• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen repareren en dippen

MazdaDave

Detailing chief
11 jun 2012
327
85
46
Rotterdam / Jabeek
Ik heb vier RX8 velgen (18") die ik voor de zomer eerst wil gaan opknappen voordat ze onder mijn Mazda6 gaan. Her en der kleine stoeprandschade en lak is niet overal meer ok. Aangezien er ook al vier nieuwe banden onder moeten, wil ik het anders (lees=goedkoper) aanpakken. Niet laten fixen en stralen, spuiten etc. maar zelf aanpakken.

Ik ga de schade zelf repareren en schuren doe ik ook zelf. Daarna wil ik toch gaan voor een dip. Spuiten moet wel lukken denk ik zo. Er zijn genoeg tutorials te vinden en heb vroeger vaker gespoten. Kleur is nu zilvergrijs metallic en dat wil ik ook enigszins zo houden.

Wil wel graag jullie ervaringen/advies. Welke dips zijn er inmiddels op de markt? Do's en Don'ts? Hoor jullie ervaringen graag!

Dave
 
Als je toch alles gaat schuren, kan je dan niet net zo goed de velgen spuiten en dan een blanke lak erover? Ik heb zelf eens een setje gedaan met action lak, zagen er toch best goed uit en vooral goedkoop! Dip gaat je veel meer kosten, heb de velgen zelf wel verkocht maar lees wel goede ervaringen over de kwaliteit.
 
Als je toch gaat schuren enz... Spuit de velgen dan meteen knap en niet met plastic dip....
ik heb vaker setjes velgen op geknapt en gespoten... Ik vind het namelijk ook heel leuk om te doen! Ook met verf van de action... En dat is goed te doen... Zeker voor de prijs... Maar motip velgen verf is wat duurder maar dat raad ik wel aan... Is net even wat knapper!

Ik gebruik wel altijd de 2 componenten plamuur van de action! Zeker een aanrader!
 
Ik heb mijn originele setje velgen mat zwart gespoten met plastidip en gebruik die nu voor de winter. Als je genoeg lagen spuit, is dit ook "gemakkelijk" weer te verwijderen. Daarnaast is plastidip volgens mij makkelijker dan verf. Het vloeit mooi over en droogt egaal op.
ik heb wel geleerd dat je de spuitbus het beste even in warm water kunt leggen, als hij koud is, spuit het niet zo lekker.
ik heb 4 bussen gebruikt van de originele plastidip performix.
zoals in tutorials te lezen, gebruik een spel kaarten om tussen de velg en band te steken.
 
Ja is echt perfect.... Geloof dat zelfs de primer van de action goed samen kan met de motip verf... Maar dat heb ik zelf nooit aangedurfd!
 
Ik ben toevallig zelf net een setje velgen aan het opknappen. Ik heb de stoeprandschade hersteld met 2-componenten metaalplamuur en netjes vlak geschuurd. Daarna grondlak van de Action er overheen gespoten in 3 lagen (1x een "tack"-laag --> heel dun en niet dekkend) en daarna 2 dekkende lagen. Na de grondlak met grit 800 en 1200 de grondlak spiegelglad geschuurd, zodat alle kleine oneffenheden weg zijn. Vervolgens een Motip autolak aan de buitenzijde gespoten (metallic zilver) en de binnenzijde gespoten met zilverkleurige lak (ook weer van de Action). Daarna een blanke 2-componentenlak in 2 lagen er overheen gespoten. Wanneer je het op deze manier doet (en inderdaad liever 3x dun dan 1x dik spuiten), dan kan het eigenlijk gewoon niet verkeerd gaan.

Mocht je in de blanke lak nog kleine stofjes of puntjes hebben zitten, dan zou je deze met wetsanden en polijsten nog kunnen verwijderen.... uiteraard even afhankelijk van of je er goed bij kan komen met een DAP of andere polisher.

Succes ermee!
 
Ik zou ze dippen als ik jouw was en dit doen met CarDip!
CarDip is overigens de doorontwikkelde variant van de PlastiDip en is ook in meer kleuren beschikbaar dan PlastiDip.

Heb het zelf ook een maandje geleden gedaan en het resultaat was top!
Heb 3 busjes moeten gebruiken voor 4 velgen. Heb ze hier besteld: (http://www.cardipnl.com/website/index.php?Show=Search&KeyWord=plastidip-spuitbus-400ml-silver-grey)
Dit is het resultaat.
Voor:
conv_1765.jpg


Na:
conv_1764.jpg


Zal wel even je band afplakken als je gaat spuiten want dat spul krijg je amper van je band (heb het met een schuurspons en alle chemische middelen en een verfföhn moeten doen) :-D
 
Probeer de volgende keer eens gewoon een stapel speelkaarten van de action tussen je band en de velg te stoppen. Werkt perfect. Heb het zelf ook gedaan. Alleen nog een klein beetje nevel op de band. Maar dat is er zo af. Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
jora;n419855 zei:
Probeer de volgende keer eens gewoon een stapel speelkaarten van de action tussen je band en de velg te stoppen. Werkt perfect. Heb het zelf ook gedaan. Alleen nog een klein beetje nevel op de band. Maar dat is er zo af. Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk


Helaas ging dit niet.. Heb al geprobeerd een A4tje enzo ertussen te stoppen maar omdat de band een beetje uitstak kreeg ik er helemaal niks tussen gestopt..
Wel een tip voor de rest natuurlijk als ze dit gaan doen :)^
 
Als ik mijn ongezouten mening mag geven: ik vind het niet echt verbeterd. Het lijkt aan glans (blanke lak?) te ontbreken.
 
M135 Dan moet je Silver Pearl pakken.
De Silver Grey is een bus met minder Pearls erin dus ook met minder glans.
Overigens kun je wel blanke lak ofja Metalizer dip eroverheen spuiten maar dit wilde ik zelf niet.

Ik vind het resultaat zeker wel verbeterd want de schade is helemaal weg en het blijft goed zitten. Maar het is natuurlijk jou mening natuurlijk :p
 
Mocht je nog wheelspray van motip willen gebruiken, ik had destijds een hele doos gekocht. Mag je voor weinig overnemen hoeveel je er ook wilt of eventueel ruilen tegen detailspulletjes.
 
Ik heb zelf gewoon schildertape tussen de band en de velg gedaan. Vervolgens ducktape met kranten over de schilderstape en geloof mij er zit 0,0 op de band... Maar spelkaarten schijnen ook goed te werken