• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is pb spray en rinse veilig voor de velgen?

bs

Detailing addict
27 dec 2010
543
62
hoi allemaal,

Ik ben van plan om pb spray en rinse te gaan kopen, maar als ik de tekst bij het product lees bevat het veel zuren en moet je zelfs handschoenen aan.

Is dit spul dan alleen gevaarlijk voor je huid? Of als je het vaak gebruikt ook gevaarlijk voor je lak van de velgen?

Is bilberry een goede keuze voor de velgen, of is de spray en rinse toch goed.

bedankt!
 
PB S&R is een prima product, S&R is gebasseerd op zuren. En aangezien het een Amerikaans merk is, staat er nog net niet op dat je met oliepak of iets dergelijks aan de slag moet. Gewoon sprayen op je velgen, gebeurd niks mee. Ik heb een velgenreiniger die wel 10 keer sterker is al S&R. En deze laat de lak ook heel.
 
Paules, zou ik mogen vragen welke dat is.
Dus gewoon spray en rinse kopen, en je hoeft niet bang te zijn voor de velgen.
Er is wel een velg waarbij een klein stukje lak is afgebladdert moet ik daar ook niet voorzichtig meezijn met spray en rinse?
 
Divinol! Kun je bijna nergens krijgen in NL. Ik koop het in Duitsland. Zoek maar eens op Rumler autoproducten.
 
stimpy68 zei:
Spray en Rinse kun je ook verdunnen, puur alleen gebruiken op ernstig vuile velgen.
Ik heb ook net de jongens van Carclean even om advies gevraagd hoe dit product te gebruiken. Ik ga eerst maar eens een fles 1:1 maken. Ik ben tot op heden alleen de reinigers zonder zuren gewend.
 
stimpy:
Als ik nou elke week mijn velgen wil reinigen, mag dat dan ook met spray en rinse? Want dan zijn ze nog niet hevig vervuild.
 
Ik gebruik voor mijn eigen velgen nooit een velgenreiniger omdat ik ze meestal 2 keer per week schoonmaak met een sopje. Velgenreiniger is alleen nodig bij zwaar vervuilde velgen. Ook een velgwax helpt vastkoeken van remstof te voorkomen.

Dus bij regelmatig schoonmaken, minimaal 1 keer per week bij normaal gebruik: gewoon een sopje met velgenborstel en een mitt.
 
bs zei:
stimpy:
Als ik nou elke week mijn velgen wil reinigen, mag dat dan ook met spray en rinse? Want dan zijn ze nog niet hevig vervuild.

Ik zou je aanraden om je velgen in de velgenwax te zetten, is op den duur goedkoper dan velgenreiniger en veiliger voor je velgen. Je hoeft namelijk je velgen na behandeling met een velgenwax alleen nog maar met een sopje schoon te maken omdat het remstof niet meer hecht. Velgenreinigers gebruik je alleen als je vastzittend remstof hebt en niet als standaard reinigingsmiddel. Ik Doe dit ook, zoals zo velen hier, en doe al meer dan 2 jaar met een gallon velgenreiniger omdat ik het vrijwel niet gebruik, alleen als de velgen echt vies zijn en niet alles er meer af gaat.
 
Ik heb een velgenborstel van karcher, zat er bij in het pakket toen ik hem kocht.
Is deze ook goed in de zin dat hij geen schade maakt.
 
stimpy:

Dus bilberry kan je wel elke week op je velgen zetten omdat dat mild spul is. Is verder velgen insprayen met apc ook goed?
 
Zo'n velgenborstel is voor de voorzijde van de velg, de velgenborstel die wij gebruiken (EZ Wheelbrush) is voor het velgbed aan de binnenzijde. Ik ken de borstel van de Karcher niet, dus kan er niets zinnigs over zeggen. Ik zou lekker een 2e washmitt of een oude washmitt nemen en daar de voorzijde van je velgen mee schoonmaken (met een sopje) is 100% veilig voor je velgen.
 
bs zei:
stimpy:

Dus bilberry kan je wel elke week op je velgen zetten omdat dat mild spul is. Is verder velgen insprayen met apc ook goed?

Vraagje van mijn kant: waarom wil je iedere week je velgen perse met een velgenreiniger schoonmaken?? :weetniet Zoals ik al zeg, in de velgenwax zetten en je kunt ze gewoon schoonmaken met een sopje met autoshampoo meer niet. Je hebt dan vrijwel geen velgenreiniger of APC nodig. Dat is het aller veiligste voor je velgen.
 
+1 Stimpy68

Ik heb mijn velgen in de A-Quartz (voorloper van C-Quartz) gezet en daaroverheen een velgenwax (Migliore).

Een restant sopje van het autowassen en een HD is voldoende om de velgen weer schoon te krijgen.

Nog een voordeel die ik heb zijn de black chroom velgen. Hierop zie je de vervuiling minder, tenminste, het valt minder op dan bij normale alu velgen. :-"
 
Zijn de zwarte stipjes op de velg stukjes ijzer die vies zijn geworden of is het teer?
 
Je moet eens zoeken op Iron-X, dan weet je genoeg :ja ;) Dat zijn ijzerdeeltjes van de remblokken, die krijg je met een velgenreiniger niet 100% weg, wel met Iron-X

Heb alleen nog geen antwoord op mijn vraag ;)
 
stimpy:

citaat: waarom wil je iedere week je velgen perse met een velgenreiniger schoonmaken??

Ik dacht dat het niet met een gewone shampoo ging, maar ik heb het al uitgeprobeerd. Bedankt stimpy!!:party:
 
Ik ga denk ik zo te werk:
In deze volgorde:

apc / shampoo met oude wasmitt etc.

bilberry: veiliger voor de velgen, want met spray en rinse ben ik niet zo gelukkig met de zuren die in het product zitten en met bilberry kan ik evt. vaker en veiliger mijn velgen behandelen. evt. voor hardnekkig vuil iets langer borstelen maar tenminste geen zuren.

iron-x

evt. polijsten met monello finale

pb wheelsealent
 
Eventueel een ronde kwast ( die van autoglym is een wereldtuivinding ! ) om ze lekker te soppen in de hoekjes e.d.
Bilberry vind ik persoonlijk een hele fijne reiniger ( ook te verdunnen )
Indien gedaan is .... lekker bijhouden met een shampie en tzt een keer indien nodig de bilberry en/of iron-x tevoorschijn toveren
 
ik maak ze altijd schoon met PB Slick & Suds Concentrated voordat ik de auto zelf gewassen heb .

als borstels heb ik mothers velgen brush
mothers tire brush
en de ez detail brush

werkt prime pas als ze echt vervuild zijn gebruik ik apc 1:15/1:7