• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Producten voor chroom

markprinsen

Detailing rookie
23 nov 2008
355
0
Ik heb op mijn nieuwe oude saabje nogal wat chroom zitten. Hier zitten echter wat krasjes, swirls en oxidatie in/op. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Mothers chrome polish hoor ik goede verhalen over bijvoorbeeld.
 
Deze; Mothers Wax Billet Metal Polish 113gr heb ik zelf onlangs bij Tim gekocht om m'n chrome logo en het eindstuk van m'n uitlaat te polishen. Niet het goedkoopste product hiervoor, maar ik ben er super tevreden over. :ja

Met een goedkoop MF applicatorpadje oppoetsen en met een oude goedkope MF doek afnemen en klaar was Arie.
 
Gejat van een ander forum:

Een gouden tip om chroom mooi te poetsen: Koop een paar tube's tandpasta (gewoon goedkoop merk) en meng dit met slaolie of olijfolie (in een jampotje ofzo). Perfect, en niet zo duur dan die potjes uit de winkel! Tandpasta is eigenlijk een soort van polijstmiddel voor in je hoofd, maar werkt dus ook op chroom!

ennuh, een foamed wool met SSR3 op chroom? lijkt me iets te grof....
 
Ik hoor juist van iedereen dat chroom glashard moet zijn. Het is puur om wat krasjes weg te werken. Ik ga vanavond wel is wat testspotjes maken anders.
 
Echt chroom is behoorlijk hard.

Van dat gespoten kunststof duidelijk niet.
Eerst eens zien te achterhalen waar het over gaat. VOlgens mij wordt er nog maar weinig 'echt' chroom gebruikt.
 
Ik heb overigens nog wel een test kofferbakhandgreep liggen. Is kijken of we daar is op kunnen compounden of bijvoorbeeld wetsanden!
 
Mmm, geen succes, veel combi's geprobeerd en zelfs met Geel en SSR3 of UC weinig tot geen resultaat.

Zonde eigenlijk, een swirlvrije auto en dan dikke swirls op het chroom. Iemand nog tips? Moet ik hier een dedicated chrome polish voor nemen? Of misschien wetsanden?
 
Het is niet het chroom dat roest maar het staal onder de chroomlaag. Roest zet uit en breekt dan door de chroomlaag heen.
Chroom heeft van zichzelf geen hoogglans eigenschappen, de glans is afkomstig van het onderliggende nikkel.
Chroom kan wel gepolijst worden. Indien de chroomlaag te dik wordt aangebracht op het glanzende nikkel ontstaat een muisgrijze laag.


Vroeger werd chroom aangebracht in een redelijk dikke laag en dan teruggeslepen / gepolijst.
Nadeel van zo'n laag is dat daaronder corrosie kan ontstaan en dat dan de laag in de vorm van bladders loskomt.

Daarna werd de chemische methode toegepast, daarbij wordt de chroomlaag uiteindelijk "gebroken".
Corrosie uit zich dan in fijne barstjes en een afname van de glans.
De uiteindelijke laag is dan vele malen dunner dan vroeger.
Om een mooi uiterlijk te krijgen is een chroomlaag van ca. 0,5 µm voldoende.

Stipjes en fijne lijntjes behandel ik zelf liefst chemisch (vroeger Commandant, nu Race Glaze)
Zeker geen grof polijstmiddel gebruiken, daar werk je de barstlijntjes mee "open".
Ook hier geldt "testspot" en niet schromen om gekke dingen te proberen.
Al is wetsanden een echte NO-GO

Hans