• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan en productcheck motorfiets

Een APC is, zoals de naam zegt, All Purpose. :D Zo kun je in het geval van de motor, indien nodig, bijvoorbeeld na het voorwassen en handwas bepaalde delen reinigen met APC. Neem bijv. een lichte verhouding van 1:10 - 1:15 om simpelweg dingen af te nemen of een sterkere verhouding om bijv. je blok of andere vette dingen te reinigen.


Monello - Sprayfles 750ml (3-pack)


Glaze is een product dat volgestampt zit met oliën. Wanneer een lak in een wat minder goede staat is, dan zullen deze oliën de oneffenheden van de lak vullen en zo ''maskeren''. Daarbij vormt er zich ook een egaal laagje op de lak waardoor de reflectie een stuk beter is. Maar als de lak in goede staat is, dan doet hij dit zelf al. :D
Dan komt nog de theorie om de hoek kijken waarbij je een wax/sealant bij voorkeur op een brandschone lak legt om zo de standtijd/werking te optimaliseren en met een glaze eronder zou dit wat minder goed zijn. Maja, de meeste mensen hier smeren toch weer een nieuwe waxlaag voordat een wax ook maar een beetje vermindering laat zien.
Een glaze is dus vette bende en hier smeer je zeker geen coating overheen. Met name een coating wil een brandschone lak om goed te kunnen hechten.


Als iemand kan bevestigen of Can Coat ook goed werkt op ongelakt kunststof, dan zou ik de Trim weglaten. Scheelt je weer een paar tientjes. En zo'n flesje Trim gaat aardig lang mee en dus staat het vervolgens stof te happen.
 
Owjah, en bij de Can Coat natuurlijk ook nog Gyeon - Prep of Nanolex - EX. (Ontvetter)

En iets zegt mij om ook, of juist, bij nieuwe auto/motor de lak toch even met een fijn polijstmiddel te aaien. :p Gewoon om zeker te zijn dat er niets meer op zit. Maja, dat is misschien overkill als je net wilt gaan beginnen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Bedankt weer mannen!

@Quantoxx wat is jouw mening mbt de reactie van Altos? Het wordt dus of Cancoat of Collinite gok ik?
Hahah welk polijstmiddel? Je mag straks me stappenplan wel gaan herschrijven:yum
 
Je bedoeld...
en als je cancoat gaat gebruiken lijkt me de Collinite ook overbodig.
Misschien poorboys wheel sealant voor de velgen?
...?

Klopt als een bus! :p

Zelfde verhaal gaat hier ook op: Can Coat aanbrengen op een brandschoon oppervlak. Vervolgens hoef je deze laag bescherming niet nog eens met een wax dubbel te beschermen. (Mag wel, maar Can Coat heeft hele goede afstotende eigenschappen en een wax absorbeert juist meer)

Ook de Wheel Sealant zou makkelijk zijn om je velgen mee te beschermen. Dit zal trouwens misschien ook wel met de CanCoat kunnen, maar een sealant/wax is makkelijk om aan te brengen en dus ook om effe een laagje bij te smeren wanneer je wilt.


Welk polijstmiddel? Naja, een fijn polijstmiddel zoals bijv. de veelgebruikte Monello - Finale is al voldoende. Een klein flesje is genoeg om je motor meerdere malen te doen, lijkt mij.
Dit polijstmiddel kan je verwerken met een witte handpad van Monello. Afnemen met bijv. Peluche Verde's en daarna ontvetten met Gyeon - Prep / Nanolex - EX.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@Quantoxx ja dat was inderdaad het goede stukje tekst haha. Maar waarom coat niet iedereen dan? Lijkt mij een stuk beter dan waxen of raad je mij dit aan omdat de motor nieuw is?

Wheel sealant bijgevoegd, ook handig voor mijn Volvo.
In de trimkit zit al een fles pres zag ik, dat scheelt dus weer.

Is het ivm de coating verstandiger om Gyeon Q²M Bathe+ aan te schaffen i.p.v. de Born to be mild shampoo?

Monello finale toegevoegd.... als mijn vriendin het mandje maar niet ziet :joy::joy::joy:
 
Waarom niet iedereen coat? Nou, dat is een persoonlijk voorkeur. Je hebt coatings die jaren kunnen blijven werken en men kan dan geen producten testen, waxjes smeren, etc. Daarbij is een CanCoat misschien nog onder niet ideale omstandigheden aan te brengen, maar een goede coating vraagt om een goede werkruimte zonder stof, juiste temperatuur en de nodige kennis van het product en alles wat er aan voorafgaat. ;)

Bathe+ is een shampoo met toevoegingen c.q. extra's. Je kan inderdaad de Born to be Mild vervangen voor Bathe+ als je de bestaande beschermlagen wilt boosten. Alleen weet ik even niet, maar ergens doet mij het vermoeden, dat Bathe+ op delen zoals je zitten misschien voor gladheid gaat zorgen.
 
