Reinder zei:
Kleien lijkt mij nodig elke keer als je je auto in de wax gaat zetten en wanneer je gaat polishen.
Als je niet 'gekleid' hebt voordat je je auto in de wax zet, dan fixeer je dat vuil onder je wax. Erger nog: dan heb je volgens mij kans dat je het in je lak gaat zitten wrijven...
Bingo... Reinder mag door voor de koelkast.
Dat is inderdaad het idee hierachter. Ook omdat ik wat ander spul wil testen, en om dat goed te doen kan ik het niet over andere lagen wax aanbrengen imho. Maar als je de auto echt een grondige beurt wilt geven is het m.i. sowieso niet verkeerd om met klei te beginnen. Als je even wilt toppen of een beetje bijwerken hoeft dat natuurlijk niet perse.
Maar als je toch met cleaner, polish en de hele rataplan aan de gang gaat lijkt het me wel zinnig om deze stap óók te doen. Sterker nog, het lijkt me redelijk essentieel als je het goed wilt doen, getuige de foto's.
De auto is m'n eigen S8. Een binnenslaper die eind februari / begin maart als volgt is gedaan:
- wassen
- kleien
- Deep Crystal 1 Cleaner*
- Deep Crystal 2 Polish*
- Gold Class Liquid*
- Pete's 53
- afnemen met Last Touch / Quik Detailer
*machinaal gedaan met de AEG EXE 460.
Uiteraard is het kleien de vorige keer óók grondig gedaan. Overigens is dit nog niet eens extreem, de vorige keer kwam er beduidend méér af. Al moet ik wel zeggen dat het voor een schone, goed onderhouden auto redelijk verbazingwekkend is wat je er nog afhaalt. Hij staat goed in de wax, krijgt niet de kans om lang vuil te blijven en slaapt binnen.
Een deel zal verklaard kunnen worden door de enorme aantallen muggen die ik al op de auto heb gehad. Uiteraard heb ik die steeds asap weer verwijderd, maar je krijgt toch niet alles weg (blijkbaar).
Er zitten trouwens een paar kleine restsporen op van insecten die niet weg te krijgen zijn. Minimaal op deze auto, maar ik heb op andere auto's wel hele 'shadow graveyards' gezien (m.a.w. de bugs zijn weg, maar de 'schaduw' blijft, vergelijkbaar met vogelpoep). Ik vermoed dat hier Scratc-X o.i.d. aan te pas moet komen.
Verder heeft de auto na de laatste waxbeurt één keer 's nachts buiten gestaan, in een vrij lommerrijke omgeving. Ik heb het idee dat er toen een hele fijne mist van 'hars' over de lak is gekomen. Dit was niet de normale - duidelijk zichtbare - harsregen, maar echt wat héle kleine microdruppeltjes, die je alleen zit als je óver de lak kijkt en heel goed oplet. Dit leek weg na een goede wasbeurt maar het kan dat er nog wat sporen zijn achtergebleven die met het blote oog niet zichtbaar zijn/waren.
Anyhow, de moraal van het verhaal lijkt me dat je niet zomaar kunt aannemen dat kleien overbodig is.