• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Keuze maken - nieuwe machine

@Pter - Ah, ik had je reactie gemist. Thanx voor je hulp! Je verwoord het perfect: 15 versus rotary (correctie).

Ik heb inderdaad de rotary clinic bijgewoond. Hier werd uitgelegd dat een rotary puur voor de snelheid hebt.

Ook zag ik dat de mate van correctie velen malen sneller was als mijn DAP. Dit merkte ik op toen er een stukje van 3x3cm werd geschuurd en dit ket een rotary binnen enkele seconden was gecorrigeerd. Ik stelde mij voor dat ik dat met mijn DAP niet zo snel voor elkaar krijg.

Ook heb ik met een rotary + wol een stukkie gepolijst en dit viel mij best wel tegen. Waarschijnlijk omdat ik de DAP gewend ben. (Heb een aantal jaar geleden bij een poetsbedrijf de kont van mijn BMW gedaan en recent bij een forumlid gewerkt met een Pro900 en toch viel het bij de clinic nogal tegen)

De ervaring met een grotere uitslag excenter heb ik helemaal niet. Geen idee hoe dit zich gedraagt.

Ja, mijn DAP vind ik supersimpel werken i.t.t. een rotary.
Ja, ik zou graag sneller willen corrigeren.
Ja, ik denk dan aan een rotary.

Ja, als een D/A met meer uitslag behoorlijk in de buurt komt van een rotary qua correctie, dan kies ik voor een D/A voor het gebruiksgemak en veiligheid.


Thanx mannen!
 
Mijn mening is dat een Rotary heel geschikt is voor wollen pads, en dan ga je echt sneller werken.

Wat je ook kan doen is even wachten tot de Mark2 loskomt, de kans is groot dat je dan voor een leuke prijs een 2e hands Mark1 kan kopen. En voor het verschil in prijs koop je een tas vol pads en polijst middellen.
 
@Ric325i Als je de keuze opnieuw zou moeten maken en je moet kiezen tussen de "21+ Duetto" of de "15" wat zou je dan nemen en waarom(de financiën niet meegeteld)?
Als ik naar mijn eigen auto/situatie (en de volgende auto die ik wil hebben) absoluut de 21 want als bij de show off gaat kijken naar mijn auto is het meeste gewoon te doen. Dat wat je met een 21 niet kan doen kun je vaak ook nog steeds niet doen met een 15. Denk aan bv bumpers/raamstijlen en de achterkant/klep van auto's en daar heb je dan nog steeds een Rupes mini voor nodig.
Onderstaande auto's zijn gewoon grotendeels te doen met een 21.
Ford Focus,Fiesta
Toyota Prius/Avensis
Audi A4/Q5
Kijk die Duetto heb ik erbij voor het gemak genomen maar in principe detail ik ook vaak met een maatje en die heeft ook nog een set machines dus samen zitten we niet snel zonder...
 
  • Leuk
Reactions: Pter
Ik vind dit echt een geweldig topic :)

Ik heb nog een vraag waar ik graag antwoord op zou willen hebben: wat is het geluidsniveau van een Rupes 21/15 ten opzichte van een DAP900?
 
Hmm.... De 21 is dus op recht-toe-recht-aan auto's fijn omdat hij goed corrigeert en finished, maar om de lastigere auto's en/of panelen te doen, is een tweede machine wel nodig. In mijn geval is dat een DAP900 V3 met een kleine plate.

Als ik in mijn situatie kijk naar het feit dat ik graag voor anderen wat beteken, dan zou een 15 all-round beter in te zetten zijn i.c.m. mijn DAP als tweede machine + kleine plate.
Maaar, de gedachte dat je zowel met de 15 als de 21 wat verder weg blijft van randen/hoeken/etc. en bij beide machines deze na moet lopen met mijn DAP, dan zou mijn keuze weer richting de 21 gaan. (Meer/sneller correctie met de 21, nalopen met de DAP moet sowieso) Echter zal je dan meer van je tweede machine (DAP) gebruik moeten maken omdat je minder kan raken met de 21 op auto's zoals de Porsche's, kleinere auto's met kleine panelen en/of stootstrippen, etc.

Is er hier iemand die een detailing bedrijf heeft of iets dergelijks, die ook meerdere/verschilende auto's doet? (Volgens mij wel)
Wat is jouw ervaring wat betreft; 15/21 excenter en gemak + veiligheid versus een Rotary voor snel corrigeren en afschalen met bijv. een DAP?

* Een 15 excentrisch is al bijna het dubbele van een DAP. (8mm) Is dan de correctie ook dubbel of ongeveer?
* Kan je met een 15 excentrisch in de buurt komen van de correctie van een Rotary? (Ongeveer zelfde compounds/pads)
...

