• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

IPA of Alcohol: waarom verdunnen

Hoezo blijft het volume gelijk? Als ik een liter 1:1 IPA maak vanuit een 99% oplossing zit daar 49,5% IPA in, dus 495mL
In 1L 99% oplossing zit 990mL IPA, dus is het volume hoger.

toch?
 
+1 voor patrick
IPA word dan ook alleen geleverd/gemaakt in 99,9% en 70% en geloof ook 49,9%

plaatselijke apotheek moest het bestellen in 6x1Liter 99,9% voor 61,-
dus dan maar naar labstuff :grinning:
 
bij labstuff vind ik het trouwens ook nog niet goedkoop.
Waaruit bestaat dan die 0,1% 30% en 50,1% in die oplossingen?
 
Ehm, geen idee op welk % je uit gaat komen als je IPA 99% 1:1 gaat aanlengen met water, maar het zal toch zeker minder worden dan 99%.
(en ook meer dan 50%; ben ff kwijt hoe ik dat vroeger bij scheikunde kon uitrekenen)
 
Eh..... ik geef scheikunde. Ik ben er vrij zeker van dat bij een 1:1 oplossing het percentage halveert ;)

moet ik het boek er anders even bij pakken? Voor 50 euro in het uur kun je privé bijles krijgen :p
 
Kijk dat vind ik nou mooi, een jonge gast die zijn boeken erbij gaat pakken :roll

99% betekent 99 volumeprocenten, dus op 100 (ml) heb je 99 (ml) zuivere alcohol.
Knikker je bij die 100 nog eens 100 water heb je in 200 (ml) nogsteeds 99 delen alcohol
In volume procenten is dat dan 99/200 is 49,5

Overigens verandert de chemische werking bij verdunning niet qua aard, wel qua kracht / snelheid

Hans
 
... en als men geen 99%vol heeft bestel je gewoon 2 flessen van 49.5%vol en giet je deze samen, heb je ook 99%vol!






]d~^ ]d~^ ]d~^ ]d~^
 
@DownTown

:D :D

Straks snappen ze het helemaal niet meer.

Luister maar naar RedCat. Zo moeilijk is het niet.
 
Mooie geste, prima om eerst eens uit te proberen.
Met 250ml kom je al een heel eind.
En de sprayflesjes van PB zijn kwalitatief prima in orde

Hans
 
Bartjebart zei:
bij labstuff vind ik het trouwens ook nog niet goedkoop.
Waaruit bestaat dan die 0,1% 30% en 50,1% in die oplossingen?

het restant bestaat uit water...
het heeft te maken met destillatie vloeistoffen en eventueel nogmaals over de destillatie kolom voeren.

Bijvoorbeeld 1x over de destillatie kolom geeft een zuiverheid van zeg 50%,
dan nogmaals het verkregen 50% mengsel over de destillatie kolom geeft zeg 70% etc etc..

Even psychologisch: 99,9% zuiver is onzin.
Je kunt maar maximaal 96% zuiverheid behalen...

70% ethanol werkt ook prima hoor.. en is goedkoper waarschijnlijk..
 
Heb op het werk 98% ethanol, is dit evenzeer bruikbaar als IPA? En ook 1:1 verdunnen voor gebruik?

Greets