• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

cleaner stap bij nieuwe auto

blazer

Detailing addict
17 dec 2010
275
62
Allen,

Ik heb me zowat suf gesurft op het forum in verband met de eerste stap na het kleien , het zogezegd "cleanen" ook genaamd polishen

ik merk zeker ook dat er veel tegenstellingen te vinden zijn op het forum zodat wij als beginneling het bos niet meer tussen de bomen zien.

voor zover ik het begrijp over dat cleanen( polishen ) is dat je eigenlijk je lak lichtjes gaat bewerken om zo lichte waskrasjes en swirls te verwijderen al dan niet met een schurende of niet schurende cleaner (polish).

Nu DE VRAAG is : is dit nodig op een nieuwe wagen ??? ik begrijp best als je auto een paar jaar is dat je dan krasjes en dergelijke wilt wegwerken , maar op een nieuwe wagen zijn die er toch nog niet , dus hoe kan je nu iets wegwerken als het er niet is ?

op een nieuwe wagen is je lak toch nog in een goede staat .

wat denken jullie dan van volgende stappen


auto wassen uiteraard op de gepaste manier.

auto kleien : vb. mothers gold clay bar kit

auto in de glaze : vb. PB white diamond of mothers gold sealer and glaze

auto in de wax ofwel een sealant ( chemische wax ) of een carnauba wax : vb . PB EXP pure sealant of een collinite liquid insulator wax

of raden jullie ons ( de beginnelingen met nieuwe wagen ) zeker ook de stap cleaner met vb. PB prof polish of ssr1 of mothers pre wax te doen vanaf de eerste keer tussen het kleien en de glaze .

Marc
 
Nieuwe auto kan ook onder de swirls ed zitten, denk hierbij aan transport en de dealer wast hem ook natuurlijk voor de aflevering(wasstraat?) met bv finale en een zwarte pad de auto nalopen en dan de eventuele glaze en wax erover.
Eerst kleien natuurlijk:-b

En ipv de finale kan de prof. Polish natuurlijk ook.
 
dus michel , volgens jou beter de stap cleanen niet overslaan

oke zit nu ook nog met een dilema

1ste keuze zou zijn :

clay mothers gold clay bar kit
cleanen met pb prof polish
glaze pb white diamond
wax collinite liquid insulator wax 845

de 2de keuze zou zijn :

clay mothers gold clay bar kit
cleanen met mothers pre wax cleaner
glaze mothers gold sealer en glaze
wax collinite liquid insulator wax 845

mothers is wel wat goedkoper dan pb maar zijn ze kwalitatief even goed soms is goedkoop slechtkoop he
 
Alles is mogelijk natuurlijk, het is net wat je zelf al in huis hebt zeg maar.
En als je er nog iets voor moet aanschaffen is het nog de vraag of je het machinaal of handmatig verwerkt. Poorboy's producten zijn redelijk "goedkoop" en zijn over het algemeen een goede keuze. Over de Mothers producten kan ik weinig zeggen, heb er geen ervaring mee.
En het is de vraag of je alle lakdefecten er uit krijgt met een prof. polish/Mothers pre wax cleaner of dat je een stapje zwaarder moet beginnen, maar dat hangt af van de staat van de lak en hoeveel correctie je acceptabel vind.
 
Of je een cleaner / polish nodig hebt ? Dat kun je zelf het beste bepalen !
Jij weet of en hoeveel swirls er in je lak zitten, dat is iets wat wij vanachter een toetsenbord niet kunnen zien.

Zoals ook al in andere topics aangegeven, BMW heeft kei harde lak en daar ga je met de hand weinig tot geen correctie op aan kunnen brengen.
Vanuit dat oogpunt heeft polijsten dus helemaal geen zin ?
 
