• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginnen met kleien

Thegame1512

Detailing addict
9 mrt 2009
645
65
hallo,

Meestal zet ik de wax meestal erop nadat ik de auto gewassen heb, blijkbaar hoort daar een stap tussen dus.

Kan iemand uitleggen met welke clay bar ik het best kan beginnen?

Moet ik dit dan doen nadat ik de auto heb gewassen en gedroogd?

Dus eerst wassen, drogen, kleien waxen, kleien verwijderd dan teer en vliegjes etc. Moet je iedere wasbeurt kleien?


bij voorbaat dank,

Benjamin
 
Je volgorde klopt helemaal:

1) Wassen
2) Drogen
3) Kleien -> Verwijdert inderdaad o.a. teer, vliegjes etc.

Kleien hoeft zeker niet iedere wasbeurt. Meestal is 1 of 2 keer per jaar voldoende. Daartussen kan je je auto normaal onderhouden. Bijvoorbeeld elk kwartaal cleanen en in de wax zetten.

Kijk eens naar de klei van Dodo Juice, Poorboy's World of onze eigen klei. Deze drie soorten klei komen allemaal uit dezelfde fabriek. Meguiar's heeft ook kleisetjes, deze zijn wat milder (soms wat te mild) en zijn te krijgen in setjes inclusief de detailerspray!

Succes!

Tim
 
Enig idee hoeveel zo'n setje kost? Het lijkt me handig om meteen een set te kopen van zo'n spray en klei. Daarnaast heb ik liever een wat mildere variant, omdat ik anders meer kwaad doe dan goed.
 
Dan kom je uit op de Meguiar's Quik Clay kit:

€ 22,49 -> https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Quik_Clay_Detailing_System_473_ml_met_50gr_Clay_Bar_G1116EU_100050

of de Mothers kit (die vind ik persoonlijk nog een stuk beter dan de Meguiar's, en is ook mild):

https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/California_Gold_Clay_Bar_Paint_Saving_System__box__7240_100216
 
Is het zo dat het handig is 1 bepaald merk te kiezen? Of kan je ook gewoon mixen dus bv de mothers kit icm een wax van Meguiars oid?
 
Deze kit bevat:

- 80 gram kleistaaf
- Showtime Instant Detailer Spray (473ml)
- Kleine verpakking van de Carnauba Cleaner Wax (ca.118ml)

Waarvoor gebruik ik dat laatste, aangezien dat niet bij de meguiar's variant zit.
 
Zoals ik in je andere topic al aangeef, je zegt ergens dat je een lakverzegeling hebt, dan is kleien uit den boze, je verwijderd je verzegeling met kleien.
 
Oke, ik ga denk ik voor de mother's. Dank voor alle hulp tot zover. Is die Audi R8 die ik ergens tegenkwam trouwens van jou? Echt een prachtige auto namelijk;)
 
na het kleien dan waxen met die carnauba wax cleaner? Of zit daar nog een stap tussen? Na de wax cleaner is de auto klaar? Aangezien je met kleien alle oude lagen verwijderd lijkt me.
 
Lees even deze:

https://forum.Carclean.com/Default.aspx?g=posts&t=1493
https://forum.Carclean.com/threads/het-clean-en-detail-plan-om-je-auto-weer-top-te-krijgen.16/

;)
 
Oke komt ie:

Stap 1: Wassen en drogen met shampoo etc.
Stap 2 kleien met de clay bar die ik net heb besteld.
stap 3: pre wax cleaner: sla ik voorlopig over. Ik moet nog even goed kijken hoe dat product precies werkt enzo.
stap 4: wax uit mn turtle wax nano tech collectie. deze is ook meteen een polish dus misschien werk ik daarmee die krasjes weg. Ze zijn niet diep dus het gaat er denk ik wel op vooruit.
 
Je lijstje is niet compleet. Een prewax cleaner is een extra stap, deze behoort dus niet in het 5-stappenplan.

Ik zou de Turtle lekker in de kast laten als ik jou was. Die zogenaamde wax van je heeft zoals je zelf al zegt een polish in zich. Ga je voor de 'wax' een glaze aanbrengen zoals dit hoort sta je deze namelijk weer te verwijderen met de wax die je erop smeert.

Lekker een pure polish en een pure wax erbij kopen van Dodo of Meg's of PB's en klaar is kees! ;)
 
+1

Niet lullig bedoeld natuurlijk, Turtle maakt leuke producten, maar voor 5 stappen plannen is het niet echt geschikt. Je behaalt gewoon veel betere resultaten met andere producten/merken. Maar dat kun je natuurlijk altijd nog doen. Als je eenmaal de andere merken geprobeerd hebt, dan vraag je je echt af waarom je al die jaren met turtle hebt lopen hannesen :D

Een speedwax is geen volwaardige wax (in de meeste gevallen), maar een product om de reeds aanwezige waxlaag na een wasbeurt weer even te boosten, meer niet.
 
Het zou me trouwens niks verbazen als de auto redelijk 'contaminatie-vrij' is. De aangekoekte zooi die je met clayen namelijk veilig verwijderd kan ook worden verwijderd door een polish. Dit resulteert over het algemeen wel in krassen... :|
 
Ik denk dat het resultaat nog best aardig kan zijn hoor, om na het kleien de Nano Polish Wax erop te zetten. Als je het niet probeert zal je het ook nooit weten.
 
Heel even...
Als je die Mothers kit gebruik ,is het toch goed.
-Wassen
-Kleien met de Clay Bar en de Showtime detailer
-Daarna de Cleaner Wax die in het pakket zit gebruiken (is toch een All In One)