• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginnen met kleien

Ik heb een Seat Ibiza FR uit 2004, nu wil ik een stuk klei kopen van Bilthamer maar twijfel tussen de regular en de soft versie. De regular is wat voor de hardere lakken en de wat zwaardere vervuiling. Ik weet zeker dat de vorige eigenaar de auto nog nooit gekleid is en voor mij is het ook de eerste keer. Wat raden jullie aan, regular of soft i.c.m. spray & wipe.
 
Ik heb de regular op mijn velg uitgeprobeerd en vond hem erg hard en stug aanvoelen. De soft clay heb ik ook in huis en die voelt een stuk zachter aan. Deze heb ik alleen nog niet echt uitgeprobeerd.

Als je lak vrij zacht is (zoals bij de Alfa het geval is bijvoorbeeld) kan je misschien beter met soft beginnen.
 
Ik weet alleen niet of een Seat een hardere of juist wat zachtere lak heeft, misschien toch maar soft doen zodat ik niks kan beschadigen.
 
Dibbuz zei:
Welk type, Leon1M heeft ideale lak om te polijsten.

En ter aanvulling kan ik bevestigen dat ook de Leon 1 P heel erg gemakkelijk te polijsten is.

Op advies van Dibbuz heb ik laatst met de Finishing Glaze van Wolfgang gewerkt. In combinatie met een zwarte pad kun je al zichtbare resultaten boeken.

Zeker zal dus bij deze lak gelden: "Licht beginnen en dan omhoog werken in producten en/of cuttingpads" ...

Ten overvloede. Vaak noemt met in de volksmond de Leon1 P gewoon de Leon II ............ Maar de letters ( M en P ) geven dus de chronologie aan. Succes .............. Leonneke
 
Ik heb de Ibiza 6L uit 2004. Polijsten wil ik me later mee bezighouden (zag dat ik al wel vel swirls heb) als ik een DAP500 heb aangeschaft. Nu eerst kleien en daarna in de wax zetten. Mn auto is nog nooit gekleid (heb hem tweedehands gekocht), dus er zal vel vuiligheid in de lak zitten. Daarvoor is regular het beste neem ik aan, maar ik begin voor het eerst en dan ben je toch nog wat voorzichtig. Dan lijkt soft mij een beter idee.
 
@Binettie, Bilt Hamber geeft zelf aan de regular clay te grebuiken als de auto niet of nauwelijks regelmatig is onderhouden (de lak uiteraard). De zachte versie is volgens de beschrijving geschikter voor regelamtig onderhouden lakken. In jouw geval zou ik gaan voor de PoorboysPoly Elastic clay. De schijnt tussen de zachte en de regular BH klei in te zitten en werkt ook erg goed!
 
Bedank DKBM voor je advies. Ik ben zelf ook de klei van PB aan het overwegen geweest. Tot ik de klein van Bilthamer zag. Ik ging hierin puur uit van de kosten, daar zit nogal wat verschil in. Ik zag ook dat Mothers een kleisetje heeft met 2x80 gram klei en detailersspray en uitwrijfdoekje. Iemand hier ervaring mee, qua prijs is dat voor mij ook interessant: https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/California_Gold_Clay_Bar_Paint_Saving_System_Verbeterd!