Sorry als ik zeikerig overkom, mensen. Maar ik wil graag het fijne er van weten, :p


Greetz
 
@Quantoxx ,wie zegt dat je weg moet blijven van randen,hoeken enz? Je moet alleen ff scherp zijn op die plekken maar dat moet je ook met een DAP.
 
* Een 15 excentrisch is al bijna het dubbele van een DAP. (8mm) Is dan de correctie ook dubbel of ongeveer?
* Kan je met een 15 excentrisch in de buurt komen van de correctie van een Rotary? (Ongeveer zelfde compounds/pads)
...

Ik denk niet dat je mag zeggen dat hij daardoor dubbel zo snel corrigeert. Veel ligt ook aan de kracht van het toestel. Ik kan met mijn hand de DAP op hoogste stand net niet volledig tot stilstand houden als je begrijpt wat ik bedoel. Dit moet ik met de rupes niet proberen !

Niet elke 15 excentrisch komt in de buurt van een rotary, een rupes daarentegen wel naar mijn mening. Met een rotary ben je altijd iets sneller, maar dan begint het afschalen, nakijken op hologrammen, nog eens de hologrammen aanpakken, nog eens nakijken.... Terwijl je dit niet met een excentrische hebt. Corrigeren , andere pad en afschalen, andere pad en glaze erop, en afwerken. Je haalt enorm veel tijd met je exentrische puur omdat je niet naar hologrammen moet gaan zoeken en die dan moet corrigeren.

Als je naar de filmpjes van rupes kijkt spreekt dat voor zich. Oké er zal wel stuk marketing en manipulatie achter zitten maar ik denk ook niet da ze je gaan voorliegen. Wat me ook opvalt is als je op youtube filmpjes van de de betere detailers bekijkt dat er 75% een bigfoot in beeld komt en niet meer zo vaak een rotary.

Gewoon je hart en gevoel volgen, en zoals je zelf in je onderschrift zet: "Een ander zegt iets anders".
 
@Ric325i - Ik verwoorde mijzelf verkeerd, my bad!

Ik had in mijn hoofd dat ik bijvoorbeeld niet strak langs een stoorstrip moet polijsten, omdat de 15/21 dan misschien meer ''slaat'' hierop?
Met de DAP kan ik prima langs randen/strippen/etc. omdat hij hier prima langs gaat. Maar volgens mij denk ik weer te moeilijk omdat ik teveel info opzoek/tot me neem... Als je bijvoorbeeld een motorkap hebt met een kleine verhoging, zoals mijn BMW, dan kan ik met een 21 toch gewoon hier overheen/langs op polijsten? En met hoeken/randen bedoelde ik smalle stukken zoals stijlen en kleine panelen.

Dit zou ik dan met een DAP + kleine plate kunnen doen.



Ondertussen las ik de rectie van @DT89. Je stelt mij weer ''gerust'', haha! Right on the money, zeg maar.

De DAP kan ik op de hoogste stand bijna tegenhouden met mijn vingers. (Dit was helemaal mogelijk vóór de recente reparatie)
Dit moet ik met de rupes niet proberen !
Ik denk dat een Rupes meer koppel heeft en dus ten alle tijden de roterende beweging wil blijven voortzetten, hoe de druk/weerstand ook is?


Met een rotary ben je altijd iets sneller, maar dan begint het afschalen, nakijken op hologrammen, nog eens de hologrammen aanpakken, nog eens nakijken....
Ook dit was iets wat mij tegenhield bij het kiezen voor een Rotary. Ik zal na aanschaf hiervan nog de nodige uren moeten besteden aan het minimaal kunnen controleren van de machine. Dat betekent voolopig veel hologrammen veroorzaken, wat verder niet zo erg is, maar wel de nodige tijd die je er in moet steken om deze weer weg te werken. Dan ben ik liever wat langer bezig met een 15.


Als je naar de filmpjes van rupes kijkt spreekt dat voor zich. Oké er zal wel stuk marketing en manipulatie achter zitten maar ik denk ook niet da ze je gaan voorliegen. Wat me ook opvalt is als je op youtube filmpjes van de de betere detailers bekijkt dat er 75% een bigfoot in beeld komt en niet meer zo vaak een rotary.
Nu je het zegt, valt mij dit ook op. Als je een excenter ziet, is het Rupes!

Ik kan mijzelf met een DAP op zich wel kan redden bij de details die ik tot nu toe gedaan heb. (12, + 7 wachtende) De Porsche die ik recent gedaan heb, is ook met de standaard backingplate gedaan. Op de ronde bumpers, stijlen en dergelijke word je raakvlak uiteraard kleiner, maar ging prima. (Of slijt ik de pads dan harder ofso? Ze liggen niet meer vlak. Er waren al mensen die dit al bijzonder vonden, zonder kleine plate :p)
Met dit in het hoofd, zou ik toch ook de 21 kunnen aanschaffen? Of is het beetje extra correctie/finish/raakvlak van een 21 minder in vergelijking met de voordelen van het ''all-round'' van de 15?


(De reden om een LHR15/21 te kopen is de hogere kwaliteit van de machine, de correctie + finish die wat hoger ligt als de DAP, het feit dat ik de DAP als ''mini'' kan gebruiken én ook als reserve-machine kan dienen)


Man man man, ik lijk wel een vrouw, zo kan ik zeiken... :p


Ik snap dat jullie ondertussen denken; ''Kerel, loop niet zo te janken, koop gewoon de één of de ander!?!''

Ik zal dan ook aangeven dat ik door een zwaar ongeluk met medische problemen kamp, (NAH) en daardoor in de bijstand terecht ben gekomen. Al enige tijd ben ik tot mijn eigen irritatie een steuntrekker geworden omdat ondanks mijn volledige inzet om met mijn beperkingen tóch gewoon netjes mijn eigen centen te verdienen, totaal niet word ondersteund. Géén sollicitatieplicht, geen controles of wat dan ook, elke maand zomaar geld krijgen...

Ik ben dan ook druk bezig om hier zo snel mogelijk uit te komen en door middel van verdiepen, leren, clinics, gewoon doen, etc. probeer ik voor mijzelf wat op te bouwen qua ontwikkeling en capaciteiten. Dit om niet meer afhankelijk te zijn van een instantie die niet weet wat ze met mij aan moeten en daarom maar gewoon elke maand geld ''doneren''. Ik heb een gezin en niet zomaar even €5-600,- rondliggen. Ook de details die ik doe zijn om mijzelf te ontwikkelen en ik verdien er dus geen geld mee. Elke vorm van inkomsten moet worden opgegeven, dus wat ik ''verdien'', zijn simpelweg mijn onkosten die ik dan terugbetaald krijg zodat ik géén geld op toeleg, maar ook geen winst maak.

Leuk verhaal, niet om zielig te doen, maar dit is dus de reden dat ik extra voorzichtig ben met grote uitgaves en ondertussen een hoop kan leren.


Thanx
 
Man man man, ik lijk wel een vrouw, zo kan ik zeiken... :p
Helemaal mee eens:grinning:
Ik zal dan ook aangeven dat ik door een zwaar ongeluk met medische problemen kamp, (NAH) en daardoor in de bijstand terecht ben gekomen. Al enige tijd ben ik tot mijn eigen irritatie een steuntrekker geworden omdat ondanks mijn volledige inzet om met mijn beperkingen tóch gewoon netjes mijn eigen centen te verdienen, totaal niet word ondersteund. Géén sollicitatieplicht, geen controles of wat dan ook, elke maand zomaar geld krijgen......
Prima toch dat dit vangnet nog bestaat in Nederland...
Ik ben dan ook druk bezig om hier zo snel mogelijk uit te komen en door middel van verdiepen, leren, clinics, gewoon doen, etc. probeer ik voor mijzelf wat op te bouwen qua ontwikkeling en capaciteiten. Dit om niet meer afhankelijk te zijn van een instantie die niet weet wat ze met mij aan moeten en daarom maar gewoon elke maand geld ''doneren''. Ik heb een gezin en niet zomaar even €5-600,- rondliggen. Ook de details die ik doe zijn om mijzelf te ontwikkelen en ik verdien er dus geen geld mee. Elke vorm van inkomsten moet worden opgegeven, dus wat ik ''verdien'', zijn simpelweg mijn onkosten die ik dan terugbetaald krijg zodat ik géén geld op toeleg, maar ook geen winst maak....
Helemaal top dat je in je huidige omstandigheden toch het beste ervan probeert te maken en ook als je geen gezin hebt, heeft niet iedereen zomaar wat geld te verbranden...

Dus neem de tijd om een weloverwogen beslissing te maken waar jij je prettig bij voelt.
 
Respect voor je verhaal !

Verder vraag je je af of je met een 15 of 21 ook verhogen en rondingen goed kan aanvallen. Ook daar is een oplossing voor, ik volg al een tijdje AMMO NYC, je waarschijnlijk wel bekend.

