• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pekel tegen de bodem/ onderkant van de auto

Scudetto

Detailing rookie
16 nov 2011
5
0
In de winter vangen niet alleen je lak en wielkasten veel pekel op, maar ook (vooral) de bodemplaat van je auto. :s Hier zit ik eigenlijk iedere winter mee, maar hoe maak je de bodem van je auto nu pekelvrij? Zodra de temperatuur buiten weer een beetje boven het vriespunt komt probeer ik het altijd met de hogedrukspuit een beetje vanaf de zijkant wat af te spuiten, maar daarmee heb ik niet alles kunnen verwijderen lijkt me. Heeft iemand hier een handige tip voor?


Ik kon hier overigens weinig over terugvinden elders op het forum, maar wellicht heb ik een draadje over het hoofd gezien.
 
underbody lance

https://www.Carclean.com/product/Autobrite/Underbody_Lance_for_Karcher_UB-LANCE-KARCH_101783


Als je zelf nog een oude extra lans hebt kun je hem zelf ook nog we een beetje buigen met een buigijzer.

edit: Er nog meerdere versie's. Zie link https://www.Carclean.com/producten/Apparaten/Foam_spuitlans_kits
 
Allereerst spatlappen monteren aan de voorzijde
Dan wordt je bodem al voor een grootdeel ontzien.

Ik haal 's winters meestal een zachte borstel over de bodem en langs de krikrand.

Na de winter zou ik de wagen op de brug zetten en met warm water en een zachte borstel en spons de bodem spoelen.

Als je gaat lopen blazen met een hogedruk spuit heb je kans dat je de coating of tectyl beschadigd.
 
Het is een goed on je wagen periodiek af te spuiten. Doe dat bij voorkeur thuis en met koud water. Waarom thuis? Het heeft weinig zin om pekel te verwijderen en daarna weer door de pekel naar huis te rijden. Waarom koud water? Chemische reacties verlopen sneller bij hogere temperaturen. Pekel zal bij gebruik van warm water alleen maar sneller invreten.
 
De onderkant van een auto is voorzien van een coating, deze kan heus wel wat hebben, dus om nu meteen de onderkant te gaan afspuiten als het weer boven nul is, vind ik persoonlijk wat onzinnig. Een auto is niet van suiker ;) Tevens liggen er nog tonnen zout op de weg en bij de eerste de beste regenbui zit er weer zout op de bodem.
 
+1 maak de onderkant na de winter schoon in onze truckwasplaats, heb nog nooit roest gehad aan de onderzijde van onze Audi's.
Alle modernde auto's zijn voorzien van een taaie coating aan de onderzijde en zijn verzinkt.

Als je niet over een brug beschikt om de wagen af te spuiten kun je ook heel goed een gazonsproeier gebruiker:

QltB7.jpg


Onder de auto zetten en de sproeier doet de best!
 
Superhandig die Hogedruk opzetstukken in een bocht. Nu moet ik alleen wel een andere hogedrukspuit aanschaffen omdat er voor m'n huidige geen passend opzetstuk is :confused:

Goede tip ook om het met koud water af te spoelen. Ik zou dat eerder met warm water gedaan hebben.

Dank voor de tips!
 
Ik heb de underbodylans gekocht bij carclean.
Omdat de scouting gebouwen niet aan een verhard pad liggen worden de wielkasten, onderkant en binnenkanten van de stalen bumpers nogal modderig.

Iedere wasbeurt spuit ik ook de onderkant af met de underbodylans. Gaat perfect. Zeker als je ziet wat voor troep er uit de bumpers komt.
 
Zoals de andere zeggen kun je ook wachten tot na de winter of met een tuinsproeier. Beteft die lans, er zijn ook wel verloopstukken te verkrijgen. Misschien kan ook wel op de lans zelf een andere connector. Zelf hadden we 2 lansen bij onze hd, 1 daarvan hebben we gebogen met een pijpenbuiger :p werkt perfect
 
Ik rijd met een mx-5 van 2000 en aangezien die nogal gevoelig zijn voor roest denk ik eraan om een underbodylance te kopen.
ik vraag me wel af (ken zeer weinig van automechaniek) of je de onderkant naar hartelust mag afspuiten of dat je moet opletten voor bepaalde zaken/plaatsen. Iemand een mening?
 
Bij moderne auto's is dit echt onzin, bodem is voorzien van een dikke taaie pvc-achtige coating die van een beetje pekel niet wakker ligt, je rijdt niet door een zout woestijn..........
Paar regenbuien na de winter spoelt het er wel weer af.
Wielkasten kun je wel nu af en toe ff lekker uitmesten, daar verzameld zich de nodige meuk.
Ook achter die plastic binnenschermen............ :-&
 
Wat verstaan we hier onder moderne auto's? Een Italiaanse auto uit 2000? Is dat al modern en goed beschermt?
 
Rolf zei:
Bij moderne auto's is dit echt onzin, bodem is voorzien van een dikke taaie pvc-achtige coating die van een beetje pekel niet wakker ligt, je rijdt niet door een zout woestijn..........
Paar regenbuien na de winter spoelt het er wel weer af.
Wielkasten kun je wel nu af en toe ff lekker uitmesten, daar verzameld zich de nodige meuk.
Ook achter die plastic binnenschermen............ :-&

Ja zo sta ik er ook in. als het pekelseizoen over is regent het nog wel een paar keer hard. dan even rondrijden en alles spoelt er wel weer af
 
Na de pekelperiode veel door de regen rijden. Regenwater / waterdamp komt op dezelfde plekken als het pekelwater en spoelt zodoende schoon.

Hartelijke groet,
Kees.
 
@ paulus


vanaf de audi 100 roesten ze sowieso niet meer ?? tenzij de boel een keer in elkaar gezeten heeft natuurlijk.



Ik maak die onderkant niet schoon , tegen de tijd dat alles van de weg is doen de regenbuien zijn werk wel. Je kunt veel beter zorgen dat de onderkant goed in de tectyl zit, dan hoef je je nergens zorgen over te maken.
 
Kawouter zei:
Wat verstaan we hier onder moderne auto's? Een Italiaanse auto uit 2000? Is dat al modern en goed beschermt?

Dat zou ik niet al te snel roepen :D Die van mij is voor zo'n 50% gecoat op de onderzijde, enkel de middenbaan, en de zijkanten zijn goed getektield.

De voetenbakken van wat nog resterend is op de binnenzijden zit gewoon helemaal niks op :weetniet

Ik wilde hem laten coaten,... Maar zie er nu even vanaf, zeker als ik denk dat als de auto over 4 jaar weer weg gaat, vind ik het weer een beetje zonde om €300,- neer te leggen
om de bodem/wielkastranden te latne tectyleren.....

Op het moment druk met andere pioriteiten, lees als sparen :eek:)