• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello - Dolce Verde icm Meguiar's Professional - Last Touch Spray Detailer

Paske

Detailing addict
10 apr 2016
29
60
Gent - België
Hallo forumgenoten,

ik ga me ook aan het kleien wagen,
en zag ergens op een filmpje dat met klei in combinatie met Meguiar's Professional Last Touch Spray Detailer gebruikte.


Ik zou dus een combinatie opzetten van Monello - Dolce Verde in combinatie met Meguiar's Professional - Last Touch Spray Detailer
Dit leek me naar prijs / kwaliteit een goede combinatie, of zien jullie dit anders?
- 3780 ml Meguiar's Professional - Last Touch Spray Detailer voor 39,99€
- 150 Gr + 100 Gr gratis Monello - Dolce Verde Klei 17,99€

Voertuig: MB E250cdi 2009 - Indigolite Blue Metallic

Krijgt normale poetsbeurten die jullie niet zo leuk zullen vinden : wasstraat - afspuitplaatsen met borstel enz...
Het zou de bedoeling zijn om daarna aan het werk te gaan met de DAP900 V3 Raffini Starterskit - Powerpack, en daar zou deze Meguiar's Professional Last Touch Spray Detailer , nog eens als finishing touch gebruikt worden na het polijsten?
Greetz,
Pascal
 
Laatst bewerkt:
Je zou het kunnen gebruiken om de laatste restjes polijstmiddel weg te halen, wel aan te raden om na het polijsten altijd nog te sealen/wazen ter bescherming.
Daarna kun je ook altijd nog de spray detailer gebruiken om alles af te werken.
 
  • Leuk
Reactions: Paske
Thnx Michel,

dus als ik alles mooi op een rijtje zet, gaat of moet het als volgt gaan :
- wassen
- kleien
- polijsten
- sealen
- eventueel na behandelen met spray detailer

Mensen met andere suggesties (zonder het in het maniakale te gaan) daar ik m'n auto'tje wel graag
eens verwen, maar niet alle weken en zeker geen 2 dagen aan 1 stuk :cold_sweat:
Shoot.........:idea:
 
Voor het verwijderen van polijstmiddel kan je volgens mij beter geen Meguiar's Last Touch gebruiken, omdat daar nogal wat siliconen in zitten en die wil je je juist niet op je lak hebben als je een LSP gaat aanbrengen.

Voor het kleien of voor gewoon gebruik als detailspray is het wel te gebruiken.

Als je interesse hebt, ik heb nog een bijna volle gallon staan van Meguiar's Last Touch en die mag je voor 20 euro hebben. Wel graag ophalen. Ik woon in Houten
 
Hey Jansen, thnx voor je aanbod, maar denk niet dat ik er voordeel uit haal om deze te komen ophalen (Gent - België)
Maar wie weet leest iemand uit je buurt mee, en raak je die zo kwijt.

Moet me blijkbaar wel eerst nog eens wat inwerken in het jargon en afkortingen hier......sealer, glaze, finisher, LSP, .......
 
Ja, ik heb ook geen haast om het te verkopen. Trouwens, als ik jou was zou ik Poorboys Spray & Wipe kopen ipv Last Touch. Ik heb ooit LT aangeschaft om te kijken of die fijner is dan S&W, maar ik ben toch weer teruggegaan naar S&W.
 
M'n bestelling idee tot nu toe volgens info en input:

2 x 102118 - Monello - Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay. € 29,49
(zou ik kopen vanwege de extra doeken en glijmiddel)
1 x 102775 Polishing Power - DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack € 235,99
1 x 101022 Poorboys World - Spray and Wipe - 3780ml € 41,99
(zou ik kopen wegens muli purpose toepassingen)
 
Hey Paske,

Een detailerspray gebruik je over het algemeen niet om polijstresidu weg te halen. Dit is wel een optie om ná het polijsten te helpen om de polijstresidu af te nemen, maar een ontvetter gebruik je om residu écht weg te halen. Ontvetten is tevens een goede stap om een paneel zo schoon mogelijk te maken, voordat je een wax/sealant/coating aanbrengt. (<-- Noem je LSP - Last Step Product) Het ontvetten bevorderd de hechting van een product.

Wanneer je de Last Touch gebruikt vóór een LSP zal de hechting van je LSP beïnvloed worden omdat ook ik dacht dat daar siliconen in zitten. Een goed alternatief is dan inderdaad de Spray&Wipe. Veelzijdig spul.
Overigens hoef je na een detail waarbij je wax hebt aangebracht, niet met een detailer aan de slag. Dit raad ik je aan om bij de regelmatige wasbeurt te doen.