Hij heeft een filmpje gepost hoe je zo'n rondingen en verhogen correct moet "aanvallen". En oh jawel, wat valt je op, inderdaad de bigfoot wordt gebruikt :p


Als ik je laatste reacties en verhalen nog eens goed lees denk ik dat je bij jezelf niet meer moet afvragen, rotary of excentrisch, maar meer 15 of 21 ?

Ook het feit dat je zegt dat je met de DAP900 je altijd al hebt kunnen redden wilt ook zeggen dat je de juiste techniek onder de knie hebt. Waarom zou je je dan wagen aan een rotary als je perfect met een excentrische kan werken ?
 
Hey @DT89 / @Pter ,

Thanx voor de reactie! Geniaal filmpje.

Als ik het filmpje zo eens bekijk, dan denk ik dat ik het begrijp. (Da's een 15 in het filmpje, denk ik?)

Op de motorkap en de verhoging raakt hij de verhoging niet haaks met een dambord-patroon, maar diagonaal om zo bij elke pas de rand ook wat mee te nemen. Hierdoor neem je gelijkwaardiger lak af.
Op het zijpaneel van de auto legt hij niet de machine plat op de strook, omdat de pad dan over de randen krult en zo meer druk op de randen legt en het midden van de pad door deze druk nóg meer druk ervaart. Mierenneukerig gezien word je lak dan ook niet egaal gepolijst.

Polijsten en overlappen.jpg


Toevallig bij de Porsche die ik recent gedaan heb, waren er veelal ronde vormen. Met name de bovenkant van de deuren, de wielkasten vóór, de brede heupen, etc. Hier ging ik ook eigenlijk diagonaal omdat de DAP/pad dan meer contact had met de lak. Als je een dambord-patroon haaks zou maken en zo'n welving gaat polijsten, raak je een strookje van zo'n 3cm met je pad. Dat schoot niet echt op. (Naast het feit dat de 5,5'' pad nét wat te groot is en je rotatie word gehalveerd door de frictie die je zelf maakt doordat je pad eigenlijk niet egaal loopt)

Ook op de stijlen, die strak afgeplakt waren, overlapt je pad voor de helft als je simpelweg van-links-naar-rechts gaat. Ook dit deed ik diagonaal om meer raakvlak te hebben, de hele pad te gebruiken en defecten alsnog van 2 richting te raken.

Ben al blij dat mijn manier van werken in ieder geval dezelfde logica heeft, ook al dacht ik er niet zo bewust over na, haha! :p


meer moet afvragen, rotary of excentrisch, maar meer 15 of 21 ?
Ik denk dat je gelijk hebt. Als ik de keuze moet maken tussen een excenter en Rotary, neig ik nu behoorlijk naar een excenter. Dus is de boel gefilterd naar de 15 of 21. Het eerste wat mij dan te binnen schiet is; Kleine panelen met een 21;

neem eens een pad van de 21 in je handen... Dan snap je het helemaal ;)
Zowel de 15 als de 21 heeft 150mm pads in de Kit. De velcro is 130mm en zal de 15 binnen de velcro passen, de 21 valt er iets overheen.
Dus het is alleen de uitslag die je werkoppervlak groter maakt? Of neem je simpelweg grotere pads op de 21 die niet in de Set zitten?

Als ik een 21 neem heb ik ietsjes meer correctie/finish, maar zal dan voor de kleinere panelen toch weer de DAP moeten pakken.
Als ik een 15 neem, lever ik misschien ietsjes in, maar hij is meer in te zetten.

Dat zie ik nu wel goed, toch?


Greetz
 
Dat zie je inderdaad goed !

En bij de 21 haal je meer correctie puur omwille van je grotere uitslag. Dus de 21 corrigeert niet beter of meer, maar gewoon een groter gebied waardoor je dus meer (=lees sneller) corrigeert.

Misschien eens naar CC gaan om de beide (15 & 21) te testen. Dan kun je ook zelf zien hoe groot nu daadwerkelijk de uitslag is van de 21.
Ik heb onlangs een lamborghini gallardo onder handen genomen. Met zijn hoeken en kantjes kom je met de 21 nergens. Je kan enkel de motorkap doen en stukje deur. Voor de rest moest je richting 15 of DAP met kleine backing plate.

Ik verkies de 15 i.c.m. DAP met kleine backing plate. Maar nogmaals dat is mijn keuze.
 
Ik heb onlangs een lamborghini gallardo onder handen genomen.
Zow... NICE!

Ah kijk, that makes sence. Dus sneller corrigeren met een 21 omdat je simpelweg meer raakvlak hebt door de grotere uitslag, maar nadelig is dat je niet altijd overal tussen/op/in/etc kan.

