan de Non-ferro. Dit bied namelijk ook de mogelijkheid om een sprayflesje achterin de auto te leggen en wat vaker de wielen even snel schoon te maken met een emmertje water of sop erbij of als je langs een wasbox komt.

Dus kom ik weer op de https://www.carclean.com/nl/brake-buster.html 5 liter voor €35 euro is dus maar 7 euro per liter. Velen verdunnen deze ook nog eens flink met goed resultaat tot 1:10. Zelfs met een iets duurdere 1:5 verdunning betekend dit dus dat hij uitkomt op €1,40 per liter. En heeft ze meer dan genoeg totdat ze, over jaren pas, haar volgende auto koopt. Ik lees vele goede verhalen en reviews en ook in mijn eigen omgeving wordt hij aangeraden. Zijn er betere velgenreinigers? Uiteraard, maar tel de prijs weer even mee. De Kenotek 4200 lijkt me een topproduct gezien de prijs icm ont ijzering dat er in zit. Maar verdunnen betekent dat hij minder sterk wordt en het ontijzeren minder effectief is. En dat is waar ik hem voor zou kopen. Hij is 10x zo duur dan de brake buster. Staat wel op mijn lijstje als eventueel alternatief voor non-ferro en komt op dezelfde plek in mijn assortiment naast de velgenreiniger.

Mocht het budget het toelaten dan adviseer ik deze er ook bij, wat een topding: https://www.carclean.com/nl/dodo-juice-captain-crevice-microfibre-wheel-mitt.html
Dan hoef je ook niet met je goede washandschoen die vuile wielen te wassen en hou je dat mooi gescheiden.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Naar mijn mening was non-ferro niet alleen een ijzer verwijderaar maar ook een cleaner. (Correct me if I’m wrong) daarbij voor een vergelijkbare prijs/liter als de kenotec die ik nog niet geprobeerd heb

Daarbij ben ik van mening dat als beginner juist een de-ironizer handig is zodat je hem ook op de lak kan gebruiken (al zal dat met de kenotec ook kunnen?)

Inhaken op het off topic met het proberen van producten en het willen weten welke het beste zijn:
Alle producten werken. Er zullen wat uitzonderingen zijn, maar ik denk dat 75% puur eigen gevoel is. En daarvoor zal je moeten proberen.
Monello Non-Ferro is een pH-neutrale reiniger voor het veilig en effectief verwijderen van remstof en vliegroest. Geschikt voor alle oppervlakken, inclusief matte lakken en car wraps.
MAW dit spul lost ijzerdeeltjes op niet meer niet minder. Er is geen sprake van een toegevoegde cleaner als ik de beschrijving lees maar goed non ferro doet wat het moet doen en is ook veilig voor op je lak.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
an iemand mij alsjeblieft uitleggen waarom ik vaker non-ferro zou moeten gebruiken dan ik nu al doe of wat het nadeel is van hoe ik het nu doe?
Niet.
Als het werkt zoals je het nu doet, dan werkt het toch?
Ikzelf gebruik nog altijd 1 of 2 pufjes non-ferro per velg en blaas er dan brake buster over heen zodat als ik met de kwast bezig ga er nog wel ijzer verwijderende eigenschappen zijn… daarbij… ik heb klote velgen om schoon te maken dus hoe meer de chemicaliën doen hoe blijer ik ben
 
Mocht het budget het toelaten dan adviseer ik deze er ook bij, wat een topding: https://www.carclean.com/nl/dodo-juice-captain-crevice-microfibre-wheel-mitt.html
Dan hoef je ook niet met je goede washandschoen die vuile wielen te wassen en hou je dat mooi gescheiden.
of als je net als ik niet van vinger mitts houd https://www.carclean.com/nl/guanto-cerchio-tricolore-wheel-mitt.html

Dan mijn lijstje voor de volgende bestelling:
- Monello emmers zodra op voorraad (dan nu even 1x moeilijk doen zonder)
Ik ben best nieuwschierig hoe je gaat wassen zonder emmers? of ga je met kleine emmers wassen?
Kleine BTBM lijkt me handig voor on the go, dan later bijvullen met grotere fles en kan er nu al 5x mee vooruit.
ook de halve liter flessen van btbm zijn echt niet groot vind ik, en overschenken is altijd een geklieder... maar you do you ;) ,

Verder leuk lijstje, en ik ben erg nieuwschierig naar je bevindingen!

kan iemand mij alsjeblieft uitleggen waarom ik vaker non-ferro zou moeten gebruiken dan ik nu al doe of wat het nadeel is van hoe ik het nu doe?
Niet.
Als het werkt zoals je het nu doet, dan werkt het toch?
Ikzelf gebruik nog altijd 1 of 2 pufjes non-ferro per velg en blaas er dan brake buster over heen zodat als ik met de kwast bezig ga er nog wel ijzer verwijderende eigenschappen zijn… daarbij… ik heb klote velgen om schoon te maken dus hoe meer de chemicaliën doen hoe blijer ik ben


