• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pekel tegen de bodem/ onderkant van de auto

... bij voorkeur in de zomer :confused:

Of als je zeker weet dat de auto droog is en de luchtvochtigheid niet te hoog
In ieder geval de bus op kamertemperatuur brengen (dagje binnen)
 
WouterP zei:
@ paulus: vanaf de audi 100 roesten ze sowieso niet meer ?? tenzij de boel een keer in elkaar gezeten heeft natuurlijk.

Vanaf '86 roesten ze niet meer, met uitzondering van de ur quattro. Vanaf de 100 type 44 en de 80/90 B3 roesten niet meer. Al wil bij slecht onderhoud de wielkasten voor en achterklep van de Avant B4 wel wat roesten. Maar dat zijn dan echt de heel slecht onderhouden wagens. Hier staat een B3 in het dorp ('86) zonder een spatje roest. Onze ur quattro roest(e) aan de b stijl bij de dorpel, onderzijde deuren, onder bij het raam en nog een paar plekjes. Inmiddels is de hele carrosserie gerestaureerd.
 
schuimborstel bij de lokale wasplek doet altijd wonderren tegen de pekel aan de onderkant:-"

mooier is het moment dat de volgende in line gewoon zijn motorkap ermee schrobt:-"
 
Dat is wel een mooi hulpstuk! We hebben zelf een oude lans gebogen in een hoek van 45 graden.
Het hulpstuk kun je ook altijd nog gebruiken voor een bidet :D
 
-Vanquish- zei:
Ik rijd met een mx-5 van 2000 en aangezien die nogal gevoelig zijn voor roest denk ik eraan om een underbodylance te kopen.
ik vraag me wel af (ken zeer weinig van automechaniek) of je de onderkant naar hartelust mag afspuiten of dat je moet opletten voor bepaalde zaken/plaatsen. Iemand een mening?

Ik sluit me bij deze vraag aan. Zelf heb ik ook een mx-5 uit 2000. Heb er reeds 2 winters mee gereden (dit wordt de 3e) en de onderzijde nooit specifiek gespoeld na de winter. Ik heb de auto verschillende keren op de brug gehad en het ziet er niet spectaculair uit buiten wat normale oppervlakte roest.

Ik weet wel dat ze erg gevoelig zijn voor dorpelroest, maar volgens mij staat dat los van de pekel.
 
Hier staan verschillende goede antwoorden, ik zou niet afspuiten met een onderbody lans, deze spuit de troep voor zich uit, in hoeken en gaten waar het vanzelf niet terecht zou komen.
Thuis als de winterperiode voorbij is (als zout is weggespoeld) met de tuinsproeier afspuiten, zeer regelmatig verplaatsen.

Degene die echt bang is voor roest (oudere auto's) in de zomer tectyleren.
De tectyl verdunnen met benzine zodat je een dunne vloeistof hebt, die je met een vloeistofspuit kan verspuiten, je krijgt dan een laag die goed hecht op bestaande coatings, en omdat hij dun vloeibaar is komt hij makkelijker in hoekjes en naden.

Zorgen dat je niet op de remmen gaat spuiten, voor de rest maakt het niet veel uit.
 
Voor de bereikbaarheid is een Underbodylance perfect
Erg hoge druk is bij een auto nergens voor nodig, ook bij deze niet
Dat merk je overigens meteen want dan klapt hij uit je handen (door de hoek)
Beetje onder de 100 bar gaat prima
 
Of zelf een onder-de-auto-spuit-stok maken :)

IMG_4974-1.jpg
 
Op de Nilfisk gebruik ik een haaks stukje zodat je onder een hoek kan spuiten.

e3bebdbc.jpg


Ook perfect voor de wielkassen.
25b50094.jpg


Karcher heeft hiervoor de chassis cleaner:

 
Beste,

Over bodem gesproken mijn Volvo (1 jaar) begint al aardig te roesten, volgens de dealer kan dat geen kwaad, en is dus volstrekt normaal. Wat vinden jullie ervan, zou ik het gewoon zo laten of zijn er nog andere optie's.
DSC_0106-kopie.jpg

DSC_0108.jpg


Alvast bedankt voor jullie reactie.
 
Euhm... dat is niet je bodem, maar je uitlaat.... :-" De rest van de bodem zie ik geen roest.
Dat je uitlaat roest is normaal.
 
Je kunt hem coaten met Hammerite hittebestendige verf.

Maar als je echt niet wil dat je auto ergens roest : Probeer dan alle regenbuien te vermijden en gebruik de auto niet in de winter. Stal hem altijd binnen.
 
Dat is gewoon een normale standaard pot, en is idd. heel normaal dat die er over zoveel kilometer onderuit moet.
Heb je inox is het al wat beter en RVS is het beste.

Mijn auto's hebben over het algemeen altijd binnen gestaan en ik moet zeggen dat merk je dan wel hoor.
Zelfs mijn dagelijkse Seat cupra zag er na 11,5 jaar nog aardig goed uit aan de onderkant!
 
Ik heb het al eens vaker gezegd, maar soms denken mensen dat een auto van suiker o.i.d. gemaakt is en dat hij bij het minste of geringste uit elkaar zal vallen :)_[]
Alle moderne auto's zijn voorzien van een goede coating aan de onderzijde die bestand is tegen de weersomstandigheden, dus ook pekel. Pekel blijft overigens echt niet jaren zitten, na een tijdje is er geen pekel meer op de weg te vinden, en het water wat dan op de weg ligt zorgt er voor dat de pekel wel van de bodem afgespoeld word. Het is geen schoon water, okay. En je kunt zelf even een underbodylans o.i.d. over de bodem laten gaan.
Als je wilt dat je auto niet roest of vies wordt, dan moet je zoals mijn voorganger al aangeeft: er niet mee rijden, opslaan in een klimaatruimte met stoffilters en er alleen naar kijken.
Het is nu eenmaal een gebruiksvoorwerp, geen museum stuk van onschatbare waarde :-"

Mijn vorige auto, een Opel Vectra met 211.000km op de teller en 11 jaar oud, waar nog nooit de bodem van schoongemaakt is met een lans o.i.d. , daarvan was de bodem ook nog steeds pico bello in orde, op enkele kleine plekjes na waar de coating weg was door een krik o.i.d. Dat is iets waar je wel weer op moet letten. En dan nog was het oppervlakkige roest.
 
Ik was trouwens vergeten dat die Cupra toch ook wel een paar keer in al die jaren onderzijde-reiniging in een krasstraat heeft gehad..
(wist ik veel..)
Later wel helemaal door lichte schade gelijk mee laten detailen maar daar gaat het nu niet over verder..

Zelfs na jarenlang, als hij soms in de zon stond kwam er nog een soort witte was uit de twee gaatjes van de achterklep, dat spul zat overal in/op de auto fabrieks af... ook de onderkant was ermee behandeld dus en dat was een auto die ik eind 1998 besteld had.
 
Het is nu eenmaal een gebruiksvoorwerp, geen museum stuk van onschatbare waarde

Tuurlijk rek het even in het belachelijke op.]-0 ... Zo'n zelfde opmerking krijg ik ook van mensen die me zien detailen...

Ik gebruik de Z4 dus NIET in de winter, net zoals de vorige eigenaar, mijn pa, dat niet heeft gedaan en ik loop de auto geregeld helemaal na, ook de onderkant.

Maar goed, het is dan ook de oude auto van mijn pa, en ik ben van plan deze niet meer weg te doen.

Soms komen hier opmerkingen vanuit onverwachte hoek, en wordt het willen beschermen van je duurbetaalde auto afgedaan als onnozel, terwijl diezelfde mensen wel de achterkant van de velg in de wax zetten....:)_[]
 
Sommige mensen hebben dan geen mogelijkheid tot een 2e auto kan ik me voorstellen dus moet je hem wel gewoon door blijven gebruiken in de winter voor vanalles en dat kan ook gewoon.
Ik had zelf een Porsche en een Seat maar de Porsche is weggegaan omdat ik er te weinig mee kon rijden, ik ging daar trouwens ook liever niet mee door de dikke sneeuw. (17" RUF's met 255-banden achter en achterwiel aandrijving)
De Seat moest buitenstaan helaas die periode want ik had en heb "maar" 1 vaste garageplek hier.

Af en toe inspectie is heel goed van je, dat hoeft niet elke dag natuurlijk maar zo merk je vroegtijdig dingen op.
Ik begrijp je wel, de 944 van mijn pa ben ik ook mee ouder geworden en die gaat bij ons ook nooit meer weg..de kosten zijn het niet met een auto uit 1982 die af en toe uitgelaten wordt en binnen staat.

De meeste auto's krijgen een laag mee die bij normaal gebruik en onderhoudt prima bestand is tegen allerlei weersinvloeden.
Een keertje de bodem behandelen extra kan nooit kwaad ben ik van mening.
 
Ik zeg niet dat je helemaal niets moet doen. Ik doe zelf onderhoud aan mijn auto en 1 a 2 keer per jaar staat ie op de brug en controleer de onderkant, en dus ook de coating. Meer niet. Het is natuurlijk geheel persoonlijk.
Als je perse de onderkant schoon wilt spuiten, niemand houdt je tegen, ook ik niet, ga je gang. :grinning:
Ik wil alleen maar zeggen dat de onderkant niet van suiker is en dat ie van een beetje pekel niet ineens gaat smelten.
 
"...Smeert wat Ibrido op zijn carterpan..."



Tja , waar zijn de tijden heen van de optionele tectylbehandeling...