• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verschil warm en koud water groot?

Ik was de auto altijd met lauwwarm water. Zo rond de 30 a 35 graden dus omdat de shampoo dan goed oplost.
Ook de foamfles vul ik met water van rond de 40 graden, zelfde reden als met de shampoo. Het water dat er bij komt via de hogedrukreiniger is gewoon koud.
Afspoelen doe ik met koud water. Ik heb nog nooit gemerkt dat het wassen op deze manier nadelig is voor de waxlaag.
Een te groot temperatuurverschil tussen het water en de lak is niet fijn voor de lak, die krijgt dan aardig wat te verduren.

2e punt om op te letten is de hogedrukreiniger. De standaard slangen die bij een hogedrukreiniger zitten kunnen niet tegen warm water (60 graden is geloof ik de max. waarde). Wil je met warmer water wassen dan heb je daarvoor andere slangen nodig. :roll
 
Paulus de Boskabouter zei:
Dat idee heb ik ook, maar als de wagen daarna in de regen staat is de beading hetzelfde als voor de wasbeurt. Volgens mij stript het warme water de waxlaag niet. Denk wel als je heet water gebruikt dat de wax dan verdwijnt. Ik gebruik lauw water.

Sproei maar eens water op een net gepolijst oppervlak zonder wax............beading is nagenoeg het zelfde als met wax.
Een schoon en glad oppervlak geeft ook al beading, dus of de wax er nog opzit.................je weet het niet.
 
Ik weet dat dit een oud topic is.

Maar vroeg mij af of een warmwater hogedrukreiniger in jullie opinie enig toegevoegde waarde heeft ten opzichte van een "normale" :weetniet

Gr.
 
Wat ik weet van warm water is dat het wegenzout oplost en dan ook juist door de kracht van hogedruk verder de gaten,kieren e.d. inwerkt.

Nu zitten we uiteraard tegen de zomer aan en zal wegenzout niet aan de orde zijn.Wel iets om over na te denken denk ik.

Zelf gebruik ik enkel in mijn wasemmer warm water omdat ik dat fijner vind werken. Of het echt nodig is?
 
Het zit een beetje complexer in elkaar: van bijna alle stoffen kun je meer oplossen in koud dan in warm water, dus dat pleit voor koud water. (je kunt dus meer grammen zout in koud water oplossen dan in warm water)

Maar er is ook een ander punt: door de hogere temperatuur van warm water, lossen zout en andere zaken wel sneller op, en gezien zout dat in kieren, spatborden enz. zit, normaal gesproken niet ondergedompeld worden om zout op te lossen, maar het water er langs stroomt, is dat nu juist weer een punt om voor warm water te kiezen.

Gewoon leidingwater heeft (als het niet te lang heeft stilgestaan in de leiding in een verwarmde ruimte) een temperatuur van 12-14 graden. Doordat de waterleidingen een aardig stuk in de grond zitten, is het verschil in temperatuur tussen zomer en winter vrij klein.

Overigens afgelopen zondag fietste ik nog over wit bevroren bruggetjes, dus dat wegenzout nu niet meer speelt, is misschien wat voorbarig.
 
Cordoba;325714 zei:
Het zit een beetje complexer in elkaar: van bijna alle stoffen kun je meer oplossen in koud dan in warm water

Hier klopt toch iets niet aan je uitleg hoor: de oplosbaarheid van bijna alle vaste stoffen neemt toe bij een hogere temperatuur, de oplosbaarheid van gassen neemt af met een hogere temperatuur. Dus je kan meer zout oplossen in warm water.
 
Uit de meeste reviews dat ik heb vernomen is dat de Wax met warmwater eruit kan worden gewassen. Bestaat er dan gene kwalitatieve Wax dat er tegen bestand is?

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Zo heeft alles zijn voor en na delen,
Koud was je minder was weg en warm doet de shampoo beter activeren.
Ja wat is nu beter?
 
Als het aan mij ligt een goeie coating en pakt weg onde 3 maanden goed eens in de Wax leggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Stel me nu de vraag of ik deze Paint Protect ook als een coating kan gebruiken of heb ik het mis. Bv eerst deze product gebruiken en dan in de Wax zetten, zou dat een goeie idee zijn?
7641c38a0594cd3481b56b86c0b4ee76.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Dit is verre van een coating. Dit is gewoon een synthetische bescherming (sealant). Dit gebruik je OVER je wax of sealant. Dus eerst je wax oid en dan de Paint Protect erover.
 
Ik denk dat het niet verstandig is om met heet water in de winter de auto te wassen. Het warmte verschil tussen de lak en het water is gewoon te groot. Ik was mijn auto met handwarm water en spoel het vervolgens af met koud water.