• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan Opel Grandland X Quartz Grey

Die nieuwe (Valma) washmitt, die is nog steeds bedoeld voor "onderzijde auto en daarna de velgen"?
Ik zou een mitt of doek die op de velgen wordt gebruikt nooit meer op de lak gebruiken - ook niet aan de onderkant.
(En ik zou de standaard de velgen als eerste doen, niet daarna)

En vervolgens gooi je alles bij elkaar in de wasmachine, en komt het vuil toch nog van de ene in de andere mitt terecht. ;)

Maar goed, Ik was Mn auto’s ook met drie mitts. Dorpels e.d, bovenkant en zijkant en nog een voor de sidekirts
 
  • Leuk
Reactions: Wesly
Ik gebruik de valma (alleen) voor de velgen. (als eerst)

De rest van de auto was ik met 1 of 2 mitts. (MFM of Gyeon)

En dan heb ik nog een Monello spons de ik echt alleen voor het onderste rand gebruik. Dus de hoogte van de side skirts.
 
Ik zit het ff door te lezen, misschien kom ik nog iets leuks tegen.
Terug naar het begin. We willen een coating aanbrengen en gaan inmiddels van product van 100 naar tenminste 140 euro. Uiteindelijk “belanden” we bij washmitts en sponzen :scream:

Ben nog wel benieuwd wat @Wesly van topic #14 van @Jansen vond. o_O
Ik krijg, al lezend nl. niet echt het comfort dat je veel detailervaring hebt en dan zou ik het persoonlijk erg zonde vinden om tenminste 140 euro er tegen aan te gooien. Kun je hoop leuke dingen voor doen.

Ben benieuwd naar het vervolg.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Rowen93
Ja dat klopt @Marcel1973 onder mijn naam staat immers ook ‘Detailing rookie’ ;)
Mijn verhaal begon voordat ik mij hier op het forum aanmeldde. Ik heb een nieuwe auto besteld en daarna geïnformeerd bij een detailer wat een behandeling voor een nieuwe auto kost inclusief een coating, dat was wel even schrikken zegmaar. Als ik er dan ook nog vanuit moet gaan dat ik vanaf het moment van detailen mijn auto sowieso met de hand moet gaan wassen dan kan ik dus beter het detailen zelf gaan doen, ik heb verder toch geen hobby’s en kan er misschien wel eentje gebruiken. Lekker op zondagochtend de auto wassen als de rest van de familie nog op één oor ligt. Daarbij komt ook dat er best wat euro’s stukgegooid mogen worden zegmaar, dus over die 140 euro maak ik mij niet zo’n zorgen.
Ik ben zelf werkzaam in een beroep waar best af-en-toe wel eens een polijstmachine ter handen word genomen en ik heb mijn huidige auto ook al eens zelf gepolijst met de DAP-set, daarbij vind ik dat ik mijzelf best een beetje autodidact mag noemen en dat ik beslist twee rechter handen heb.
Wat mij opvalt is dat iedereen wel een andere mening heeft over bepaalde werkwijze en producten en ik probeer hierin gewoon een beetje een middenweg te vinden voor mijn eerste aankoop aan producten. Natuurlijk is iedereen op dit forum door schade en schande wijs geworden en zal ik, als ik zelf fysiek bezig ga, nog best wel eens bij mezelf gaan denken dat ik er te makkelijk over gedacht heb :blush:
 
Als je het leuk vindt om er zelf mee elke zondag mee bezig te zijn en het mag wat kosten, dan wist ik het wel...
Lekker allerlei waxen uitproberen en die coating lekker laten voor wat het is. Anders ben je een keer van vrijdag t/m zondag druk en daarna een half jaar niet (behoudens wassen).

Elke maand een waxje smeren, erg therapeutisch werk hoor :p
 
  • Leuk
Reactions: 350Z en Altos
Lekker allerlei waxen uitproberen en die coating lekker laten voor wat het is.

Maar betekend dit dan dat de coatings een beetje gehyped worden? Bied het geen betere bescherming tegen het ontstaan van swirls bijvoorbeeld, of kunnen waxen dit ook?

Bij voorbaat dank!
 
Ik lees drie vragen, te weten:
1) worden coatings gehyped?
2) voorkomt een coating swirls beter dan een wax?
3) kan een wax swirls voorkomen?

Ik ga lekker meegenieten van de antwoorden die gaan komen. Je hebt natuurlijk de pro-coating en de pro-wax, dat wordt smullen.

Mijn, totaal niet onderbouwde, antwoorden:
1) afhankelijk van wat je wilt bereiken. Het komt bij mij wel vaak over dat coatings het helemaal zijn. Persoonlijk vind ik het leuk geregeld een waxje te smeren en dan telkens een andere. Standtijden haal ik dan ook nooit. Qua standtijd zijn er ook goede waxen, maar die houden het niet allemaal zo lang vol als een goede coating. Maar ook qua coating zijn er kwaliteitsverschillen. Een wax ben je dus meer mee bezig, een coating geeft meer gemak.
2) nee, voorkomen niet, het beschermt misschien beter en langer, maar ik denk als je met coating vijf keer de wasstraat bezoekt, de lol van de coating snel weg is. Swirls helemaal voorkomen doe je nooit, maar met goede wastechniek en producten (denk aan zachte lakken) kom je een heel eind om swirls zo lang mogelijk te voorkomen.
3) zie 2. De ene wax kan het langer volhouden dan de andere. Kijk maar bijv. eens naar Sio2-waxen.

Maar he, wie ben ik?? Zoals gezegd niet onderbouwd en ik ga gezellig meegenieten van reacties van de andere toppers
 
Het is net wat je wilt. Persoonlijk ben ik een fan van coatings, vanwege de duurzaamheid en de bescherming, want die eigenschappen biedt een wax in (veel) mindere mate. Ik vind het daarnaast ook niet heel erg leuk om elke paar maanden te 'moeten' waxen omdat de vorige laag alweer is verdwenen.
 
Heeft een van jullie ervaring met of enig idee over het verschil tussen bijv. de Chemical Guys Second Skin 6 en de Sonax Polymer Netshield? Af en toe vraag ik mij af of sommige formules of iig de werking van het product niet gewoon hetzelfde is maar dan voor een héél andere prijs.
 
Ik zie een coating smeren niet als kruisraketten technologie.

En een coating smeren is in mijn ogen makkelijker dan een wax op de juiste manier aanbrengen.

Daarom focuste ik me meer op de wasmitts.


Ik lees drie vragen, te weten:
1) worden coatings gehyped?
2) voorkomt een coating swirls beter dan een wax?
3) kan een wax swirls voorkomen?

Ik ga lekker meegenieten van de antwoorden die gaan komen. Je hebt natuurlijk de pro-coating en de pro-wax, dat wordt smullen.

Ik ben vooral pro mooi resultaat.

1. Een coating is niet overhyped, slechts overpriced ;)

Er zijn toch wel best veel dingen dingen die er toe kunnen lijden om voor een coating te kiezen.

Ondanks dat glans niet in een potje zit geeft het toch een overduidelijk een meerwaarde in glans.

Coatings houden over het algemeen wel een jaar vol. Die duurzaamheid vind ik wel fijn.

Waxen hebben soms een vergelijkbare of zelfs een mooiere beading. Het vooral die sheeting waar ik een mooie coating in vind uitblinken. Ik persoonlijk verkies een sheeting boven beading. Ondanks een beading voor mooiere foto’s zorgt.

Vooral de zogenaamde zelfreinigende werking is zeker iets waar een coating in uitblinkt. De auto laat zich zoveel makkelijker schoonmaken dan bij een wax.

2. Je sommige coatings zullen helpen swirls te verminderen. De enige manier om swirls te voorkomen is door een auto in een etalage te zetten en nooit meer aan te raken.

De zogenaamde (extra) hardheid zal voor mij nooit de doorslag geven om voor een coating te kiezen. In mijn ogen wil een detailer sowieso elk jaar zijn auto polijsten.

Dus ik zou altijd kiezen voor de coating met de mooiste looks. Tot op heden was dat voor mij Prime. Sinds de nieuwste lichting kan ik daar geen antwoord op geven.

Door de bovengenoemde reden zal ik voor Pure gaan, maar dat is slechts een aannamen.

3. Nee

Heeft een van jullie ervaring met of enig idee over het verschil tussen bijv. de Chemical Guys Second Skin 6 en de Sonax Polymer Netshield? Af en toe vraag ik mij af of sommige formules of iig de werking van het product niet gewoon hetzelfde is maar dan voor een héél andere prijs.

CG heb ik in zijn geheel geen ervaring mee.

Wel met PSN. Die breng makkelijk aan en je kan het bijna niet fout doen.

Daar integen doet hij in alle bovengenoemde eigenschappen onder in mijn ogen.

Ja dat klopt @Marcel1973 onder mijn naam staat immers ook ‘Detailing rookie’ ;)

De titels op dit forum reflecteren geen van allen het geleverde werk ;)


ik heb verder toch geen hobby’s en kan er misschien wel eentje gebruiken.

Sorry hier moest ik een beetje on lachen.
 
Laatst bewerkt:
Coatings zijn een no-go voor de wax-verslaafden. :) Waxen omdat het leuk is, dat zit er niet meer in.

Coatings worden niet gehyped. De duurzaamheid is simpelweg een stuk beter, de beading en sheeting blijft lang aanwezig en wassen gaat makkelijker. (Vuil hecht veel minder) Ik was zelf ook nooit zo van de coatings, maar sinds ik de CC36 op mijn auto heb is de makkelijkheid, het geen omkijken meer hebben, toch wel lekker! :p

Swirls voorkomen is bij coatings makkelijker wanneer de coating ook hard is. Bijv. een coating zoals Gyeon - Mohs op een zachte lak. De onderliggende zachte lak krast snel, maar de coating verkomt dit dan een stuk meer. Maar, swirls zullen nog steeds ontstaan, in mindere mate.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Coatings zijn een no-go voor de wax-verslaafden. :) Waxen omdat het leuk is, dat zit er niet meer in.

Dat is inderdaad de essentie. Hoe leuk vind je het zelf om maandeljks of twee-maandelijks over je wagen te liggen wrijven ? Ik zet er dus zelf geen coating op, hoewel het me allemaal erg interesseert, omdat deze fun-factor dan wegvalt of zou moeten wegvallen.
 
Waarom zou je niet meer kunnen waxen als je een coating hebt aangebracht? Ja, een paar eigenschappen van de coating doe je teniet, maar als je alleen zou waxen dan zou je die eigenschappen ook niet hebben, dus wat is het probleem?
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Waarom zou je niet meer kunnen waxen als je een coating hebt aangebracht? Ja, een paar eigenschappen van de coating doe je teniet, maar als je alleen zou waxen dan zou je die eigenschappen ook niet hebben, dus wat is het probleem?

Bwaa, eigenlijk is er geen probleem. Je voeten wassen met je kousen aan kan perfect. Nee, iedereen doet gewoon waar hij of zij zich best mee voelt. Niet slecht bedoeld.
 
Een coating kies je voor eigenschappen die een wax niet biedt. Ja, je kan nog steeds waxen over een coating, maar waarom zou je? :)

Het fijne aan mijn simpele coating is dat ik er geen omkijken meer naar heb. ;) Misschien gaat mij dat in de zomer juist tegenstaan omdat ik dan zin heb om te waxen ofso, maar tot op heden... lekker makkelijk. :p
 
  • Leuk
Reactions: Wesly
Begint een leuke discussie te worden. Vind dat wel leuk en had het ook wel beetje verwacht:p

Lijkt overigens wel alsof er een rode draad/standaard cyclus is:
- auto door de krasstraat
- ontdekken carclean
- twee emmer methode
- kleien, dappie, waxen etc.
- duurdere waxen
- dappie eruit en Rupes of Flex erin
- coating proberen
- opruiming waxen
- ...

Als dat klopt cq. herkenbaar is voor anderen, zit ik inmiddels tussen stap 5 en 6...:eek: