• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Appelsientjes op nieuwere Europese auto's

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Ik ben voor een "nieuwe" dagelijkse auto aan het kijken. Gezien dat het een dikke diesel station van een jaartje of 5 a 6 oud moet worden kom je al snel bij Europees spul uit. Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar Japanners gereden. Afgelopen weekend ben ik naar 2 auto's gaan kijken (een Alfa 159 sw en een 3-serie touring) en het viel me op dat beide een ongeloofelijke sinaasappelhuid hadden. Dit is me bij de Avensis van mijn vader (2012) ook al opgevallen. Het opvallende vind ik dat je dit eigenlijk alleen maar op in Europa gebouwde auto's ziet (Toyota Avensis komt uit de UK). De Yaris van mijn moeder is ongeveer even oud en die heeft er geen last van, maar die is in Japan gebouwd. Ik dacht eigenlijk dat dit komt door slecht gespoten schadeherstel, maar ze lijken er echt allemaal last van te hebben. Is dit iets wat alle Europese auto's hebben en hoe komt dit?

Persoonlijk vind ik die golvende lak echt ontzettend lelijk. Er zit amper reflectie in. Als poetser is dat natuurlijk een doorn in het oog. Nu ben ik uiteraard bekend met wetsanden en dan polijsten. Dat zou ik dus ook willen doen als ik een auto met een dergelijke laklaag koop.

Is er iets zinnigs te zeggen over de lakdiktes van bepaalde auto's? Ik weet dat elke auto anders is, maar uiteindelijk worden ze machinaal gespoten (als ze geen herstelde schades hebben), dus zou er een redelijk gelijke laag op elke auto moeten zitten die uit die fabriek komt. Zit op een gemiddelde auto genoeg lak om deze vlak te schuren? Ik moet sowieso nog een lakdikte meter aanschaffen, maar deze geeft je alleen de totale dikte. Hoe weet je of je genoeg blanke lak hebt om hem te vlakken? Zit er nog verschil in dikte van een unilak met blanke toplaag en een metallic?

Ik hoop dat jullie wat adviezen hebben. Als ik een "nieuwe" auto koop wil ik natuurlijk een mooie en dan zal echt wat aan de lak moeten gebeuren...
 
Is mij ook al eens opgevallen dat zwarte auto's soms een hele duidelijke sinaasappelhuid hebben.

De Peugeot 206 van mijn schoonouders (bj '10 dacht ik) heeft het ook. Mijn zwarte Skoda Octavia uit 2003 heeft het dan weer niet.

Het verbaast mij ook enorm.
 
Laatst bewerkt:
Een gezonde lakdikte schommelt rond de 120 micron. Staar je echter niet blind hierop.
De bovenste laklaag kan al bij wijze van spreken 80 micron zijn, of de grond lak kan deze waarde al hebben.

Er zijn gespecialiseerde lakdiktemeters die elke laag afzonderlijk kunnen meten, echter zijn dit vrij kostbare apparaten.

Tussen unilak en metallic zit nagenoeg geen verschil. Enige is dat in metallic lak glas deeltjes zitten en bij unilak niet.

De fabriek moet een afweging maken. Meer of rijkere afstelling van de spuitapparatuur, dan zijn de kosten weer hoger, kan het spuit proces niet aan de voorgestelde milieu eisen voldoen enz.

Tel daarbij op dat de hedendaagse lakken allemaal op waterbasis zijn.

Vraag een willekeurige schilder waar z'n voorkeur naar uit gaat, naar watergedragen lak of op terpetine basis..
Die zweert bij de chemische lakken omdat deze veel beter te verwerken zijn en een veel mooier resultaat geven ;)

Alles heeft te maken met kosten en milieu wetgeving. Ik geloof dat ze in Duitslandnóg strenger hierin zijn dan menig Europees land.

Ik heb veel auto's gedaan en veel orangepeel gezien, maar deze BMW spande de kroon. ..:eek:

DSC_6759_zpsxudlcov5.jpg
 
Ik heb laatst nog ergens gelezen dat bepaalde merken het meer/minder hebben omdat er in het land van spuiten andere regels gelden qua samenstelling ofso.

Ik dacht, pin me er niet op vast, dat Japanse auto's het erger hadden omdat er bepaalde regelgeving is in het land waardoor het erger is.


Greetz
 
@Quantoxx

Ik heb een Japanse auto, maar gebouwd in Engeland. Sommige delen van m'n auto hebben ook last van orangepeel, gelukkig niet zo erg als die op de BMW zoals op de foto eerder gepost.

Zegt dus helemaal niets over hoe de lak gespoten is.

Het kan zelfs zo zijn dat 2 verschillende productielijnen in 2 verschillende fabrieken dezelfde kleur wordt gebruikt, maar dat de samenstelling wezelijk kan verschillen.
Dit kan dus ook van invloed zijn op het spuit proces.
 
...dat de samenstelling wezelijk kan verschillen...

Dat was ook mijn punt. Zoals ik al zei, dacht ik recent te hebben gelezen dat een rede kan zijn dat er meer orangepeel kan zijn doordat de samenstelling van lak anders is. Of dit nou komt door regelgeving of broodjes smeerolie, haha!

@Jansen - Dat lijkt mij wel, toch? Althans, ik zou de auto niet accepteren als de lak dusdanig veel orangepeel heeft. Ik betaal immers voor een bepaalde kwaliteit. De lak mag zijn prima van kwaliteit zijn, maar zoveel peel zou ik volkomen ruk vinden.


Greetz
 
@Jansen

Denk dat de dealer niet bij machte is om er wat aan te doen. Die kan een fabriek en proces niet dwingen om de boel aan te passen...

Denk dat de milieu eisen, kosten enz. zwaarder wegen dan jouw eis dat er een perfect strak gespoten wagen wordt afgeleverd.

Tel daarbij op dat 99,999999% van de mensen dit niet eens ziet of dat het ze opvalt, tenzij wij als lak fetisjisten ze erop wijzen. :p
 
@Jansen : Misschien niet helemaal hetzelfde, maar ik weet dat mijn oom ooit een nieuwe zilveren E46 323I geleverd heeft gekregen waar "wolken" in de lak leken te zitten (zie je op zilver nog wel eens als ze bijgespoten zijn). Die is na beoordeling door iemand van de importeur/BMW handmatig volledig opnieuw gespoten en toen pas afgeleverd omdat mijn oom bezwaar maakte tegen de lakkwaliteit (oog voor dit soort details zit kennelijk in de familie, hoewel hij aangetrouwd is).

Lijkt mij inderdaad ook echt een enorme domper op de feestvreugde. Zeker als je een nieuwe BMW ter waarde van een halve hypotheek besteld hebt met individual lak waar je een Aygo voor kunt kopen en je krijgt dan zo'n golfbal erop gespoten...

Goede punten wat betreft de milieu regels enzo trouwens. Dat kan een goede verklaring zijn.

Nu zal mijn auto geen nieuwe worden, dus ik zal het moeten doen met de lak die erop zit. Zijn er mensen die ervaringen hebben met het wegschuren van deze orangepeel? Voornamelijk of dit qua lakdikte te doen is op een fabrieks gespoten lak. Ik heb het bij mijn Lexus wel gedaan, maar die was grotendeels overgespoten en zat waarschijnlijk dus wat ruimer in de lak...
 
@EJ2NH503P ,ja orangepeel is vaak goed te doen op een fabrieks gespoten lak, als je wil weten hoeveel micron precies kan ik dat wel navragen (al zal het per auto/orangepeeler verschillen uiteraard).
 
Een volledig strak gespoten auto zonder enige vorm van textuur in de lak is misschien niet helemaal realistisch, maar je kan toch wel iets van kwaliteit verwachten als je zo'n berg geld neertelt. @EJ2NH503P, dank voor jouw verhaal. Mocht ik ooit nog een nieuwe auto kopen, dan weet ik dat het dus mogelijk is om iets af te dwingen.
 
Wetsanden en dan polijsten of orangepeel pads.

De laatste werken echter super, met al een super resultaat. Natuurlijk moet je deze wel nabewerken door het polijsten af te bouwen maar de glans blijft. Dit in tegen stelling tot wetsanden. En dus zie je gelijk je resultaat.
 
Dit heeft echter meer of eigenlijk het meeste effect op een rotary ja.

Op de clinic over o.a. Orangepeel was er iemand die het wel probeerde op een DAP 900 V3. Echter zag ik geen verschil met het behandelde en onbehandelde oppervlak. Kan wel legde Dennis uit maar het duurt lang, erg lang.

Deze pads worden snel heet. Dus erg opletten op lak verbranden. Met de Gyeon (dag) neem ik een stapel mee om de Benz zomer en sinaasappeltjes vrij in de zomerprep te zetten.

Ik had er van alles geprobeerd. Met de hand schuren. Dit gaat echter erg snel. Maar je weet niet of de orangepeel weg is omdat alles mat is. En kans op schuurkrassen.

Dan machinaal met de Duetto. Werkt iets geleidelijker maar erg veel kans op Piggytails. En weer geen glans en dus weet je niet hoever je moet doorgaan. Dus terug polijsten, glans creëren. Maar dan, shit niet ver genoeg geschuurd. Nog steeds orangepeel. Dus weer schuren.

Echter met de Denimpads zie je gelijk hoever je bent omdat de glans blijft. Dennis legde ook uit als je met een compound werkt dat het sneller gaat. Je kan ook een polish pakken het te snel gaat. Na 2 hits met denimpad en Veloce was al 80% van de orangepeel weg. Hij legde uit, dat om die 100% te halen meer dan 2 hits extra nodig is. Hier wil je dus wel voor gaan. Maar dit vergt gewoon meer tijd en meer hits.

Om al deze voordelen snapte ik en Dennis dus ook al niet waarom niet de hele detail wereld op de Denimpads vliegt. Dit was echt geweldig! Wat een verschil die 2 hits doen. Verbazingwekkend gewoon.

Zo nu lijk ik bijna Quantoxx
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie