• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waarmee doffe rode lak behandelen?

Soron

Detailing rookie
13 sep 2010
64
7
Hallo beste mensen,

Ik heb me nu na veel lezen ook maar even aangemeld, want ik zou graag wat advies willen krijgen en mijn verhaal met jullie delen.

Ik ben sindskort in het bezit van een rode Toyota Starlet uit 1995. Deze heb ik min of meer geeerft en gekregen voor mijn verjaardag. De auto is vroeger van een oude tante geweest en later een tijdje van mijn ouders (2e auto). De auto is technisch helemaal in orde en heeft nog maar 63xxxkm op de teller, dus mij hoor je echt niet klagen. Er is echter een maar en ja dat is..; de rode lak is aardig dof en verwaarloosd. De auto heeft ook altijd buiten gestaan en elke keer poetsen deden mijn ouders ook weer niet.

Nu zou ik graag mijn rood autootje willen oppoetsen. Vorig jaar heb ik de auto al eens behandeld met commandant 4 samen met een oom van mij (na goed gewassen te hebben). Daar knapte hij aardig van op, maar hij heeft weer een grondige beurt nodig en nu ontdek ik hier allerlei nieuwe dingen oa hier op deze site.

Mijn vraag is dus welke cleaner en/of polish men mij zou aanraden om de auto mee te behandelen. Ik besef dat hij waarschijnlijk nooit meer als nieuw zou worden, maar als ik de kleur en glans weer wat terug kan krijgen ben ik al een blij mens. Overspuiten is me echt te duur nu. Rood is een vervelende kleur om goed te houden en vervaalt weer snel. Voornamelijk de motorkap en het dak is er wat slecht een toe en daar zijn ook (kleine) krasjes en vale plekken te vinden

Ik zou graag een aantal stappen willen nemen als
- Spoelen en wassen
- Kleien
- Cleanen/polijsten
- waxen

Voornamelijk bij het cleanen en/of polish zie ik door de bomen het bos niet meer met al die producten en ik heb geen idee wat goed werkt op een rode lak. Ik had wel wat op het oog, maar misschien zijner hier mensen die ervaring hebben met verweerde rode lakken (schijnt veel voor te komen) Ik heb trouwens geen machine dus ben genoodzaakt om met de hand te werken (of ik moet ergens terecht kunnen waar het wel voor handen is). Ik merk dat Commandat wel aardig werkt, maar ik lees ook weer berichten van mensen die dat echt afraden.. :schaam

Korte versie: iemand tips voor een auto met een verweerde rode lak? :-"

Fotos:

De auto zoals hij er 3 weken geleden bij stond na grondig wassen, waxen en velgen opnieuw lakken
starlet%20kopie.jpg


Foto's zojuist gemaakt. Ik weet niet of je goed de vale plekken kan zien, want rood is ook een kleur waar de camera en beeldscherm niet zo goed mee overweg kan. Op de foto zie je het niet zo goed uitduidelijk als live.

Motorkap met vale plekken
lak1.jpg


Dak met vale plekken
lak3.jpg


Deur die nog redelijk egaal is, maar wel iets lichter dan oorspronkelijke kleur
lak2.jpg
 
Er zijn inderdaad tal van polishen te krijgen wat de keuze inderdaad niet echt makkelijk maakt.
Wat vooral belangrijk is : Sta je binnen of buiten te detailen en in welke staat is de lak op dit moment ?

Zelf zou ik kiezen voor :
- Poorboys Clay
- Poorboys Spray & Wipe
- Poorboys SSR of Monello (welke hangt af van de staat van je lak)
- Monello Orange Light Cutting handpad eventueel aangevuld met een Monello White Polishing handpad
- Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 eventueel aangevuld met een goede Carnauba wax

Met deze spullen moet het weer rood krijgen van je auto vast gaan lukken, alhoewel handmatig polijsten niet echt is aan te bevelen.
Foto's plaatsen gaat absoluut helpen bij het maken van de juiste keuze.

Houdt er wel rekeing mee dat de microvezeldoeken die je gaat gebruiken redelijk rood uit de strijd zullen gaan komen en dat het een hele kunst gaat worden om dat rode er weer uit te krijgen ;)
 
Ik denk dat je met de DAP900 Raffini Starterskit Lite Edition voor wat betreft het polijsten al een aardig eind op weg bent.
 
Ik heb helaas geen garage tot mijn beschikking, maar buiten wel ruimte. Toch hoop ik ergens binnen te kunnen staan, bij familie ofzo, maar dat moet ik dan zien te regelen.

Foto's ga ik regelen zodra ik de tijd er even voor heb. :)
 
danny zei:
Ik denk dat je met de DAP900 Raffini Starterskit Lite Edition voor wat betreft het polijsten al een aardig eind op weg bent.

Dat zou inderdaad een hele geschikte oplossing zijn, maar dan ben je ook wel een paar euro's verder :-"
(is het overigens wel dubbel en dwars waard!)
 
Het is inderdaad een stuk duurder dan een blik Commandant en een oud t-shirt, maar zoals je al zegt is het dat geld zeker waard.
 
