• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Op welke manier zouden jullie deze velgen aanpakken?

Cyril, graag voorgaande posts lezen.

Velgen zijn al eerder geschuurd geweest door mij, alleen er zijn nog wat lichte krasjes achtergebleven en die wil ik weg hebben..
 
dan idd niets anders dan schuren...

en of alu polish beter is dan belgom? geen idee.. weet wel dat erg veel mensen die hun velgen polijsten Belgom gebruiken. daarnaast ben ik ook echt super tevreden over het "spul"

krasjes eruit polijsten is geen optie, dus beginnen bij korrel 1200 en dan oplopen naar 2000..

succes!
 
Thanks l-roy voor je bericht. ik ben komende 2 maand nog in. tsjechie dus kan er nog niet aan beginnen maar zodra ik begin hou ik jullie op de hoogte
 
Mischien ook een idee: Race Glaze Alubright Metal Deoxidiser en om te beschermen: Jet Laq Non-Paint Lacquer

Werkt fantastisch op aluminium motoronderdelen dus denk ik ook op aluminium velgen. Op mijn inlaatspruitstuk en kleppendeksel werkte het in elk geval perfect:

DSC_000678.jpg
 
misschien heb je hier wat aan ?

https://forum.Carclean.com/cc_postsm171657/velgen.aspx#171657
 
Ik heb vroeger metalen polijsten als hobby gehad.
Wil je echt naar hoogglans polijsten dan kom je niet ver met de gebruikelijke middelen, maar zal je je heil moeten zoeken in machinaal polijsten.

Afhankelijk van of er krassen aanwezig waren, begon ik dan met de diepere krassen weg te halen met een schuurmachine en dan afbouwend naar fijn en eindigend met fijn waterproof.
Vervolgens met een sisal schijf (cocos vezel) en een bruin polijstbroodje de fijnere en schuurkrassen verwijderen.
Daarna met verschillende gradaties polijstbroodjes afbouwen, op een katoenen lappenschijf en eindigen met een flanellen lappenschijf en het fijnste polijstbroodje.
Vervolgens haalde ik op het einde het gepolijste objekt ook nog eens langs een schone lappenschijf.

Ik deed dit zelf dan op een omgebouwde slijpbank;

slijpbank.jpg


Met resultaten zoals onderstaand;

ankerplaat.jpg


file.php?id=8075.jpg


Grootste probleem met een velg zo mooi gepolijst te krijgen, is de kracht van de apparatuur die benodigd is.
Zo'n omgebouwde slijpbank is ideaal voor kleiner spul, omdat hij niet zo gauw in toeren terug valt wanneer je kracht zet met polijsten (vergelijk het maar met een goede rotary).
Nadeel is echter dat deze niet eenvoudig te gebruiken is voor grotere objecten zoals velgen e.d.

Je bent dan aangewezen op een zo krachtig mogelijk boormachine (nadeel; zwaar, dus ook listig met het oog op dat je hem niet in bedwang kan houden en de velg beschadigd).

Mooiste zou eigenlijk zijn, als je de mogelijkheid zou hebben een wat krachtigere machine in een vaste opstelling te maken, of kunnen gebruiken.

Onderstaand is daar een mooi voorbeeld van;

https://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=IbTysAjPbNE

Maar goed; heb je die mogelijkheid niet, dan zal je genoegen moeten nemen met een wat minder hoogglans eindresultaat, wat er ook gewoon nog netjes uit zal zien.

Houd er wel rekening mee, dat wanneer je de beschermlaag van de velg hebt verwijderd, je wel meer aandacht aan de velgen zult moeten besteden qua onderhoud, ze gaan namelijk oxideren als je ze niet bijhoudt.
 
Frans, bedankt voor je mooie en uitgebreide stukje tekst, erg leuk om te lezen, en schitterende Kreidler onderdelen heb je daar!

Woody, thanks voor de How-to