• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

IPA of Alcohol: waarom verdunnen

Google is your friend (and wiki ;) )

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol

https://nl.wikipedia.org/wiki/2-propanol

Beide alcohol en ontvetten dus beide
 
Marius zei:
Heb op het werk 98% ethanol, is dit evenzeer bruikbaar als IPA? En ook 1:1 verdunnen voor gebruik?

Greets

Dit zou ik ook weleens willen weten heb op het werk 96% ethanol met 5% houtgeest.

Of moet je echt isopropanol alcohol hebben ?
 
KLIK!

Alcohol is alcohol, het zit 'm in waarvan het gemaakt is... houtgeest is methanol LET OP: houtgeest: Deze kleurloze vloeistof is reeds in kleine hoeveelheden giftig! Gewoon even googlen en je weet of het giftig is of niet, wel zo handig! :ja
 
Okay, ethanol is dus ook te gebruiken.
Heb nog een kleine 25 liter tot mijn beschikking (en die voorraad vult zich vaak genoeg aan) dus dat is mooi. Gebruik ethanol altijd om ruitensproeiervloeistof te maken icm demiwater en glycol.

IPA heb ik ook altijd wel een voorraad van 5 liter van staan.



Greetz Rob aka Vadebo
 
Ik heb hier een jerrycan ontvetter van Latol Motoroil staan, ik kan helaas niet vinden wat de samenstelling is van deze ontvetter, misschien iemand enig idee of dit te gebruiken is ipv IPA ?

Tevens heb ik hier nog de M34 van meguiars staan, is deze ook goed te gebruiken als je bv CQuartz wil gaan aanbrengen of is dit niet sterk genoeg?


Hmm nog even verder gezocht naar die ontetter maar lijkt me toch niet zo geschikt:

Dit produkt is een uit koolwaterstofoplosmiddelen en emulgatoren samengestelde koudontvetter. Door een goed emulgeerbaar vermogen met water kan deze Ontvetter worden aanbevolen voor het reinigen van machines en machineonderdelen. Tevens kan Ontvetter met succes gebruikt worden voor het reinigen van motoren, machinekamers, tanks, vloeren in garages en werkplaatsen. Vet, olie, teerprodukten en op nieuwe auto's aangebrachte conserveringsmiddelen laten zich eveneens eenvoudig en doeltreffend verwijderen.

Gebruik bij open vuur vermijden! Vlampunt 65°C.
 
@ toncoronel..........Iets geleerd van mister T.Carclean..........Je moet namelijk ipa met 10% super degreaser maken!!dus in je ipa over de gehele hoeveelheid wat je aanmaakt 10% sd toevoegen!!:cool:
 
@ Zuidwest: en dat moet SD zijn? Ik heb nl. een andere koudontvetter staan maar dat durf ik eigenlijk niet zomaar te proberen.
 
blackpassie.zoals boven staat gescreven heb ik deze informatie van tim......dus.Ik heb zelf altijd super degreaser op voorraad!dus wil je het echt weten vraag effe aan TIM&CO!.puur omdat ik het niet weet
 
Heb inmiddels ook IPA aangeschaft 99%. Heb het zelf nog niet gebruikt alleen over gelezen hier. Nu heb ik 3 vragen

1. Als ik het goed begrijp MOET je IPA 1:1 verdunnen met water? Puur/onverdund werkt niet?
2. Moet dit gedemineraliseerd water zijn of mag het ook water uit de kraan zijn? Waar haal je gedemineraliseerd water indien nodig?
3. Sprayen jullie het eerst op lak en daarna met Microfibre uitwrijven? Of direct op de doek?

Thanx alvast voor de antwoorden!

Gr Marcie Marc
 
vraag 1=kan wl alleen durf ik dat niet met zekerheid te zeggen
vraag2=beter met demi water,kalk kan moeilijk doen(hard)demi water te koop bij brezan bv(water uit de condensdroger kan ook heel goed)
vraag 3=rechtstreeks doe ik het altijd maar werk van paneel naar paneel,en niet in de volle zon
 
Bij Kruidvat een hele liter voor hetzelfde geld ;)

1: kan wel, maar verdampt veel sneller. Verdund werkt prettiger.
2: Hoeft niet, maar kan wel. Is waarschijnlijk wel iets beter, afhankelijk van de hardheid van je kraanwater.
3: hangt van de situatie af. Doe ik de hele auto, dan spuit ik het direct op de lak. Wil ik slechts een deel doen en andere delen van de auto niet 'vervuilen', dan spuit ik het eerst op een doek en wrijf ik na met een droge doek. Stiekem vind ik de 2e methode sowieso prettiger werken.
 
Ik heb de mogelijkheid om zowel Iso-Propanol als Ethanol (99% Ethanol 1% Houtgeest) aan te kopen.
Nu was mijn vraag wat weet iemand welke vloeistof ik in combinatie met demi water het beste kan gebruiken?
 
@Bartjebart :
Ter verduidelijking: Dit gebruik je wanneer je een olieachtig pollijstmiddel hebt wat resten achterlaat? (de waas die je zelfs na uitpoetsen met een mf doek blijft zien?)
Zoals 3M?

Bij het kruidvat hebben ze Alcohol ketonatus 96%. Ik heb begrepen dat dit ondrinkbaar gemaakt is, maar verder gewoon goed is.
110ml voor nog geen 2€

Nu nog demi water en een extra spuit :)
EINDELIJK van die rot waas af!