Zoals ik het altijd doe, en daarmee nog nooit probleem mee heb gehad:
1. Gebruik een broes op een tuinslang, geen HD, als je een HD gebruikt, dan vanaf minimaal een meter afstand
2. Maak de motorruimte nat met de eerder genoemde combinatie
3. Spray alles in met een APC, Ontvetter o.i.d. Meguiar's heeft een Engine Cleaner tegenwoordig
4. Gebruik borstels, kwastjes e.d. om het vuil los te maken en de APC, Ontvetter o.i.d. in ieder hoekje te krijgen
5. Spray alles weer af met de eerder genoemde combo
6. Droog alles af
7. Behandel alle kunststof delen en slangen met een dressing (heel belangrijk!) zoals Meguiar's All Season dressing, NXT Tech Protect en diverse andere (Buiten de cleaner heeft Meguiar's ook een Engine Dressing tegenwoordig)
Een motorblok wordt altijd nat, ook onder het rijden, dus een tuinslang met een broes kan geen kwaad, een HD daarentegen spuit onder hoge druk (duh..) water in hoekjes en gaatjes (dus ook stekkerverbindingen) waar het normaal niet kan komen, de meeste connectoren zijn SPATwaterdicht en niet bestand tegen direct ingespoten water. Verder is het logisch dat je niet rechtstreeks in luchtinlaten spuit... De moderne motoren kunnen heel veel hebben, de oudjes moet je even uitkijken bij de bobine, carburateurs, verdeelkap, pak deze even in, in plastic. Je hoeft de motor echt niet te laten lopen.
Hier een resultaat van een BMW X3 die ik ooit gedaan heb met bovenstaande stappen.: