• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

WASlijst met vragen van een beginnende detailer

GiuliettaQV

Detailing guru
5 dec 2010
774
120
Zuid-Holland
Ik ben de laatste tijd heel veel aan het lezen geweest op het forum wat in het begin heel erg veel vragen beantwoorde.
Echter kwam ik op een punt dat ik eigenlijk alleen maar meer vragen kreeg, dus besloot jullie hulp dan maar eens in te roepen :)

Omdat mijn auto over een jaar de deur uit gaat en er dan voorlopig geen auto meer voor terug komt ivm. op kamers gaan vind ik een DAP een te grote investering.
Maar ik wil wel heel graag dit jaar nog het maximale uit mijn auto halen,^^

Zodra het wat beter weer word ga ik samen met een vriend mijn(en zijn) auto met zijn DAP doen dus dan is er in ieder geval een heel mooi begin dacht ik zo.
Maar ik kan hier natuurlijk niet elke keer gebruik van maken dus ik had zelf al een lijstje gemaakt wat ik binnenkort(zodra deze arme student weer geld heeft:-" ) hoop aan te schaffen.

CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
Monello - Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Monello - Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Mothers Wax - Genuine Lambswool Wash Mitt - 24x28cm
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5
Poorboys World - White Diamond - 473ml
Poorboys World - Natty's Paste Wax - 235ml
Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Groen - 39x39cm
Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Koraal - 39x39cm
Cobra - Super Plush Deluxe Jr. 600 Microfiber Towel - 40x40cm
Cobra - Supreme Buff 530 Microfiber Towel - 40x40cm

En enkele producten die ik al heb:
3 foam applicators van meguiar's(2 gele en 1 paarse)
1 Monello White Polishing CCS Round Foam Hand Applicator
1 Poorboys World Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm
1 Poorboys World Natural Look Dressing - 473ml
1 Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 Vloeibaar - 532ml (zit niet heel veel meer in)
1 Meguiars Deep Crystal Polish 'Step 2' - 473ml (zit niet heel veel meer in)
1 Meguiars NXT Generation Glass Cleaner - 710 ml
1 Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
1 Poorboys world Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml
2 goedkope washmitts waarvan ik er 1 voor de velgen gebruik
stuk of 5-6 10 liter emmers

Om een indruk te krijgen van de kleur van de auto(en harde of zachte lak?):
img2543i.jpg


Nu lees ik dat white diamond meer een filler is dan een glaze, heeft dit nog wel nut als de auto goed gepolijst is?
En wat doet glaze precies, moet ik dit echt zien als een stap om overgebleven swirls te maskeren of is het echt een glansversterker?
Als dat laatste het geval is, is er dan misschien een beter product te vinden(inde zelfde prijs categorie)

Ik dacht er zelf aan om de finalle aan te brengen met de witte pad, white diamond met rood en daarna natty's met goud, is dit een goede combinatie zo?

En als jullie nog aanraders hebben voor in mijn toekomstige verzameling hoor ik dat graag!

Groetjes,

Jacco
 
Om een indruk te krijgen van de kleur van de auto(en harde of zachte lak?):

Waarschijnlijk niet genoeg gelezen :-"

https://forum.Carclean.com/cc_postst3721/Overzicht-van-hardheid-van-diverse-lakken.aspx

Pas met een testspot weet je of je een harde of zachte lak hebt, het is niet zo maar te zeggen. Maar volgens mij valt de Alfa in categorie "zachte lakken", maar eerst testen!
 
Ja dit zal ik dan ook samen met mijn vriend en zijn DAP doen, hij beschikt over een ruime verzameling pads en monello polijst middelen.
Maar ik ben nieuwsgierig of het na de DAP-beurt gaat lukken met finalle op witte handpad? om de kleinste swirls van het wassen en kleien weer weg te werken.
 
Is zeker mogelijk, maar houd in gedachten dat alleen de aanhouder hier zal winnen!
Je zult zeker de nodige tijd hieraan moeten besteden, want zo een klus met het handje uitvoeren vraagt een zekere dosis eigenwijsheid gecombineerd met doorzettingsvermogen.

Overigens alle respect voor je afwegingen, waarbij ik wel moet opmerken dat een DAP na een rustperiode van vier jaar zeker nog zal werken... Maar moet natuurlijk financieel ook allemaal mogelijk zijn.

Wel zeer benieuwd naar je mooie Alfa?
 
Ik snap dat een DAP het na 4 jaar nog wel doet maar ik vind dat op het moment gewoon een beetje zonde, koop ik liever wat meer andere producten:-" (stomme verslaving!)

En kwa bewerkingen, Als het goed is zijn na het detailmiddagje bij die vriend alle krasjes en swirls er uit.
Als ik me daarna gewoon aan het 2 emmer systeem houd en ik doe alles gewoon met schone spullen dan moet de kans op swirls vrij klein zijn toch?
Dan ben ik best bereid om nog een paar keer met de witte pad en finalle er over heen te gaan mochten er toch nog swirls zijn van de zomer.