Ik heb trouwens geen ervaring met een machine. Valt dat voor een leek makkelijk te doen zonder dat je je hele auto vernielt of kaal schuurt? :-" Is het ook mogelijk om ergens een machine te huren? Want ja... dat is een stuk duurder die machine. En zou liever eerst een demo willen zien hoe ik daar mee moet omgaan.. :confused: Ik vind het idee nog beetje eng, ik ben bang dat ik de hele auto er mee verkloot. Is die machine "fool-proof?" ,^^

Maar aan de andere kant... Als ik al de producten van die 5 stappen plus alle pads/doeken en andere meuk er bij moet bestellen, ben ik ook zo meer dan honderd euro armer..

*gaat even foto's maken*
 
Ik had ook 0,0 ervaring met machinaal polijsten. Even een telefoontje met CC headquarters en een afspraak was gemaakt. Ter plaatste heeft Dennis (Dibbuz op het forum) mij een uitgebreide demo gegeven op mijn eigen auto. Uiteindelijk heb ik zelf de DAP ter hand genomen en ben met een volle kofferbak en een lege portemonee weer vertrokken.

Een nog betere optie is overigens om een clinic te gaan volgen. Binnenkort is er weer één.
https://forum.Carclean.com/cc_postst7922/DAP-Clinic-III-10-oktober-2010-leer-werken-met-de-DAP500-en-DAP900.aspx
 
Dat lijkt me wel gaaf. Helaas zit carclean wel aardig ver verwijderd van Drenthe waar ik woon :sob:.

Weet je wat.. ik ga daar eens een nachtje over slapen. Ondertussen zijn alle tips hier verder welkom :)

Ik heb trouwens wat foto's gemaakt en geplaatst. Geeft jullie een idee hoe hij er nu aan toe is. Afhankelijk van je beeldscherm instellingen kan je het verschil dan zien. Rood is een rotkleur voor camera's en schermen. :(
 
Je zou ook iemand in de buurt van jou (bijv. Tsunami of jeffrey rallye ) kunnen benaderen.
Wellicht dat die eea kunnen laten zien ?

Met een DAP kun je eigenlijk weinig fout doen, dat ding is redelijk foolproof.
 
Misschien nog een domme vraag, maar zit er nog veel verschil tussen de DAP 500 en de DAP 900? :-" ... behalve de euro's?
 
Ik ben helemaal fan van Monello ! pas nog een Astra mee gedaan:



https://forum.Carclean.com/cc_postsm153975/Extreem-make-ove-rvan-roze-naar-rood-Opel-Astra-Sport.aspx#post153975
 
Wat toevallig! Ik zat juist net in je topic te kijken. Dat is precies wat ook mijn probleem is en wat ik zou willen bereiken.
 
Let wel : dit is machinaal gedaan door iemand die ook al de nodige ervaring heeft !

Handmatig kan je dit mijn inziens nooit evenaren en ga je er ook veel langer mee bezig zijn.
Denk daarbij ook aan het feit dat je er met DAP nog niet bent, je zult ook pad's (oranje, licht groen & wit) moeten gaan aanschaffen.
 
Dat is waar, maar die pads en de middelen zitten toch ook in de starterskit zoals Danny al aangaf? Dan heb je toch een redelijke complete set? En als ik me dan gewoon aan de voorschriften en voorgeschreven combinaties van pad en middel houd zoals ik hier op het forum en de how-to's lees, wat kan er dan allemaal mis gaan?

Balen dat ik zover weg van CC woon, anders was ik gewoon even langs gereden..
 
Als je inderdaad voor de DAP900 Raffini Starterskit - Lite Edition zou gaan heb je al een zeer goede basis te pakken die je later helemaal naar eigen wensen zou kunnen uitbreiden.

Wat je gewoon goed moet onthouden is dat je altijd van de lichtste combinatie naar de zwaarste gaat werken tot je een combinatie hebt gevonden die werkt.
In het geval van de Raffini Starterskit zal dat er dan ongeveer zo uit kunnen zien :

Licht groen - Finale
Wit - Finale
Oranje - Finale
Licht groen - Mezzo
Wit - Mezzo
Oranje - Mezzo

Blijkt dat je met licht groen & mezzo de lak weer netjes strak krijgt dan moet je daarna wel nog rustig afbouwen tot je weer bij licht groen & finale bent aangekomen.
De tussenstap Oranje & finale is dan niet altijd noodzakelijk, eea hangt ook weer af van je lak.

Wat verder belangrijk is is dat je de pads goed schoon houdt en dat je ze goed centreerd op de voet van de DAP zodat de gele voet (backingplate) niet in contact kan komen met de lak.
Verder kan er eigenlijk weinig mis gaan.

Mocht je een keertje bij mij willen komen kijken dan ben je van harte welkom (is 1 uur en 20 min rijden).
Op 25 september staat er een Alfa 156 en 2 oktober staat er een swift op het programma.
Koffie staat altijd klaar !
 
Oooh dat zou echt super zijn. Dank je zeer voor je info en aanbod. 25 september zou moeten lukken voor mij. Ik zal het onthouden ok? Als het mij gaat lukken, dan stuur ik wel even een PB :)

Wat kan ik toch blij worden van de kracht van een internetcommunity. :party:
 
Als je langs komt kan je gelijk even kennis maken met de DAP900 & DAP 500.
Mochten we nog even een gaatje hebben kunnen we gelijk even kijken wat de monello op jou auto doet ;)