...ondertussen werden er berichten geplaats...

De Dolce Verde SET is een beetje overkill. Je hebt immers al een gallon Spray&Wipe die je 1:1 verdunt en deze is geschikt om te dienen als glijmiddel bij het kleien. Daarnaast kun je beter de Peluche Verde's apart in Trio-packs kopen. Een stapeltje van deze doeken is zeker niet weggegooid geld.

* Losse Dolce Verde klei
* Losse doeken (Trio-packs)
* Spray&Wipe als glijmiddel.



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Paske
Ik gebruik altijd de quick detailer of final inspection na het polijsten om alles eraf te krijgen voor de sealant/wax.
Ik heb nog geen problemen gehad met de hechting van de sealant moet ik zeggen.
 
Ik gebruik altijd de quick detailer of final inspection na het polijsten om alles eraf te krijgen voor de sealant/wax.
Ik heb nog geen problemen gehad met de hechting van de sealant moet ik zeggen

Het is dan ook niet zo dat je aangebrachte sealant er weer af valt :p maar zoals bij alles maak je de ondergrond goed schoon om de hechting te bevorderen.
Ik heb altijd een flesje Gyeon - Prep naast me staan bij het polijsten. Zo controleer ik na een hit of er geen residu in defecten is getrokken en ze minder zichtbaar zijn, maar er nog wel degelijk in zitten.

@Paske - Een ontvetter, zoals Gyeon - Prep of Nanolex - EX, die verwijdert de polijstresidu. Hierna is je paneel dus brandschoon.


Greetz
 
Het is dan ook niet zo dat je aangebrachte sealant er weer af valt :p

Zou wat zijn he :p klant rijdt weg en de sealant blijft achter, nee maar ik moet zeggen de final inspection werkt prima hiervoor.
De gyeon prep heb ik nog nooit gebruikt, wel al vaker voorbij zien komen.
Misschien ooit eens een een bestelling erbij gooien.
 
En terug een update qua bestelling dus:
Kleien:
2 x 102086 Monello - Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS € 17,99
1 x 101022 Poorboys World - Spray and Wipe - 3780ml € 41,99

Is de wagen dan klaar om te polijsten of is daar nog kleiresidu aanwezig of zo?

Daarna polijsten:
1 x 102775 Polishing Power - DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack € 235,99
Eerst proberen met de meegeleverde producten,
  • Monello Raffini Veloce - Heavy Compound - 250ml
  • Monello Raffini Mezzo - Medium Premium Polish - 250ml
  • Monello Raffini Finale - Finishing Polish - 250ml
eventuele aanbevelingen zijn meegenomen natuurlijk.
Polijstresidu wegnemen met ontvetter volgens dat ik hier las, ik veronderstel dat de ontvetter van Dacy uit de Wibra niet in aanmerking komt? :innocent:

Tot zover kan ik nog volgen en lijkt het me nog haalbaar,
daarna als ik het goed heb dient of kan men wax of finisher aanbrengen of sealant of zo iets?
 
Na de PB spray en wipe kun je beginnen met polijsten.
Na het wegnemen van polijstresidu kun je de auto sealen of waxen. Kunt ook sealen en toppen met een wax voor langere standtijd en glans.
 
De gyeon prep heb ik nog nooit gebruikt, wel al vaker voorbij zien komen.
Misschien ooit eens een een bestelling erbij gooien.

Msschien bevat de FInal Inspection ook IPA of iets dergelijks en is het er prima geschikt voor. I dunno.. :p



@Paske - Je veriept jezelf goed. Top bezig!

  • Je hebt ook al dingen in huis om de auto goed te wassen?
  • Na het wassen hoef je de auto niet te drogen.
  • Je verdunt de Spray&Wipe 1:1 en doet het in een sprayer.
  • Je pakt een stukje klei en maakt er een klein pannenkoekje van.
  • Rijkelijk de Spray&Wipe sprayen en de klei zonder druk bewegen.
  • Per paneel werken en met een Peluche Verde weer afnemen
  • ...OF...
  • De hele auto gewoon lekker kleien en daarna opnieuw even afspoelen.
  • Auto drogen met een droogdoek

Polijsten met de DAP Powerpack is een prima keuze. In de basis gelden de volgende weetjes over je polijstmiddelen en polijstpads;

Van grof/cutting factor ---> Fijn/cutting factor;
Veloce -> Mezzo -> Finale
Geel -> Oranje -> Wit

De rode of zwarte pads hebben géén cutting factor en gebruik je om Glaze/Wax/Sealant/Tandpasta aan te brengen.


