• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello Klei gesmolten?

Mijn klei ligt in de garage in plastic in de zwarte Monello doos. In de garage is de temperatuur sinds aanschaf van klei niet boven de 10 graden geweest. De stukken klei zien er niet gesmolten uit. Klei is zeer hard en plakt erg stevig aan het plastic zakje vast. Het gebruikte stukje zit als een bolletje in een ander plastic zakje (geen foto)
Een doosje zet ik nu binnen en het andere doosje gaat terug de garage in. Kijken of ik in de loop van deze week verschillen zie.

P1010325.jpg
 
Was zelf ook al aan het experimenteren gegaan omdat ik slecht kan geloven dat het een temperatuur kwestie is.
Mijn motivatie daarvoor is dat de clay bij ons al 6 maanden op deze manier opgeborgen staat :
P1010736.jpg


Op de thermometer staat nu dus 19,4 graden en dat is het daar bijna altijd. Ook staat het doosje altijd op zijn kant. De clay ziet er dan als volgt uit :
P1010737.jpg



Om nu eens te kijken wat er gebeurd als de clay warm wordt heb ik de clay op de vensterbank boven de verwarming en achter het glas gelegd :
P1010739.jpg


Heb de thermometer zo ingesteld dat hij de max temperatuur opslaat. Ga dit eens een paar dagen aankijken.
 
Monello klei heb ik niet maar ik lees dat deze van Bilthammer komt en die heb ik wel. Ben even gaan kijken en wat zie ik ...

2012-04-22215258.jpg
 
@ Sid : enig idee wanneer je jou clay hebt gekocht ?
Clay ook op kamertemperatuur bewaard ?
 
Sid zei:
Monello klei heb ik niet maar ik lees dat deze van Bilthammer komt en die heb ik wel. Ben even gaan kijken en wat zie ik ...
Good thinking. Wellicht eens aan Carclean doorgeven wanneer je deze gekocht hebt. Dan kan dit ook aan Bilt Hamber worden doorgegeven (i.v.m. produktiebatch)
 
Klei (soft van Bilthammer dus) is nu exact een jaar geleden aangekocht. Laatste keer dat ermee gewerkt is zal ongeveer van augustus geleden zijn en sindsdien is hij altijd in zijn doosje gebleven, op kamertemperatuur (uit de zon). Poorboys klei en de purperen Dodo die in dezelfde kast staan zijn nog in prima conditie.
 
Peter (eigenaar van Bilt Hamber) gaat een paar exemplaren onderzoeken, hij snapt er zelf ook niet veel van. Wij gaan een vergelijkende test doen met de andere stukken klei van BH zelf.
 
Graag! ;)

Het heeft trouwens geen nadelig effect op de werking van de klei, kneden en weer gaan, dus in de tussentijd mag de klei gebruikt worden. Maar we gaan het oplossen uiteraard.
 
Hier het zelfde probleem met 2 dezelfde stukken in dezelfde doosjes. Ik ga deze week een foto maken en stuur hem op naar je.

Toch netjes dat er volop aan gewerkt/onderzocht word.
 
Tim zei:
Het heeft trouwens geen nadelig effect op de werking van de klei, kneden en weer gaan

Wat de Bilthamber betreft, ik vertrouw het niet meer om hiermee aan de slag te gaan op mijn lak, klei is niet echt meer homogeen te noemen. Delen zijn precies uitgedroogd en korrelig, andere zijn dan weer precies als plakkerige slijm (kan hier even niet op een andere omschrijving komen). Ben een tijd aan het kneden geweest maar echt goed wordt hij niet meer vrees ik. Papiertje dat eromheen zat is op plaatsen ook niet meer te verwijderen.
 
Tim heb je nog meer foto's nodig? Heb hier namelijk ook nog wel foto's als je wilt ;)

Voor de wijsneuzen foto's van de Monello klei :D
 
Gewoon sturen, hoe meer ze kunnen voorleggen aan de leverancier, hoe beter. Tenminste, als je de insteek ervan zo beredeneert natuurlijk!

Daarnet ook gedaan, na wat geklooi met de mail... Maar is gelukt,...
 
Heb 2 doosjes van Monello 1 gevuld met Supernatural en 1 met Monello en Meq.
Beide doosjes zitten in een zwarte detail koffer en deze staat in de woonkamer,
gemiddeld 18 tot 20 graden.
Zojuist beide doosjes open gemaakt maar alle klei ziet er nog goed uit en niet gesmolten.
De Monello klei is gekocht op 22-12-2011.
Dus ik weet niet wat het zo kunnen zijn maar wilde dit toch ook even vermelden.
Succes met de afhandeling.
 
hier ook iemand met de monello klei, bewaar hem in een doos met de rest van de spullen. kamer temperatuur is hier best fris.

en toch is de klei gesmolten. Heb nog niet gekeken of dit ook marring gaf. Moeten jullie nog fotos hebben?
 
Ja foto's graag mailen.

De extreme gevallen, zoals die van Wil, die zien we graag naar ons retour (verzendkosten worden vergoed). Die exemplaren gaan vervolgens naar Bilt Hamber.

De versie van Nicknameless in het Poorboys potje ontvangen we ook graag (zo sluiten we onze verpakking als probleem uit.)

Ik heb het idee dat er meerdere productie batches zijn geweest en dat sommige goed zijn en andere niet.