• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

IPA of Alcohol: waarom verdunnen

GdV42

Detailing rookie
7 jul 2009
397
0
Hoi Forumers,

Ik lees altijd dat IPA (of alcohol, methanol, spiritus) als whipedown gebruikt 1 op 1 moet verdunnen met water (gedemineraliseerd). Waarom is dat eigenlijk? Kan het kwaad de IPA niet te verdunnen?

En tevens de vraag of je met een schone doek met IPA (al dan niet verdund) oude wax lagen (al dan niet verrijkt met siliconen, teflon of andere duurzame polimeren van sealants als wolfgang) helemaal kan verwijderen.

Ik ben steenslag aan het bijwerken en doe dat door heel vaak een dun laagje aan te brengen op de plaats des onheils net zo lang tot het putje is opgevuld en ik polijst tussendoor met een langka set.(soms zitten er een paar dagen tussen het aanbrengen van de laagjes). Maar tussendoor bescherm ik wel met een sealant. Voordat ik een nieuw laagje autolak aanbrang moet ik natuurlijk wel die sealant verwijderen ivm hechting nieuwe laklaag. (het is overigens maar een miniem steenslagplakje) Kan dat goed met IPA?

Ik hoor graag van jullie,
GdV42
 
Los hiervan vraag ik me af of je op een vers bijgewerkte plek wel een sealant moet doen.
Krijgt de lak dan wel de gelegenheid om uit te harden?
 
Terechte opmerking Soepergrover!

Echter de twee plekjes die bijgewerkt worden zijn ongeveer 1 mm2 tot 3 mm2. Erg klein dus. Maar bij het ontvetten en schoonmaken ter voorbereiding van het aanstippen strip je dus wel een veel groter deel. Ik zet die plek daarna dus weer in de sealant waarbij ik het plekje zelf niet raak. Omdat ik echter een paar dagen geen tijd heb om verder te gaan met het opvullen heb ik de hele plek even in de sealant gezet. Dus mogelijk hard het minder snel uit, maar de plekjes zelf zijn erg klein en ik ga er later toch nog mee aan de slag.

Groeten GdV

Maar de vraag die bij mij opkwam is of onverdunde IPA wellicht de lak aan kan tasten en of dat onderandere reden is IPA 50 % te verdunnen.
 
Je gaat er toch elke keer mee verder, zou dan ook gewoon laten voor wat het is.
Er zitten geen weken tussen dus bescherming dmv sealant in mijn ogen overbodig werk om zowel aan te brengen als te verwijderen
Als 1:1 werkt, waarom dan niet verdunnen, scheelt je weer de helft ;)
 
Tussendoor wax/sealant aanbrengen KAN de hechting vd volgende laag aantasten, en tussentijdse bescherming is niet nodig.

IPA mengen is omdat 100% IPA te sterk is, daarom... :)
 
100% IPA verdampt ook zeer snel, aanlengen draagt ook bij tot de werkbaarheid. +Zoals gezegd is het te sterk zonder verdunning.
 
Je verdunt het omdat IPA meestal 99,9% is, dan zou onmiddellijk verdampen als je het verneveld, en dan hebben we het nog niet eens over de ontvlambaarheid. :-"
 
Oke bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb gisterenavond de alcohol verdund en het werkt prima! Dat scheelt toch weer.....

Ik was wat huiverig om de alcohol te verdunnen want ik waa bang dat het dan minder goed werkzaam zou zijn. Overigens is een vloeistof met 50% IPA erin nog steeds licht ontvlambaar! Sterke drank (40 %) brand tenslotte ook prima. Dus mijns inziens zul je met 1:1 verdunde IPA nog steeds moeten oppassen.


Ik spreek overigen van alcohol omdat ik geen IPA gebruik!
Ik heb namelijk enige tijd geleden in Den Haag bij drogisterij van der Gaag (tegenover restaurant het gouden hoofd voor de kenners) "alcohol bandrecorder" aangeschaft. Dat is ook methanol (maar geen IPA) waar als middel om te denatureren "geest van hout" in zit. Dit denaturatiemiddel verdampt bij het drogen van de alcohol en laat dus geen residu achter. Dat moet ook want vroeger werd dit gebruikt om koppen van bandrecorders mee te reinigen en dan wilde je niet dat er rotzooi achter bleef zoals bij brandspriritus het geval is.

Waarom is dit interessant zou je zeggen: Wel het werkt net zo goed als IPA maar is wel een stuk goedkoper. Een liter "alcohol bandrecorder" kost namelijk maar €3,50

Groeten GdV
 
vraag ik me nog steeds af wat het nut van sealen is voor die paar dagen, desnoods misschien een week...
beetje overdreven, niet?
 
davejanssen zei:
vraag ik me nog steeds af wat het nut van sealen is voor die paar dagen, desnoods misschien een week...
beetje overdreven, niet?

Tja, ik vind het gewoon lekker.....:cool:

Ik vind het gewoon een prettige gedachte dat de lak (ook als is het maar voor een paar dagen) goed beschermt is. En dat sealen neemt twee minuten in beslag dus.......En het heeft wat afgegoten de laatste dagen....
 
nicknameless zei:


Kijk jij weet waar het is!.......' t ga^uwe hauoofft


Daar is het dus tegenover. Let op de gaper aan de gevel! Is overigens een van de weinige drogisten waar je een heel arsenaal aan chemicalien kan kopen!

http://www.flickr.com/photos/fransschmit/2834092894/
 
GdV42 zei:
Oke bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb gisterenavond de alcohol verdund en het werkt prima! Dat scheelt toch weer.....

Ik was wat huiverig om de alcohol te verdunnen want ik waa bang dat het dan minder goed werkzaam zou zijn. Overigens is een vloeistof met 50% IPA erin nog steeds licht ontvlambaar! Sterke drank (40 %) brand tenslotte ook prima. Dus mijns inziens zul je met 1:1 verdunde IPA nog steeds moeten oppassen.


Ik spreek overigen van alcohol omdat ik geen IPA gebruik!
Ik heb namelijk enige tijd geleden in Den Haag bij drogisterij van der Gaag (tegenover restaurant het gouden hoofd voor de kenners) "alcohol bandrecorder" aangeschaft. Dat is ook methanol (maar geen IPA) waar als middel om te denatureren "geest van hout" in zit. Dit denaturatiemiddel verdampt bij het drogen van de alcohol en laat dus geen residu achter. Dat moet ook want vroeger werd dit gebruikt om koppen van bandrecorders mee te reinigen en dan wilde je niet dat er rotzooi achter bleef zoals bij brandspriritus het geval is.

Waarom is dit interessant zou je zeggen: Wel het werkt net zo goed als IPA maar is wel een stuk goedkoper. Een liter "alcohol bandrecorder" kost namelijk maar €3,50

Groeten GdV
ik naar van der gaag .. vragen om een liter alcohol bandrecorder..kost gewoon 8,95 euro.
ik zeg weet je zeker niet dat t 3,50 is .. dat was onmogelijkx-]
dus met ipa scheelt t weinig
nu :zzz: :zzz: :zzz:
 
@onno11

Maar niet meer aan Van der Gaag vertellen waar het voor gebruikt gaat worden.
Hij keek al niet raar toen ik zei waar ik de IPA voor nodig had. Rap de prijs aangepast :weetniet

Voor andere locaties in het land; een apotheek die nog zelf producten samenstelt zal IPA hebben.

Hans
 
IPA verdun je voor verwerkbaarheid. Bovendien is een 50% oplossing ruim sterk genoeg om te ontvetten en verdampt het minder snel.
mocht je trouwens in het Oosten van het land wonen, ik kan redelijk makkelijk aan dat spul komen voor een schappelijke prijs. Bij apotheken vind je het toch ook al moelijk. De apotheek hier (en die is toch vrij uitgebreid) moest het apart bestellen en dan kostte het 20 euro voor een liter:(
 
als je IPA 99% 1:1 verdunt krijg je afgerond toch IPA 50% ? of zit ik er nu helemaal naast? (ik heb trouwens 99,9% ;) )