Wanneer je een stuk gepolijst heb, neem je deze af met de korte zijde van je Peluche Verde doeken. Als je resultaat van het polijsten je bevalt, dan zou je een ontvetter op een andere doek kunnen spuiten en het paneel goed afnemen. Je kan dan je eigen werk/resultaat beter zien én het paneel bevat geen polijstoliën meer en kan je later meteen de LSP aanbrengen.

Persoonlijk heb ik altijd een vest aan met detailen. In de ene zak een schone Peluche Verde om na het polijsten het meeste polijstresidu af te nemen en in de andere zak een schone Peluche Verde waar ik wat Gyeon - Prep op doe om het paneel na te lopen.

Als je de hele auto gedaan hebt, dan kan je inderdaad een LSP aanbrengen. Zo word je werk weer wat beschermt en zal onderhoud makkelijker zijn.



Greetz
 
pfffjuuuuuuuuggggg dat begint de 2dagen al te naderen volgens mij :scream:
(niet dat hij elke maand gepolijst en gekleid moet worden volgens mij)

Een hint, voorkeur....sealant ?(En daar hou ik het dan bij, want mag de wagen niet te veel verwennen ook, anders krijgt hij misschien capsones :p)
Nanotoestanden?

Update bestelling:
Kleien:
2 x 102086 Monello - Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS € 17,99
1 x 101022 Poorboys World - Spray and Wipe - 3780ml € 41,99

Is de wagen dan klaar om te polijsten of is daar nog kleiresidu aanwezig of zo?

Daarna polijsten:
1 x 102775 Polishing Power - DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack € 235,99
Eerst proberen met de meegeleverde producten,
  • Monello Raffini Veloce - Heavy Compound - 250ml
  • Monello Raffini Mezzo - Medium Premium Polish - 250ml
  • Monello Raffini Finale - Finishing Polish - 250ml
Daarna polijstresidu verwijderen met ontvetter (daar ik niet echt tegenwind voelde toen ik lachend Dasty van Wibra vermelde, vermoed ik dat men dit dus ergens wel gedoogd - ik zou opteren voor ook 1/1 te verdunnen)
2 x Dasty sproeiflacon 2,19€
http://www.wibra.be/collecties_basis.php?id=438&type=allerlei&cat=Schoonmaakmiddelen
En daarna sealer aanbrengen dus.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een persoonlijke keuze, vind ik. :p

Ik spreek nu even in de algemene zin;

Een sealant zal een langere standtijd hebben als een wax. Een wax zal minder lang blijven zitten, maar heeft wat meer looks.
Een sealant is vuilafstotender, een wax absorbeert vervuiling en bij een wasbeurt verwijder je dit met als resultaat; ALS NIEUW.

Zo zijn er ook mensen die beide combineren.


Mijn voorkeur gaat uit naar een goede hybride wax; Waxen kunnen bestaan uit polymeren die zorgen voor een goede standtijd. Waxen kunnen ook carnauba-olie bevatten wat zorgt voor glans. Een hybride is dus het beste van beide werelden.

Een voorbeeld van uitstekende waxen met een goede prijs-kwaliteitverhouding;

Collinite - 845. (€20,- voor een FLES waar je LANG mee zal doen. Easy-to-use, zuinig in gebruik. goede glans en goede standtijd)
Collinite 476S. (€20,- voor een POT^waar je LANG mee zal doen. Easy-to-use, zuinig in gebruik. goede glans en goede standtijd)

De 476s word veelal in de wintermaanden gebruikt om de winter door te komen. 3-4 maanden standtijd is voor mij al enkele keren bewezen, zonder wassen met producten die extra laagjes toevoegen.

Wax altijd zo dun mogelijk aanbrengen. Er vormt maar een dun laagje en de rest neem je weer af, dus dik aanbrengen is zonde én je wrijft jezelf een ongeluk.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Quantoxx zegt het weer goed :p

Ik ben old skool op dat gebied :p ik gebruik de M21 sealant en top deze af met de M16 wax Beide van Meguiar's.

Auto hoef je inderdaad niet elke maand te polijsten, ik doe die van mij 3 keer per jaar ongeveer.
En dan meestal ook nog met lichte korrel, wel altijd kleien voordat je gaat polijsten ;)

En de wax inderdaad niet te dik erop brengen anders krijg je ruzie met jezelf :p
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx