• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

stuifmeel / zand blijft hangen aan de lak

TomBE

Detailing trainee
12 sep 2022
14
25
Hallo,

Na het wassen van de wagen merk ik dat deze, de afgelopen weken, zeer snel volhangt met stuifmeel / zand?
Ik parkeer hem nochtans niet in de buurt van bomen, maar ik vroeg me af of ik er met een product voor kan zorgen dat dit allemaal minder snel blijft "hangen".

Foto's in bijlage

Bedankt, Tom.
 

Bijlagen

  • IMG_0963(1).jpg
    IMG_0963(1).jpg
    270,1 KB · Weergaven: 53
  • IMG_0962.jpg
    IMG_0962.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 55
  • IMG_0961(1).jpg
    IMG_0961(1).jpg
    326,7 KB · Weergaven: 46
  • IMG_0960.jpg
    IMG_0960.jpg
    140,9 KB · Weergaven: 49
  • IMG_0959.jpg
    IMG_0959.jpg
    139,6 KB · Weergaven: 47
  • IMG_0958.jpg
    IMG_0958.jpg
    164,8 KB · Weergaven: 44
  • IMG_0957(1).jpg
    IMG_0957(1).jpg
    227,8 KB · Weergaven: 51
Hallo Tom,

Geen foto's in de bijlage te zien. ;)

Vervuiling, of dit nou zand/pindakaas/teer/hars/stuifmeel of wat dan ook is, zal op een auto terechtkomen. Als de auto in een bescherming staat, van simpele waxjes tot hoogwaardige coatings, dan zal deze vervuiling makkelijker (en veiliger) te verwijderen zijn.

Een product dat vervuiling op de auto voorkomt, die is er niet. (Tenzij je met de auto rijdt terwijl 'ie in een grote bubbel o.i.d. zit)
 
Het is opvallend dat een goed verzorgde en beschermde auto er vooral na een regenbuitje vuiler uit ziet dan een auto die zo'n bescherming niet heeft. Waarschijnlijk omdat een hydrofobe waxlaag zorgt voor mooie druppeltjes (beading) waarin het stof gevangen zit. Na opdrogen blijft dan dat stof achter in vlekvorm. Daar kun je weinig aan doen en je auto is ook niet vuiler dan die van de buurman.
Maar precies wat Quantoxx hierboven al zegt: het gaat er wél veel makkelijker af.
 
Hoi Tom,
Heel herkenbaar. Ik had dat laatst ook, auto mooi gepoetst, en bij de eerste en de beste regenbui dat er veel zand/stuifmeel gevangen blijft binnen de 'regenvlekken'. Het is helaas zoals het is, en de troost is inderdaad dat met het wassen het vuil véél gemakkelijker afgespoeld wordt. Troostgedachte nr.2, niemand die het ziet en zich er druk om maakt, behalve wijzelf natuurlijk
 
Op de lak kan ik nog wel verdragen, op de voorruit niet. Gisterenavond 1 uurtje gereden, en gelijk door naar de wasbox terwijl ik die ochtend nog de auto had gewassen. Leek wel of ik door de plaag van egypte was gereden zoveel lijken zaten er op de voorkant.

Fijne aan een rinseless in de auto hebben liggen, even insprayen, overfoamen met de zwakke wasbox foam en dan afspuiten, is het er zo van af
 
  • Leuk
Reactions: Ester en RoyR
Hallo,

Bedankt alvast voor jullie advies.
Er was iets mis gegaan met de foto's.

Hopelijk kunnen jullie ze nu wel zien en bevestigen dat het is waar jullie aan dachten en er idd niks/weinig aan te verhelpen valt.

Nog eens bedankt voor jullie advies.
mvg, Tom.
 
Het is opvallend dat een goed verzorgde en beschermde auto er vooral na een regenbuitje vuiler uit ziet dan een auto die zo'n bescherming niet heeft. Waarschijnlijk omdat een hydrofobe waxlaag zorgt voor mooie druppeltjes (beading) waarin het stof gevangen zit. Na opdrogen blijft dan dat stof achter in vlekvorm. Daar kun je weinig aan doen en je auto is ook niet vuiler dan die van de buurman.
Maar precies wat Quantoxx hierboven al zegt: het gaat er wél veel makkelijker af.
+1
Na het wassen een simpel laagje ddj red mist of Gyeon ceramische detailer maakt eigenlijk al dat een volgende wasbeurt wat makkelijker gaat.
 
Als het regent, wordt er stuifmeel, stof en zand meegenomen. Dit daalt op de auto. Vervolgens verdampt het water en/of droogt het op en wat blijft er dan achter....soms kan het zo simpel zijn :rolleyes:

Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben aan de universiteit o_O
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Bedankt voor je antwoord @nicknameless.

Hoe het komt was mijn vraag niet, wel hoe ik het kan vermijden.
Ik probeerde een term ( regenvlekken) vast te stellen om dan zelf te proberen zoeken hoe het kan worden vermeden.

Bedankt voor de hulp @Ric325i .
Ik ga die ddj red mist of Gyeon ceramische detailer eens verder onderzoeken.

met vriendelijke groeten,
Tom.
 
Het antwoord is dus dat het NIET kan worden vermeden. ;) Wel kan je het verwijderen van vervuiling veiliger en makkelijker maken middels producten.
Welke producten je ook gebruikt, van een simpel spraywaxje tot een hoogwaardige dure coating, dit principe blijft hetzelfde.

Ik verwacht dat de zoekterm je niet veel zal opleveren of hetzelfde als wat hier al gezegd is. Het is immers niet de regen die voor vlekken zorgt, maar vervuiling die achterbleef op de auto.