Ben dus al een paar daagies met de auto van mijn schoonvader bezig en die had een ranzig beige/bruin lederen stuur. Mijn schoonvader vertelde me dat hij het al had geprobeerd schoon te maken maar dat was niet echt gelukt. Later bleek waardoor.
Ik ben dus eerst aan de gang gegaan met APC 1:50 met een badstof applicator van Meguiars. Dat deed niet veel dus een spuitflesje APC 1:10 gemaakt, dta werkt aardig maar al gauw bleek dat de reden dat de vlekken niet weg gingen was dat er geen verf meer zat. Het waren ingetrokken vetvlekken die niet behandeld waren waardoor door het verdere gebruik van ht stuur de verf was afgesleten. Wat nu. Het is een auto van 80.000 euro dus echt zin om een risico te nemen hed ik niet. Geen demontage van het stuur i.vm met 10.000 airbags en stuur bedienings dingen dus ik heb er even over na gedacht en wat advies in gewonnen bij mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
De oplossing was dus het stuur (ff) opnieuw in de lederlak zetten.
Ik dus naar mijn verf/lak toko en daar het probleem voorgelegd. Nu kunnen ze de verf op kleur mengen maar ik had geluk dat 1 van de kleuren op de staal een 99% gelijkheid vertoonde. Moest een tikkie grijs bij zei de mengert maar zo gezegd zo gedaan. Dag later opgehaald.
Hoe heb ik het gedaan?
Eerst het stuur afgedekt met een oude handdoek en afgeplakt met tape. Daarn ontvet, met een serieus chemisch goedje (Methylethylketon) hier door verwijder je alle vetten en ranzig heid. Het leder droogt helemaal uit en wordt wat hard.
Toen heb ik het stuur met Scotchbrite opgeschuurd zodat het leder egaal glad werd. Hierbij moet je niet te hard duwen gewoon het materiaal het schuurwerk laten doen. Daarna weer even met de ontvettert eroverheen.
Toen de lak. Dit heb ik aangebracht met een stukje spons (keer een berg goedkoper autowas sponzen gekocht en aan stukken geknipt met een huis tuin en keuken schaar). Eerst de een uieinde van de spons in de verf gedoopt (wel ff de verf goed doorgeroerd natuurlijk) weer uitgedrukt en weer gedoopt net zolang totdat het uiteinde van de spons vol met verf zat maar dat het niet drupte. Eerst de achterkant van het stuur in gesmeerd met de verf. Daar kan je het slechtste bij vandaar. Op dit moment denk je nog waar je aan begonnen bent want het ziet er niet uit. Maar dat komt allemaal goed. Als je het uitsmeert krijg je namelijk strepen en dat wil je niet. Als de meeste verf uit de spons is dep je het stuur helemaal na. Totdat je een egale verdeling van de verf ziet. Dit gaat hel simpel. Wel een beetje doorwerken want de verf droogt gewoon door. Het vloeit na de depsessie mooi in elkaar en de structuur van het leder komt wonder boven wonder weer naar boven. Als je dat niet zie theb je de verf te dik opgezet. Op passen dus. Na deze laag heb ik 20 minuutjes gewacht en toen zag het er als volgt uit:
Hieronder een voor na voorbeeld.
Andere gedeeltes.
Het eindresultaat post ik strax. Tot nu heb ik goede hoop dat het erg mooi wordt.
gr bb
Ik ben dus eerst aan de gang gegaan met APC 1:50 met een badstof applicator van Meguiars. Dat deed niet veel dus een spuitflesje APC 1:10 gemaakt, dta werkt aardig maar al gauw bleek dat de reden dat de vlekken niet weg gingen was dat er geen verf meer zat. Het waren ingetrokken vetvlekken die niet behandeld waren waardoor door het verdere gebruik van ht stuur de verf was afgesleten. Wat nu. Het is een auto van 80.000 euro dus echt zin om een risico te nemen hed ik niet. Geen demontage van het stuur i.vm met 10.000 airbags en stuur bedienings dingen dus ik heb er even over na gedacht en wat advies in gewonnen bij mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
De oplossing was dus het stuur (ff) opnieuw in de lederlak zetten.
Ik dus naar mijn verf/lak toko en daar het probleem voorgelegd. Nu kunnen ze de verf op kleur mengen maar ik had geluk dat 1 van de kleuren op de staal een 99% gelijkheid vertoonde. Moest een tikkie grijs bij zei de mengert maar zo gezegd zo gedaan. Dag later opgehaald.
Hoe heb ik het gedaan?
Eerst het stuur afgedekt met een oude handdoek en afgeplakt met tape. Daarn ontvet, met een serieus chemisch goedje (Methylethylketon) hier door verwijder je alle vetten en ranzig heid. Het leder droogt helemaal uit en wordt wat hard.
Toen heb ik het stuur met Scotchbrite opgeschuurd zodat het leder egaal glad werd. Hierbij moet je niet te hard duwen gewoon het materiaal het schuurwerk laten doen. Daarna weer even met de ontvettert eroverheen.
Toen de lak. Dit heb ik aangebracht met een stukje spons (keer een berg goedkoper autowas sponzen gekocht en aan stukken geknipt met een huis tuin en keuken schaar). Eerst de een uieinde van de spons in de verf gedoopt (wel ff de verf goed doorgeroerd natuurlijk) weer uitgedrukt en weer gedoopt net zolang totdat het uiteinde van de spons vol met verf zat maar dat het niet drupte. Eerst de achterkant van het stuur in gesmeerd met de verf. Daar kan je het slechtste bij vandaar. Op dit moment denk je nog waar je aan begonnen bent want het ziet er niet uit. Maar dat komt allemaal goed. Als je het uitsmeert krijg je namelijk strepen en dat wil je niet. Als de meeste verf uit de spons is dep je het stuur helemaal na. Totdat je een egale verdeling van de verf ziet. Dit gaat hel simpel. Wel een beetje doorwerken want de verf droogt gewoon door. Het vloeit na de depsessie mooi in elkaar en de structuur van het leder komt wonder boven wonder weer naar boven. Als je dat niet zie theb je de verf te dik opgezet. Op passen dus. Na deze laag heb ik 20 minuutjes gewacht en toen zag het er als volgt uit:
Hieronder een voor na voorbeeld.
Andere gedeeltes.
Het eindresultaat post ik strax. Tot nu heb ik goede hoop dat het erg mooi wordt.
gr bb