En wat de nieuwsgierigheid betreft, dan post ik toch wat foto's? :D (zijn wel oude, heb inmiddels wat stickers en andere lampen maar nieuw fotos volgen zodra hij helemaal gedetailed is)
alfa-romeo013.jpg

alfa-romeo016.jpg

alfa-romeo026.jpg

alfa-romeo032.jpg


en nog meer foto's zijn Hier te vinden


Maar wat betreft mijn andere vraag, wat voegt glaze toe als je geen swirls hebt om te maskeren?
 
Okay, maar aangezien er nogal veel fillers in white diamond schijnen te zitten, is er een product(van ong. de zelfde prijs) dat ik beter voor deze stap zou kunnen gebruiken?
 
Dr is niks mis met heel die white diamont hoor, perfect voor de micro krasjes te "verhullen"

100% swirlvrij krijg je je autootje toch niet, en al wil je dat wel ben je enorm gestoord! Het is en blijft een auto om mee te rijden he.
En wat je aan iniminie krasjes overhoud, die de gemiddelde persoon niet ziet, en niemand anders opvalt behalve je zelf, zou ik lekker voor die white diamond gaan.

Ik gebruik zelf af en toe stiekum autoglym SRP, Die is nog 10x erger als de white diamond, kdenk dat die best wel meevalt kwa "fillers"

Buiten dat, je polijst eerst toch, dan de glaze er over/micromicro krasjes weg samen met een glaze die een hele mooie glans achterlaat, daarna afmaken met een wax. Tadaa klaar.
 
Nouja ik heb 3 van die meguiars pads maar die heb ik al vaak gebruikt voor wax en die megs polish, dus ik wil voor de nieuwe wax, glaze en monello finale gewoon nieuwe pads hebben

Finale op Wit
White Diamond op rood
Natty's op goud/geel
 
Bij het aanbrengen van een Glaze (voedend product voor de lak) en een Sealant en/of een Wax is het vooral van belang dat je alles raakt/bedekt wat je wilt raken/bedekken. Hiervoor is dus principieel geen hard werk nodig. Het harde werken doe je tijdens het lakcorrectie proces (=polijsten).

Je kunt dus zondermeer de zachte varianten van de foampads hiervoor gebruiken. Het gaat om het inwerken (Glaze) en het afdekken (Sealant en/of Wax). Hiervoor is niet al te veel kracht en energie nodig.

Na gebruik de pads goed uitspoelen onder de kraan met warm water en bijvoorbeeld Dreft Afwasmiddel. Je kunt later altijd nog eens kiezen voor een product om microvezels te reinigen. Zo een product is ook perfect om je pads te reinigen.

Doeken in de wasmachine, niet warmer in de regel dan 40 graden Celcius en met een vloeibaar wasmiddel (zonder wasverzachter en bleekmiddelen).
Na het wassen en centrifugeren, klap ik de doeken altijd uit (of mijn vrouw) alsof je een deken uit klopt. Hierdoor komen de vezels dan weer wat losser van elkaar te staan en dan drogen aan de lucht met behulp van een droogrek.

EDIT: Vergeet helemaal te bedanken voor je mooie aanvullende foto's. Prachtige wagen!
 
Bedankt voor het compliment:-b

Heb wel heel erg veel zin om mn auto goed aan te pakken zodra het weer iets beter(lees warmer) word.
De grote voorjaars detail word erg leuk weet ik nu al, die vriend heeft ook een alfa romeo 156 en we gaan onze wagens samen helemaal aanpakken.
Tussendoor zal ik zelf de foto's maken met een klein canon camera'te maar als de auto's helemaal af zijn komt er weer een echte shoot want mijn vader is fotograaf van beroep:party: (nieuwe canon 1ds) dus die show off houden jullie zeker tegoed!;)

Heeft een sealant nog een meerwaarde naast langere standtijd? tegen de tijd dat het mooi weer word vind ik het geen probleem om vaak lekker met mijn auto bezig te zijn dus standtijd is dan eigenlijk helemaal niet zon punt, dus vroeg me af of het verder nog iets toevoegd?
 
Sealant voegt alleen langere standtijd toe.
Jij die graag aan de auto werkt en daarvoor tijd kunt vrijmaken zal blijer worden van verschillende soorten waxen.
 
Oeh goed excuus!o:)
Ik duik meteen weer de webshop in:)

Nou niet dat dat me echt geholpen heeft, zoveel keuze en dan natuurlijk voornamelijk bij dodo.
Wat is het voornamelijke verschil tussen hun hardwax en softwax? en welke zou goed bij mijn kleur passen?

supernatural of fuzion vind ik op het moment ook nog wel erg duur als ik nog zoveel andere dingen moet kopen, misschien voor mn verjaardag:ja