• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginnen met kleien

Het verschil tussen een DAP en rotary is dat de rotary een geforceerde draaistand heeft. Hierdoor kan door verkeerd gebruik de lak bijvoorbeeld verbranden doordat er teveel warmte wordt gecreëerd tussen pad en plaatwerk.

€135,- uitgeven nu lijkt veel, 1 foutje met de rotary en je hebt het er al uit. Een ritje naar de spuiter kost namelijk iets meer.... ;)
 
Thegame1512 zei:
Iemand nog een duidelijke uitleg wat het verschil is tussen een dap500 en een rotary?

Ik vind het een beetje onzin om nu 135 euro uit te geven aan iets wat ik in feite heb liggen, maar dan professioneel. Wat maakt een rotary nou meer gevaarlijk dan een dap500?

Dat heb ik in je eerdere topic al helemaal uitgelegd... :-"
 
Xizer zei:
Het verschil tussen een DAP en rotary is dat de rotary een geforceerde draaistand heeft.

Hier moet ik even corrigerend ingrijpen. :|~*

Een rotary heeft helemaal géén geforceerde draaistand, hij draait alleen maar rondjes, dus met een directe overbrenging van motor op de as met een vertraging.

De Flex XC3401VRG of de Festool Rotex machines bijvoorbeeld hebben wel een geforceerde roterende stand.

De overbrenging van beide machines is gewoonweg geheel anders.
Bij een rotary is de overbrenging zeg maar bij wijze van 1 op 1 en bij een excenter met geforceerde roterende is dat met meerdere tandwielen.
Door een knop om te zetten naar een geforceerde roterende stand, schakel je enigzins de excenterstand uit.

Onderstaande exploded views (van Fesool) laten duidelijk het verschil in overbrenging zien tussen een rotary en excenter.

Rood en blauw omcirkeld is de directe overbrenging van een rotary.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Rood omcirkeld zorgt voor de draaiende beweging, de zogenaamde roterende stand. De blauw omcirkelde is de excenter stand. De uitslag hiervan wordt mede bepaald door onderdeel nummer 54.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Onderstaande foto is gemaakt van de uitslag in zowel de excenterstand als in de geforceerde roterende stand van een Festool machine.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Bijbehorend filmpje.

Bekijk ook deze animatie van de Rotex en deze animatie van een normale excenter.

Ik hoop hiermee wat misverstanden uit de wereld geholpen te hebben wat betreft het verschil tussen een excenter en een rotary.

Gr. Patrick. * kuch* machinepecialist bij een groothandel *kuch* :-"

Back om topic maar weer
 
nicknameless zei:
Hier moet ik even corrigerend ingrijpen. :|~*

Zo diep in de theorie ben ik eigenlijk niet eens gedoken en wilde ik ook niet duiken, maar voor de geïnteresseerden is het natuurlijk wel leuk om te weten.

Wat ik wilde aangeven was dat een excentrische machine stopt met roteren zodra je meer druk op de machine zet, bij een rotary is dit niet het geval. Na het lezen van jouw verhaal heb ik dit inderdaad niet zo goed verwoord!

Thanks voor de uitleg! :cool:
 
:D hey patrick,dat is nog eens een hele duidelijke uitleg.
heb hier nog een festo invalzaag die wat reparatie nodig heeft,neem hem zaterdag maar mee:D
 
nicknameless zei:
Een rotary heeft helemaal géén geforceerde draaistand, hij draait alleen maar rondjes, dus met een directe overbrenging van motor op de as met een vertraging.

De Flex XC3401VRG of de Festool Rotex machines bijvoorbeeld hebben wel een geforceerde roterende stand.

er is niets geforceerd aan de flex, deze draait EN rondjes EN maakt excentrische beweging.
de backingplate zit ahw rechstreeks op de uitgaande as met max 600 toeren.
je kunt niet iets van die twee aan of uit schakelen....het is dus EN EN.... ;)
daarin ligt de kracht van de flex maar de 5,5inch pads zijn niet bruikbaar zonder aanpassingen aan de backingplate
de flex is niet vergelijkbaar met een dap/das6/g220, hitteopbouw is ook zoals bij een 'normale' rotary met alle risico's vandien


de dap/das6/g220 is een verhaal apart want dit is een excentriche machine waarbij kan de backingplate vrij om zijn as draaien
te veel druk en de draaibeweging stopt maar de excentrische beweging niet.
vrijwel alle lakdefecten zijn met de juiste pads en producten hiermee te verwijderen, geen probleem, het duurt alleen langer als met een rotary maar risico op lakverbranding is veel lager tot verwaarloosbaar....prima keuze dus voor de enthousiaste poetser ;)
 
@ Harold,

De Festool machines hebben wel een geforceerde roterende stand. Door middel van een knop kun je switchen tussen excenterisch of roterend schuren.

Lees ook deze review van de Festool eens door.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bartr123 zei:
heb hier nog een festo invalzaag die wat reparatie nodig heeft,neem hem zaterdag maar mee:D

:eyes: :eyes: Wat toevallig ik heb vandaag mijn ebq 55 plus verkocht, lag al 2 jaar op zolder te verstoffen na de verbouwing dus had ik niks meer aan:weetniet

Maar heb er wel mijn dap mee kunnen aanschaffen :heart_eyes:
 
Verdunnen is zuiniger :) Je voelt en hoort het vanzelf, als het schuurt is het niet goed. Als ie eerst goed 'pakt' en daarna steeds soepeler gaat is het prima!
 
Heb nog een vraagje welke ik hier wel onder kan scharen denk ik.

Wat doen jullie met de gebruikte klei?? Die van mij is vaak maar lichtelijk vuil na gebruik, maar om 'm nu terug in het doosje te steken bij de nog schone klei... :S
Of is bewaren verkeerde zuinigheid en kan ik 'm beter weg gooien...
 
Nee hoor weer een paar keer omvouwen en kneden! En weer gebruiken!
De nieuwe klei bewaar ik in het folie.. en de oude klei doe ik er bij in hetzelfde potje! De klei voor mijn velgen bewaar ik wel apart in een doosje!
 
JAGR zei:
Heb nog een vraagje welke ik hier wel onder kan scharen denk ik.

Wat doen jullie met de gebruikte klei?? Die van mij is vaak maar lichtelijk vuil na gebruik, maar om 'm nu terug in het doosje te steken bij de nog schone klei... :S
Of is bewaren verkeerde zuinigheid en kan ik 'm beter weg gooien...

Als de klei niet meer kan gebruikt worden op de lak is ie zeker nog geschikt voor de velgen !
Als ie tenminste niet helemaal zwart ziet dan wel !
Ik bewaar oude klei in een apart doosje en spuit er wat Last Touch op voor ik het deksel luchtdicht afsluit .
 
Ik kreeg in een andere topic al te horen dat ik het glazen dak van mijn 307 ook kan kleien. Ik dacht eerst dat dit alleen voor de lak was. Waar gebruiken jullie de klei allemaal op? Ook op de overige ruiten en bijvoorbeeld ook de zwart kunststof delen van de bumper??

- Paul