Kan best begrijpen dat een beginner vaak door de bomen het bos niet meer ziet, er zijn zoveel stappen, werkwijzen, producten en nieuwe termen. 8o

Denk soms ook dat voor een beginner hier soms de lat al meteen wat te hoog gelegd word en soms overladen word met teveel adviezen. Uiteraard is dit alles met de beste bedoelingen maar af en toe heb ik de neiging om te zeggen: kijk, begin hiermee en de rest komt later vanzelf wel. Detailen is mi een constant en nooit eindigend leer- en groeiproces.

Op de laatste vraag kan ik bv ook geen antwoord geven omdat ikzelf geen ervaring heb met PB Prof Polish of Mothers pre wax cleaner. Uit de naam van het mothers product vermoed ik dat dit een chemische cleaner is en dat er dus sowieso geen swirls mee gaat kunnen verwijderen...

Ikzelf zou dan ook aanraden te beginnen met de lijst uit uw eerste post (als eerste behandeling voor uw wagen, tegen de volgende behandeling zal uw kennis en ervaring toegenomen zijn en kan je opnieuw afwegen wat je gaat doen qua stappen)

De 2 lijsten uit uw laatste post kunnen ook natuurlijk maar of ze veel gaan toevoegen of dat je ermee veel swirls gaat verwijderen is een andere kwestie.
 
heb momenteel niets in huis voor deze stappen te doen .

de wagen is slechts 14 dagen oud , dus de lak heeft geen defecten .

momenteel spuit ik de wagen af aan de handcarwash omdat het te hard vriest om de wagen thuis te wassen .

ik droog mijn wagen meestal door middel van luchtblazer zodat ik er weinig of niet met een doek moet overgaan .

heb wel van de week bij mijn eerste bestelling bij cc een spraywax van mothers aangekocht zodat ik de eerste winter maanden de wagen toch beetje kan beschermen tot het betere weer dan wil ik hem eens een totale beurt geven

dus moet nog een tweede bestelling plaatsen , vandaar dat ik een beetje aan het uitzoeken ben wat ik best koop.

Marc
 
Je zou als je door de bomen het bos niet meer ziet eens contact op kunnen nemen met een mede forummer die bij je in de buurt woont om eens wat producten uit te proberen en om te kijken wat hij/zij je adviseren kan, of gewoon naar het CC headquarter rijden en daar alle tips en adviezen krijgen die je nodig hebt. Bovendien ben je daar gelijk aanwezig in de "snoepwinkel" om je eventuele aankopen te doen, mits dat niet te ver is voor je want Belgie is zo groot:D dus je zou je woonplaats misschien iets kunnen specificeren.
 
blazer zei:
de wagen is slechts 14 dagen oud , dus de lak heeft geen defecten .


Dat zal nog wel tegenvallen denk ik, stap maar een willekeurige showroom binnen waar nieuwe auto's staan, dan zakt je broek af van de staat van de lak van auto's met nog geen kilometer op de teller]-0
 
nu lees ik weer op het forum dat als je een glaze zet dat dan je wax slechter hecht :bad

en ook dat de oplosmiddelen van je wax soms de vorige stap ten slechte komt.

verdorie de enen zegt glaze moet en dan lees je dat met de glaze je wax slecht hecht x-]
 
michelv. zei:
Dat zal nog wel tegenvallen denk ik, stap maar een willekeurige showroom binnen waar nieuwe auto's staan, dan zakt je broek af van de staat van de lak van auto's met nog geen kilometer op de teller]-0
voor een semi geoefend oog dan toch,
heb sinds ik carclean heb leren kennen en echt aan het lak corigeren ben begonnen niet meer in een showroom geweest,
maar vroeger vielen me nooit lakfouten op! enkel dat de auto's er zeer vies bijstonden. vingerafdrukken overal en stof/vuil

**edit** met die glaze wax toestand, daarom best bij hetzelfde merk blijven, haal je lime prime(lite?) van dodo dan ga je er achteraf ook best over met een dodo juice waxje,
gebruik je poorboys glaze(white diamond of black hole) dan best bij de poorboys waxen blijven dus natty's op exp(VOORBEELDEN)
maar uiteraard kan je ok mengen. niemandgaat het je kwalijk nemen.en het gaat uiteraard ook een mooi resultaat opleveren, een ding kan ik je wel aanraden gebruik nooit meguiars producten met andere producten. aangezien hun namen zeer verwarrend zijn en bijvoorbeeld hun gold class wax een sterke cleaner bevat die je glaze wel degelijk verwijderd/mengt met je wax!

zeer veel succes en we verwachten een uitgebreide foto sessie he..... trouwens de auto uit je avatar waar het over gaat? propere wagen .... echt echt echt rofl
 
ja collinite heeft geen glaze, dus als je de wax 845 wil gebruiken :weetniet

iemand ervaring met de 845 op een glaze van PB white diamond ?
 
Ja !!!
Ik heb al 2 wagens zo gedaan een witte Subaru en een parelmoer Honda Accord, beide hier geplaatst in de afdeling Show off, werkt volgens mij zeer goed !

https://forum.Carclean.com/cc_postst8903/Honda-Accord--brr.aspx

https://forum.Carclean.com/cc_postst8441/witte-subaru-nu-wel-met-pics.aspx

Kijk hier maar eens, succes !
 
Een nieuwe auto wordt soms geleverd incl swirls.. gebruik de zoekfunctie maar op het forum, er zijn genoeg voorbeelden beschikbaar van leden die klagen over swirls op hun hagelnieuwe auto. Ik zag het ook bijv. bij een Mercedes dealer, een luxe SLK werd met een theedoek even opgeblinkt..:s Zo "maagdelijk" zijn nieuwe auto's helaas soms niet. :weetniet

M.b.t. het cleanen: Als je machinaal gaat werken, dan is een cleaner, vóór de stap van White Diamond, niet nodig. In White Diamond zit namelijk al een cleaner, die pas wordt geactiveerd als je WD machinaal verwerkt. Met de hand wordt de cleaner van White Diamond niet geactiveerd, daarvoor moet er meer druk / rotatie zijn. Maar dit had ik ook al aangegeven in je vorige topic ;)
Meer info: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=161926 , http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=156799 , http://www.cleanyourcar.co.uk/forum/viewtopic.php?t=9923&sid=d86f44fcc5b9394d960b69edb2b16c32

Cleaners, oftewel hele milde polishes, zijn sowieso niet bedoeld om swirls echt mee te verwijderen. Of je moet wel een *hele* zachte lak hebben, maar met je X5 is dat hoogstwaarschijnlijk niet zo. Wel bevat een glaze als Black Hole of White Diamond 'vullers'. Deze vullen dan de swirls op, waardoor ze minder zichtbaar worden. De vullers zullen in dit geval beschermd moeten worden met een goede wax of sealant, anders zijn ze in zeer korte tijd weer verdwenen (verdampt, weggeregend, weggewassen, etc). Niet elke glaze bevat vullers, Limeprime bijv. heeft geen vullers.

Ga je met het handje te werk, dan is een cleaner wel aan te raden, voordat je de glaze erop zet. Waar je dan ook voor kan kiezen is een AIO (= All In One). Deze producten bevatten dan een cleaner, glaze en sealant in één. Scheelt tijd! Autoglym Super Resin Polish (SRP) of Valet Pro Achilles Prep zijn zulke producten.
Het nadeel van een AIO vind ik:
A) de lastigere verwerking (SRP geeft meer residu-stof dat in je kieren gaat zitten, VP Achilles Prep vind ik moeilijker af te nemen) en
B) de lichtere cleaner (soms heb je een stevigere toegewijde cleaner nodig voor een zwaar vervuilde auto).
Wel scheelt een AIO dus tijd en staan SRP en Achilles prep erom bekend dat ze ook vullers hebben. Ideaal voor als je toch nog swirls wilt 'wegwerken', maar geen machine hebt.

