• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Reconditioneren lederen stuur.

aBBel P155 SW

Detailing addict
26 apr 2009
119
62
49
Ben dus al een paar daagies met de auto van mijn schoonvader bezig en die had een ranzig beige/bruin lederen stuur. Mijn schoonvader vertelde me dat hij het al had geprobeerd schoon te maken maar dat was niet echt gelukt. Later bleek waardoor.

Ik ben dus eerst aan de gang gegaan met APC 1:50 met een badstof applicator van Meguiars. Dat deed niet veel dus een spuitflesje APC 1:10 gemaakt, dta werkt aardig maar al gauw bleek dat de reden dat de vlekken niet weg gingen was dat er geen verf meer zat. Het waren ingetrokken vetvlekken die niet behandeld waren waardoor door het verdere gebruik van ht stuur de verf was afgesleten. Wat nu. Het is een auto van 80.000 euro dus echt zin om een risico te nemen hed ik niet. Geen demontage van het stuur i.vm met 10.000 airbags en stuur bedienings dingen dus ik heb er even over na gedacht en wat advies in gewonnen bij mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

De oplossing was dus het stuur (ff) opnieuw in de lederlak zetten.

Ik dus naar mijn verf/lak toko en daar het probleem voorgelegd. Nu kunnen ze de verf op kleur mengen maar ik had geluk dat 1 van de kleuren op de staal een 99% gelijkheid vertoonde. Moest een tikkie grijs bij zei de mengert maar zo gezegd zo gedaan. Dag later opgehaald.

Hoe heb ik het gedaan?

Eerst het stuur afgedekt met een oude handdoek en afgeplakt met tape. Daarn ontvet, met een serieus chemisch goedje (Methylethylketon) hier door verwijder je alle vetten en ranzig heid. Het leder droogt helemaal uit en wordt wat hard.

stuurreparatie1.jpg

stuurreparatie2.jpg

stuurreparatie3.jpg


Toen heb ik het stuur met Scotchbrite opgeschuurd zodat het leder egaal glad werd. Hierbij moet je niet te hard duwen gewoon het materiaal het schuurwerk laten doen. Daarna weer even met de ontvettert eroverheen.

Toen de lak. Dit heb ik aangebracht met een stukje spons (keer een berg goedkoper autowas sponzen gekocht en aan stukken geknipt met een huis tuin en keuken schaar). Eerst de een uieinde van de spons in de verf gedoopt (wel ff de verf goed doorgeroerd natuurlijk) weer uitgedrukt en weer gedoopt net zolang totdat het uiteinde van de spons vol met verf zat maar dat het niet drupte. Eerst de achterkant van het stuur in gesmeerd met de verf. Daar kan je het slechtste bij vandaar. Op dit moment denk je nog waar je aan begonnen bent want het ziet er niet uit. Maar dat komt allemaal goed. Als je het uitsmeert krijg je namelijk strepen en dat wil je niet. Als de meeste verf uit de spons is dep je het stuur helemaal na. Totdat je een egale verdeling van de verf ziet. Dit gaat hel simpel. Wel een beetje doorwerken want de verf droogt gewoon door. Het vloeit na de depsessie mooi in elkaar en de structuur van het leder komt wonder boven wonder weer naar boven. Als je dat niet zie theb je de verf te dik opgezet. Op passen dus. Na deze laag heb ik 20 minuutjes gewacht en toen zag het er als volgt uit:

Hieronder een voor na voorbeeld.
stuurreparatie4.jpg
stuurreparatie5.jpg


Andere gedeeltes.
stuurreparatie6.jpg

stuurreparatie7.jpg


Het eindresultaat post ik strax. Tot nu heb ik goede hoop dat het erg mooi wordt.

gr bb
 
Ziet er netjes uit!

heb ooit eens een zwart lederen stuur geverfd van m'n vorige Audi en dat was niet bepaald een suc6 :schaam
Het bleef nl. soms afgeven...., maar ik had het ook niet zo netjes gedaan zoals jij nu :)
 
LOL toevallig dit weekend ff een grondige inspectie gedaan bij het stuurtje. Nog geen slijtage waarneembaar. Mercedes dealer had geïnformeerd of hij het stuur opnieuw had laten bekleden, niet dus. Ik heb ff het Leder opnieuw ingevet en kan alleen maar zeggen. Missie geslaagd.

gr BB

DetailenbinnenkantE-klasseJoop001.jpg

DetailenbinnenkantE-klasseJoop002.jpg
 
Die bekleding mag ook eens door de extractor onderhanden genomen worden....

Maar voor het stuur: duurzaam resultaat!!!:)^
 
McShine zei:
Die bekleding mag ook eens door de extractor onderhanden genomen worden....

Maar voor het stuur: duurzaam resultaat!!!:)^

Haha, lekker donker he, zaten echt ranzige vlekken in. Bekleding is nat van de extractor nl. en is mooi licht weggetrokken. Heb ook een paar matjes voor hem gescoord. En de foto's zijn van het moment van afleveren ook vorig jaar dus.


gr Wouter
 
Wow! Dat ziet er goed uit! Heb van de xm's ook nog wat stuurwielen liggen die niet meer in topstaat zijn.. Die verf komt er op den duur ook vanaf.. Ga toch eens proberen om er een weer helemaal in topstaat te maken! Aangezien die toch uit de auto is kan ik hem makkelijk verven en ook goed lang laten drogen:cool:

Kun je zeggen van welk merk deze verf was/is?
 
Ik was icm de ontvetter geloof ik 35euro kwijt. Dan komt er nog een plakje groen Scotchbrite bij en een oude spons. Als je een sample hebt kan ik het ook wel voor je regelen stuur ik het wel op.

gr bb
 
8-()) een W211 met 300.000 op de teller die nog 80k waard is8-()) Is hij gespoten met vloeibaar goud??:D
Stuurtje ziet er weer top uit:)^ Kon je kiezen uit veel kleuren bij Nicolaas? Daar haal ik altijd mijn 3m afplaktape;)