• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

polijstpads schoonmaken

Svenn21

Detailing chief
23 jul 2013
354
85
Hallo allemaal, Ik maak mijn polijstpads schoon doormiddel van lauw water en als het dan niet goed schoon gaat doe ik er een druppeltje dreft op. Dit werkt goed. Enkel het drogen gaat moeielijk en duurt lang, de pads zet ik even terug op de machine en het ergste draai ik er dan uit. Maar het laatste wat in de pad zit dat duurt 2/3 dagen voor het echt droog begint te worden. Nu is mijn vraag hoe doen jullie dit (zonder pad washer). Gr Sven
 
Ik maak mijn pads schoon met wat APC en eventueel met Dasty, daarna flink uitspoelen zodat er geen restproducten meer op zitten van polijstmiddel of APC of Dasty. En daarna laat ik ze of drogen op een rek binnen, dan leg ik ze gewoon erop neer of als de verwarming niet te warm staat dan gewoon op de verwarming. Meestal binnen een dag/nacht wel droog.
 
  • Leuk
Reactions: Juffer1
Het reinigen met dasty heb ik minder goede verhalen over gehoord/gelezen, dus dat doe ik niet, het reinigen met een druppeltje dreft werkt naar behoren.
Enkel het drogen duurt bij mij erg lang vind ik, ik heb ze op de verwarming liggen op ene stukje keukenrol.
 
Is normaal hoor! Ik was ze gewoon mee met de doeken (wel apart in een netje) in de wasmachine. Daarna leg ik ze met de velcro naar boven op een schone theedoek, een dag of 5 te drogen.
 
  • Leuk
Reactions: opel lover
ik droog ze gewoon op een rekje maar met de velcro naar beneden, maar inderdaad het duurt wel een paar dagen voordat ze helemaal droog zijn, schoonmaken gaat hier ook gewoon met lauw water en een druppeltje afwasmiddel.
 
Om het risico te beperken van een lossende velcro raad ik toch ook aan om de pad met de velcro naar BOVEN te leggen.

Als de pads te nat zijn is er meer kans dat het water in de pad de lijmlaag verzwakt met het bekende vervolg.

Mijn pads gaan gewoon mee in de wasmachine en zijn zga droog als ze gewassen zijn ..........ff op de radiator met een doekje onder en de volgende dag zijn ze allemaal droog.
 
  • Leuk
Reactions: bros
Het drogen van polijstpads duurt bij mij ook echt wel een paar dagen voordat ze echt droog zijn. De grovere pads zijn bij mij wat eerder droog dan de finishing pads, maar het kan dus even duren.
 
Het wassen in de machine durf ik toch niet aan. De pads hebben 2 dagen gedroogd en vandaag toen ze voor 90% droog waren in de auto op de hoedenplank gelegd en zijn nu helemaal droog(y)
 
grandscenicman;n394657 zei:
Om het risico te beperken van een lossende velcro raad ik toch ook aan om de pad met de velcro naar BOVEN te leggen.

Als de pads te nat zijn is er meer kans dat het water in de pad de lijmlaag verzwakt met het bekende vervolg.

Mijn pads gaan gewoon mee in de wasmachine en zijn zga droog als ze gewassen zijn ..........ff op de radiator met een doekje onder en de volgende dag zijn ze allemaal droog.


ik zou niet weten waarom de velcro naar boven zou moeten, verdampen gebeurd naar boven en door de dikkere velcro laag zou het niet echt makkelijk verdampen lijkt mij ? of zie ik dat verkeerd
 
Ik leg ze ook met het velcro naar boven zodat het water niet blijft liggen op de velcro, maar makelijker eruit kan lekken(niet dat ik ze zeiknat wegleg)
 
@opelmark: verdampen van het vocht gebeurt gewoon overal waar de lucht bij het vocht kan, dus niet alleen aan de bovenkant.
 
Ik spoel de pads altijd even uit, eventueel met micro-restore-concentrate
om de meeste residu eruit te halen
Daarna gaan ze bij de doeken in de wasmachine (30 graden) en gaat er een scheutje micro-restore-concentratie bij (verder geen wasmiddel oid)
De doeken hang ik dan aan het wasrek en de pads leg ik daar boven (op een rekje) met de velcro naar boven
 
En de polijstpads (monello?) houden zich mooi in de wasmachine? Ik ben er een beetje bang voor om dit uit te proberen of te doen.
 
Cordoba;n394861 zei:
@opelmark: verdampen van het vocht gebeurt gewoon overal waar de lucht bij het vocht kan, dus niet alleen aan de bovenkant.

ik had het idee omdat de velcro laag gelijmd zit deze geen vocht door zou laten en dan dus met de velco naar beneden leggen, maar als ik het goed begrijp maakt dat dus helemaal niks uit ?
 
Velcro naar beneden wordt juist afgeraden, omdat de lijmverbinding dan langer vochtig blijft (dus meer kans op loslaten/bobbelen/kromtrekken etc.)
 
Maar kun je ook als je aan het polijsten bent je pad schoonmaken met dreft en daarna weer doorgaan met polijsten of moet de pad echt droog zijn?
 
Ik weet dat verschillende detailers hun pads tussendoor schoonmaken (meestal wel met een padwasher), dus het kan wel. Wel voordat je aan de gang gaat, eerst het meeste water er even uitdraaien op de machine (laag in de toeren beginnen, en pas als ie droger wordt het toerental opvoeren).
 
Maar zou je bv aan 2 polijstpads genoeg hebben om een fiat panda te polijsten zonder te wassen tussendoor?
 
Ik denk het niet, ik maak de pad meestal na ieder paneel schoon, en eventueel bij wat kleinere panelen doe ik er twee voordat ik de pad schoonmaak. Daarom doe ik ook vaak alle stappen per paneel, en maak vervolgens de pads schoon. Daarna even op de machine en voorzichtig droog laten draaien en dan verder met het volgende paneel.
 
Met 2 pads kan je best 1 pad gebruiken voor 1 paneel, dan proper maken en droogdraaien. Voor het volgende paneel neem je de 2e pad. Als die vol is, wassen en droog draaien en dan terug pad 1 nemen. Zo kan je wel verder denk ik, en heb je ook maar 2 pads nodig :)
En wassen kan je ook gewoon in een emmertje doen... Pad inspuiten met APC en proper wrijven. Best 2e emmertje met proper water erbij hebben, zodat je pad zeker helemaal proper is voor je weer begint.
Dat is hoe ik heb gewerkt enkele weken geleden, tijdens mijn eerste keer polijsten. En dat ging goed vond ik :)