• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat nodig voor langdurig schone ramen?

robinpowerbag

Detailing trainee
12 jul 2023
54
30
Hi allen,

Ik zit met een aantal vragen betreft de ramen van de auto, in feite dan ook alle ramen.

Dit probleem heb ik al sinds jaar- en dag dat ik een auto onder de kont heb, maar nu ik sinds enkele weken 'anders' doe poetsen (dit is al in meerdere andere topics voorbij gekomen om een stapje meer te gaan als enkel tuinslang + 2 emmermethode) kom ik toch erachter dat wellicht de ramen (en eventueel de ruitenwissers/bladen) meenemen geen gek idee is.
Ik heb mijn auto +/- 2 weken terug in de foam gedaan - gewassen - afgespoeld - gedroogd en alles daartussenin. Allemaal prima en tevreden en echt wel een verschil met enkel 2 emmer methode. Met het drogen van de auto de ramen (buitenkant) met de volgende doek afgedaan: https://www.carclean.com/nl/microfiber-madness-waverider-waffle-weave-drying-towel-100x50cm.html

Afgelopen weekend begonnen met regenen en meteen waren ook echt alle ramen en dan vooral de voorraam + zijramen voor vies (niet geblindeerd dus valt wellicht meer op).
Ik vind als de ramen vies zijn de auto ook vooral als je erin zit meteen smerig ogen en dat is dan jammer als de rest wel gewoon prima is. Het was overigens geen saharazand.

Het was warm die dag maar heb niet in de zon gewassen/gedroogd. Echter heb ik toch vaak hoe goed en snel ik ook de ramen droog (na het wassen probeer ik die z.s.m. te drogen om vlekken tegen te gaan), geen idee of er een benaming voor is, als het ware ingebrande druppeltjes. Dat ook echt enkel op de voorruit, de zijruiten en achterruit eigenlijk niet tenminste als ik ga vergelijken niet of het komt doordat er de zon meestal op staat als je gaat rijden en dus die richting op kijkt waar je concentratie zit.
De simpele vraag is dan vrijwel; wat is daar tegen te doen of welk goedje is erg aan te raden?

Enkele vragen die bij mij binnen schieten als we het hebben over ramen van de auto schoonmaken:

- Sommige zeggen dat je je ramen dus al mee in je foam/wassen neemt.. dus niet meer nodig om te behandelen. Maar indien wel nodig of gewenst om zeker geen ingebrande druppels te krijgen, welke goedje dus en dan neem ik aan na het drogen gaan aanbrengen - direct of indirect?
- Las vandaag in ander topic dat je de ruitenwissers/bladen ook dient schoon te maken, zo simpel maar nooit aan gedacht. Is hier dan ook weer een speciaal goedje voor of kan dit gewoon met de handwas en aparte doek? Moeten ze bij laatste stap als je dus gaat drogen en banden voeden dan ook worden gevoed bijvoorbeeld?
- Binnenkant ramen anders behandelen als buitenkant ramen?
- Ik heb alles achter geblindeerd (niet af fabriek) dien ik dan daar rekening mee te houden? Heb van het bedrijf waar ik het heb laten doen weliswaar een spuitfles met een goedje erin gekregen maar wat het echt speciaal doet dat is dan de vraag.
 
Laatst bewerkt:
Na het wassen gebruik ik Gyeon ruitenreiniger (op de doek sprayen) ,maar als je daarna nog druppeltjes of vervuiling ziet en je wil dat weg hebben dan kom je toch vaak uit op kleien en polijsten. Daar knappen ze flink van op.
Ik maak ook altijd de ruitenwissers schoon eigenlijk met een stuk oud t shirt en ruitenreiniger want al dat vuil trek je niet meer over je ramen heen.
Binnenkant doe ik met een andere doek als de buitenkant.
Mijn geblindeerde ramen zijn “af fabriek” en die doe ik net als de rest met Gyeon ruitenreiniger schoonmaken.
 
  • Leuk
Reactions: robinpowerbag
Jup, een blinkend strakke auto, maar vieze ramen = No-Go :p

Zó snel vlekken krijgen van water duidt, denk ik, op hard water in jouw omgeving. Maar dan moet het water wel enorm snel opdrogen, wat ik mij niet voor kan stellen als je niet in de bloedhete zon wast of als het simpelweg niet erg warm is.

