• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oud lederen interieur behandelen

Arjan Verkade

Detailing chief
16 jun 2009
319
85
Ik wil graag een keer mijn oude lederen bruine interieur behandelen. En met oud bedoel ik ongeveer 40 jaar oud ;)
Het bruine interieur bestaat uit voorstoelen en achterbank, deurpanelen en hoedenplank. In totaal een behoorlijke oppervlakte wel.

Ik hoef niet speciaal een resultaat wat vergelijkbaar als nieuw. Ik ben wel op zoek dat het netjes blijft en niet verder scheurt en verdroogd.

Ik vermoed dat het ten eerste erg vies is. De eerste vraag is hoe het het beste schoon kan krijgen.
Ik lees hier al ACP, maar dat kan erg uitdrogen. Is dat nog steeds erg als je het erna direct behandeld?

Daarna wil ik het behandelen om netjes te blijven en te behouden.

De producten die ik eventueel al in huis heb:
APC
PB Natrual Look
PB Trim restorer, al denk ik niet dat dit geschikt is, maar noem het maar even op.
Megs Quick interior detailer
Megs carpet cleaner

Oftewel, wat is het stappenplan voor een oud lederen interieur ;)
 
De natural look zou misschien een leuk effect kunnen geven maar is volgens mij meer voor kunststof delen bedoeld (binnen de auto). die trim restorer zou ik inderdaad laten voor wat het is.

Wat is veel gebruik (ook bij oude auto's 40-50+) zijn producten van dit merk:

https://www.Carclean.com/product/Gliptone/Liquid_Leather_Conditioner__250ml_GT11_101624

Met het reinigen-schoon krijgen laat ik even aan iemand anders over. Ik heb een doos vol met interieur reinigers, maar de merken schieten mij zo gauw even niet te binnen.
 
Nou, ja er zit ook 40 jaar oude meuk op, dus hoe je het ook wendt of keert, reinigen (en dus uitdrogen) daar ontkom je niet aan. Is ook helemaal niet erg als je het daarna weer voedt.
 
Pas wel op dat je niet te enthousiast aan de gang gaat! Ik vermoed, (zonder het gezien te hebben natuurlijk) dat het leer op de zitgedeeltes aardig dun is. Ik zou een zachte borstel nemen en voorzichtig het leer reinigen. Dit gliptone heeft ook een reinigingsproduct ik zou voor deze kiezen ipv apc. Wellicht zou je 2x met de conditioner aan de gang moeten om het leder weer te voeden. Het voordeel van gliptone is dat het zit gedeelte niet zo glad wordt als met PB leather.
 
Goed, ik denk dat ik voor deze keuzes sta:

Schoonmaken
Megs ACP of Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner.
Of is Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner wat milder waardoor je misschien de boel minder goed schoon krijgt?

Behandelen
PB Leather Stuff of Gliptone Liquid Leather Conditioner.
De prijzen ontlopen elkaar niet veel.

Hoe zit het met de geur?
Er zit nu echt een fantastische geur in de auto van oud leer. Ik ben bang dat ik die kwijt ga raken...

En hoe kan je de producten het beste aanbrengen?
Is gewoon een standaard foam applicator pad een optie?
Nog verschil tussen schoonmaken en behandelen qua aanbrengen?
 
Ik zou voor de Gliptone producten gaan. De conditioner laat een fijne ledergeur achter.
Breng de cleaner aan met een paardenhaarborstel. De conditioner zou ik met een doek zoals de Monello Nero aanbrengen en na intrekken afnemen.
 
Het is echt leer.
Dat weet ik zeker want ook skai is in dit type auto geleverd, dat ziet er alleen anders uit en zat in de goedkopere uitvoeringen ;)
 
+1.
Gliptone conditioner heeft een erg penetrante geur die lang blijft hangen. Volgens Gliptone zelf is dat die van oud leer, voor mij eerder aangebrande aardappelen ...
Ik heb Gliptone Conditioner maar één keer gebruikt, de rest van het flesje wil ik je gerust toesturen als je het eens wil uitproberen.
Voor mijn nogal delicate geperforeerde "Sensitive Magnolia Individual"-bekleding gebruik ik sindsdien Colourlock.
De Mild Cleaner is zeer goed, reinigt grondig en makkelijk ism de paardenhaar-borstel.
De conditioner is minder sterk dan die van Gliptone, maar wel vrijwel geurloos. Met een extra beurt bereik je echter hetzelfde resultaat.
 
Ikzelf vind de Colourlock borstel prettiger om mee te werken dan de cc versie, is misschien alleen iets aan de kleine kant.
 
Ik zat er ook wel aan te denken om deze erbij te nemen voor de kleine hoekjes: https://www.Carclean.com/product/Carclean_nl/Detail_borstel_Paardenhaar_Fijn_85_647_101890
 
Heb gister een hele middag op de lederen aurostoelen zitten borstellen met Mequair's Gold Glass Leather cleaner .
Resultaat... Niets schoner:weetniet

Wie weet raad. want het zit echt in de naden en de hele stoel heeft een grijze grauwe waas
Het is van een Alfa Romeo en heeft een licht ( congac) kleur
 
De Gliptone is inmiddels binnen samen met een paardehaar borstel.

Ik zal er verlopig nog niet aan beginnen, maar ik zat me wel af te vragen of je het restant van het schoonmaakmiddels het beste kan verwijderen.
Gewoon met een MF doek? Of zou dat ook gewoon met een andere oude doek kunnen? Ik vermoed dat er nogal een hoop troep af komt ;)
 
Beiden kunnen, zou wel ten alle tijden een zachte doek proberen te gebruiken. Kan me voorstellen dat je anders het leer beschadigd.