Mag ik nog even inhaken op het droogdoeken discussie?
Waarom benoemd iedereen altijd GSM (gram square meter?) dat zegt toch bijna niks? het hangt toch af van materiaal, soort lus (open/gesloten)
als ik kijk naar de silkdryer waar ik fan van ben heeft die een GSM van 530, een wat duurdere handdoek voor na het douchen heeft een gsm van tussen de 500 en 600. (die van de hema kon ik online geen gsm van vinden) maar als GSM heilig is dan kunnen we toch net zo goed gewone handoeken pakken voor een paar euro ipv droogdoeken van een paar tientjes? ik wil dit graag wat beter begrijpen
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Drifter
De Gyeon Silk Dryer XL met 530gsm en twisted loop doet het ook beter dan menig andere twisted loop doeken met meer dan 530gsm. Dus nee, ik kijk niet altijd naar de gsm waarde van een droogdoek, wel naar hoe goed hij het water van de auto weet te halen en hoe makkelijk hij in gebruik is, hoe goed hij over de lak glijdt....Hoe Gyeon het gedaan heeft met 530gsm weet ik niet, maar de kleine Silk Dryer en de grote Silk Dryer XL zijn steeds de eerste die ik gebruik. Zoals gezegd bij zeer grote auto's heb ik nog een paar twisted loop doeken mee juist voor de zekerheid. De Dry Me Crazy en Senza Aqua doeken worden niet meer gebruikt hier. Alleen nog twisted loop hier. Maar ik heb liever de enkele twisted loop doeken. Niet de dubbele, want die worden te zwaar als ze te veel vocht absorberen.
 
En dan kom ik er toch weer even tussendoor gefietst over de velgenreiniger. Dit is geen kritiek op hetgeen al gezegd is, ik probeer alleen mee te denken met @NissanNewbee en het starten met een beperkter budget.

Ik ben in de overtuiging dat ieder product zijn plaats heeft. Als ik mijn auto een wasje geef tussendoor, ga ik hem niet helemaal behandelen met een ontijzering. Als ik een wax of coating aan ga brengen, dan doe ik dat wel. Dan wil ik mijn lak graag zo schoon mogelijk hebben voor de nieuwe LSP (Last Step Protection, een wax, sealant of coating dus). Ik gebruik het ook niet iedere keer voor mijn velgen, ondanks dat ik deze niet heb beschermd met een coating of wheelwax. Ik vind het product te kostbaar om iedere keer te gebruiken en zie het nut er niet zo van in. Ik begrijp dat sommigen continu voor het maximaal haalbare gaan maar, ondanks dat ik een riant budget heb voor deze hobby, blijf ik naar de centen kijken. Ik probeer mijn auto netjes bij te houden en eens in de zoveel keer gaat de non-ferro er overheen als ik ook opmerk dat er meer deeltjes blijven zitten op de velgen na het wassen. Soms doe ik een klein testje en zie ik hoe nodig het is. Ik was de velgen zowiezo altijd eerst met een velgenreiniger en dan pas gaat de non ferro erop, zodat deze het makkelijkst de ijzerdeeltjes kan aanpakken zonder eerst door een laag zooi heen te gaan, hetzelfde doe ik ook met de lak. Mijn huidige velgenreiniger heeft me omgerekent ongeveer 5 euro per liter gekost en ik kan hem voor de onderhoudswasjes met niet al te extreme vervuiling nog verdunnen naar 1/4, met nog steeds een goed resultaat. Dit is dan €1,25 per liter. De non ferro kost als je hem in grootverpakking van 5 liter koopt nog steeds €17 per liter. Ik vind dat nogal een verschil.

Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen waarom ik vaker non-ferro zou moeten gebruiken dan ik nu al doe of wat het nadeel is van hoe ik het nu doe? Als je het anders doet, dan hoor ik ook graag waarom je het anders doet. Ik denk dat @NissanNewbee hier ook iets aan kan hebben.

In dit geval hebben we het over een dame die haar auto beter wil verzorgen dan haar vorige auto, altijd een goed idee toch! Hierbij speelt een budget een grote rol, wat ik me heel goed kan voorstellen, als je start met detailen kost het al gauw een hoop geld. In dat budget is wax op dit moment al niet aan de orde en wordt dat een volgende stap. In mijn opinie is die wax belangrijker dan een duur 1 liter flesje non-ferro waar je met een paar wasbeurten doorheen bent. Ook een goede velgenreiniger komt in mijn opinie eerder aan de beurt dan de Non-ferro. Dit bied namelijk ook de mogelijkheid om een sprayflesje achterin de auto te leggen en wat vaker de wielen even snel schoon te maken met een emmertje water of sop erbij of als je langs een wasbox komt.

Dus kom ik weer op de https://www.carclean.com/nl/brake-buster.html 5 liter voor €35 euro is dus maar 7 euro per liter. Velen verdunnen deze ook nog eens flink met goed resultaat tot 1:10. Zelfs met een iets duurdere 1:5 verdunning betekend dit dus dat hij uitkomt op €1,40 per liter. En heeft ze meer dan genoeg totdat ze, over jaren pas, haar volgende auto koopt. Ik lees vele goede verhalen en reviews en ook in mijn eigen omgeving wordt hij aangeraden. Zijn er betere velgenreinigers? Uiteraard, maar tel de prijs weer even mee. De Kenotek 4200 lijkt me een topproduct gezien de prijs icm ont ijzering dat er in zit. Maar verdunnen betekent dat hij minder sterk wordt en het ontijzeren minder effectief is. En dat is waar ik hem voor zou kopen. Hij is 10x zo duur dan de brake buster. Staat wel op mijn lijstje als eventueel alternatief voor non-ferro en komt op dezelfde plek in mijn assortiment naast de velgenreiniger.

Mocht het budget het toelaten dan adviseer ik deze er ook bij, wat een topding: https://www.carclean.com/nl/dodo-juice-captain-crevice-microfibre-wheel-mitt.html
Dan hoef je ook niet met je goede washandschoen die vuile wielen te wassen en hou je dat mooi gescheiden.

Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Het is ook niet steeds nodig om een velgenreiniger met de-ironozer te gebruiken. Zeker niet met mijn auto wegens regeneratief remmen. Meestal is een simpele APC of een emmer met wat wielshampoo zoals de Auto Finesse Revolution al meer dan voldoende. Onze Skoda Roomster heeft echter enorm veel last van remstof. Dus ik gebruik daar ook wel een de-ironozer voor en daar met de Ik Foam Pro 2 wat auto foam over. Werkt perfect voor die auto...dus iedere situatie vraagt om een andere benadering naargelang de ernst van vervuiling. Maar ik heb wel steeds alles bij en hou er rekening mee dat ik zeer vuile velgen kan moeten doen als ik niet mijn eigen auto moet doen.

De P&S brakebuster is idd wel een goede optie, maar ik heb toch wel graag een de-ironozer bij.
 
Gsm (gram per m2) van de doek zegt zeker wel wat, namelijk hoe dik / uit hoeveel stof de doek is en hoeveel vloeistof de doek op kan nemen. Een doek met minder gsm is eerder verzadigd dan 1 met meer gsm. Uiteraard speelt type vezel ook mee.
 
Hogere gsm is theoretisch gezien ook zachter voor je lak dan lagere gsm. Je hebt dan minder kans op kleine krasjes bij gebruik. In de praktijk is de manier waarop je je doek gebruikt van grotere invloed. Ga je lekker zitten boenen dan is gsm niet heel relevant meer.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Het is ook niet steeds nodig om een velgenreiniger met de-ironozer te gebruiken. Zeker niet met mijn auto wegens regeneratief remmen. Meestal is een simpele APC of een emmer met wat wielshampoo zoals de Auto Finesse Revolution al meer dan voldoende. Onze Skoda Roomster heeft echter enorm veel last van remstof. Dus ik gebruik daar ook wel een de-ironozer voor en daar met de Ik Foam Pro 2 wat auto foam over. Werkt perfect voor die auto...dus iedere situatie vraagt om een andere benadering naargelang de ernst van vervuiling. Maar ik heb wel steeds alles bij en hou er rekening mee dat ik zeer vuile velgen kan moeten doen als ik niet mijn eigen auto moet doen.

De P&S brakebuster is idd wel een goede optie, maar ik heb toch wel graag een de-ironozer bij.

Ik heb het ook graag klaar staan inderdaad. Morgen bijv ga ik de auto van een kennis polijsten en coaten. Hij heeft ooit het hele assortiment van Stipt gekocht. Dus hij heeft al lekker veel producten. Toch neem ik alle eigen producten mee die ik nodig zou kunnen hebben. Gewoon voor de zekerheid en vanwege een gebrek aan vertrouwen in de werking van de inhoud van die blauwe flesjes.
 
Heb ik nog even een vraagje over wat doekjes, ik had de Verde's voor dorpels drogen etc. en dan de Nero's voor touchscreen, velgen drogen etc. aan mijn winkelwagentje toegevoegd. Kom ik toch ineens deze leuke kleurtjes tegen! (blijf toch een vrouw) Deze van Dodo Juice en ook deze van The Collection. Zouden die voor beide doeleinden een net zo goed alternatief zijn? Ze hebben namelijk niet echt reviews, omdat het miss nieuwe doeken zijn of zijn ze niet aan te bevelen hiervoor en beter gewoon bij de Nero's en Verde's blijven?