Welke producten heb je op de auto gebruikt? (foams, wax, etc)

- Als je de gehele auto infoamed, wat wel de bedoeling is, dan geef je alles al een voorwas. Bij de handwas was je ook de ramen.
- Een waterafstotend product op de ramen zou kunnen helpen bij het aflopen van het water. (Glas-producten of een foam op alles, zoals Bathe+)
- Je ruitenwissers kan je met de handwas meepakken of apart met een doek en bijv. een glasreiniger. Een vette dressing op je ruitenwisserbladen kan ik niet aanraden, maar als je het doet, neem het dan goed af met een doek nadat je het hebt laten intrekken.
- Binnenzijden van ramen neem ik af met een doek + Spray&Wipe. Volgens mij gebruik jij deze ook, als drooghulp. Dus meestal doe ik een deur open bij het drogen en neem dan ook het raam mee aan de binnenkant.
- Folie aan de binnenkant of...? Bij folie gebruik ik dus Spray&Wipe of een klein beetje glasreiniger die ik op de doek spuit.
 
Maak het jezelf niet te moeilijk. Ik was de auto volgens de regeltjes, en droog hem daarna af, ruiten uiteraard ook meenemen, maar ik let niet op eventueel achtergebleven waterspots of kalkvlekjes.
Als de auto droog is doe ik een rondje Autoglym Car Glass Polish, voor mij ideaal spul en maakt je ruiten brandschoon. Laat tevens een kleine bescherming en waterafstotendheid achter. Voor mij voldoende.
 
Wellicht verkeerde woordkeuze van mijn kant, maar het is wel mijn ervaring.
Na gebruik blijven de ramen enkele weken ( 2 á 3) redelijk vuil- en waterafstotend zonder een extra bescherming op te brengen.
Je hebt gelijk dat er na gebruik geen echte bescherming meer op het raam zit.
 
Tweemaal toe verkeerde woordkeuze, denk ik? Hoe kan een raam vuil-en-waterafstotend zijn zonder product erop?

Ik kan mij alleen voorstellen dat het glas dusdanig schoon is, dat vervuiling minder makkelijk kan hechten en water sneller kan aflopen. Of je neemt de polish niet goed af en blijft er residu achter. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Ester
En laat dat nu precies aan de hand zijn, de ramen zijn zo schoon dat vuil minder (snel) hecht en water er gemakkelijker vanaf loopt, tenminste voor een korte periode.
 
Jup, een blinkend strakke auto, maar vieze ramen = No-Go :p

Zó snel vlekken krijgen van water duidt, denk ik, op hard water in jouw omgeving. Maar dan moet het water wel enorm snel opdrogen, wat ik mij niet voor kan stellen als je niet in de bloedhete zon wast of als het simpelweg niet erg warm is.

Welke producten heb je op de auto gebruikt? (foams, wax, etc)

- Als je de gehele auto infoamed, wat wel de bedoeling is, dan geef je alles al een voorwas. Bij de handwas was je ook de ramen.
- Een waterafstotend product op de ramen zou kunnen helpen bij het aflopen van het water. (Glas-producten of een foam op alles, zoals Bathe+)
- Je ruitenwissers kan je met de handwas meepakken of apart met een doek en bijv. een glasreiniger. Een vette dressing op je ruitenwisserbladen kan ik niet aanraden, maar als je het doet, neem het dan goed af met een doek nadat je het hebt laten intrekken.
- Binnenzijden van ramen neem ik af met een doek + Spray&Wipe. Volgens mij gebruik jij deze ook, als drooghulp. Dus meestal doe ik een deur open bij het drogen en neem dan ook het raam mee aan de binnenkant.
- Folie aan de binnenkant of...? Bij folie gebruik ik dus Spray&Wipe of een klein beetje glasreiniger die ik op de doek spuit.
Ik heb eerst gefoamed met https://www.carclean.com/nl/bilt-hamber-touch-less-snow-foam-5000ml.html en gewassen met https://www.carclean.com/nl/dodo-juice-born-to-be-mild-maintenance-shampoo.html dus inderdaad voorwas + handwas.

Folie zit aan de binnenkant.
Ramen doe ik zelf ook altijd naar beneden na het wassen om bovenrand van raam te kunnen drogen.

Dan is het toch allemaal niet zo heel spannend als dat ik dacht.. wellicht gewoon sneller/eerder de ramen na afspuiten gaan drogen dat dat het 'probleem' al is en op einde dan een Gyeon Glass of Bathe+ gebruiken. Voor de ruitenwissers met een aparte doek i.c.m. glasreiniger afdoen en klaar.
 
Ah, ik zie het. ;) Er stond nogal wat persoonlijke info, dus vandaar mijn heads up.

Na het afspoelen begin ik altijd met de ramen. Dit is niet omdat ik anders vlekken krijg, maar de ramen zijn altijd het meest droog van alles.
Je begint sowieso met de staande delen omdat water hier vanaf kan lopen en dit ook meteen doet. ( Zwaartekracht ofso :p )

Ik pak m'n sprayfles Spray&Wipe erbij, loop om de auto terwijl ik wat rondspray en begin dan op de flanken te drogen.
 
  • Leuk
Reactions: robinpowerbag