Over de hechting van een wax/sealant op een glaze: Het klopt dat een te olieachtige glaze ervoor zorgt dat een bovenliggend middel niet goed hecht. Vooral sealants binden niet goed aan de lak als de ondergrond niet 'schoon' is, een carnauba wax is minder kieskeurig. LimePrime van Dodo Juice is erg olieachtig en moet je dus ook gewoon goed verwerken en goed afnemen, voordat je er iets op zet. Als je dat niet doet, dan droogt de wax of sealant niet goed en haal je deze meteen weer weg bij het afnemen, zelfs al is het een wax van Dodo zelf.
Maar: Black Hole of White Diamond zijn meer gebaseerd op acryl, net zoals de EZ creme glaze of Glossworkz glaze van Chemical Guys. Ik heb hierover contact gehad met Steve, eigenaar van Poorboys, en hij meldde me dat de glazes van PB geen problemen veroorzaken met de hechting van een wax of sealant erop, met wellicht één uitzondering (Zaino Z8, een type sealant). Mixen kan dus gewoon met deze glaze en ook met de glaze van Dodo Juice. Als je het maar goed afneemt en als het product tijd nodig heeft om na te curen (staat in de instructies), deze tijd ook geven.

Collinite 845 is vloeibaar en niet vast. Dit komt doordat 845 meer oplosmiddelen bevat (duh). Deze oplosmiddelen kunnen schadelijk zijn voor je onderliggende lagen, maar pas als die niet volledig gecured zijn. Een sealant als Chemical Guys Jetseal moet je 20-30 minuten met rust laten, nadat je het hebt het afgenomen. De sealant van Wolfgang heeft dan weer 12 uur nodig om volledig 'ready' te zijn. Maar hierna kun je elke wax, zoals Collinite 845, zonder problemen erop zetten.
Nadat je een eerste laag 845 erop hebt gezet, is het aan te raden om de 2de laag pas na 12 uur erop te zetten, want anders is er een kans dat de oplosmiddelen de eerste laag weer gaat oplossen.

Het is dus inderdaad een hoop info zo de eerste keer, met veel termen en afkortingen. Maar gewoon even goed lezen en je komt er wel uit. Succes nog.
 
blazer zei:
nu lees ik weer op het forum dat als je een glaze zet dat dan je wax slechter hecht :bad

en ook dat de oplosmiddelen van je wax soms de vorige stap ten slechte komt.

verdorie de enen zegt glaze moet en dan lees je dat met de glaze je wax slecht hecht x-]


Ten aanzien van deze vraag wil ik je graag even wijzen op de volgende topic:

Collinite-845-Insulator-Wax-is-superspul en dan met name post 61. Hierin bevestigd Tim van Carclean dan een een glaze onder 845 niet echt zinvol is gezien de oplosmiddelen in de 845. Misschien dat een langere curetijd van de glaze uitkomst biedt zoals GMToyota opmerkte.

En t.a.v. de verwerking van 845 zou je deze topic kunnen eens kunnen lezen: Collinites-845-hoe-breng-je-dit-aan-Met-de-hand-of-ook-met-de-DAP
 
oke jongens , is al een uitgebreide uitleg
en ga de twee links van slk nog eens doorlezen

Ik zit er niet mee in van een produkt meer of een stap meer te doen in het proces op voorwaarde dat het zijn nut heeft uiteraard

groeten
Marc
 
Ff trachten het simpel uit te leggen:

Naar het schijnt zou een glaze de standtijd van je wax verminderen: daarom kiezen de meesten ervoor in de winter geen glaze aan te brengen om de standtijd van de wax/sealant zo lang mogelijk te houden. Hier is het kiezen tussen: met glaze: iets meer glans/minder lange standtijd wax of zonder glaze: iets mindere glans/langere standtijd wax. Al is dit alles imo relatief...

Ivm oplosmiddelen die glaze beinvloeden: pure wax kiezen zonder oplosmiddelen.