• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello Non-Ferro - Het alternatief voor Iron.X is in de maak.

@Tim: allereerst een puntje van kritiek. De test-opzet en conclusie klopt niet helemaal. Bij het eerste deel heb je één helft Non-Ferro, één helft Iron-X gedaan. Bij deel 2 is alles non-ferro, en de helft die voor de 2e keer in de non-ferro staat vertoont minder reactie. De conclusie dat minder reactie betekent, dat het de eerste keer beter gereinigd is, is voorbarig. Beide middelen hebben een iets andere samenstelling en dus iets andere werking, dus als je 2x hetzelfde middel gebruikt is het logisch dat het de 2e keer minder reageert. Als je de 2e keer de hele velg met Iron-X had gedaan, had je mogelijk gezien dat de helft waar Iron-X voor de 2e maal is gebruikt minder reactie geeft, en dan zou je conclusie zijn, dat Iron-X beter reinigt? Zeker om dat je ook geen analyse van nog aanwezige vervuiling hebt gedaan, na de reiniging, is je conclusie wetenschappelijk gezien, ongegrond. De test zal dus beter doordacht moeten worden, voor je conclusies gaat trekken.

Verder nog een vraag: je geeft aan dat Non-ferro meer soorten verontreiniging aanpakt, aan wat voor vervuiling moet ik denken die Iron-X niet aanpakt, en Non-Ferro wel?
 
Ja en nee, het pakt beiden vliegroest aan en visueel was het al zichtbaar beter. En na herhaling vond Non Ferro rechts blijkbaar nog vliegroest en links minder. De samenstelling is dan wel anders, maar ze pakken beide hetzelfde aan.

En wetenschappelijk, ja ik ben geen wetenschapper. Ik kijk graag naar de praktijk en ik zie duidelijk dat non ferro schoner oogt. En dat was eerder ook al op de velgen van mijn auto. Die zijn alleen antraciet en dat is lastiger vast te leggen.

Non Ferro heeft ook een shampooachtige reinigingskracht. Dat heeft Iron.X niet / minder.

Bovendien heb ik bewust mijn formulering gekozen:

"wellicht een indicatie dat Non-Ferro links de eerste keer meer heeft aangepakt dan Iron.X? Jullie mogen het zeggen."

Ik stel het dus niet als feit, je mag er zelf van maken wat je wilt. Dus iets beter lezen de volgende keer. :roll

Ik ben altijd enthousiast, maar ik vind het jammer dat kritiek soms wel erg ver gezocht wordt. Ik heb ook niet voor niets een testteam aangesteld om dit soort producten zelf te testen. Bovendien, en dat is niet minder belangrijk, je mag / kan in de toekomst het product altijd zelf aanschaffen en je eigen conclusies trekken. Plaats een review in onze webshop en/of op ons forum, die kan iedereen dan lezen.

Ik wil de test trouwens de volgende keer ook omdraaien hoor. Dan doe ik 50/50 Non Ferro en Iron.X en de 2e keer haal ik er nogmaals Iron.X over. Dat geeft denk ik wel een prima toevoeging aan de bovenstaande praktijktest.
 
Beide producten bezitten een marker (de verkleuring), waarmee ze aantonen dat ze de strijd aangaan met ijzerdeeltjes.
Des te minder de verkleuring, des te minder aanwezige ijzerdeeltjes.
Ik ga er zelf eigenlijk vanuit dat andersom IronX hetzelfde zou laten zien.

Je zou eventueel bij een volgende test, eerst Non-Ferro links en IronX rechts kunnen opbrengen en vervolgens Non-Ferro boven en IronX onder kunnen opbrengen.
Op die manier zou je daadwerkelijk (voor de sceptici) kunnen aantonen, dat beide producten minder resterende ijzerdeeltjes vinden op een bepaalde helft.

Ik heb zelf echter wel het idee dat IronX beter zijn werk doet, als je het een minuut na het opbrengen nog inwerkt met een borstel (met name op zwaar vervuilde velgen).
 