Wanneer je buiten moet werken is het zaak dat je enkele factoren bekijkt.

Hoe is het weer? Momenteel is het de laatste dagen en ook de komende tijd in Midden-NL aangenaam weer. Lichte zon/droog. Dan zou je prima buiten kunnen werken met Can Coat, zolang hij ook lang genoeg kan drogen onder die omstandigheden. (Uiteraard ook niet in de volle zon werken of wind waarbij iets sneller droogt of bende in rondwaait)

Non-ferro is een ijzerverwijderaar --> Gyeon - Trim is een coating voor ongelakt kunststof. (...?...)
Wheel Sealant (simpwel/makkelijk) ---> Gyeon - Rim wat veel langer en beter werkt, maar meer voorbereiding en werk kost.
 
@Quantoxx ik ga natuurlijk iedere dag de motor pakken als ik hem net heb, cancoat dus beter nog even in de pauze zetten dan?

Hoelang doe je het detailen al, je weet zoveel... gok dat je zelf ook een mooie verzameling heb staan thuis o_O

Non-ferro is een ijzerverwijderaar --> Gyeon - Trim is een coating voor ongelakt kunststof. (...?...)

Dan haal ik denk ik twee producten door elkaar, meen gister ergens iets gelezen te hebben over een soortgelijk product. Zag het net, ik bedoelde de Gyeon iron, excuus haha.

Edit: zag net in de schuur nog een flesje meguiars quick detailer spray staan. Gebruiken of afscheid van nemen?
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel een dingejte inderdaad; Ga je meteen lekker rondknorren, fiets goed gebruiken en daarna goed schoonmaken of eerst goed aanpakken en dan met een lekker gevoel de weg op. :D


Lees jezelf even meer in over het gebruik van Can Coat en wat er bij komt kijken. Genoeg topics over Fails and Wins met dit product. Ik meen dat de droogtijd van Can Coat 12 uur is, dus dat is te overzien.
Zo zou je bijv. op Dag 1 de gehele motor lekker kunnen gaan wassen waarbij je gewoon geen plekje overslaat. Kleien kan je er dan ook wel achteraan doen, de gelakte delen even handmatig polijsten, de velgen in de Wheel Sealant of andere klusjes.
Op Dag 2 zou je dan bijv. in de ochtend kunnen gaan beginnen met ontvetten van de onderdelen en vervolgens gaan coaten.


Het detailen doe ik nog niet zo lang als menig ander hier op het forum. Veel lullen doe ik blijkbaar wel. :p


Gyeon - Iron is inderdaad een soortgelijk product als Monello - NonFerro. Beide zijn een product dat ijzerdeeltjes die roesten op lossen en dit laat een reactie zien waarbij er een paarse kleur ontstaat. Zie je de kleur, dan is er dus roest aanwezig. Nee, je hebt dan niet roestende velgen onder je nieuwe fiets, maar op deze velgen zitten gewoon kleine ijzerdeeltjes/ijzerstof dat zo dun is dat het meteen gaat roesten.


De Quick Detailer kan je prima gebruiken als detailingspray. ;) Dus voor bij het afnemen van dingen bijv.
 
@Quantoxx nou dat wordt rijden en volgende week woensdag op me vrije dag lekker poetsen o_O denk dat ik dan toch voor de collinite wax ga... makkelijker, nagenoeg zelfde resultaat en kan het dan vaker doen haha.

Keuze gaat dan naar de non ferro, de quick detailer spray wou ik gebruiken icm de clay bar van poorboys. Of gaat dit niet goed samen?
 
Naja, een coating-product en een wax vind ik niet te vergelijken, hoor. :p Ja, wax is makkelijk aan te brengen qua ''smeer effe een laagje'', maar de beading/sheeting is vele malen minder dan een coating. De Can Coat kan je blijkbaar auto's meerdere keren mee doen, maar een flesje 845 of een potje 476s/915 gaat wel érg lang mee.

Oef, of de Meguiars gecombineerd kan worden met de clay van PB... Dat durf ik niet te zeggen.
 
Ik ga dan denk ik toch gewoon voor de collinite, kan ik lekker bezig zijn en op een motor heb ik geen groter panelen zoals op een auto. Als dit puur voor mijn auto was dan had ik zeker de cancoat genomen.

Heb de disco pads gelukkig ergens anders gevonden, ik wacht nog even een reactie af mbt de spray en anders wordt het gewoon de DDJ variant. Dan morgen op me vrije dagje even jouw stappenplan aanpassen met mijn producten en daarna een check van jou @Quantoxx aangezien je inderdaad lekker kan lullen :joy:
 
Beading en sheeting is wel van veel minder belang op een motor, 95% blijft deze droog.
Ik detail de mijne alleen zodat ze makkelijk schoon te houden zijn en de lak voor de maximale shine.
Nat worden ze alleen bij het wassen (geen beading of sheeting nodig) of met pech in een bui.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior