• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vieze lucht in tweedehandswagen

Loxy

Detailing trainee
31 jul 2016
77
20
Ik kocht deze week een tweedehands Volkswagen Polo waar er een vies luchtje in hangt. Vermoedelijk een rookluchtje al ben ik dat niet zeker. Het is een stoffen bekleding. Ik las al wat over APC, extractor en ozonbehandeling, maar dat zegt me eigenlijk niet veel. Iemand ervaring hiermee? Wat helpt?
 
APC = All Purpose Cleaner. Woord zegt het al, kun je gebruiken voor dashboard, kunststoffen, bekleding en nog meer. Reinigt grondig.

Extractor = Vloerbedekkingreiniger maar dan met een kleine mond. Spuit water in de bekleding om daarna meteen weer opgezogen te worden.

Wat je ruikt is vervuiling dus hoe meer je schoon maakt hoe lekkerder de auto gaat ruiken.
 
Ik zou zeggen ramen open om de vieze lucht er uit te laten. ;)

Een rooklucht zou je als niet roker direct moeten herkennen, dus goede kans dat het iets anders is. Allereerst begin eens met het interieurfilter te vervangen: als dat oud en vochtig wordt komt er schimmel op en dat blaas je in het interieur en kan een aardige muffe lucht veroorzaken. Als een auto lang (maanden) stil gestaan heeft, zeker in een vochtige omgeving, gewoon vervangen. Filter kost afhankelijk van de auto en waar je het koopt typisch iets van 10-25 euro.

Andere optie: vochtige bekleding/vloerbedekking veroorzaakt de lucht, voel met je hand overal of de vloerbedekking vochtig is, ook de opstaande delen met vloerbedekking checken. Oorzaak kan lekkage zijn, maar bijvoorbeeld ook raam dat iets open heeft gestaan.

Dan pas andere opties zoals extractor (ook te huur als tapijtreinigingsmachine) gaan proberen, en als dat onvoldoende werkt pas de ozonbehandeling.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Bij een rook lucht is het het beste om alles grondig aan te pakken. Anders komt de rooklucht weer terug naar een paar weken

Bekleding en stoelen reinigen. Stoelen best met een Extractor. Eventueel te huren bij de lokale bouwmarkt. Wat @Istnogerarie zei, klein mondstuk erbij vragen.

Vloermatten vervangen. De rest zoveel mogelijk schoonmaken. En vervolgens een Ozon machine een paar uur erin.
 
  • Leuk
Reactions: Loxy
Ik heb de Nanolex interior cleaner meegekregen, geschikt voor alle oppervlakken. Maar spray ik dat dan gewoon op mijn zetels?
 
Goede dingen over gelezen voor het dashboard enzo dus sowieso niet verloren. Maar ik kan dat dan toch niet uitspoelen? Ik klink wss erg dom nu. Maar als ik dat spray over mijn stoffen interieur kan ik dat nadien toch niet afnemen met een doek ...
 
Heb nu mijn doek natgemaakt en zo over het interieur gegaan, ook de zetels. Wel heel wat plekken van mijn dakbekleding enzo kunnen halen, verder heb ik ook op de tapijtjes en in de koffer gewoon wat gesprayd. De tapijten moeten uiteindelijk ook vervangen worden, maar budget moet ff aangezuiverd worden. Als het nu ff droog blijft ga ik nog de letters van polo van de kofferbak afhalen.
 
Dit is al in orde. Polo embleem weggehaald van de kofferbak.
e2aa997e2d49cbe38e351e3fffd52014.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en tembaco
Dit is hem, maar hij ruikt eigenlijk toch niet zo slecht.
36b4a8d5e9ec1c36fe355351d9e4119b.jpg
Ik heb dit er nu op gespoten:
22e1c11ca3363cc57eeae893a5087c3b.jpg
 
Omg! Die is pikzwart man.
Nieuw zijn ze wit eh. Dat weet je?
Gewoon een nieuwe bestellen!
Kost niet zo veel. En het is ook beter voor jezelf ook...

Weet niet wanneer de auto een onderhoudsbeurt nodig heeft? Dan word deze als t goed is ook vervangen. Alleen betaal je veel meer....

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Ja, maar voorlopig ff zo opgelost. Morgen of dit weekend eens kijken voor een nieuwe. Stom dat de garage die niet heeft vervangen. Heb de auto pas dus die heeft net een onderhoud gehad.
 
Ja, maar voorlopig ff zo opgelost. Morgen of dit weekend eens kijken voor een nieuwe. Stom dat de garage die niet heeft vervangen. Heb de auto pas dus die heeft net een onderhoud gehad.
Terug gaan. En leg je deze bij hun op de balie. Lekkere service dan! :(

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Idd, de mazoetfilter hebben ze nu wel vervangen, maar dit miss over het hoofd gezien, ik weet het niet.
 
Ja, maar voorlopig ff zo opgelost. Morgen of dit weekend eens kijken voor een nieuwe. Stom dat de garage die niet heeft vervangen. Heb de auto pas dus die heeft net een onderhoud gehad.

Garages zijn lui, die filters zitten meestal ergens achter en dat vinden ze te veel moeite om die te vervangen, overigens zijn ze niet altijd wit, er zijn er ook met koolstof.