Tim, ik dacht ook aan iets zoals Frans ook al voorstelt, waarbij je een velg dus in feit in kwadranten opdeelt. Als het ene middel bijvoorbeeld meer de kleinere deeltjes vliegroest aanpakt, en het andere de grovere deeltjes iets meer (bijvoorbeeld door verschil in viscositeit van het middel), kun je ook een dergelijke vergelijking krijgen.

Overigens ik begrijp dat het moeilijk is, om je enthousiasme te combineren met een zo objectief mogelijk oordeel. Ik heb decennia in wetenschappelijke omgevingen gewerkt, dus dat kritisch bekijken van resultaten, is bij mij een soort 2e natuur geworden. Ik probeer me dan ook niet af te laten leiden of iets gepresenteerd wordt door 'Tell Sell' of door Tim van CarClean.;)

Ander voorbeeldje: volgens de reclames worden wasmiddelen al 80 jaar lang steeds beter, ik vraag me af: hoe slecht waren die wasmiddelen dan wel niet 80 jaar terug? :D
 
Dat wordt een rommeltje (kwadranten) de grenzen zijn lastig te bepalen en de bovenste producten mengen met de onderste producten.

Het uiteindelijke oordeel laat ik aan de eindgebruiker over, ik deel alleen onze tests en dat zijn tests waarvan wij vinden dat ze voor onszelf waardevol en handig zijn. Iemand mag daar een andere mening over hebben natuurlijk, je kunt dan altijd zelf nog testen. :ja
 
Anders de auto een stukje naar voren rijden, zodat links en rechts verschuiven naar boven en onder?
Dan heb je precies de 4 delen, zonder dat het in elkaar overloopt.
 
Ik snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet over een vergelijkende test met iron-x? De test die is gedaan is toch duidelijk?

Als ik zo kijk naar de velg en het verschil zie tussen iron-x en non-ferro, zie ik dat ze beiden hun werk goed doen. En zo heeft non-ferro dus ook reinigende eigenschappen. Ook te zien na de test want links "kijkt" schoner. Als naderhand de hele velg weer met non-ferro in word gespoten reageert de iron-x kant heftigger als de non-ferro. Duidellijk lijkt mij: het reinigt beter en sterker.

Of het in de praktijk op mijn velgen net zo uitpakt? Geen idee maar om daar achter te komen bestel ik graag een fles ;).
 
Dankje! Ik zie het hele probleem gewoon niet nieuwe dingen moeten nou eenmaal uitgeprobeerd worden. Jij kan nog zo veel test doen maar iedereen tevreden houden lukt nooit. Dus ook ik ga straks lekker thuis testen :).
 
Voor mij is het ook duidelijk. De hoofdbestanddelen werken op ijzerdeeltjes. Na gebruik van Non Ferro en Iron X zien we dat het duidelijk schoner is en dat met het gebruik van Non Ferro op de hele velg te zien is dat Iron X nog flink wat vliegroest heeft achter gelaten. Gewoon testen en kijken wat je er zelf van vindt.

Fransje zou zeggen, Dé is gewoon een kaai goei product!

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Mijn reactie hierop was ook totaal niet om te zeggen dat de test niet goed is.
Het ging er meer om, om een idee te geven om de test anders uit te voeren om iedereen te overtuigen.
Zal het zelf ook zeker bestellen als mijn iron-x op is. Al is het maar om zelf te testen.
 
Overtuigen moet het spul zelf doen
En zelfs zonder test ben ik van die uitkomst al wel overtuigd

Snel het beetje IronX wat ik nog heb weggeven ;)
 
Ik ben vanmiddag bij Tim langs geweest en heb daar samples meegekregen om te testen van zowel de Non Ferro als de beide nieuwe foammiddelen.

Bij thuiskomst even gewacht totdat mijn wagen in de schaduw stond en daarna overgegaan tot het testen van de Non Ferro.
Ik heb daar zowel video's als foto's van gemaakt.
Het uploaden daarvan neemt nog aardig wat tijd in beslag, dus een verslag zal pas morgen volgen.

De foammiddelen zijn tevens getest (ook met video's), daarvan zal ik morgen mijn bevindingen in een andere topic plaatsen.
 
Tim;339576 zei:
Mijn test was niet bedoeld om mensen te overtuigen hoor, de test was primair voor onszelf en ik vond het leuk om het met jullie te delen.

Dus eigenlijk zijn de foto's 'spyshots', Tim?
 
Het heeft even tijd in beslag genomen, maar hierbij mijn bevindingen met de preproductie van Monello Non Ferro. Ik heb deze net zoals Tim, tegenover de CarPro Iron X gezet.
Niets maakt meer duidelijk als beeldmateriaal, dus ik heb daar in veelvoud gebruik van gemaakt.
Normaal foam en was ik een auto eerst en ga daarna pas aan de gang met Iron X, ik ben dit keer direct begonnen zonder de wagen vooraf te reinigen, om zoveel mogelijk ijzerdeeltjes aan te kunnen treffen.

Ik wil beginnen met twee video’s, waarbij ik in eerste instantie de linkerhelft heb behandeld met Iron X en de rechterhelft met Non Ferro.



Hier weer hetzelfde beeld als Tim al in zijn eerdere test had, de Iron X laat sneller een verkleuring zien.

Vervolgens heb ik de wagen een klein stukje naar voren geduwd, waarna dan het met Iron X behandelde deel zich aan de onderzijde bevindt en het met Non Ferro behandelde deel aan de bovenzijde.
Als vervolg op de test, heb ik daarna de linkerhelft ingespoten met Iron X en de rechterhelft met Non Ferro. Dit om te zien of beide producten wel een eerlijk beeld geven.



Wanneer je de video’s goed met elkaar vergelijkt, dan zie je bij de tweede test de meeste verkleuring optreden, op plaatsen waar ik tijdens de eerste test niet goed bij kon.
Als je die plekken buiten beschouwing laat, dan lijken de resultaten niet ver uit elkaar te liggen.
Het lijkt desalniettemin, of er op de Iron X kant, door beide producten iets meer gevonden wordt, als aan de Non Ferro kant.

Het eindresultaat;

mspo.jpg


Het was een beetje lastig sprayen omdat de camera er vrij dicht op stond, vandaar ook het onhandige sprayen, ik kon er niet recht voor kon zitten.
Verder was de sprayer op de testfles wat lastig; hoe vast ik de dop ook draaide, met kracht zetten had de sprayer de neiging iets te verdraaien.
Tevens vernevelde de sprayer minder mooi als degene op Iron X fles, dat kan met de sprayer zelf te maken hebben, het dikkere product, of een combinatie van beiden.

Voorzichtige constatering; Iron X laat sneller een verkleuring zien en de verkleuring is ook veel meer aanwezig als bij de Non Ferro.
M.b.t. tot de reiniging lijkt de zwaarte van verkleuring geen invloed te hebben, het beeld is dus wat vertekend want Iron X lijkt in eerste instantie veel meer ijzerdeeltjes te vinden als Non Ferro.

Als vervolgtesten, heb ik ook nog de achterwielen separaat behandeld met beide producten.
Ik heb er animaties van gemaakt, zodat ik dit keer de wielen wat makkelijker kon insprayen.

Beginnend met Iron X op het linker achterwiel;

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

En het eindresultaat;

ag4m.jpg


Gevolgd door Non Ferro op het rechter achterwiel;

0fbd.gif


En het eindresultaat;

4fat.jpg


Goed we weten nu wat het product, direct uit de flacon doet op een wiel(dop).
Volgende test, is te zien in hoeverre het product bruikbaar is op het plaatwerk van een auto.