Dan durf ik op dit moment te zeggen; Rupes LR15 MarkII + DAP900 V3 met kleine backingplate.

Dan kan ik dus de 15 bestellen in de Deluxe Set, of op advies van menig, een losse 15 + Rupes Compounds + LC pads.

Rupes groen ging bij mij maar 1 dak mee en toen vlogen de groene foamdeeltjes door de garage en dus vermoord door mijn 21. Ff wennen hè...
Ikzelf gebruik vaak Scholl polijstmiddel om te corrigeren en Rupes geel/wit om te finishen. De rest komt bij mij amper aan bod.
LC HD pads zijn echt wezenlijk anders dan Scholl pads en wat mij betreft vooral de oranje versie een "must have".
Monello pads op een Rupes 15 tja wat zal ik zeggen. Ik denk dat ze dat niet gaan overleven...

Eventueel zou deze situatie op een 15 wat minder kans hebben, denk én hoop ik. Ik vind de Scholl S3 + S30 eigenlijk ook wel fijn werken. Ik begon uiteraard met Monello (3 compounds), gevolgd door Scholl (2 compounds) en als ik nu de Rupes Kit neem, dan heb ik 4 pads + 4 compounds... Ga je daadwerkelijk verschil zien in deze stappen? Zo fijntjes...

Als ik een losse machine neem, zou ik een aantal LC pads* erbij kunnen nemen en bijvoorbeeld bij Scholl blijven.

*Verkrijgbaar in 3 verschillende hardheden:

  • Blauw - Cutting pad voor het aanpakken can diepere (schuur)krasjes en zware verwering. (Scholl S3)
  • Oranje - Light Cutting/Polishing pad voor het verwijderen swirls, hologrammen en optimaliseren van krasjes. (Scholl S30)
  • Rood - Finishing pad voor het optimaliseren van glans en het aanbrengen van glaze, sealant of wax. (...?...S40 ofso?)
 
@Quantoxx

Ik ga vandaag of morgen de deluxe kit bestellen. Mijn huidige (2de hands) mark 1 is volledig op.
De reden dat ik de deluxe kit neem is omdat de pads en polijstmiddelen die erbij zitten op veel wagens al voldoende doen hoor.

Uiteraard heb ik ook nog de spiderpad,MF cutting pads en S3 erbij, moest het nodig zijn.
Ik vind het gewoon leuk dat de bag en de schort er bij zitten maar dat is volledig persoonlijk.

Als je graag met scholl werkt en LC pads wilt proberen, ga dan uiteraard enkel voor het toestel en stel je eigen kitje samen ;)
 
De reden dat ik de deluxe kit neem is omdat de pads en polijstmiddelen die erbij zitten op veel wagens al voldoende doen hoor.
Ah ok. Dan ga ik hopelijk ook de Deluxe set bestellen en ga de inhoud gewoon proberen.

Thanx voor alles.

Ik ga het voorlopig even aankijken en dan zien we wel waar het schip strandt.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: DT89
Misschien is het een idee om bij iemand langs te gaan die een Rupes 15 of 21 heeft, of beide om eens er even mee te spelen voordat je er eentje aanschaft. Dan kun je zelf eens voelen hoe het is en welke machine het beste bij je past.

Desnoods neem je je dappie mee om te vergelijken.
 
@nicknameless - Dat is inderdaad ook een optie. Echter kan ik zo snel maar 1 persoon bedenken die bij mij in '''de buurt'' woont en dat is volgens mij @Tomas. (Tiel?) en ik weet niet welke machines hij heeft.

Misschien dat ik binnenkort een bezoekje kan brengen aan CC-HQ om de vergelijking te maken. Bij mij eerste bestelling ben ik ook supergoed geholpen door, ik dacht dus, Dennis. Dit is niet de Dennis c.q. @Dibbuz, maar ben inmiddels de namen vergeten. (Hoste samen met Dibbuz de Rotary-clinic)


Greetz
 

Zowel de 15 als de 21 heeft 150mm pads in de Kit. De velcro is 130mm en zal de 15 binnen de velcro passen, de 21 valt er iets overheen.

Sorry je heb gelijk ook!

Je heb wel pads van een slag groter... ging er eigenlijk een beetje vanuit dat dit de standaard voor de 21 was.
My bad...

Maar die zijn wel heel groot ;)
 
Hah, dat is ook een optie; Kleine plate erop zetten! :p

Grappig hoe op de video de uitslag zo groot is dat het soms lijkt alsof hij met een ovale pad polijst.


Thanx Ric