• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mishandelde Zweed (Volvo 850 met 16x de aarde rond)

Camiel

Detailing rookie
8 jan 2013
420
0
Zo, na mijn voorsteltopic ook maar een projecttopic maken van mijn Volvo 850 met lak from hell. Handmatig poetsen gaf dus geen resultaten, de DAP900 en bijbehorend spul:

Mothers Wax - Wheel Brush
3M - 3434 afplaktape - 19mm breed
Monello - SmartPads CCS 5.5 inch Green Light Polishing / Finishing Pad
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
Dodo Juice - Let Us Spray Spritz Bottle - Trigger Spray 250ml
C.Pro C.Quartz - Iron.X Cleaner - 500ml
Monello - Raffini Polish v2 Kit
Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray - 500ml
Monello - Peluche Bianco - 45x65cm
Monello - Professional 5,5” Foam Cutting Pad - Yellow
Monello - Professional 5,5” Foam Light Cutting Pad - Orange
Monello - Professional 5,5” Foam (Heavy) Polishing Pad - Green
Monello - Professional 5,5” Foam Finishing Pad - Red

komt eraan. Het gaat met name om krassen, swirls en ingevroten vogelpoep. Op sommige plaatsen (achterbumper, kofferbak, motorkap) is er wat lak weg dus dat is niet te corrigeren maar deze auto is dan ook meer een 'oefenproject' dan een auto die ik gelijk helemaal 100% wil hebben.

Hier even wat foto's van de schade (nee, ik ben niet zo ambitieus om meer dan 50% correctie te verwachten :) ), helaas wel iPhone 3GS foto's, toen ik deze foto's maakte had ik mijn iPhone 5 of Nikon DSLR nog niet.


8362986106_7344c09f3d_b.jpg


8362986718_cc5b4cfb5a_b.jpg


8362987104_c65a313077_b.jpg


8362988484_fb112217a5_b.jpg


8361926235_f832aeb4ae_b.jpg


8361927435_8a92473647_b.jpg


8361932159_0b88a811dd_b.jpg


8362995472_a6f8b0629c_b.jpg


8361933577_220962e743_b.jpg


8361934541_a9704f403e_b.jpg




Mijn plan van aanpak zal worden:


- Afspoelen (ofwel met hogedruksspuit in de wasbox, ofwel met de tuinslang) en wassen met handschoen en SmartCarwash
- Drogen
- Iron.X eroverheen, afspoelen en drogen
- Kleien met restant Meg's klei en spray (als dat op is DJ klei en spray bestellen), motorkap, dak en achterklep zijn al eens gekleid.
- Nogmaals wassen en drogen
- Inizio Forza, Mezzo en Finale met bijbehorende pads (zie boven)
- Afnemen met Spruzzo
- Waxen met ofwel de 'oude' Meg's NXT tech 2.0 ofwel de 'nieuwe' Collinite 845
- afnemen met MF doeken

- De velgen wassen met HD/tuinslang, shampoo, Mother's wheelbrush, daarna insprayen met Iron.X en inborstelen met een kwastje, afspoelen en een laagje wax eroverheen

Denk dat in het kleien en polijsten het meeste tijd gaat zitten dus dit zal niet op één dag lukken verwacht ik, maar dit is iig een idee van hoe ik het wil doen.


Het interieur is dmv Meg's APC (gallon die ik heb staan) al deels gedaan, de stoelbekleding is dus weer fris en het dashboard weer schoon ipv plakkerig en stoffig. Het is dus wel redelijk hygienisch, maar ik wil nog een keer al het plastic langslopen met een borstel om de zwarte zooi echt uit de porieen te vegen. Eerst dus maar eens de buitenkant, daarna pas de binnenkant. Extractor zul je me dus ook de komende tijd niet mee zien zeulen ;)


Opmerkingen, tips, trucs etc zijn altijd welkom!
 
Ik zou de Iron-x voor het wassen met de washandschoen doen. Of je moet de vuiligheid in je washandschoen willen hebben. Lijkt me neit verstandig.
 
Als dat voor de werking van de Iron.X niet uitmaakt dan zou dat in dat geval idd beter zijn. In de wasbox spuit ik sowieso de rotzooi er wel even af maar of dat met de tuinslang lukt zou ik niet weten, ik ben niet anders dan HD spuit gewend :p
 
Ik denk dat je nog verrast gaat worden over de correctie ;)
Ik heb een tijdje geleden een soortgelijke wagen in soortgelijke staat gedaan (850 T5, ook in het zwart) en deze is toch zeker voor 85% opgeknapt qua krassen en swirls :)
 
Ik hoop het! Ach, ik verwacht er niet veel van en dan kan het alleen maar meevallen ;)


Heb je van die T5 nog een fototopic staan hier? Ben wel benieuwd!
 
Iemand trouwens tips voor wáár te poetsen? Ik woon op 8 hoog en de auto staat vanaf maandag 600m verderop. Niet echt een snoertje uit het raam hangen dus.

Ik kan altijd bij mijn ouders of schoonpa terecht maar dat is helaas wel 130 en 110 km enkele reis. Dan kan ik ook nog wel naar de wasbox, maar daar hebben ze geen stroom. Kan ook bij een stel vrienden (studentenhuis in een burgerwijk) voor de deur gaan staan, maar daar hebben ze weer geen water (buiten).