Ook hier weer een animatie, dit keer van de bestuurderkant voordeur.

a4e.gif


Na de deur ruim te hebben afgespoeld, heb ik deze met Iron X ingespoten om te zien of er nog veel ijzerdeeltjes aanwezig waren.

j6kz.jpg


Eigenlijk op beide zijden best nog wel veel, mede oorzaak hiervan zal ongetwijfeld het niet vooraf wassen van de auto zijn, waardoor er nog veel ijzerdeeltjes ingekapseld zijn door vuil.

Eventuele aantasting van de waxlaag vind ik op dit moment moeilijk te beoordelen.
Daar zal pas een eerlijk oordeel over te treffen zijn na de wasbeurt, waar ik hopelijk morgen gelegenheid voor heb.

Als afsluiter heb ik de andere zijde van de auto ingesprayed met Non Ferro en wat langer laten staan, om te zien wat er gebeurt als het product iets indroogd.

dmo4.jpg


dqxy.jpg


Ik had helaas niemand in de buurt, die het afspuiten van de auto kon filmen.
In ieder geval treed er een soort van gelvorming op, bij de ingespoten delen, waarin dan paarse zakkers zitten.
De paarse zakkers zijn zo weg te spuiten, de gelvorming zelf is wat moeilijker weg te krijgen.
Dit is mijn andere deur, maar het geeft hetzelfde effect weer, met de zakkers in de gelvorming.

86vt.jpg


Algemene ervaringen met en mening over de preproductie Monello Non Ferro

1) Applicatie m.b.t. proefflacon: Zoals gezegd had ik wat problemen met de sprayer van de proefflacon, hij had de neiging iets te draaien en spetterde wat i.p.v. een mooie nevel te geven. Het was wat moeilijk het product gelijkmatig op te brengen, waardoor de rest van de waarnemingen ook wat beïnvloed werden. Ik ben daarom benieuwd wat het product met een wat betere sprayer zou doen.
2) Applicatie algemeen: Ondanks de problemen met de proefflacon, kon ik wel duidelijk merken, dat het product dikker is als Iron X. Om het product goed te verdelen, zal er dus al gauw meer product als nodig opgebracht worden wanneer je alles direct met de sprayer probeert op te brengen. Mijn aanbeveling zou dus eigenlijk zijn, om het deels in te sprayen en vervolgens verder in te werken met een kwast o.i.d. vooral bij velgen met veel moeilijk hoeken e.d.
3) Werking op wielen: eigenlijk zonder meer goed te noemen, de video laat het in principe allemaal al zien.
4) Werking op plaatwerk delen; Om heel eerlijk te zijn vind ik het product daar wat te dik voor, het verspreid niet lekker en je zou het dan eigenlijk nog beter moeten verspreiden met een kwast ofzo, wat best veel extra werk met zich mee brengt. Mijn voorkeur voor op plaatwerk gaat dan ook nog steeds uit naar Iron X. Dit tevens omdat je sowieso de wagen voor gebruik eerst wast en dan eigenlijk niet de extra reiniging van Non Ferro nodig hebt.
5) Geur: Voor mij ruikt het naar een combinatie van aardbeien en rotte eieren, het ruikt in ieder geval beter als Iron X.
6) Naamkeuze: De naamkeuze zou voor een Engelssprekend persoon wel eens verwarrend kunnen zijn, omdat “non ferro” over het algemeen staat voor niet ijzerhoudende metalen en zij wellicht kunnen denken dat het product daarvoor bedoeld is.

Mening: Zoals het product nu is, zou het een ideale wielreiniger zijn, om het ook voor plaatwerk geschikt te maken zou er nog iets aan gesleuteld moeten worden (lees; iets dunner).
Maar dan nog staat de vraag, of je in dat geval wel de extra reinigende bestanden in het product nodig hebt, daar je vooraf toch al de wagen hebt gewassen.

Ik heb de test en dit verslag zo neutraal mogelijk geprobeerd te benaderen en ik hoop dat het CC team hiermee geholpen is.