Ik weet niet of er wasboxen/overdekte 'poetsplaatsen' met stroom bestaan? Anders zal ik denk ik een wasbox gaan combineren met een bezoekje aan m'n maten.


Na mijn afstuderen verhuizen, dan komt er gegarandeerd een huis met garage...
 
De bezorger had wat leuks (ProVision als cadeau van Carclean, dank!):


8370262050_8fa0b57752_b.jpg


Collectie doekjes, een van Monello, de rest van de Action :D


8370261086_2096b3bd36_b.jpg



De collectie nu bij elkaar (excl DAP en de nieuwe doeken):

8369195051_063533de4c_b.jpg
 
Probeer Autopoetsbedrijf Perfect, Caledoniastraat 1-01, 5047 TZ, Tilburg eens? (geen aandelen of wat dan ook in dit bedrijf, gewoon gegoogeld!!)
Misschienn dat je bij hun mag peoetsen?
 
Het bedrijf (althans de locatie) ken ik wel, ligt vlak naast het stort, de autosloperij en diverse autobedrijven die bij het kamp horen, en er staan altijd dikke AMG's en 7 series voor de deur zonder platen en al dan niet met schade, dus ik heb zo'n flauw vermoeden dat die niet willen dat er iemand bij die schimmige zaakjes gaat zitten loeren :-"
 
Mogelijk kan je wel bij een garagebedrijf in de buurt terecht. Bijvoorbeeld een bedrijf met een ruime werkplaats, waar je in een " verloren" hoekje je auto kan stallen. Tegen een kleine vergoeding willen ze je misschien best onderdak bieden.
 
Nou daar was ik hem wel altijd, bij de ANAC, en heb ik hem ook wel gekleid, gepolijst en gewaxt en daar hebben ze nooit wat van gezegd als ik daar 4 uur lang bezig was maar stroom hebben ze niet daar :(
 
Net de ANAC een mailtje gestuurd, situatie uitgelegd, aangegeven dat ik het niet doe voor economisch gewin oid maar voor de hobby, dat ik best wat wil betalen en dat ik alleen maar een paar vierkante meter (stofzuigerplaats is ook prima) en een stopcontact nodig heb, kijken wat de mogelijkheden zijn. Het is toch het makkelijkst om vlak bij huis te poetsen :-b
 
De volgende bestelling is ook al in behandeling :D

100540 Autobrite - Super Snow Foam - Super Concentrate - 1 1000ml
100728 Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml 1
100812 Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 1 915 - 340g
100982 Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand 1 Applicator
101164 Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black 1
101862 Poorboys World - Natty's Liquid Blue - 473ml 1
101937 Dodo Juice - Rainforest Rub wax panel pot - 30ml 1
102091 Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm 1
102329 Monello - Professional 4" Foam (Light) Polishing Pad - 1 White
102330 Monello - Professional 4" Foam Finessing Pad - Black 1
101364 Pro Vision - Fog Clear Anti Fog Liquid - 300ml :kado

ANAC was akkoord voor eenmalig ;)
 
Omdat het een projecttopic is zijn foto's denk ik nooit weg. Ben vanavond even de auto gaan wassen omdat ik er de vorige keer alleen maar een wasbox waxwaasje op had gespoten, en wilde toch eens de 845 uittesten. Word volgende week nog wel overgedaan met een andere wax denk ik, dus standtijd gaat niet getest worden ofzo ;)

Iron.x in actie (vreemd genoeg vond ik het niet zo stinken):

8414606895_2b1b91a59c_b.jpg


Dit was wel de ergste velg; deze kreeg ik met hogedruk in de krasbox dus absoluut niet schoon. Met foamen met Smart Carwash en Gloria FM10 en de wheelbrush kreeg ik het meeste vuil eraf, maar X was zeker nog nodig. Ik moet zeggen dat het spul wel erg onzuinig werkt, op 4 velgen nu al een kwart fles. Ik denk dat deze in een DJ flesje komt, die heeft toch een prettigere sprayer.

Rechts Black Hole, links niets. Iets verschil te zien:

8414607435_2c7749cb72_b.jpg


Beide kanten in de 845, onder wél Black Hole, boven niet, maar eigenlijk geen verschil te zien:

8414607779_3a7b46d2ed_b.jpg


Dit soort gekke 'kraaienpootjes' (onder de onderste TL balk) zaten over de hele motorkap, iemand dit wel eens gezien? Zijn geen kattennagels, die zitten al op alle andere plekken van de kap.

8414608243_3e4e0fdcfc_b.jpg


Wat er onder het tape vandaan kwam:

8414609353_c92c75754e_b.jpg


Totaalplaatje:

8414608773_7ebba98aa8_b.jpg



Zoals op de foto's wel weer duidelijk is; de DAPbeurt is hard nodig. Ik weet echter niet of deze auto dat nog gaat redden of dat dat de volgende auto wordt, de Volvo gaat namelijk binnen afzienbare tijd ingeruild worden op (waarschijnlijk) een Seat Ibiza 1.9TDI, het 2000/2001 model.